Соціальна політика та політика соціального забезпечення

Спеціальність: Соціальне забезпечення
Код дисципліни: 6.I10.02.O.018
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: к.н. держ. у., доц. Андрейчук Станіслав Каземирович
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Вивченні та розумінні студентами підходів до поняття «соціальна політика»; набуття студенами навиків щодо практичного застосування законодавства в рамках соціальної політики держави та політики соціального забезпечення; вивченні регулювальної і стимулюючої ролі у забезпеченні динамічного розвитку національного господарства держави і створення можливості для ефективного функціонування системи соціального захисту.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у студентів необхідних компетентностей: - загальних: ЗК1 Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні. ЗК5. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. ЗК6. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово у професійній діяльності. ЗК8. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій. ЗК9. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. ЗК13. Здатність до міжособистісної взаємодії. фахових: СК1. Здатність аналізувати суспільні процеси пов’язані з соціальним розвитком держави.
Результати навчання: ПР1. Використовувати усну та письмову комунікацію українською мовою для здійснення професійної діяльності ПР2. Ідентифікувати причинно-наслідкові зв’язки розвитку суспільства та прояви соціально-економічних проблем у різних категорій населення; ПР3. Застосовувати методи збору інформації: аналіз документів, опитування та спостереження; ПР13. Аналізувати та оцінювати рівень матеріально-економічного захисту різних категорій населення; ПР17. Використовувати усну і письмову комунікацію українською мовою для здійснення професійної діяльності
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пре реквізити Основи наукового дослідження соціальних процесів Корреквізити Соціальний аудит та інспектуванняв системі соціальних служб
Короткий зміст навчальної програми: Суть вивчення дисципліни «Соціальна політика та політика соціального забезпечення» полягає в ознайомленні студентів з підходами до поняття «соціальна політика» і те, що соціальна політика базується на системі законів і нормативно-правових актів. Звернуто увагу на те, що соціальна політика держави та політика соціального забезпечення спрямовані на: задоволення потреб населення в наслідок підвищення ролі трудового доходу; гарантоване забезпечення прожиткового мінімуму та мінімальної заробітної плати; створення фондів соціальної допомоги та державних страхових фондів на непередбачувані обставини; захист населення від зростання цін; впровадження механізмів субвенцій; індексацію заробітної плати. Тобто соціальна політика відіграє регулювальну і стимулюючу роль у забезпеченні динамічного розвитку національного господарства держави і створює можливості для ефективного функціонування системи соціального захисту
Опис: Зміст та мета соціальної політики. Соціальний захист людини як система. Напрями соціального захисту, соціальне страхування та його види. Інструменти соціальної політики та їх використання. Моделі соціальної політики. Інституційне забезпечення соціальної політики. Сутність соціального страхування та його складові в Україні. Сутність та види соціальної допомоги. Державні соціальні стандарти та соціальні послуги. Вихідні концепти системи соціального захисту як елементу політики соціального забезпечення. Державні цільові фонди.Органи державної служби в системі соціального захисту населення.
Методи та критерії оцінювання: • усне опитування, участь в дискусіях (40%) • підсумковий контроль (контрольний захід, екзамен): письмова форма (60%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Виступи на семінарському занятті за питаннями, визначеними в Плані семінарського заняття (макс. бал–3) Підготовка реферату та виступ із доповіддю (макс. бал – 4) Доповнення до основних виступів колег, участь в обговоренні проблемних питань, постановка запитань колегам (макс.бал –2)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Ткаченко Л. (2022). Безробіття в Україні: чому кількість офіційно безробітних зменшилася та яка буде ситуація на ринку праці після війни. https://www.slovoidilo.ua/2022/06/04/stattja/suspilstvo/bezrobittya-ukrayini-chomu-kilkist-oficzijno-bezrobitnyxzmenshylasya-ta-yaka-bude-sytuacziya-rynku-praczi-pislya-vijny 2. В. Герсак. Як держава може сприяти поліпшенню житлових умов для ветеранів війни.Укрінформ. 14.12.2023. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-society/3800091-ak-derzava-moze-spriati-polipsennuzitlovih-umov-dla-veteraniv-vijni.html 3. Бородін Є.І. Соціальна політика: навчальний наочний посібник / Є.І. Бородін, Н.Г. Сорокіна; М-во освіти і науки України, Нац. техн. ун-т «Дніпровська політехніка». – Електрон. дані. – Дніпро : НТУ «ДП», 2023. – 327 слайди 4. Державні стандарти соціальних послуг: навчальний посібник / [Упоряд.: Е.І. Костишин, В.В. Лис, В.М. Логвиненко, М.Я. Нагірняк, А.Я. Цюприк]. Львів : ЛДУ БЖД. 2023. 536 с. 5. Соціальна політика та політика соціального забезпечення: навчальний посібник для студентів спеціальностей 231 «Соціальна робота» та 232 «Соціальне забезпечення» галузі знань 23 «Соціальна робота» /Укл.: С.К. Андрейчук. – Львів, 2024. - 140 с. 6.Конституційні права і свободи людини та громадянина в умовах війни та післявоєнний період: матеріали наукового семінару (21 червня 2024 р.) / упор. Д.Є. Забзалюк, М. В. Ковалів, М. Т. Гаврильців, Н. Я. Лепіш. Львів: ЛьвДУВС, 2024. 231 с. 7. Виплата деяких видів допомог, компенсацій, грошового забезпечення та оплата послуг окремим категоріям населення. Державна казначейська служба України. 2021. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.treasury.gov.ua/ua/kaznachejstvo-informuye/viplata-deyakih-vidiv-dopomog-kompensacij-groshovogo-zabezpechennya-ta-oplata-poslug-okremim-kategoriyam-naselennya. 8.Постанова Кабінету Міністрів України від 5 серпня 2020 р. № 695 "Про затвердження Державної стратегії регіонального розвитку на 2021—2027 роки". URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/695-2020-%D0%BF#Text 9. Яковлєв О.А. Правові засади встановлення умов праці за трудовим законодавством України : автореф. дис. докт. юрид. наук : спец. 12.00.05. Харків, 2019. 40 с. 10. Генеральна угода про регулювання осно- вних принципів і норм реалізації соціально-еконо- мічної політики і трудових відносин в України на 2019–2021 роки від 14 травня 2019 року. Урядовий кур’єр. 2019. № 132. 11. Чанишева Г. Соціальна політика: поняття, цілі та правове забезпечення. / Г. Чанишева. – Київ. 2020. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://pgp-journal.kiev.ua/index.php/archive-11-2020 12.Денисенко К. В., Шамрук Н. Б. Сучасний стан реалізації конституційного права на достатній життєвий рівень. Юридичний науковий електронний журнал. 2022. № 6. С. 178–180. URL: http://lsej.org.ua/6_2022/41.pdf.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).