Технології обчислювального інтелекту

Спеціальність: Інформаційні управляючі системи та технології
Код дисципліни: 7.122.01.O.008
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Інформаційні технології видавничої справи
Лектор: д.т.н., професор Ткаченко Роман Олексійович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: • володіти елементарними знаннями в області нейрофізіології, яка є основою побудови технічних аналогів біологічних нейронів ; • знати особливості основних нейропарадигм та можливі області їх практичного застосування; принципи навчання та адаптації систем; • вміти здійснювати постановку та розв’язування завдань передбачення, розпізнавання, компресії, прогнозування; • знати можливості використання ШНМ в економіці, бізнесі, промисловості.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: • Математичний аналіз; • Системи штучного інтелекту; • Лінійна алгебра; • Аналітична геометрія.
Короткий зміст навчальної програми: Архітектура апаратних і програмних нейрокомп'ютерів. Принципи адаптації і навчання. Моделі біологічного і технічного нейронів. Штучні нейронні мережі прямого поширення сигналів, перцептрони. Штучні нейронні мережі зі зворотними зв’язками. Нейронечіткі мережі. Модель геометричних перетворень. ШНМ з глибинним навчанням.
Методи та критерії оцінювання: • письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування, контрольна робота (30%) • підсумковий контроль (контрольний захід, залік): письмово-усна форма (70%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Ткаченко Р. Моделювання методами нейронних мереж /Р.О. Ткаченко, П.Р. Ткаченко, Н.О. Мельник: навч.-методичний посібник: ЛІБС УБС НБУ. – Львів, 2010. – 114 с. 2. Руденко О. Штучні нейронні мережі:Навч. посібник / О.Г. Руденко, Є.В. Бодянський. – Харків: ТОВ «Компанія СМІТ, 2006. – 404 с. 3. Хайкин С. Нейронные сети: полный курс: пер. с англ. / Саймон Хайкин. – М.: Вильямс, 2006. – 1106 с.