Теорія інформації

Спеціальність: Комп'ютерні науки
Код дисципліни: 6.122.00.O.048
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Автоматизовані системи управління
Лектор: Павлюк Олена
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: 1. Повинен знати основні поняття теорії інформації. Оцінити інформацію, як у кількісному так і у якісному розумінні. 2. Вміти розробляти і аналізувати математичні моделі інформаційних сигналів та моделей каналів передачі інформації; 3. Знати принципи перетворення неперервних сигналів у дискретні, відновлення дискретних сигналів, квантування сигналів; 4. Вміти визначати: кількість інформації, умовну та безумовну ентропію повідомлень; 5. Вміти визначати надлишковість інформації, продуктивність джерела інформації; 6. Знати методи кількісної оцінки ефективності систем передачі інформації. 7. Здійснювати ефективне та завадостійке кодування. 8. Застосовувати стиснення інформації на основі словникових методів. 9. Застосовувати отримані теоретичні знання в різних предметних областях: аналіз інформації, кодування та компресія даних. 10. Використовувати вивчені методи кодування та компресії при роботі з сучасними інформаційними технологіями, будувати коди з різними характеристиками.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: - пререквізит: Теорія ймовірностей, ймовірнісні процеси та математична статистика. - кореквізити: Технології захисту інформації, моделювання систем, теоретичні основи управління, основи цифрової обробки сигналів, комп’ютерні мережі.
Короткий зміст навчальної програми: На сьогодні виробничі потреби вимагають від фахівців з комп’ютерних наук поглиблених знань у сфері розробки новітніх інформаційних технологій. Широкі можливості комп’ютеризованих засобів збору, опрацювання та представлення необхідної інформації, дають можливість зробити більш ефективним моделювання інформаційних процесів. При вивченні навчальної дисципліни студенти повинні ознайомитись і вивчити: основні положення теорії інформації. Класифікацію: видів інформації та інформаційних технологій; видів сигналів; каналів зв’язку. Вивчити узагальнена структурна схема системи передачі інформації, її компоненти та складові, їх основні параметри. Кількісну оцінку інформації. Інформаційні параметри дискретних та неперервних джерел повідомлень. Математичні моделі інформаційних сигналів та моделей каналів передачі інформації. Методи кількісної оцінки ефективності систем передачі інформації. Визначати ємність сигналу і ємність каналу звязку, визначати умовну та безумовну ентропія повідомлень, надлишковість інформації, визначати умови передачі інформації з мінімальними втратами, визначати кількісну оцінку ефективності систем передачі інформації. Здійснювати ефективне та завадостійке кодування; стиснення інформації на основі словникових методів. Застосовувати отримані теоретичні знання в різних предметних областях: аналіз інформації, кодування та компресія даних. Використовувати вивчені методи при роботі з сучасними інформаційними технологіями, будувати коди з різними характеристиками.
Методи та критерії оцінювання: - поточний контроль (45%): письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування;: - підсумковий контроль (55 %): екзамен.
Рекомендована література: 1. Cover Th. M., Thomas J.A. Elements of information theory . Wiley-Interscience, 2006. - 748p. 2. Грицик В.В., Павлюк О.М., Петрик М.Р., Різник В.В. Дослідження механізмів оцінки інформації у системах сприйняття. Монографія Львів Сполом 2018 р. , 340 ст. 3. Тулякова Н. О. Т 82 Теорія інформації: Навчальний посібник. - Суми: Вид-во СумДУ, 2008.- 212 с. ISBN 978-966-657-199-4 4. Лидовский В.В. Теория информации: Уч. пособие. - М.: Компания Спутник+, 2004. - 111 с. 5. Хемминг Р.В. Теория информации и теория кодирования. – М. Радио и связь, 1983. 6. Цымбал В.П. Теория информации и кодирование. – К. Вища школа, 1992. – 263 с. 7. Чисар И., Кернер Я. Теория информации. – М.: Мир, 1985. 8. Шеннон К.-Э. Работы по теории информации и кибернетике. – М.: Изд-во иностр. Лит., 1963. 830 с. 9. Шульгин В. И. Основы теории передачи информации: Учебное пособие. Ч. I. Экономное кодирование. – Харьков: Нац. аэрокосм. ун-т «Харьк. авиац. ин-т», 2002. - 160 с. 10. Семенов Ю.А. (ГНЦ ИТЭФ). Telecommunication technologies - телекоммуникационные технологии (v4.11, 17 мая 2013 года). http://book.itep.ru/ 11. М. Вернер Основы кодирования. Учебник для ВУЗов. Москва: Техносфера, 2006. – 288с. 12. Квєтний Р.Н., Компанець М.М., Кривогубченко С.Г., Кулик А.Я. Основи техніки передавання інформації/ Підручник - Вінниця: Універсам, 2002. 13. Жураковський Ю.П., Полторак В.П. Теорія інформації та кодування: Підручник. – К.: Вища шк., 2001. – 255с. іл. 14. Жураковський Ю. П., Гніліцький В. В. Теорія інформації та кодування в задачах: Навчальний посібник. – Житомир: ЖІТІ, 2002. – 230 с. 15. Основи інформаційних технологій і систем: навч. посібник / В.А. Павлиш, Л.К. Гліненко. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2013. – 500 с. 16. Теорія інформації. Конспект лекцій для студентів спеціальності 122 Компютерні_науки та інформаційні технології / Укл. Іванців Р.Д. - електронний документ -2018. 17. Глобальні інформаційні системи та технології: Монографія / В.В. Пасічник, П.І. Жежнич, Р.Б.Кравець і др. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2006. – 348 с. 18. Цимбал В.П. Теорія інформації та кодування. – К.: Вища школа, 1992.- 264с. 19. Кузьмин И.В., Кедрус В.А. Теория информации и кодирование.– К. : Вища школа, 1989. 20. Самсонов Б.Б., Плохов Е.М. и др. Теория информации и кодирование. –М.: Феникс, 2002. – 287 с. 21. Блейхут Р. Теория и практика кодов, контролирующих ошибки. –М.: Мир, 1986. – 576 с. 22. Цымбал В.П. Задачник по теории информации и кодированию. –К.: Вища школа, 1976. – 276 с. 23. 1. Методичні вказівки до лабораторних робіт № 1 - 7 з курсу:“Теорія інформації”для студентів спеціальності 122 “Компютерні науки та інформаційні технології”НУ “ЛП”, кафедра АСУ, 2020 р.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Теорія інформації

Спеціальність: Комп'ютерні науки
Код дисципліни: 6.122.00.O.050
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Системи штучного інтелекту
Лектор: Косаревич Ростислав Ярославович
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: знати: • області застосування і основні прикладні аспекти теорії інформації; • основні методи перетворення інформації; • методи оцінки інформації, побудови різних систем кодування інформації. вміти: • оцінити інформацію, як у кількісному так і у якісному розумінні; • застосовувати отримані теоретичні знання в різних предметних областях: аналіз інформації, компресія даних. • використовувати вивчені методи кодування при роботі з сучасними інформаційними технологіями, будувати коди з різними характеристиками;
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити: Дискретна математика; кореквізити: Теорія ймовірності ; Математична статистика;
Короткий зміст навчальної програми: На сьогодні виробничі потреби вимагають від фахівців з комп’ютерних наук поглиблених знань у сфері розробки новітніх інформаційних технологій. Широкі можливості комп’ютеризованих засобів збору, опрацювання та представлення необхідної інформації, дають можливість зробити більш ефективним моделювання інформаційних процесів. Навчальна дисципліна є теоретичною основою для виконання аналітичної частини подальших дисциплін, а також курсових робіт. Навчальна дисципліна «Теорія інформації» відноситься до циклу загальної підготовки навчальної програми бакалавра за спеціальністю 122 «Комп’ютерні науки».
Методи та критерії оцінювання: - поточний контроль (50%): письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування; - підсумковий контроль (50%, екзамен): письмова компонента (50%), усна компонента (10%).
Рекомендована література: 1. Цимбал В.П. Теорія інформації та кодування. – К.: Вища школа, 1992.- 264с. 2. Жураковський Ю.П., Полторак В.П. Теорія інформації та кодування: Підручник. – К.: Вища школа, 2001. – 255 с. 3. Cover Th. M., Thomas J.A. Elements of information theory . Wiley-Interscience, 2006. - 748p. 4. Кузьмин И.В., Кедрус В.А. Теория информации и кодирование.– К. : Вища школа, 1989. 5. Самсонов Б.Б., Плохов Е.М. и др. Теория информации и кодирование. –М.: Феникс, 2002. – 287 с. 6. Дмитриев В.И. Прикладная теория информации. -М.: Высшая школа, 1989. –320 с. 7. Блейхут Р. Теория и практика кодов, контролирующих ошибки. –М.: Мир, 1986. – 576 с. 8. Цымбал В.П. Задачник по теории информации и кодированию. –К.: Вища школа, 1976. – 276 с.

Теорія інформації

Спеціальність: Комп'ютерні науки
Код дисципліни: 6.122.00.O.049
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Системи автоматизованого проектування
Лектор: к.т.н., доцент Іванців Роман-Андрій Дмитрович.
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: Основні положення теорії інформації. Класифікація видів інформації та інформаційних технологій. Класифікація видів сигналів. Класифікація каналів звязку. Узагальнена структурна схема системи передачі інформації, її компоненти та складові, їх основні параметри. Кількісна оцінка інформації. Інформаційні параметри дискретних та неперервних джерел повідомлень. Математичні моделі інформаційних сигналів та моделей каналів передачі інформації. Методи кількісної оцінки ефективності систем передачі інформації. Знання теоретичних основ теорії інформації, вміння складати узагальнену структурну схему системи передачі інформації, аналізувати її компоненти та складові, їх основні параметри, складати і аналізувати математичні моделі інформаційних сигналів та моделей каналів передачі інформації. Визначати інформаційні параметри дискретних та неперервних джерел повідомлень, визначати умовну та безумовну ентропію повідомлень, надлишковість інформації, продуктивність джерела інформації, знати класифікацію сигналів, знати основні параметри і форми представлення детермінованих сигналів, принципи перетворення неперервних сигналів у дискретні, методи відновлення дискретних сигналів, методи квантування сигналів, визначати інформаційні параметри дискретних та неперервних джерел повідомлень. Використовувати математичні моделі інформаційних сигналів та моделей каналів передачі інформації, визначати ємність сигналу і ємність каналу звязку, знати умови передачі інформації з мінімальними втратами, визначати кількісну оцінку ефективності систем передачі інформації.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Алгоритмізація та програмування, частина 1 та частина. Інформатика. Кореквізити: Методи та засоби комп’ютерних інформаційних технологій. Технології створення програмних продуктів. Теорія алгоритмів
Короткий зміст навчальної програми: Основні положення теорії інформації. Класифікацію видів інформації та інформаційних технологій. Класифікація видів сигналів. Класифікація каналів звязку. Узагальнена структурна схема системи передачі інформації, її компоненти та складові, їх основні параметри. Кількісна оцінка інформації. Інформаційні параметри дискретних та неперервних джерел повідомлень. Математичні моделі інформаційних сигналів та моделей каналів передачі інформації. Методи кількісної оцінки ефективності систем передачі інформації. Визначати ємність сигналу і ємність каналу звязку, визначати умовну та безумовну ентропія повідомлень, надлишковість інформації, визначати умови передачі інформації з мінімальними втратами, визначати кількісну оцінку ефективності систем передачі інформації.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль (40%): програмування, письмові звіти до лабораторних робіт, усне опитування. Підсумковий контроль (60%, екзамен): письмовий, тестування, задачі, усне опитування.
Рекомендована література: Жураковський Ю.П., Полторак В.П. Теорія інформації та кодування. Підручник.- К.:Вища школа, 2001.- 255 с. Шульгин В.И. Основы теории передачи информации, Харьков, 2002. – 160 с. Основи інформаційних технологій і систем: навч. посібник / В.А. Павлиш, Л.К. Гліненко. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2013. – 500 с. Теорія інформації. Конспект лекцій для студентів спеціальності 122 Компютерні_науки та інформаційні технології / Укл. Іванців Р.Д. - електронний документ -2018. Глобальні інформаційні системи та технології: Монографія / В.В. Пасічник, П.І. Жежнич, Р.Б.Кравець і др. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2006. – 348 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).