Теоретичні проблеми досудового розслідування
Спеціальність: Правознавство
Код дисципліни: 7.081.01.E.036
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Міжнародне та кримінальне право
Лектор: Проф. Канцір В.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Інтегральна компетентність (ІНТ).
Здатність розв’язувати задачі дослідницького та/або інноваційного характеру у сфері права.
Загальні компетентності (ЗК).
ЗК1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
ЗК2. Здатність проводити дослідження на відповідному рівні.
ЗКЗ. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
ЗК6. Здатність генерувати нові ідеї (креативність).
ЗК7. Здатність приймати обґрунтовані рішення.
Спеціальні (фахові, предметні) компетентності (СК).
СК6. Здатність обґрунтовувати та мотивувати правові рішення, давати розгорнуту юридичну аргументацію.
СК9. Здатність застосовувати міждисциплінарний підхід в оцінці правових явищ та правозастосовній діяльності.
СК10. Здатність ухвалювати рішення у ситуаціях, що вимагають системного, логічного та функціонального тлумачення норм права, а також розуміння особливостей практики їх застосування.
СК13. Здатність доносити до фахівців і нефахівців у сфері права інформацію, ідеї, зміст проблем та характер оптимальних рішень з належною аргументацією.
СК15. Здатність самостійно готувати проекти актів правозастосування, враховуючи вимоги щодо їх законності, обґрунтованості та вмотивованості.
Компетентності професійного спрямування (ПК).
ПК3.3. Здатність розуміти особливості застосування норм матеріального та процесуального права в умовах воєнного, надзвичайного стану, здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони.
Результати навчання: РН 3. Проводити збір, інтегрований аналіз та узагальнення матеріалів з різних джерел, включаючи наукову та професійну літературу, бази даних, цифрові, статистичні, тестові та інші, та перевіряти їх на достовірність, використовуючи сучасні методи дослідження.
РН 6. Оцінювати достовірність інформації та надійність джерел, ефективно опрацьовувати та використовувати інформацію для проведення наукових досліджень та практичної діяльності.
РН 12. Обґрунтовувати правову позицію на різних стадіях правозастосування.
ПС3.3 Знати проблеми судової практики під час застосування норм матеріального та процесуального права в умовах воєнного, надзвичайного стану.
К2. Обґрунтовано формулювати свою правову позицію, вміти опонувати, оцінювати докази та наводити переконливі аргументи.
АВ1. Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Актуальні проблеми кримінального права та процесу (судова практика).
Доказування у кримінальному провадженні. Практикум із складання процесуальних документів. Кримінально-процесуальний примус у кримінальних провадженнях.
Короткий зміст навчальної програми: «Теоретичні проблеми досудового розслідування» як навчальна дисципліна належить до вибіркових «Слідча діяльність» і посідає провідне місце у професійній підготовці юристів. Навчальна дисципліна будується на базі процесуального права, практики його застосування і науки. Вона вивчає чинне процесуальне законодавство, слідчу діяльність і процесуальні правовідносини, теорію й історію слідчо – розшукової діяльності, увесь процес розслідування під час провадження. Траєкторією моніторингу для вивчення є закономірності і тенденції розвитку слідчого процесу, системи його принципів, актуальні проблеми теорії і практики застосування заходів забезпечення розслідування (запобіжних заходів), ефективність процесуальної форми і процесуальних гарантій під час цього, особливості статусу окремих суб’єктів слідства (слідчого, дізнавача), проблеми забезпечення прав і свобод людини при провадженні розслідування, вносить пропозиції і рекомендації щодо удосконалення процесуального права та практики його застосування.
Предметом дисципліни є закономірності розшуково – слідчої, оперативної роботи, процесуальної діяльності та процесуальних правовідносин, шляхи удосконалення концептуальної моделі правосуддя, особливості й тенденції розвитку теорії та історії інституту слідства.
Навчальна дисципліна опирається на вивчення та узагальнення актуальних статистичних даних, судової, слідчої, прокурорської і адвокатської практики, що також входить до предмету вивчення.
Опис: 1. Загально – теоретичні положення досудового розслідування.
1. Початок досудового розслідування, місце та строки проведення.
2. Завдання органів досудового розслідування. Поняття та види підслідності, процесуальний порядок вирішення спорів про підслідність.
3. Підстави проведення спеціального досудового розслідування (in absentia).
4. Ознайомлення з матеріалами досудового розслідування до його завершення та недопустимість розголошення відомостей розслідування.
5. Оскарження рішень, дій чи бездіяльності під час досудового розслідування.
2. Предмет, межі та суб’єкти доказування під час досудового розслідування.
1. Поняття предмета, меж та обставин доказування під час досудового розслідування.
2. Учасники судочинства, на яких законом покладено обов’язок доказування.
3. Право інших учасників процесу брати участь у процесуальних діях під час досудового розслідування.
3. Теоретико - процесуальний аналіз змісту, порядку проведення та оформлення окремих слідчих (розшукових) дій.
1. Поняття та види слідчих (розшукових) дій.
2. Вимоги до проведення слідчих (розшукових) дій.
3. Процесуального оформлення слідчих (розшукових) дій.
4. Процесуально – правова характеристика окремих слідчих (розшукових) дій.
4. Теоретико – правові засади проведення негласних слідчих (розшукових) дій.
1. Поняття та види негласних слідчих (розшукових) дій.
2. Вимоги до проведення та процесуального оформлення негласних слідчих (розшукових) дій.
3. Процесуальний аналіз змісту, порядку проведення та оформлення окремих негласних слідчих (розшукових) дій.
5. Теоретико - процесуальні засади зупинення досудового розслідування.
1. Підстави та порядок зупинення досудового розслідування.
2. Відновлення досудового розслідування.
3. Продовження строку досудового розслідування.
6. Теоретико - процесуальні засади закінчення досудового розслідування.
1. Загальні положення закінчення досудового розслідування.
2. Форми закінчення досудового розслідування.
3. Закриття кримінального провадження та провадження щодо юридичної особи.
7. Теоретико - процесуальні особливості проведення досудового розслідування у справах неповнолітніх.
1. Особливості предмету процесуального доказування у справах неповнолітніх.
2. Обставини, що підлягають доказуванню у кримінальній справі неповнолітнього.
3. Специфіка проведення окремих слідчих (розшукових) дій стосовно малолітньої або неповнолітньої особи.
Методи та критерії оцінювання: В Університеті, педагогічний контроль розглядається як основна ланка, що забезпечує неперервність процесу виховання, освіти та професійної підготовки і має чотири пріоритетні функції: діагностичну, навчальну, організаційну та виховну. У розумінні постійної взаємодії науково-педагогічного працівника із студентом, під час навчально-виховного процесу, педагогічний контроль являє собою систему перевірки результатів якості засвоєння навчального матеріалу та професійної підготовки з навчальної дисципліни «Теоретичні проблеми досудового розслідування» й означає виявлення, вимір та оцінювання знань, умінь та навичок тих, хто навчається. Основним предметом оцінки результатів навчання є отримані результати навчання у виді умінь та навичок, а також результати виховання у виді сформованих світоглядних настанов та позицій, інтересів, мотивів і потреб особистості.
Засоби діагностики визначають рівень досягнення запланованих навчальних результатів з навчальної дисципліни «Теоретичні проблеми досудового розслідування», повинні мати прозорі критерії оцінювання, забезпечувати об’єктивний поточний та підсумковий контролі.
Під час контрольних заходів застосовується система об'єктивної оцінки знань, навичок та умінь, зокрема, з використанням технічних засобів. Тестові завдання з навчальної дисципліни «Теоретичні проблеми досудового розслідування» - для проміжного і підсумкового контролю знань студентів, є складовими навчально-методичних комплексів навчальних дисциплін і входять до пакетів кваліфікаційних завдань з дисципліни.
Для навчальної дисципліни «Теоретичні проблеми досудового розслідування», засобами діагностики знань (успішності навчання) виступають: проведення попереднього, поточного і підсумкового контролю знань студентів.
Попередній контроль являє собою діагностику вхідного рівня знань, який дає змогу визначити наявний рівень знань студентів на початку вивчення дисципліни чи на початку вивчення конкретної теми. Формою попереднього контролю є вхідний контроль знань. Він проводиться на 1 - му семінарському занятті з метою оцінки залишкових знань студентів, отриманих під час вивчення циклу дисциплін на попередніх рівнях освіти. Попередній контроль у виді перевірки і оцінки залишкових знань проводиться також через деякий час на початку наступного семінарського заняття. Вхідний контроль знань проводиться у формі письмової роботи з визначення певних понять, категорій чи процесуально - правових явищ протягом 10 – 15 хвилин.
Оцінка вхідного контролю знань студентів зараховується до оцінки за семінарське чи практичне заняття.
Поточний контроль знань є органічною частиною всього навчального процесу і слугує засобом виявлення ступеня сприйняття (засвоєння) навчального матеріалу з дисципліни «Теоретичні проблеми досудового розслідування».
Оцінювання знань студентів на основі даних поточного контролю знань відбувається за допомогою контролю активності роботи під час вивчення програмного матеріалу дисципліни «Теоретичні проблеми досудового розслідування», включаючи відповіді на семінарських заняттях, підготовка доповідей, повідомлень та аналітичних матеріалів тощо;
Поточний контроль на семінарських заняттях проводиться з метою вияснення готовності студентів до занять у таких формах:
- фронтального стандартизованого усного опитування студентів за основними питаннями семінару;
- фронтальної перевірки виконання домашніх завдань; виклику окремих студентів для самостійного розв'язування практичних завдань чи ситуацій;
- бліц - опитування, що являє собою або суцільне опитування всіх присутніх студентів або вибіркове опитування частини присутніх. Запитання з теми (кількох тем), яка готувалася на семінарське заняття, передбачають чітку коротку відповідь. При бліц-опитуванні кожен аспірант має право відповісти лише один раз;
- інше.
Самостійна та індивідуальні робота студентів передбачає цілеспрямований пошук ефективних способів вивчення дисципліни «Теоретичні проблеми досудового розслідування», свідоме ставлення та послідовність в роботі, вміння використовувати наявну літературу і нормативну базу, планувати власну роботу.
Підсумковим контролем рівня знань студентів є залік диференційований, результати якого виставляються та еквівалентні сумарній кількості балів за усі передбачені види студентської роботи протягом семестру.
Критерії оцінювання результатів навчання: Практичні (семінарські) заняття, робота у ВНС - 60 балів.
Індивідуальне наукове дослідне завдання, наукові публікації, участь у конференції, Всеукраїнському конкурсі,
та інше - 30 балів. Контрольна робота - 10 балів.
Максимальна оцінка в балах за дисципліну - 100.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Доказове право: навч. посібник. За наук. ред. проф. В. С. Канціра. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2021. 208 с.
Зразки процесуальних документів у кримінальному провадженні. Заяви, скарги, клопотання, відозви. Укладачі: Д. Журавльов, С. Пєтков, О. Дрозд, В. Дрозд. Київ: Центр навчальної літератури. 2021. 288 с.
Захист гарантій прав, свобод та законних інтересів учасників кримінального провадження під час проведення слідчих (розшукових) дій: колективна монографія / І. І. Цилюрик, В. П. Кушпіт, В. С. Канцір, М. М. Коваль, В. Л. Ортинський. Львів: Растр-7, 2021. 230 c.
Цермолонський І. Кримінальні провадження в умовах воєнного стану. Київ. 2022. URL: https://yur-gazeta.com/publications/practice/kriminalne-pravo-ta-proces/kriminalni-provadzhennya-v-umovah-voennogo-stanu.html.
Канцір В. Теоретичні проблеми досудового розслідування: методичні рекомендації щодо написання індивідуальних наукових дослідних, контрольних робіт та самостійної роботи /самоконтролю/. Для студентів очної та заочної форм навчання другого (магістерського) рівня вищої освіти, спеціальності 081 «Право». Львів: Видавництво Львівської політехніки. 2023.
Інформаційні ресурси.
1. https://zakon.rada.gov.ua/laws
2. https://www.kmu.gov.ua
3. https://erdr.gp.gov.ua/erdr/erdr.web.system.
4. https://reyestr.court.gov.ua
5. http://www.scourt.gov.ua
6. http://vns.lp.edu.ua
7. http://www.nbuv.gov.ua
8. http://www.lsl.lviv.ua
9. https://ccu.gov.ua/index.php
10. https://dbr.gov.ua
11. https://ssu.gov.ua
12. https://www.gp.gov.ua
13. https://www.npu.gov.ua
14. https://nazk.gov.ua/uk
15. https://minjust.gov.ua/legal_expertise
16. https://unba.org.ua.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).