Технології лакофарбових матеріалів і плівкових покриттів

Спеціальність: Хімічні технології переробки полімерних та композиційних матеріалів
Код дисципліни: 7.161.06.E.026
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Хімічна технологія переробки пластмас
Лектор: Доцент Братичак Михайло Михайлович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: навчити студентів, майбутніх фахівців по синтезу високомолекулярних сполук основним принципам хімічної технології одержання різних синтетичних плівкових речовини, методів їх синтезу, застосування та властивостей покриттів. Подати студентам загальні відомості про найважливіші компоненти і основні властивості лакофарбових матеріалів і покрить, принципів їх класифікації і позначення, технології виробництва, властивостей і областей застосування найбільш поширених плівкоутворювачів, лаків, емалей, ґрунтовок і шпаклівок
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: фахові компетентності професійного спрямування - ФКС 2.1. Здатність використовувати професійно-профільні знання, уміння і навички для аналізу, оцінювання і проектування технологічних процесів та устаткування виробництв високомолекулярних сполук, лаків та фарб - ФКС2.3. Здатність використовувати професійно профільовані знання, уміння і навички в галузі природничо-наукових дисциплін для аналізу, оцінювання і проектування технологічних процесів та устаткування виробництв високомолекулярних сполук.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: - характеристики і призначення компонентів лакофарбових матеріалів і покрить, їх основні властивості, принципи класифікації і позначення, хімізм одержання найважливіших плівкоутворювачів, технології виробництва, властивості і області застосування найбільш поширених плівкоутворювачів, лаків, емалей, ґрунтовок і шпаклівок, методи підготовки поверхні перед нанесенням покрить, способи нанесення і сушки лакофарбових матеріалів, техніку безпеки при синтезі, приготуванні, нанесенні і сушці лакофарбових матеріалів; - вміти одержати і формувати полімерні покриття з заданими властивостями, наносити і отверджувати лакофарбові матеріали різними способами, визначити найбільш важливі фізико-хімічні і корозійні показники різних лакофарбових матеріалів і покрить, дати порівняльну характеристику їх в конкретних умовах експлуатації, визначити ефективність застосування того чи іншого матеріалу. ПР8. Критично осмислювати аспекти виробництва високомолекулярних сполук та методи удосконалення технологічного процесу. Лекції, лабораторні заняття, самостійна робота Поточний контроль – усне опитування на лабораторних заняттях, тестування у ВНС. ПР10. Здійснювати розроблення та модернізацію процесів синтезу високомолекулярних сполук відповідно до сучасних інноваційних технологій. Лекції, лабораторні заняття, самостійна робота Поточний контроль – усне опитування на лабораторних заняттях, тестування у ВНС. . КОМ1. Зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються. Лекції, лабораторні заняття, самостійна робота Поточний контроль – усне опитування на лабораторних заняттях, тестування у ВНС. Екзамен – письмове опитуван-ня, тестовий контроль. АіВ1. Управління робочими або навчальними процесами, які є складними, непередбачуваними та потребують нових стратегічних підходів. Лекції, лабораторні заняття, самостійна робота Поточний контроль – усне опитування на лабораторних заняттях.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Органічна хімія Процеси і апарати хімічної промисловості Технологічні процеси синтезу і модифікування полімерів Нові технології у виробництві високомолекулярних сполук
Короткий зміст навчальної програми: Описуються принципи класифікації і позначення, хімізм одержання найважливіших плівкоутворювачів, технології виробництва, властивості і області застосування найбільш поширених плівкоутворювачів, лаків, емалей, ґрунтовок і шпаклівок, загальні відомості про лакофарбові матеріали. Лакофарбові матеріали на основі поліконденсаційних смол. Лакофарбові матеріали на основі полімеризаційних смол. Лакофарбові матеріали на основі природних плівкоутворювачів. Водоемульсійні лакофарбові матеріали. Порошкові лакофарбові матеріали. Способи нанесення лакофарбових матеріалів. На лабораторних роботах вивчаються: Визначення умовної в’язкості лакофарбового матеріалу. Визначення покрівельної здатності (уривистості) лакофарбового матеріалу. Методи визначення адгезійної міцності лакофарбового покриття. Визначення хімічної стійкості лакофарбового покриття. Виготовлення та дослідження плівкоутворюючих речовин. Визначення вмісту плівкоутворюючих речовин у лакофарбових матеріалах. Визначення поверхневого натягу розчинів лакофарбових матеріалів.
Опис: Вступ. Загальні відомості про лакофарбові матеріали. Основні компоненти лакофарбових матеріалів. Класифікація лакофарбових матеріалів. Система позначення лакофарбових матеріалів. Властивості лакофарбових матеріалів, які одержують із розчинів. Властивості порошкових лакофарбових матеріалів. Одержання полімерних покрить. Формування покрить із розчинів. Формування покрить, які протікають без хімічних перетворень. Формування покрить із водних дисперсій полімерів. Формування покрить із органічних дисперсій полімерів. Класифікація і властивості полімерних покрить. Природні плівкоутворюючі речовини і лакофарбові матеріали на їх основі. Рослинні оливи і продукти іх переробки. Природні смоли. Природні високомолекулярні сполуки. Синтетичні плівкоутворювачі і лакофарбові матеріали на їх основі. Алкідні олігомери і продукти їх модифікації. Лакофарбові матеріали на їх основі. Аміноформальдегідні олігомери і лакофарбові матеріали на їх основі. Фенолформальдегідні олігомери і лакофарбові матеріали на їх основі. Ненасичені олігоефіри.Поліакрилати і лакофарбові матеріали на їх основі. Епоксидні олігомери. Поліуретани і лакофарбові матеріали на їх основі. Хлорвмістимі полімери (полівінілхлорид, хлорований поліетилен, хлорсульфований поліетилен, хлорований каучук) і лакофарбові матеріали на їх основі. Полівінілацеталі. Кремнійорганічні полімери. Воднодисперсійні лакофарбові матеріали. Водні дисперсії полімерів. Штучні водні дисперсії полімерів. Модифіковані полімери в водних дисперсіях. Лакофаорбові матеріали які здатні розбавлятися водою. Алкідні олігомери. Малеінізовані оливи. Епоксіефіри. Карбамідо- і меламіноформальдегідні олігомери. Поліуретани. Порошкові матеріали. Термореактивні плівкоутворювачі. Термопластичні плівкоутворювачі. Поліолефінові фторопластові порошкові фарби. Порошкові фарби на основі ефірів целюлози. Технологія одержання полімерних покрить. Способи нанесення лакофарбових матеріалів. Отвердження полімерних покрить.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль знань студентів здійснюється шляхом опитуванням на лабораторних заняттях протягом всього семестру; підсумковий контроль знань студентів проводиться шляхом складання екзамену. Органічною складовою навчального процесу є контроль знань студентів. До основних завдань контролю знань належать: - підвищення мотивації студентів до систематичної активної роботи впродовж навчального року, переорієнтація їхніх цілей з отримання позитивної оцінки на формування стійких знань, умінь та навичок; - систематизація знань та активне їх засвоєння впродовж навчального року; - недопущення розриву між завданнями, що виносяться для контролю і програмою дисципліни; - відкритість контролю: ознайомлення студентів на початку вивчення дисципліни з контрольними завданнями та всіма формами контрольних заходів і критеріями їх оцінювання; - подолання елементів суб’єктивізму при оцінюванні знань, що забезпечується складанням контрольних завдань та заліків у письмовій формі із застосуванням 100-бальної шкали оцінювання; - забезпечення належних умов вивчення програмного матеріалу і підготовки до контрольних заходів, що досягаються шляхом чіткого їх розмежування за змістом і у часі; - розширення можливостей для всебічного розкриття здібностей студентів, розвитку їх творчого мислення. Під час вивчення дисципліни «Хімічні технології лаків і фарб» застосовується поточний і підсумковий контроль знань студентів. Останній здійснюється у формі екзамену. Зазначені форми контролю тісно взаємопов’язані і організуються так, щоб стимулювати ефективну самостійну роботу студентів протягом семестру і забезпечити об’єктивне оцінювання їх знань. Об’єктом оцінювання знань студентів є програмний матеріал дисципліни різного характеру і рівня складності, засвоєння якого відповідно перевіряється під час поточного контролю і екзамену. Завданням поточного контролю є перевірка розуміння та засвоєння певного матеріалу, вироблених навичок виконання лабораторних робіт, умінь самостійно опрацьовувати тексти, здатності осмислити зміст теми чи розділу, умінь публічно чи письмово представити певний матеріал. Завданням екзамену є перевірка розуміння студентом програмного матеріалу в цілому, логіки та взаємозв’язків між окремими розділами, здатності творчого використання накопичених знань, уміння сформувати своє ставлення до певної проблеми навчальної дисципліни тощо.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінки за роботу на практичних заняттях виставляються на основі визначення правильності, повноти та самостійності отриманих рішень за кожне з завдань: - отримані результати правильні, повні і отримані самостійно – 100% від максимальної оцінки; - отримані результати правильні, повні і отримані зі значною допомогою та коригуванням викладача – 90% від максимальної оцінки; - отримані у роботі рішення правильні, але неповні і отримане зі значною допомогою та коригуванням викладача – 75% від максимальної оцінки; - отримані результати містить помилки, але підхід до отримання рішення та застосування інструментів отримання рішення вірні – 50% від максимальної оцінки. Поточне та контрольне тестування проводиться у ВНС і оцінка виставляється автоматично за всі тестові завдання. За завдання типу «есе» 100% від максимальної оцінки виставляється в режимі ручного оцінювання за повністю правильний і повний розв’язок, 85% - загалом правильний розв’язок з незначними помилками в обчисленнях; 75% - за неповний розв’язок з деякими помилками за загалом правильного підходу до рішення; 50 % - за наявності значних помилок і неповного рішення за правильного підходу; 30% - за формулювання правильного підходу без реалізації рішення. Екзамен проводиться у письмово-усній формі (екзаменаційний тест оцінюється в 70 балів, усна компонента – 10 балів). Усне опитування передбачає вибіркове опитування з різних розділів курсу та виконання простих завдань.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення 1. Курс лекцій «Хімічні технології лакофарбових матеріалів і плівкових покрить» 2. Методичні розробки для виконання лабораторних робіт. Рекомендована література 1. Іванов С.В., Самарська Т.Г. Лакофарбові матеріали цільового призначення К.:Вид-во Нац. авіац. ун-ту «НАУ-друк», 2009. - 52 с. 2. М.М.Братичак, Ю.П. Гетьманчук. Хімічна технологія синтезу ВМС: Навч. посібник. Львів: Вид-во НУ «Львівська політехніка», 2009. 495 с. 3. Загальна хімічна технологія: Підручник/ В.Т. Яворський, Т.В. Перекупко, З.О. Знак, Л.В. Савчук. - Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2005, - 552с. 4. Гуменецький Т.В. Фізико-хімія полімерів: навчальний посібник. / Т.В.Гуменецький, В.Є.Левицький, О.В.Суберляк. – Львів: Растр-7, 2020. –420 с. 5. Суберляк О.В. Теоретичні основи хімії та технології полімерів: Навч. посібник / О.В. Суберляк, В.Й. Скорохода, Н.Б. Семенюк. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2014. – 336 с. Інформаційні ресурси 1. http://repository.dnu.dp.ua:1100/?page=inner_material&id=1894 2.https://evnuir.vnu.edu.ua/bitstream/123456789/19529/3/osn_proekt.pdfН
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).