Системи інформаційної безпеки

Спеціальність: Програмно-апаратні засоби радіотехнічних систем
Код дисципліни: 7.172.09.O.003
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Програмно-апаратних систем інфокомунікацій
Лектор: професор, д.т.н. Іван Володимирович Горбатий
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Надання майбутнім спеціалістам знань у галузі систем інформаційної безпеки.
Завдання: інтегральна компетентність: ІНТ Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми, які характеризуються комплексністю та невизначеністю умов, під час професійної діяльності у галузі електроніки та телекомунікацій або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів електроніки та телекомунікацій. загальні компетентності: ЗК2 Наявність потенціалу до подальшого навчання. Здатність сприймати набуті знання в предметній області та інтегрувати їх з уже наявними. ЗК3 Здатність адаптуватися та працювати в нових ситуаціях. ЗК4 Визначеність та наполегливість при виконанні отриманих завдань та відповідальність за якість виконуваної роботи. ЗК5 Здатність здійснювати пошук та аналізувати інформацію з різ-них джерел, продукувати нові ідеї, проявляти творчий підхід. ЗК6 Здатність до абстрактного та системного мислення, здатність до аналізу та синтезу. ЗК7 Набуття гнучкого способу мислення, який дає можливість зрозуміти й розв’язати проблеми та задачі, зберігаючи при цьому критичне відношення до усталених наукових концепцій. ЗК8 Знання та розуміння предметної області, розуміння фаху, а також здатність до практичного застосування знань. ЗК9 Здатність розв’язувати поставлені інженерні, технічні та технологічні задачі, приймати відповідні обґрунтовані рішення. ЗК11 Здатність формувати презентації, звіти, технічну документацію з використанням сучасних інформаційних технологій. фахові компетентності: ФК1 Базові знання фундаментальних наук, в обсязі, необхідному для освоєння загально-професійних дисциплін. ФК2 Базові уявлення про основні властивості напівпровідникових, діелектричних та інших функціональних матеріалів електроніки, про сучасні технології отримання таких матеріалів, виробництва компонентів і пристроїв електроніки та телекомунікацій, а також основи автоматизації процесів виробництва. ФК3 Базові уявлення про фізичні процеси і явища, на яких ґрунтується функціонування, будову, принцип дії та основні характеристики радіотехнічних пристроїв та засобів телекомунікацій. ФК4 Базові уявлення про сучасні комп’ютерні технології, інструменти та програмне забезпечення інженерних і наукових розрахунків, оброблення даних, графіки. ФК7 Базові уявлення про засоби вимірювання та контролю характеристик і параметрів радіотехнічних та телекомунікаційних компонентів, пристроїв, систем та мереж, їх налагодження та діагностики. ФК8 Базові уявлення про сучасні радіотехнічні й телекомунікаційні системи та мережі, їх складові. ФК9 Базові уявлення про методи моделювання, оптимізації, проектування радіотехнічних і телекомунікаційних систем та мереж, засади системотехнічного та надійнісного проектування, забезпечення інформаційної безпеки великих систем. ФК10 Базові уявлення про сучасні засоби інформаційних технологій, інформаційну безпеку, ресурси науково-технічної, довідникової та наукової інформації, методологію наукових досліджень, інноваційну діяльність та використання прав інтелектуальної власності в телекомунікаціях та радіотехніці.
Результати навчання: Знати: - концепції побудови й управління телекомунікаційних систем та мереж третього та четвертого поколінь, функціональної та просторової архітектури телекомунікаційних систем та мереж другого та третього покоління; - технології та протоколи передавання сигналів у телекомунікаційних системах та мережах (зокрема класифікацію сучасних методів модуляції, розділення каналів та організації дуплексного зв’язку), схеми організації зв’язку в телекомунікаційних системах за основними технологіями; - основні методи фізичного та інформаційного забезпечення безпеки зв’язку; - основні методи забезпечення передавання та приймання радіосигналів включно із знанням сучасних методів модуляції та кореляційної обробки; Вміти: - здійснювати аналіз вимог до телекомунікаційних і радіоелектронних пристроїв та систем і на його основі коректно формулювати технічне завдання на проектування таких пристроїв та систем; - ефективно застосовувати в процесі схемотехнічного проектування методи та засоби автоматизованого проектування, зокрема програми MicroCap та MATLAB Simulink, синтезувати з використанням цих програм стійкі макромоделі лінійних та нелінійних кіл із зосередженими параметрами; - застосовувати методи фізичного, криптографічного та стеганографічного захисту інформаційних каналів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: - Проектування програмно-апаратних систем: розділи "Принципи побудови програмно-апаратних систем"; "Програмування програмно-апаратних систем", “Безпека програмно-апаратних систем". - Системотехнічне проектування радіотехнічних систем та мереж: розділи "Методи системотехнічного проектування радіотехнічних систем та мереж", "Безпека радіотехнічних систем та мереж".
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна “Системи інформаційної безпеки” призначена для ознайомлення студентів з основними поняттями та визначеннями в галузі систем інформаційної безпеки. Описано основні методи і засоби захисту інформації в телекомунікаційних системах та мережах. Розглянуто архітектуру, принципи побудови, етапи побудови та підходи до забезпечення функціонування системи інформаційної безпеки телекомунікаційних систем та мереж.
Опис: Тема 1. Вступ. Предмет, мета та завдання дисципліни “Системи інформаційної безпеки” Тема 2. Державна політика України в галузі інформаційної безпеки Тема 3. Інформація як об’єкт захисту Тема 4. Історія Криптології. Основні поняття та визначення криптології Тема 5. Класичні шифри Тема 6. Симетричні шифри Тема 7. Асиметричні шифри Тема 8. Криптоаналіз Тема 9. Стеганографія Тема 10. Автентифікація Тема 11. Криптографічні хеш-функції Тема 12. Протоколи автентифікації Тема 13. Захист інформації в каналах електрозв’язку Тема 14. Захист інформації в телекомунікаційних мережах Тема 15. Основи технології віртуальних приватних мереж Тема 16. Захист програмного забезпечення в інформаційних системах Тема 17. Інформаційна безпека підприємств та організацій Тема 18. Системи інформаційної безпеки Тема 19. Створення системи інформаційної безпеки Тема 20. Оцінювання ефективності системи інформаційної безпеки. Проектування системи інформаційної безпеки
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль результатів навчання студентів здійснюють на лабораторних заняттях шляхом перевірки виконання індивідуальних лабораторних завдань. Семестровий контроль здійснюють шляхом перевірки індивідуальних письмових робіт, виконаних згідно з розкладом семестрового контролю, та вибіркового усного опитування.
Критерії оцінювання результатів навчання: - поточний контроль: письмові звіти з лабораторних робіт (30%); - підсумковий контроль: контрольний захід (екзамен) письмово-усна форма (70%).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Бобало Ю. Я. Інформаційна безпека : навч. посібник / Ю. Я. Бобало, І. В. Горбатий, М. Д. Кіселичник, А. П. Бондарєв, С. С. Войтусік, А. Я. Горпенюк, О. А. Нємкова, І. М. Журавель, Б. М. Березюк, Є. І. Яковенко, В. І. Отенко, І. Я. Тишик; за заг. ред. д-ра техн. наук, проф. Ю. Я. Бобала та д-ра техн. наук, доц. І. В. Горбатого. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2019. – 580 с. 2. Горбатий І.В. Телекомунікаційні системи та мережі. Принципи функціонування, технології та протоколи : навчальний посібник / І.В. Горбатий, А.П. Бондарєв. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2016. – 336 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).