Автоматизовані системи керування теплоенергетичними установками

Спеціальність: Теплоенергетика
Код дисципліни: 7.144.02.O.001
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Автоматизація та комп'ютерно-інтегровані технології
Лектор: Доцент, к.т.н., Брилинський Р. Б.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Надати теоретичні знання та практичні уміння і навички, достатні для успішного виконання професійних обов’язків за спеціальністю 144 «Теплоенергетика», підготувати студентів до подальшого працевлаштування та навчання за освітньо-науковими програмами.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: ІНТ - Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми під час професійної діяльності у галузі електричної інженерії за спеціальністю теплоенергетика, або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів галузі, проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується комплексністю та невизначеністю умов і вимог. загальні компетентності: ЗК2- здатність до аналізу та синтезу; ЗК7- креативність, здатність до системного мислення; фахові компетентності: ФК1- здатність застосовувати професійно-профільовані знання та практичні навички для розв’язання типових задач спеціальності; ФК2- здатність застосовувати знання і розуміння наукових понять, теорій і методів, необхідних для вирішення задач синтезу теплоенергетичних систем керування технологічними процесами; ФК4- здатність обирати параметри оптимізації, метод та алгоритм оптимізації теплоенергетичної системи для конкретної задачі; ФК5- здатність застосовувати інформаційно-комунікаційні технології, графічні редактори та комп’ютерні інтегровані середовища для моделювання та розв’язання оптимізаційних задач інженерної діяльності; ФК7- здатність застосовувати методи аналізу, ідентифікації явищ та елементів процесів та виконувати експериментальні дослідження при проведенні наукових досліджень; ФК8- здатність інтегрувати знання з інших дисциплін, застосовувати системний підхід та враховувати нетехнічні аспекти при розв’язанні інженерних задач та проведенні досліджень; ФК9- здатність оцінювати ефективність застосованих технічних рішень та засобів, доцільність та можливість застосування нових методів і технологій в задачах синтезу систем керування; критично оцінювати отримані результати та захищати прийняті рішення; ФКПС 2.2.1 - здатність аналізувати технологічні процеси, як об’єкти керування, вміння вибирати параметри контролю та керування на основі технічних характеристик, конструктивних особливостей, режимів роботи технологічного обладнання об’єктів теплоенергетики; ФКПС 2.2.5. - здатність застосовувати інформаційно-комунікаційні технології та навики програмування для розв'язання типових завдань дослідницької діяльності на об’єктах теплоенергетики.
Результати навчання: ЗН1 - знання і розуміння наукових і математичних принципів, необхідних для розв’язання інженерних задач та використання досліджень в області теплоенергетики; ЗН2 - знання і розуміння впливу технічних рішень в суспільному, економічному, соціальному і екологічному контексті. ЗН4 - професійно-профільовані знання для синтезу, проектування та налагодження теплоенергетичних систем із врахуванням особливостей об’єктів; ЗН5 - володіння принципами та методами оптимізації систем керування та їх елементів; ЗН6 - знання спеціальних методів та засобів керування, вимірювання технологічних параметрів для теплових процесів; УМ1 - вибирати методи і моделювати явища та процеси в динамічних системах, а також аналізувати отримані результати; УМ9 - застосовувати системний підхід, інтегруючи знання з інших дисциплін та враховуючи нетехнічні аспекти, під час розв’язання інженерних задач та проведення досліджень обраної спеціальності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Котельні установки об'єктів теплоенергетики Режими роботи об’єктів теплоенергетики Основи автоматики і автоматизації енергетичних об’єктів Супутні і наступні навчальні дисципліни: Комбіновані енергоустановки об’єктів теплоенергетики Проєктування об’єктів теплових електростанцій Проєктування об’єктів теплоенергетики
Короткий зміст навчальної програми: «Автоматизовані системи керування теплоенергетичними установками» є однією з важливих дисциплін спеціальності "Теплоенергетика" з підготовки магістрів для забезпечення ефективної та надійної роботи теплоенергетичних установок, зокрема на об’єктах теплоенергетики і ТЕС. Даний предмет дає змогу засвоїти магістрантам основні теоретичні і практичні навики з аналізу, проектування та експлуатації систем автоматичного вимірювання, контролю, регулювання, сигналізації, захисту і блокування основних технологічних параметрів барабанних і прямотечійних парогенераторів та їх допоміжного обладнання.
Опис: Особливості технологічного процесу в теплоенергетичних установках, зокрема теплових електричних станцій (ТЕС). Обгрунтування необхідності автоматизації головних складових частин (агрегатів) ТЕС. Вхідні та вихідні величини, збурення, регулюючі дії систем автоматичного регулювання (САР) основних технологічних параметрів ТЕС.
Методи та критерії оцінювання: Під час викладання даної дисципліни, використовуються наступні методи діагностики знань: - усне та фронтальне опитування студентів на лекціях та лабораторних заняттях; - на завершальних лекційних заняттях кожного з розділів курсу здійснюється поточний контроль у вигляді перевірки знань студентів з пройденого матеріалу в розділі. - перевірка письмових робіт (захист звітів до лабораторних робіт); - усна та письмова складова на іспиті.
Критерії оцінювання результатів навчання: Контроль знань лекційного матеріалу – 10 балів (Розділи: Вступ, 1 – 5 балів; Розділ 2,3 – 5 балів); Виконання, оформлення та захист лабораторних робіт – 30 балів (по 6 балів за кожну з 5-ти виконаних і захищених лабораторних робіт)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Артюх С. Ф., Дуель М. А., Шелепов І. Г. Основи автоматизованих систем керування енергогенеруючими установками електростанцій. Харків 1998 р. 322с. 2. Артюх С. Ф., Дуель М. А., Шелепов І. Г. Автоматизовані системи керування енергогенеруючими установками електростанцій. Харків 2000 р. 448с. 3. Автоматизація і моделювання технологічних процесів АЕС і ТЕС / В.А. Демченко. – Одеса : «Астропринт», 2001. – 305 с. 4. Гічов Ю.О. Теплові електростанції і проблеми перетворення енергії. Частина І: Навчальний посібник. – Дніпро: НМетАУ, 2017 р. – 59 с. 5. Артюх С. Ф., Дуель М. А., Шелепов І. Г. Автоматизовані системи керування технологічними процесами в енергетиці. Харків 2001 р. 392с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Автоматизовані системи керування теплоенергетичними установками (курсовий проєкт)

Спеціальність: Теплоенергетика
Код дисципліни: 7.144.02.O.006
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Автоматизація та комп'ютерно-інтегровані технології
Лектор: Доцент, к.т.н., Брилинський Р. Б.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Надати теоретичні знання та практичні уміння і навички, достатні для успішного виконання професійних обов’язків за спеціальністю 144 «Теплоенергетика», підготувати студентів до подальшого працевлаштування та навчання за освітньо-науковими програмами.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: ІНТ - Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми під час професійної діяльності у галузі електричної інженерії за спеціальністю теплоенергетика, або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів галузі, проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується комплексністю та невизначеністю умов і вимог. загальні компетентності: ЗК2- здатність до аналізу та синтезу; ЗК7- креативність, здатність до системного мислення; фахові компетентності: ФК1- здатність застосовувати професійно-профільовані знання та практичні навички для розв’язання типових задач спеціальності; ФК2- здатність застосовувати знання і розуміння наукових понять, теорій і методів, необхідних для вирішення задач синтезу теплоенергетичних систем керування технологічними процесами; ФК4- здатність обирати параметри оптимізації, метод та алгоритм оптимізації теплоенергетичної системи для конкретної задачі; ФК5- здатність застосовувати інформаційно-комунікаційні технології, графічні редактори та комп’ютерні інтегровані середовища для моделювання та розв’язання оптимізаційних задач інженерної діяльності; ФК7- здатність застосовувати методи аналізу, ідентифікації явищ та елементів процесів та виконувати експериментальні дослідження при проведенні наукових досліджень; ФК8- здатність інтегрувати знання з інших дисциплін, застосовувати системний підхід та враховувати нетехнічні аспекти при розв’язанні інженерних задач та проведенні досліджень; ФК9- здатність оцінювати ефективність застосованих технічних рішень та засобів, доцільність та можливість застосування нових методів і технологій в задачах синтезу систем керування; критично оцінювати отримані результати та захищати прийняті рішення; ФКПС 2.2.1 - здатність аналізувати технологічні процеси, як об’єкти керування, вміння вибирати параметри контролю та керування на основі технічних характеристик, конструктивних особливостей, режимів роботи технологічного обладнання об’єктів теплоенергетики; ФКПС 2.2.5. - здатність застосовувати інформаційно-комунікаційні технології та навики програмування для розв'язання типових завдань дослідницької діяльності на об’єктах теплоенергетики.
Результати навчання: ЗН1 - знання і розуміння наукових і математичних принципів, необхідних для розв’язання інженерних задач та використання досліджень в області теплоенергетики; ЗН2 - знання і розуміння впливу технічних рішень в суспільному, економічному, соціальному і екологічному контексті. ЗН4 - професійно-профільовані знання для синтезу, проектування та налагодження теплоенергетичних систем із врахуванням особливостей об’єктів; ЗН5 - володіння принципами та методами оптимізації систем керування та їх елементів; ЗН6 - знання спеціальних методів та засобів керування, вимірювання технологічних параметрів для теплових процесів; УМ1 - вибирати методи і моделювати явища та процеси в динамічних системах, а також аналізувати отримані результати; УМ9 - застосовувати системний підхід, інтегруючи знання з інших дисциплін та враховуючи нетехнічні аспекти, під час розв’язання інженерних задач та проведення досліджень обраної спеціальності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Котельні установки об'єктів теплоенергетики Режими роботи об’єктів теплоенергетики Основи автоматики і автоматизації енергетичних об’єктів Супутні і наступні навчальні дисципліни: Комбіновані енергоустановки об’єктів теплоенергетики Проєктування об’єктів теплових електростанцій Проєктування об’єктів теплоенергетики
Короткий зміст навчальної програми: «Автоматизовані системи керування теплоенергетичними установками» є однією з важливих дисциплін спеціальності "Теплоенергетика" з підготовки магістрів для забезпечення ефективної та надійної роботи теплоенергетичних установок, зокрема на об’єктах теплоенергетики і ТЕС. Даний предмет дає змогу засвоїти магістрантам основні теоретичні і практичні навики з аналізу, проектування та експлуатації систем автоматичного вимірювання, контролю, регулювання, сигналізації, захисту і блокування основних технологічних параметрів барабанних і прямотечійних парогенераторів та їх допоміжного обладнання.
Опис: Особливості технологічного процесу в теплоенергетичних установках, зокрема теплових електричних станцій (ТЕС). Обгрунтування необхідності автоматизації головних складових частин (агрегатів) ТЕС. Вхідні та вихідні величини, збурення, регулюючі дії систем автоматичного регулювання (САР) основних технологічних параметрів ТЕС.
Методи та критерії оцінювання: Під час викладання даної дисципліни, використовуються наступні методи діагностики знань: - усне та фронтальне опитування студентів на лекціях та лабораторних заняттях; - на завершальних лекційних заняттях кожного з розділів курсу здійснюється поточний контроль у вигляді перевірки знань студентів з пройденого матеріалу в розділі. - перевірка письмових робіт (захист звітів до лабораторних робіт); - усна та письмова складова на іспиті.
Критерії оцінювання результатів навчання: Контроль знань лекційного матеріалу – 10 балів (Розділи: Вступ, 1 – 5 балів; Розділ 2,3 – 5 балів); Виконання, оформлення та захист лабораторних робіт – 30 балів (по 6 балів за кожну з 5-ти виконаних і захищених лабораторних робіт)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Артюх С. Ф., Дуель М. А., Шелепов І. Г. Основи автоматизованих систем керування енергогенеруючими установками електростанцій. Харків 1998 р. 322с. 2. Артюх С. Ф., Дуель М. А., Шелепов І. Г. Автоматизовані системи керування енергогенеруючими установками електростанцій. Харків 2000 р. 448с. 3. Автоматизація і моделювання технологічних процесів АЕС і ТЕС / В.А. Демченко. – Одеса : «Астропринт», 2001. – 305 с. 4. Гічов Ю.О. Теплові електростанції і проблеми перетворення енергії. Частина І: Навчальний посібник. – Дніпро: НМетАУ, 2017 р. – 59 с. 5. Артюх С. Ф., Дуель М. А., Шелепов І. Г. Автоматизовані системи керування технологічними процесами в енергетиці. Харків 2001 р. 392с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).