Фізика

Спеціальність: Нафтогазова інженерія та технології
Код дисципліни: 6.185.00.O.007
Кількість кредитів: 8.00
Кафедра: Загальної фізики
Лектор: к.т.н., доцент Семків Ігор Володимирович
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: РН1. Знати і розуміти поняття, закономірності та особливості розвитку громадянського суспільства, прав і свобод людини і громадянина в України, а також етичні та правові засади професійної діяльності. РН2. Знати теорії, принципів, методів і понять нафтогазової інженерії, розуміти сучасний стан та роль нафтогазової галузі в забезпеченні енергетичної безпеки України. РН3. Аналізувати та розробляти елементи технологічних схем та технічних пристроїв систем буріння свердловин, видобування, транспортування та зберігання нафти і газу. РН7. Застосовувати сучасні цифрові технології та спеціалізоване програмне забезпечення для розв’язання інженерних та управлінських задач, пов’язаних з реалізацією базових нафтогазових технологій буріння свердловин, видобування, транспортування та зберігання нафти і газу. РН8. Приймати ефективні рішення з професійних питань у важкопрогнозованих небезпечних умовах з урахуванням цілей, строків, ресурсних та законодавчих обмежень, екологічних та етичних аспектів. РН11. Розраховувати параметри гідрогазодинамічних процесів, які супроводжують рух нафти і газу та технологічних рідин в пласті/свердловинах/промислових і магістральних трубопроводах із застосуванням законів термодинаміки, гідравліки і газової динаміки та сучасних методик відповідних розрахунків. Зн1. Концептуальні наукові та практичні знання, критичне осмислення теорій, принципів, методів і понять у сфері професійної діяльності та/або навчання Ум1. Поглиблені когнітивні та практичні уміння/навички, майстерність та інноваційність на рівні, необхідному для розв'язання складних спеціалізованих задач і практичних проблем у сфері професійної діяльності або навчання К2. Збір, інтерпретація та застосування даних. АВ2 Спроможність нести відповідальність за вироблення та ухвалення рішень у непередбачуваних робочих та/або навчальних контекстах АВ3. Формування суджень, що враховують соціальні, наукові та етичні аспекти АВ5. Здатність продовжувати навчання із значним ступенем автономії
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Супутні і наступні навчальні дисципліни: Технічна механіка, Термодинаміка і теплопередача
Короткий зміст навчальної програми: Курс фізики складається з 60 лекцій, 30 практичних та 30 лабораторних занять у I семестрі. Лекційний курс охоплює десять розділів, в яких викладені фізичні основи механіки, молекулярної фізики і термодинаміки, електростатики, постійного струму, електромагнетизму, хвильової оптики, квантової природи випромінювання, елементів фізики твердого тіла. Лабораторні роботи у I семестрі виконуються в механіко-молекулярній лабораторій, в електричній і оптичній лабораторіях. Студенти після 15 лекції пишуть роботу по перевірці самостійної роботи, а в кінці семестру – розрахунково – графічну роботу. В кінці I семестру студенти складають екзамен.
Методи та критерії оцінювання: Максимальна оцінка в балах – 100. Поточний контроль (ПК) – 40 (Лабораторні заняття: 20; Практичні заняття: 10; РГР: 10). Екзаменаційний контроль (ЕК) – 60 (Письмова компонента: 50; Усна компонента – 10). Разом за дисципліну (ПК+ЕК) – 100. Критерії оцінювання знань та вмінь студента за результатами вивчення навчального матеріалу модуля у 100-бальній шкалі та шкалі ECTS: • 100–88 балів – оцінка А (“відмінно”) виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу модуля, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і розвитку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; • 87–80 балів – оцінка В (“дуже добре”) виставляється за знання навчального матеріалу модуля вище від середнього рівня, включаючи розрахунки, аргументовані відповіді на поставлені запитання (можлива невелика кількість неточностей), вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; • 79–71 бал – оцінка С (“добре”) виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу модуля, включаючи розрахунки, аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; • 70–61 бал – оцінка D (“посередньо”) виставляється за посередні знання навчального матеріалу модуля, малоаргументовані відповіді, слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; • 60–50 балів – оцінка Е (“задовільно”) виставляється за слабкі знання навчального матеріалу модуля, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; • 49–26 балів – оцінка FX (“незадовільно”) з можливістю повторного складання екзамену виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу модуля, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; • 25–00 балів – оцінка F (“незадовільно”) з обов’язковим повторним вивченням модуля) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу модуля, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Базова Література до теоретичного курсу 1. Фізика. Підручник / І.Є.Лопатинський, І.Р.Зачек, Г.А.Ільчук, Б.М.Романишин. – Львів: Афіша, 2005. – 394 с. – ISBN 966-8013-50-6 2. Фізика: підруч. для ун-тів : повний курс в одному томі / П. М. Воловик. – К. ; Ірпінь : Перун, 2005. – 864 с. – ISBN 966-569-172-4 Література до практичних занять. 1. Збірник задач з фізики: Навч. посібник. 2-ге видання, доповнене і перероблене / За ред. І.Є. Лопатинського, А.М.Андрейка. – Львів: Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2010. – 320 с. – ISBN 978-966-553-935-3 2. Збірник задач з фізики: Навч. Посібник. / І.Є. Лопатинський, І.Р. Зачек, С.О. Юр’єв та ін. – Львів: Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2016. – 244 с. – ISBN 978-617-607-918-7 Література до лабораторних занять. 1. Лабораторний практикум з фізики. Частина 1. Лабораторія механіки та молекулярної фізики. Навч. посіб. / за ред. Лопатинського І.Є., Бандрівчака І.В., Крушельницької Т.Д. – Львів: Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2002. – 184 с. – ISBN 966-553-221-9 2. Лабораторний практикум з фізики. Частина 2. Електрика і магнетизм. Навч. посіб. / за ред. Лопатинського І.Є., Білинського Ю.М., Крушельницької Т.Д. та ін. – Львів: Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2006. – 204 с. – ISBN 966-553-575-7 3. Лабораторний практикум з фізики. Частина ІІІ. Оптика та атомна фізика. Навч. посіб. / за ред. Лопатинського І.Є.; М.М.Рудка, І.Є. Лопатинський, С.О. Юр’єв, І.Р. Зачек та ін. – Львів: Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2006. – 264 с. – ISBN 966-553-576-5 Допоміжна література. 1. Загальний курс фізики: Навч. Посібник для студентів вищих техн. і пед. Закладів освіти. Т.1.: Механіка. Молекулярна фізика і термодинаміка. / Кучерук І.М., Горбачук І.Т., Луцик П.П.. – К.: Техніка, 1999. – 536 с. – ISBN 966-575-017-8 2. Загальний курс фізики: Навч. Посібник для студентів вищих техн. і пед. Закладів освіти. Т.2.: Електрика і магнетизм. / Кучерук І.М., Горбачук І.Т., Луцик П.П.. – К.: Техніка, 1999. – 452 с. – ISBN 966-575-183-2 3. Загальний курс фізики: Навч. Посібник для студентів вищих техн. і пед. Закладів освіти. Т.3.: Оптика. Квантова фізика. / Кучерук І.М., Горбачук І.Т., Луцик П.П.. – К.: Техніка, 1999. – 520 с. – ISBN 966-575-172-7