Теорія керування

Спеціальність: Прикладна математика та інформатика
Код дисципліни: 6.113.01.E.055
Кількість кредитів: 3.50
Кафедра: Прикладна математика
Лектор: д.ф.-м.н., проф. Маркович Богдан Михайлович
Семестр: 8 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Оволодіння основними прийомами керування, умінням застосовувати методи фундаментальних курсів у задачах аналізу та синтезу систем та процесів керування.
Завдання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студенти повинні бути здатними продемонструвати такі результати навчання: повинні знати основні принципами та способами організації керування, методи побудови моделей систем та процесів керування, методи дослідження оптимальних систем керування. Студенти повинні вміти будувати та досліджувати моделі керування реальними системами. Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: загальні компетентності: ЗК5 – здатність до застосування знань на практиці; ЗК6 – здатність здійснювати пошук та аналізувати інформацію з різних джерел; ЗК9 – уміння розв’язувати поставлені задачі та приймати відповідні рішення; ЗК14 – креативність, здатність до системного мислення; ЗК15 – потенціал до подальшого навчання; фахові компетентності: ФК1 – базові знання наукових понять, теорій та методів, необхідних для розуміння принципів побудови, аналітичного та числового (обчислювальний експеримент) дослідження математичних моделей; ФК5 – здатність розуміти та враховувати соціальні, екологічні, етичні та економічні аспекти, що впливають на формування прийнятих чи рекомендованих рішень; ФК6 – здатність застосовувати професійно-профільовані знання та практичні навички для розв’язання типових задач спеціальності, а також експлуатації програмно-інформаційних комплексів; ФК8 – вміння ідентифікувати, класифікувати та описувати роботу модельованих систем та їх складових шляхом використання як аналітичних, так і числових методів; ФК10 – уміння аргументувати вибір методів дослідження математичних моделей, критично оцінювати отримані результати та захищати прийняті рішення.
Результати навчання: ЗН1 – здатність продемонструвати знання та розуміння базових наукових та математичних принципів, що лежать в основі математичного моделювання; УМ1 – застосовувати знання і розуміння для ідентифікації та вирішення задач спеціальності, використовуючи відомі методи; УМ10 – виконувати відповідні дослідження та застосовувати дослідницькі навички за професійною тематикою; УМ11 – оцінювати отримані результати та аргументовано захищати прийняті рішення.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізит: • методи оптимізації, • теорія систем; кореквізити: —.
Короткий зміст навчальної програми: Задачі теорії оптимальних систем керування, метод фазових траєкторій, метод гармонічної лінеаризації, спостережуваність та керованість в системах керування, метод варіаційного числення в теорії оптимальних систем керування, метод динамічного програмування, принцип максимуму Понтрягіна.
Опис: Навчальна дисципліна «Теорія керування» є складовою освітньо-професійної програми підготовки фахівців за першим рівнем вищої освіти «бакалавр» галузі знань 11– «Математика та статистика» зі спеціальності 113 – «Прикладна математика» за освітньою програмою «Прикладна математика та інформатика». Дана дисципліна є обов’язковою. Викладається в 8-му семестрі 4-го курсу в обсязі – 105 год. (3.5 кредити ECTS) зокрема: лекції – 30 год., практичні заняття – 30 год., самостійна робота – 45 год. У курсі передбачено 2 контрольні роботи. Завершується дисципліна іспитом. Курс присвячений ознайомленню студентів із теорією автоматичного керування линійними системами. У ній викладаються основні поняття та принципи керування, математичний опис і методи аналізу та синтезу неперервних і дискретних систем керування.
Методи та критерії оцінювання: • практичні заняття, усне опитування, розрахункова робота (30%); • підсумковий контроль (70%): іспит у письмово-усній формі.
Критерії оцінювання результатів навчання: Навчальна дисципліна, завершується семестровим контролем, форма якого передбачена навчальним планом із виставленням семестрової оцінки. Семестрова оцінка складається із суми балів, передбачених на поточний контроль та екзаменаційний контроль. Цю інформацію викладач доводить студентам на першому занятті з навчальної дисципліни.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Дослідження функціонування нелінійних систем: Методичні вказівки до практичних занять і типових розрахунків з курсу “Теорія керування” для студентів базового напряму 6.0802 “Прикладна математика” / Укл.: В. А. Ліщинський, Б. М. Маркович. –Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”. 2004. –24 с. 2. Ким Д. П. Теория автоматического управления: Учеб. пособие в 2 т. –М.: ФИЗМАТ¬ЛИТ, 2004. –464 с. 3. Егоров А. И. Основы теории управления. –М.: ФИЗМАТЛИТ, 2004. –504 с. 4. Ройтенберг Я.Н. Автоматическое управление. –М.: Наука, 1978. – 552 с. 5. Иванов В.А., Фалдин Н.В. Теория оптимальных систем автоматического управления. –М.: Наука, 1981. – 336 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).