Просторова анізотропія індукованих фізичних процесів
Спеціальність: Прикладна фізика
Код дисципліни: 7.105.01.O.002
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Прикладна фізика і наноматеріалознавство
Лектор: Професор, д.т.н. Андрущак Анатолій Степанович
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен:
- вміти проводити аналітичний опис електрооптичних і фотопружних явищ в кристалічних матеріалах;
- знати головні відмінності представлення ефектів в кристалах тензорами 3-го та 4-го рангів;
- набути знань про геометричне представлення просторової анізотропії індукованих оптичних ефектів в кристалах різних класів симетрії;
- володіти сучасними експериментальними методами та знати необхідну апаратура для досліджень кристалічних матеріалів;
- вміти визначати всі елементи матриць електро- та п’єзооптичних коефіцієнтів поляризаційно-оптичним та інтерферометричним методами;
- знати і володіти методами акустичних та акустооптичних досліджень кристалічних матеріалів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: - пререквізити: фізика, сучасні методи фізичних досліджень, основи кристалооптики;
- кореквізити: функціональні матеріали молекулярної енергетики, фізика квантово-розмірних систем, фізика анізотропних середовищ.
Короткий зміст навчальної програми: 1. Аналітичний опис електрооптичних і фотопружних явищ в кристалічних матеріалах:
- лінійний електрооптичний ефект;
- п’єзо- та пружнооптичний ефекти;
- акустооптичний ефект.
2. Опис та геометричне представлення просторової анізотропії індукованих оптичних ефектів у кристалічних матеріалах:
- аналітичний опис анізотропії індукованих оптичних ефектів у кристалах;
- геометричне представлення анізотропії електро-, п’єзо- та пружнооптичного ефектів для кристалів усіх класів симетрії;
- опис просторової анізотропії акустооптичного ефекту.
3. Експериментальні методи і апаратура для дослідження кристалічних матеріалів
- автоматизований інтерферометрично-поворотний метод вимірювання показників заломлення оптичних матеріалів;
- визначення електро- та п’єзооптичних коефіцієнтів поляризаційно-оптичним та інтерферометричним методами;
- методи акустичних та акустооптичних досліджень.
Методи та критерії оцінювання: Екзамен, захист лабораторних робіт, захист індивідуального науково-дослідного завдання;
- поточний контроль (40%): опитування на лабораторних заняттях, захист звітів (20%), захист індивідуального науково-дослідного завдання (20%);
- підсумковий контроль (60%): іспит – письмова компонента (50%), усна компонента (10%).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. А. С. Андрущак, О. А. Бурий, Н. А. Андрущак, Н. М. Дем'янишин Просторова анізотропія індукованих оптичних ефектів у кристалічних матеріалах: монографія у 2-ох томах. Том 1. Аналітичний опис, геометри-чне представлення та методика експери-менту. – Львів: Простір М, 2019. – 200 с.
2. І. Мартинюк-Лотоцька, І. Їдак, O. Корнєєв, А. Ратич, А. Андрущак Розрахунок всіх п’єзо-електричних та пружних коефіцієнтів криста-лів LiTaO3 на основі виміряних швидкостей акустичних хвиль // Журнал фізичних досліджень.– 2021.– Т. 25, № 4.– С.4602(1–5).
3. B. Mytsyk, N. Demyanyshyn, A. Andrushchak, O. Buryy. Photoelastic Properties of Trigonal Crystals // Crystals. – 2021. – Vol. 11, iss. 9. – P. 11091095(1–14).
4. Mytsyk B.G., Andrushchak A.S., Vynnyk D.M., Demyanyshyn N.M., Kost Ya.P., Kityk A.V. Characterization of photoelastic materials by combined Mach-Zehnder and conoscopic interferometry: Application to tetragonal lithium tetraborate crystals // Optics and Lasers in Engineering. –2020.–V.127 – P. 105991(1-8).
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).