Ринок праці та зайнятості
Спеціальність: Соціальне забезпечення
Код дисципліни: 6.I10.02.E.048
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: к. держ. у., доц. Андрейчук Станіслав Казимирович
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у студентів необхідних компетентностей:
ФКС1.8. Знання сутності і змісту інформаційно-комунікаційних технологій в соціальному забезпеченні.
Результати навчання: ПР 2.8 Інформувати громадськість про соціально-економічні ініціативи та програми, що запроваджуються на рівні держави, області, регіону
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити.
Навчальна практика.
Корреквізити.
Технології соціального забезпечення.
Пенсійне забезпечення в Україні.
Ведення професійних документів та звітність в соціальному забезпеченні.
Короткий зміст навчальної програми: Вивчення дисципліни «Ринок праці та зайнятість»дасть можливість студентам ознайомитись з основними поняттями в області зайнятості населення, особливостями та механізмами функціонування ринку праці, державною політикою зайнятості. В курсі розглядаються наступні теми: визначення понятя зайнятості населення, а також напрями державної політики в цій сфері; безробіття: типи, форми та причини; моделі державної політики зайнятості; ринок праці, його сутність та структура; робота державної служби зайнятості.
Вивчення дисципліни передбачає роботу студента на лекційних та практичних заняттях, самостійну роботу, виконання практичних завдань та підсумкової індивідуальної науково-дослідницької роботи.
Процес вивчення дисципліни передбачає систематичну комунікацію викладачів та студентів з метою покращеного розуміння та засвоєння матеріалу.
Опис: Зайнятість та її основні форми. Праця як вид соціальної діяльності. Безробіття: сутність, причини, основні типи і форми. Трудове законодавство в Україні. Безробіття: сутність, причини, основні типи і форми. Служби зайнятості. Шляхи підвищення рівня зайнятості та захисту безробітних. Світові тенденції зайнятості. Соціальні аспекти мотивації праці. Трудова поведінка: її форми та види.
Методи та критерії оцінювання: • усне опитування, участь в дискусіях, презентація проекту дослідження (40%)
• підсумковий контроль (контрольний захід, залік): письмово-усна форма (60%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Виступи на семінарському занятті за питаннями, визначеними в Плані семінарського заняття (макс. бал–3)
Підготовка реферату та виступ із доповіддю (макс. бал – 4)
Доповнення до основних виступів колег, участь в обговоренні проблемних питань, постановка запитань колегам (макс.бал –2)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1.Пищуліна О., Маркевич К. (2022.) Ринок праці в умовах війни: основні тенденції та напрями стабілізації. Аналітична записка. Центр Разумкова. 21с.: https://razumkov.org.ua/images/2022/07/18/2022-ANALIT-ZAPIS-PISHULINA-2.pdf
2.Ткаченко Л. (2022). Безробіття в Україні: чому кількість офіційно безробітних зменшилася та яка буде ситуація на ринку праці після війни. https://www.slovoidilo.ua/2022/06/04/stattja/suspilstvo/bezrobittya-ukrayini-chomu-kilkist-oficzijno-bezrobitnyxzmenshylasya-ta-yaka-bude-sytuacziya-rynku-praczi-pislya-vijny
3. В. Герсак. Як держава може сприяти поліпшенню житлових умов для ветеранів війни.Укрінформ. 14.12.2023. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-society/3800091-ak-derzava-moze-spriati-polipsennuzitlovih-umov-dla-veteraniv-vijni.html
4. Іваненко, О. (2022). Ринок праці і зайнятість під час війни: стан та перспективи. Соцiологiя: теорiя, методи, маркетинг, 4, 56–75, https://doi.org/10.15407/ sociology2022.04.056.
5.Ткаченко Л. (2022). Безробіття в Україні: чому кількість офіційно безробітних зменшилася та яка буде ситуація на ринку праці після війни. https://www.slovoidilo.ua/2022/06/04/stattja/suspilstvo/bezrobittya-ukrayini-chomu-kilkist-oficzijno-bezrobitnyxzmenshylasya-ta-yaka-bude-sytuacziya-rynku-praczi-pislya-vijny
6.Томчук, О. (2023). Аналіз трендів розвитку ринку праці в Україні: ключові зміни та виклики воєнного часу. Innovation and Sustainability, 2, 110-119. https://doi.org/10.31649/ins.2023.2.110.119 9.
7.Крилов, В. В. (2023). Сучасні аспекти розвитку ринку праці в Україні. Проблеми сучасних трансформацій. Серія: економіка та управління, 23. https://reicst.com.ua/pmt/article/view/2023-9-03- 04/2023-9-03-04.
8. Ринок праці та зайнятість: навчальний посібник для студентів спеціальності 232 «Соціальне забезпечення» галузі знань 23 «Соціальна робота» /Укл.: С.К. Андрейчук, М.В. Школяр. – Львів: Видавець Марченко Т.В., 2023. - 94 с.
9.Майбутнє ринку праці: 13 ключових трендів у 2024 році. Work.UA, 2024. URL: https://www.work.ua/ru/articles/analytics/3217/
10. Турло, Н., & Осадчук, О. (2024). Стан ринку праці та мотивіція персоналу в Україні в умовах воєнного стану. Економічний простір, (191), 97-103. https://doi.org/10.32782/2224-6282/191-18
11.Зленко Н. М., Павленко Н. В., Ярова В. В. Сучасні тенденції на ринку праці в Україні та вплив на них демографічних процесів. Економіка та держава. 2020. № 10. С. 56–62.
12.Барометр ринку праці України: головні тенденції 2021 року. (2021). Отримано з https://eba.com.ua/barometr-rynku-pratsi-ukravinv-golovni-tendentsiyi-2021-roku
13.Ринок праці України 2022-2023: стан, тенденції та перспективи. URL: https://solidarityfund.org.ua/wp-content/uploads/2023/04/ebrd_ukraine-lm-1.pdf
14.Пищуліна О., Маркевич К. (2022.) Ринок праці в умовах війни: основні тенденції та напрями стабілізації. Аналітична записка. Центр Разумкова. 21с.: https://razumkov.org.ua/images/2022/07/18/2022-ANALIT-ZAPIS-PISHULINA-2.pdf
15.Tubbicke, S. (2023).How sensitive are matching estimates of active labor market policy effects to typically unobserved confounders? Journal for Labour Market Research, 57, 26. https://doi.org/10.1186/s12651-023-00352-9.
16.Дикалюк М. Ринок праці-2024: кадровий голод, знання англійської та робота в офісі. Тиждень, 2024. URL: https://tyzhden.ua/rynok-pratsi-2024-kadrovyj-holod-znannia-anglijskoi-tarobota-v-ofisi/
17. Дячкіна А. Ринок праці: яких спеціалістів шукають і де пропонують найбільші зарплати. Економічна правда, 2024
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).