Цифрова картографія
Спеціальність: Картографія
Код дисципліни: 7.103.02.O.005
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Картографія та геопросторове моделювання
Лектор: к.геогр.н., доцент Андрейчук Ю.М.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
фахові компетентності:
ФК5. Здатність застосовувати знання і необхідні практичні навички з планування, організації, мотивування, контролю та регулювання діяльності профільних підприємств і установ.
ФК6. Уміння застосовувати наукові знання і практично втілювати їх для розробки та впровадження механізмів геопланування, територіального планування, проведення моніторингу розвитку регіонів, складання стратегічних планів і програм.
ФКС1.1. Знання понять цифрової картографії та принципів і методів створення цифрових моделей.
ФКС1.4. Уміння використовувати комп’ютерні технології для створення електронних карт та здійснювати художнє проектування карт і атласів різної тематики, застосовувати технічну та художню графіку, кольорову та світлотіньову пластику при проектуванні картографічних творів.
ФКС1.5. Уміння створювати загальногеографічні та тематичні карти і атласи.
ФКС2.4. Уміння використовувати комп’ютерні технології для створення електронних карт та здійснювати художнє проектування карт і атласів різної тематики, застосовувати технічну та художню графіку, кольорову та світлотіньову пластику при проектуванні картографічних творів.
ФКС2.5. Уміння застосовувати знання з опрацювання графічної та атрибутивної інформації в ГІС.
Результати навчання: РН1.Розробляти, керувати та управляти проектами в науках про Землю, оцінювати і забезпечувати якість робіт
РН2.Вирішувати практичні задачі наук про Землю (за спеціалізацією) з використанням теорій, принципів та методів різних спеціальностей з галузі природничих наук
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Картографія
Короткий зміст навчальної програми: Суть, предмет та об’єкт дисципліни. Основні положення теорії інформації в цифровій картографії. Порядок кількісного оцінювання умовно-знакової цифрової картографічної інформації. Принципи класифікації та кодування, основи цифрового опису картографічної інформації; вимоги до цифрових карт та технологічні основи їх створення. Технічні засоби перетворення в цифрову форму інформації карт та планів. Редакційно-підготовчі та редакційні роботи. Технічні засоби при проведенні основних видів робіт з створення цифрових карт.
Опис: Суть і завдання курсу. Основні терміни та поняття цифрової картографії. Цифрова картографія та ГІС. Становлення цифрової картографії. Етапи розвитку цифрової картографії. Історія розвитку відкритих ГІС. Історія розвитку цифрової картографії в Україні. Цифрова картографія та ГІС. Роль та проблеми цифрової картографії в сучасному суспільстві. Перспективи розвитку цифрової картографії на найближчі роки. Майбутні класи та покоління цифрових карт та ГІС. Нормативно правові аспекти цифрової картографії на світовому рівні. Державні нормативно-правові акти в сфері цифрової картографії. Стандарти в цифровій картографії, базах і банках даних, геоінформаційних системах. Авторські права на цифрові карти. Картографічні матеріали. Дані дистанційного зондування Землі. Дані електронних геодезичних приладів. Джерела атрибутивних даних. Автоматизоване введення даних (сканування, векторизація, геокодування). Загальні поняття та терміни в з теорії БД. Особливості геопросторових БД. Типи даних полів в атрибутивних таблицях. Зв’язки між атрибутивними таблицями. Запити. SQL запити. Топологія і топологічні співвідношення на цифровій карті. Векторні моделі просторових даних. Растрові моделі просторових даних. Тріангуляційні моделі просторових даних. Програми які використовують векторні формати. Формати векторних графічних редакторів (AI, EMF, PostScript і т.д). Формати CAD систем. Формати ГІС систем. Використанням відкритих гіпертекстових форматів представлення геоданих (KML/KMZ, JSON, GeoJSON, TopoJSON). Огляд та класифікація картографічних сервісів. Геопортали. OpenStreetMap. ArcGis Online. Google Maps. Відкриті програмне забезпечення та бібліотеки для веб- картографування (GeoServer, MapServer, OpenLayers, Leaflet, GeoExt). Мультимасштабне картографування. Формат файлу проекцій MapInfo. Формат файлу проекцій ArcGis – ESRI WKT. Відкритий формат Proj4. Формат файлу проекцій Digitals. Перерахунок координат з однієї системи координат в іншу. Параметри трансформації Гельмерта. Модель кольору RGB. Модель кольору CMYK. Модель кольору SHV.
Методи та критерії оцінювання: • Захист лабораторних робіт (45%);
• Підсумковий контроль 55% (іспит в письмово-усній формі).
Критерії оцінювання результатів навчання: • Робота на лабораторних заняттях (виконання лабораторних робіт), усне опитування (захист звітів з лабораторних робіт) (45%).
• Підсумковий контроль (екзамен 55%, письмова та усна форма)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Вступ до геоінформаційних систем для інфраструктури просторових даних. Навчальний посібник. / Б.Магваір, Н.М. Пашинська, Л.М.Даценко, М.Говоров, В.В. Путренко . – Планета-Прінт, 2016. – 396 с.
2. Зацековний В.І., Бурачек В.Г., Железняк О.О., ТерещенкоА.О. Геоінформаційні системи і бази даних / Монографія. – Ніжин. – 2014. – 492с.
3. Системи керування базами геоданих для інфраструктури просторових даних. Навчальний посібник. / Кейк Д., Лященко А.А., Путренко В.В., Хмелевський Ю., Дорошенко К., Говоров М. – Планета-Прінт, 2017. – 456 с.
4. Бондаренко Е. Л. Геоінформаційна схема картографування / Е. Л. Бондаренко // Часопис картографії. - 2011. - Вип. 1. - С. 58-64.
5. Бондаренко Е. Л. Проблеми інтеграції даних у геоінформаційному картографуванні / Е. Л. Бондаренко // Часопис картографії. – 2011. – Вип. 2. – С. 42-50.
6. Документація по ArcGIS Pro. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://pro.arcgis.com/en/pro-app/latest/get-started/get-started.htm
7. Harvard ukrainian research institute. Mapa Digitals mapa of Ukraine [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.gis.huri.harvard.edu
8. OpenStreetMap [Електронний ресурс]. https://www.openstreetmap.org
9. Карти Google [Електронний ресурс]. https://www.google.com.ua/maps
10. Домашня сторінка ESRI. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.esri.com/en-us/home
11. Spatial reference [Електронний ресурс]. http://spatialreference.org
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).