Правовий статус адміністративних судів в судовій системі України

Спеціальність: Правознавство
Код дисципліни: 7.081.01.E.071
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Адміністративне та інформаційне право
Лектор: Скочиляс-Павлів Ольга Василівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою навчальної дисципліни «Правовий статус адміністративних судів в судовій системі України» є формування в студентів теоретичних знань та практичних навичок щодо правового регулювання суспільних відносин, які складаються в процесі організації і діяльності адміністративних судів.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: – загальних: ЗК1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК7. Здатність приймати обґрунтовані рішення. ЗК8. Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності). ЗК9. Здатність працювати в міжнародному контенті. – спеціальних (фахових, предметних): СК1. Здатність застосовувати принципи верховенства права для роз’яснення складних задач і проблем, у тому числі, у ситуаціях правової невизначеності. СК4. Здатність оцінювати взаємодію міжнародного права та міжнародних правових систем з правовою системою України. СК6. Здатність обґрунтовувати та мотивувати правові рішення, давати розгорнуту юридичну аргументацію. СК7. Здатність застосовувати знання та розуміння основних засад (принципів) та процедур судочинства в Україні. СК8. Здатність застосовувати медіацію та інші правові інструменти альтернативного позасудового розгляду та вирішення правових спорів. СК10. Здатність ухвалювати рішення у ситуаціях, що вимагають системного, логічного та функціонального тлумачення норм права, а також розуміння особливостей практики їх застосування. СК11. Здатність критично оцінювати ефективність представництва і захисту прав, свобод та інтересів клієнтів. компетентностей професійного спрямування: ПК7.2. Здатність здійснювати аналіз правового статусу адміністративних судів у судовій системі України.
Результати навчання: РН 5. Дискутувати зі складних правових проблем, пропонувати і обґрунтовувати варіанти їх розв’язання. РН 11. Аналізувати та оцінювати практику застосування окремих правових інститутів. ПС7.2. Пояснювати особливості правового статусу адміністративних судів у судовій системі України. К2. Обґрунтовано формулювати свою правову позицію, вміти опонувати, оцінювати докази та наводити переконливі аргументи.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: адміністративне судочинство. Супутні і наступні навчальні дисципліни: проблеми здійснення адміністративного судочинства в Україні; підсудність справ адміністративним судам України; розгляд окремих категорій справ адміністративними судами України
Короткий зміст навчальної програми: Україна, як держава, яка перебуває в активній фазі євроінтеграційних процесів, проводить реформи практично в усіх галузях державної діяльності. Не оминає цей процес і адаптацію законодавства, яким регламентується адміністративна юстиція. Саме необхідність якісно нових змін у функціонуванні державних органів та проведення судової реформи, яка є однією з вимог Європейського Союзу до України у питанні зближення національного законодавства із законодавством Європейського Союзу надає особливої актуальності статусу адміністративних судів. Нагальними для вирішення є проблеми з оптимізації системи адміністративних судів та боротьбі з корупцією в адміністративних судах, що включає в себе підвищення жорсткості критеріїв відбору кандидатів на посади суддів та помічників суддів, покращення системи моніторингу та контролю за функціонуванням судової гілки влади, підвищення відповідальності посадових осіб за корупцію. Вивчення курсу передбачає здобуття знань про поняття, систему, структуру, повноваження адміністративних судів, історію їх становлення, зарубіжний досвід в організації діяльності адміністративних судів.
Опис: Вивчення курсу передбачає здобуття знань про загальні положення функціонування судової системи України, теоретичні основи дослідження адміністративного суду в системі державних органів України, систему адміністративних судів України, юрисдикційну діяльність адміністративних судів України, правовий статус суддів адміністративних судів, суддівську етику та суддівське самоврядування, організаційне забезпечення діяльності адміністративних судів, напрями удосконалення діяльності адміністративних судів
Методи та критерії оцінювання: Основними методами оцінювання знань студентів є: – усне опитування на семінарських заняттях; – виступ на семінарських заняттях (із доповіддю, у дискусії тощо); – тестування; – письмова контрольна робота (відповіді на питання лекційного курсу); – індивідуальне науково-дослідне завдання (стаття, тези); – робота в групі на семінарських заняттях; – підсумкове залікове тестування.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль - 70 балів: - поточні бали за семінарські заняття - 60 балів - індивідуальне науково-дослідне завдання (стаття, тези) - 10 балів Семестровий контроль: - залікове тестування - 30 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Рекомендована література: 1. Адміністративне судочинство. Процесуальні документи. Практичний коментар та зразки. Київ: Центр учбової літератури. 2018. 152 с. 2. Адміністративне судочинство: навч. посіб. / за заг. ред. Н. Б. Писаренко. Харків: Право, 2016. 312 с. 3. Адміністративне судочинство: навчальний посібник / укл.: Н. П. Бортник, Н. В. Лесько, О. В. Скочиляс-Павлів, М. Р. Малець. Київ: «Видавництво Людмила», 2021. 340 с. 4. Кайдашев Р., Лощихін О., Акімов О. Теоретико-метологічні аспекти перегляду судових рішень в апеляційному впроваджені в адміністративному процесі України: навч. посіб. К.: ДП «Вид. дім «Персонал», 2016. 124 с. 5. Коваль М.П. Адміністративний судовий процес та особливості розгляду деяких спорів: навчальний посібник у схемах. К.: Видавництво «Юридична література», 2020. 216 с. 6. Науково-практичний коментар Кодексу адміністративного судочинства України; за заг. ред. Журавльова Д. В. Київ: Видавничий дім «Професіонал», 2017. 416 с 7. Перегляд судових рішень в адміністративному процесі: у 2 кн.: підручник/ наук.-ред. колегія: Р. Кайдашев (голова), Є. Романенко (співголова), О. Акімов, С. Гербеда (заступник голови), М. Гончаренко (заступник голови), В. Гурковський, О. Непомнящий, В. Силкін, Р. Сиротенко, І. Чаплай (відповідальний секретар, координатор проекту). Київ: ДП «Вид. дім «Персонал», 2017. Кн. 1. 304 с. 8. Пєтков С., Мацюк В., Журавльов Д. Адміністративне судочинство. Процесуальні документи. Практичний коментар та зразки. Станом на 1 червня 2018 року. К.: Центр навчальної літератури, 2018. 152 с. 9. Тетарчук І.В. Адміністративне судочинство: навчальний посібник для підготовки до іспитів. К.: Центр учбової літератури + ЦНЛ Київ. 2020. 186 с. Навчально-методичне забезпечення: 1. Робоча навчальна програма дисципліни (укладачі – Скочиляс-Павлів О.В.). 2. Методичні матеріали до семінарських занять (укладачі – Скочиляс-Павлів О.В.). 3. Методичні матеріали до виконання контрольних робіт (укладачі – Скочиляс-Павлів О.В.). 4. Курс забезпечений віртуальним навчально-методичним комплексом з дисципліни (реєстраційний номер Е41-133-267/2019 від 09.04.2019 р.). Інформаційні ресурси 1. Єдиний державний реєстр судових рішень. URL: http://www.reyestr.court.gov.ua/ 2. Зразкові справи. URL: https://supreme.court.gov.ua/supreme/gromadyanam/perelik_sprav/ 3. Постанови Пленуму Верховного Суду. URL: https://supreme.court.gov.ua/supreme/pro_sud/postanovap/ 4. Законодавство України. URL: http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?user=index 5. Практика ЄСПЛ. Український аспект. URL: https://www.echr.com.ua/rishennia-espl/ 6. Верховний суд. URL: https://supreme.court.gov.ua/supreme/
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).