Управління фінансовою санацією корпорацій

Спеціальність: Фінанси, банківська справа та страхування
Код дисципліни: 7.072.01.E.015
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Фінанси
Лектор: професор Бондарчук Марія Костянтинівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Набуття студентами концептуальних знань теорії та аналітичних, комунікативних, організаторських навичок санаційного фінансового управління на підприємстві, в банках і страхових компаніях, зокрема, антикризового управління, контролінгу та його ролі у фінансовій санації підприємств, джерел фінансування санації різних суб’єктів господарювання, економіко-математичного моделювання банкрутства підприємств, комерційного банку, страхових компаній тощо, а також з урахуванням інноваційних підходів сформувати належні практичні навички використання методів й інструментів антикризового фінансового управління та проведення наукових досліджень.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти інтегральної компетентності: здатність розв’язувати складні задачі і проблеми у професійній діяльності або у процесі навчання у сфері фінансів, банківської справи та страхування, у т.ч. інноваційного характеру, що передбачає застосування теорій та методів управління фінансами, проведення досліджень та характеризується невизначеністю умов і вимог до професійної та дослідницької діяльності. Здатність оцінювати дієвість наукового, аналітичного і методичного інструментарію для обґрунтування управлінських рішень у сфері фінансів, банківської справи та страхування. Здатність розробляти технічні завдання для проектування інформаційних систем у сфері фінансів, банківської справи та страхування. Здатність виконувати функції фінансового аналізування, фінансової оцінки, фінансового планування та управління фінансовими ризиками з урахуванням змін в економічному середовищі. Здатність застосовувати механізми антикризового фінансового управління корпораціями.
Результати навчання: Знати на рівні новітніх досягнень основні концепції і методології наукового пізнання у сфері фінансів, банківської справи та страхування. Обґрунтувати вибір варіантів управлінських рішень у сфері фінансів, банківської справи і страхування та оцінювати їх ефективність з урахуванням цілей, наявних обмежень, законодавчих та етичних аспектів. Обґрунтовувати актуальність досліджень, можливість досягнення поставлених цілей з урахуванням наявних ресурсів, висувати гіпотези, аргументувати висновки за результатами досліджень. Використовувати інструментарій і технології сучасного менеджменту в управлінні фінансовими та нефінансовими установами (фінансового контролінгу,бюджетування, податкового моніторингу, санації, оптимізації бізнес процесів).
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Фінансовий менеджмент, страховий менеджмент, ринок фінансових послуг, фінансові інновації
Короткий зміст навчальної програми: Предметом вивчення навчальної дисципліни «Управління фінансовою санацією підприємств» є теоретичні та практичні засади наукових досліджень у сфері фінансів, банківської справи і страхування, що формує спеціалізовані концептуальні знання і уміння управління на засадах наукового підходу з трансфером знань, які є складними, непередбачуваними та потребують нових стратегій. Дисципліна є однією з важливих навчальних дисциплін магістерської підготовки в умовах динамічного середовища, що забезпечує оволодіння студентами професійних теоретичних знань і практичних навичок з дослідницьких компетентностей. Теоретичні знання щодо сутності фінансової санації; особливостей застосування форм і методів контролінгу для забезпечення системи раннього попередження і реагування; механізмів антикризового управління; пошуку фінансових джерел санації, підходів до управління фінансовою санацією підприємств, банків і страхових компаній дозволяють професійно проводити дослідження у сфері санаційного управління фінансами. Практичні навики дозволять приймати науково обґрунтовані фінансові рішення; генерувати оригінальні й ефективні ідеї для побудови фінансових стратегій у динамічному середовищі, інноваційно мислити та організовано діяти у сфері фінансів, банківської справи і страхування на міжнародних і вітчизняних ринках.
Опис: Сутність фінансової санації підприємств та порядок її проведення. Антикризове управління у сфері фінансів, банківництва і страхування. Контролінг та його роль у фінансовій санації підприємств. Форми, правила та умови санації підприємств. Фінансові джерела санації підприємства. Економіко-правові аспекти санації та банкрутства підприємства. Управління фінансовою санацією комерційних банків. Управління фінансовою санацією страхових компаній
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль роботи здобувача: тестування; усне опитування, оцінювання виконання і захисту лабораторних робіт. Екзаменаційний контроль: оцінювання складання екзамену (письмової та усної компонент). Письмова компонента: завдання 1-го рівня – тести; завдання 2-го рівня –задачі.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль: 1. Лабораторні заняття (24 бали). Практичні заняття, робота у ВНС (16 балів) Підсумковий контроль: На екзамені здобувач може отримати максимум 60 балів. Екзамен складається з письмової та усної компонент. Письмова компонента - екзаменаційний білет, який складається із завдань двох рівнів, що оцінюються за окремою шкалою: Рівень1 – тести 20 тестів*2 бал = 40 балів; Рівень 2 – розв’язати задачі – 2 задачі *5 балів = 10 балів Під час усного спілкування з викладачем здобувач може отримати від 0 до 10 балів за відповідь на запитання екзаменатора.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1.Кизим Н.А., Благун И.С. Зінченко В.А., Чанг Хонг Венг . Моделювання банкрутства комерційних банків. – Х.: ИД «ИНЖЕК», 2003. – 220с. 2. Терещенко О.О. Фінансова санація та банкрутство підприємств: Навчальний посібник. – К.: КНЕУ, 2004. – 412 с. 3.Financial sanitation and enterprise’s crisis management / Мariia Bondarchuk, Ihor Alieksieyev: Tutorial – Lviv:,2017. – 268 p. Фінансова санація і антикризове управління підприємством: навч. посібник / М. К. Бондарчук, І. В. Алєксєєв. . – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2017. – 268 с. 4. Bondarchuk M. Management of sanation innovations as a part of economic security industrial and financial group: [Security of the xxi century: national and geopolitical aspects: [collective monograph] /[ Bondarchuk M., Bublyk M., Vivchar O.] in edition I. Markina. – Prague. - Nemoros s.r.o. – 2019.- Czech Republic.- 500 p. 5. Бондарчук М.К. Потреба системи раннього попередження і реагування в антикризовому управліннні бізнес-структур. Scientific research of the XXI century. Volume 1 : collective monograph / Compiled by V. Shpak; Chairman of the Editorial Board S. Tabachnikov. Sherman Oaks, Los Angeles : GS publishing service, 2021. 430 р. Available at: DOI : 10.51587/9781-7364-13302-2021-001
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).