Методи приймання та передавання радіотехнічних сигналів

Спеціальність: Програмно-апаратні засоби радіотехнічних систем
Код дисципліни: 7.172.09.E.019
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Програмно-апаратних систем інфокомунікацій
Лектор: професор, д.т.н. Волочій Богдан Юрійович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Наблизити студентів магістратури до розуміння можливостей реальних радіотехнічних сигналів, які в даний час використовуються в сучасних радіотехнічних та телекомунікаційних системах.
Завдання: ЗН2. Знання технологій та протоколів передавання сигналів у телекомунікаційних системах та мережах (зокрема класифікації сучасних методів модуляції, розділення каналів та організації дуплексного зв’язку), схем організації зв’язку в телекомунікаційних системах за основними технологіями. ЗН14. Знання основних методів забезпечення передавання та приймання радіосигналів включно із знанням сучасних методів модуляції та кореляційної обробки.
Результати навчання: загальні компетентності: ФК6. Базові уявлення про методи аналізу та синтезу пристроїв і засобів телекомунікацій та радіотехніки на основі і з використанням математичних моделей сигналів. ФК9. Базові уявлення про методи моделювання, оптимізації, проектування радіотехнічних і телекомунікаційних систем та мереж, засади системотехнічного та надійнісного проектування, забезпечення інформаційної безпеки великих систем. фахові компетентності: ФКС2.4. Здатність узгоджувати технічні характеристики радіотехнічних пристроїв та систем із необхідними енергетичними та інформаційними характеристиками сигналів на базі знань про сучасні методи формування та оброблення радіотехнічних сигналів. УМ3. Уміння застосовувати отримані знання про типи модуляції, технології та протоколи передавання в телекомунікаційних системах та мережах для розробки частотних планів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Сигнали в інформаційно-комунікаційних системах Передавання сигналів в інформаційно-комунікаційних системах Системи передавання інформації Основи інформаційно-комунікаційних мереж Цифрова обробка сигналів в програмно-апаратних системах Апаратні засоби формування, приймання та обробки сигналів інфокомунікаційних систем Основи теорії радіотехнічних систем Супутні навчальні дисципліни: Проектування радіотехнічних систем Проектування телекомунікаційних систем та мереж
Короткий зміст навчальної програми: В дисципліні «Методи приймання та передавання радіотехнічних сигналів» студенти вивчають процеси перетворення сигналів під час їх передавання від джерела повідомлень до одержувача інформації. Основну увагу звернено на багатопозиційні види маніпуляції параметрами радіоімпульса, завадостійкість та ефективність цифрових систем передавання інформації при різних видах багатопозиційної маніпуляції параметрами радіоімпульса, цифрові радіосигнали призначені для багатоканального передавання. Разом з цим розглядаються процеси передавання сигналів, які властиві й іншим радіоелектронним інформаційним системам.
Опис: 1. Багатопозиційні види маніпуляції параметрами радіоімпульса 1.1) використання багатопозиційних цифрових радіосигналів для підвищення ефективності цифрових систем передавання інформації; 1.2) цифрові радіосигнали з багатопозиційною амплітудною маніпуляцією; 1.3) цифрові радіосигнали з багатопозиційною частотною маніпуляцією; 1.4) цифрові радіосигнали з багатопозиційною фазовою маніпуляцією; 1.5) квадратурний метод формування цифрових радіосигналів; 1.6) завадостійкість приймання багатопозиційних цифрових радіосигналів . 2. Завадостійкість та ефективність цифрових систем передавання інформації при різних видах багатопозиційної маніпуляції параметрами радіоімпульса 2.1) завадостійкість систем з багатопозиційними цифровими сигналами; 2.2) ансамблі двовимірних цифрових сигналів; 2.3) завадостійкість приймання двовимірних цифрових сигналів; 2.4) багатовимірні цифрові сигнали поверхнево-сферичного укладання; 2.5) багатовимірні цифрові сигнали об’ємно-сферичного укладання; 2.6) ефективність систем передавання дискретних повідомлень. 3. Багатоканальне передавання цифрових радіосигналів 3.1) багатоканальне передавання цифрових радіосигналів, що відрізняються за формою; 3.2) багатоканальне передавання цифрових радіосигналів з комбінаційним методом формування групового сигналу; 3.3) багатоканальне передавання цифрових радіосигналів з одночасним використанням роздільних і комбінаційних методів для формування групового сигналу.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль результатів навчання студентів здійснюється за допомогою віртуальної навчальної системи університету, в якій на сайті дисципліни «Методи приймання та передавання радіотехнічних сигналів» є секція «Поточний контроль». А також на заняттях практикуму шляхом перевірки і рецензування виконання індивідуальних завдань. Семестровий контроль здійснюється за допомогою віртуальної навчальної системи, в якій на сайті дисципліни «Методи приймання та передавання радіотехнічних сигналів» є секція «Екзамен». А також шляхом індивідуального усно-письмового опитування.
Критерії оцінювання результатів навчання: Підсумкове оцінювання результатів навчання студентів з навчальної дисципліни складається із суми балів, отриманих за результатами поточного контролю та контрольного заходу за 100-бальною шкалою та національною шкалою.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Основи теорії телекомунікацій: Підручник / О.В.Корнейко, О.В. Кувшинов, О.П. Лежнюк, С.П. Ліверцев, Л.М. Сакович, Л.О. Уривський; за заг ред. М.Ю. Ільченка. 2010, 788 с. 2. Теорія електричного зв’язку. Частина 3: Підручник / В.О. Омельченко, В.Г. Санніков. 1997, 640 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).