Агломераційні процеси територій

Спеціальність: Територіальний маркетинг
Код дисципліни: 7.075.11.E.029
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Економіки і маркетингу
Лектор: д.е.н., доц. Лисяк Наталя Михайлівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Формування у студентів компетентностей, необхідних для обґрунтування ефективних рішень у сфері урбаністики з урахуванням світового досвіду управліня та просторового планування агломерацій.
Завдання: загальні компетентності: ЗК2. Здатність генерувати нові ідеї (креативність). ЗК5. Навички міжособистісної взаємодії. ЗК8. Здатність розробляти проекти та управляти ними. фахові компетентності: СК5. Здатність до діагностування маркетингової діяльності ринкового суб’єкта, здійснення маркетингового аналізу та прогнозування. СК9. Здатність здійснювати на належному рівні теоретичні та прикладні дослідження у сфері маркетингу. СК11. Здатність застосовувати знання з педагогіки і психології у навчальному процесі у закладах вищої освіти. СК17. Здатність готувати пропозиції та здійснювати дослідження позитивних і негативних сторін впливу агломераційних процесів, які неврегульовані чинним законодавством України попри фактичне їх існування на сьогодні.
Результати навчання: ПР1. Знати і вміти застосовувати у практичній діяльності сучасні принципи, теорії, методи і практичні прийоми маркетингу ПР2. Вміти адаптовувати і застосовувати нові досягнення в теорії та практиці маркетингу для досягнення конкретних цілей і вирішення задач ринкового суб’єкта ПР5. Презентувати та обговорювати результати наукових і прикладних досліджень, маркетингових проектів державною та іноземною мовами ПР7. Вміти формувати і вдосконалювати систему маркетингу ринкового суб’єкта ПР10. Обґрунтовувати маркетингові рішення на рівні ринкового суб’єкта із застосуванням сучасних управлінських принципів, підходів, методів, прийомів. ПР14. Формувати маркетингову систему взаємодії, будувати довгострокові взаємовигідні відносини з іншими суб’єктами ринку ПР17. Вміти оприлюднити результати власних наукових досліджень у фаховому середовищі та презентувати їх із застосуванням сучасних технічних засобів
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Соціально-економічні та екологічні засади містобудівної діяльності. Стратегічне планування в територіальних громадах на основі маркетингового підходу Кореквізити: Європейська практика підтримки розвитку територі Маркетингові дослідження інвестиційних проектів розвитку територій
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна розкриває сутність агломеризації простору як функціонального поняття, тлумачення відповідних базових понять і термінів, ключові напрями досліджень процесів агломерації, а також питання, пов’язані з розробкою основ агломераційної політики в Україні та вдосконалення системи управління розвитком агломерацій і метрополійних просторів в сучасних умовах. Вивчення різних аспектів феномену агломеризації займає провідну роль у вивченні проблем розвитку міст і регіонів, розробці пріоритетних напрямів модернізації регіональної політики в умовах інституційних трансформацій. Дисципліна розрахована на студентів освітнього рівня «магістр», а також усіх, кого цікавлять питання економіки та урбаністики.
Опис: ВСТУП. Актуальність дисципліни «Агломераційні процеси територій». Мета, завдання та структура курсу. Понятійно-категорійний апарат дисципліни ТЕОРІЯ В КОНТЕКСТІ ПРОБЛЕМ І ЗАДАЧ АГЛОМЕРАЦІЙНИХ ПРОЦЕСІВ. Процеси агломеризації і метрополізації простору як нове явище в урбанізації. Історичні аспекти розвитку агломерацій і метрополій. Урбаністичні теорії для розуміння підходів щодо розвитку міст і формування агломераційних процесів. МЕТОДОЛОГІЯ, МЕТОДИ ТА АЛГОРИТМИ ДОСЛІДЖЕННЯ АГЛОМЕРАЦІЙНИХ ПРОЦЕСІВ. Сутність та принципи дослідження агломераційних процесів. Наукова обґрунтованість та вибір методів дослідження агломераційних процесів. Інформаційне забезпечення дослідження агломераційних процесів СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНІ ПЕРЕДУМОВИ ВИНИКНЕННЯ АГЛОМЕРАЦІЙНИХ ПРОЦЕСІВ. Головні цілі державного політики у розвитку агломерацій. Соціально-демографічні та економічні передумови розвитку агломерацій. Трансформації просторової структури агломерацій ПРОСТОРОВІ АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ АГЛОМЕРАЦІЙНИХ ПРОЦЕСІВ. Розселення населення. Форми розселення. Територіальний розвиток міст. Проблеми «розливу» міст. Ресурсні обмеження та бар’єри територіального розвитку міст і агломерацій ІДЕНТИФІКАЦІЯ УМОВ ФОРМУВАННЯ МЕТРОПОЛІЙ ТА МЕТРОПОЛІЙНИХ ПРОСТОРІВ. Поняття метрополізації простору. Метрополіційні функції великих міст України. Управління метрополійними просторами України ПРОСТОРОВА ОРГАНІЗАЦІЯ ТА РОЗВИТОК АГЛОМЕРАЦІЙНИХ І МЕТРОПОЛІЙНИХ ПРОСТОРІВ. Організаційні механізми регулювання агломераційних процесів. Економічні механізми регулювання агломераційних процесів. Територіально-планувальні механізми регулювання агломераційних процесів
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль роботи здобувача: тестове опитування; усне опитування на практичних заняттях; виконання завдань на практичних заняттях; участь у круглих столах, ділових іграх, ділових дискусіях та обговореннях. Підсумковий контроль: складання екзамену (письмової та усної компонент). Письмова компонента включає: Завдання 1-го рівня – розкриття теоретичного питання; Завдання 2-го рівня – розкрити зміст питання і поняття, дати визначення, зазначити можливості практичного застосування; Завдання 3-го рівня – ситуаційне завдання, у якому зазначені відповідні практичні ситуації.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль - 40 балів; Екзаменаційний контроль - 60 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Білоконь Ю. М. Регіональне планування. Теорія і практика. Логос, 2003. 246 с. 2. Габрель М. М. Просторова організація містобудівних систем: моногр. К.: Видавничий дім А. С. С, 2004. 400 с. 3. Гладкий О., Іщук С. Географія міст. Геоурбаністика: підручник. Київ. нац. ун-т ім. Тараса Шевченка. К.: Паливода А. В., 2014. 299 с. 4. Державна стратегія регіонального розвитку на 2021-2027 рр. Постанова Кабінету міністрів України від 05 серпня 2020 року № 695. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/695-2020-%D0%BF#Text 5. Дьомін М. М., Маршал Т. М., Габрель М. М. Вимоги та критерії формування міських агломераційних утворень. Досвід Польщі та практика України. Сучасні проблеми архітектури та містобудуванняю. 2019. Вип. 5. URL: http://archinform.knuba.edu.ua/article/view/199548/pdf_17 6. Карий О. І. Комплексний розвиток міст: теорія та методологія стратегічного планування. Монографія. Львів. Вид. НУ «ЛП».2011. 308 с. 7. Макстон Г., Рандерс Й. У пошуках добробуту. Керування економічним розвитком для зменшення безробіття, нерівності та зміни клімату. Київ, 2017. 320 с. 8. Метрополійні функції великих міст України: потенціал розвитку та перспективи реалізації: монографія; ДУ «Інститут регіональних досліджень ім. М. І. Долішнього НАН України»; наук. ред. М. І. Мельник. Львів, 2016. 550 с. 9. Плешкановська А. М., Савченко О. Д. Епохи та міста. К.: Ін-т урбаністики, 2019. 264 с. 10. Посацький Б. Основи урбаністики. Частина ІІ: Розпланування та забудова міст. Львів, Видавництво Національного Університету «Львівська Політехніка», 2001. 258 c. 11. Флорида P. Криза уpбaнiзму. Чому мicтa poблять нac нeщacними. К.: Наш Формат, 2019. 320 с. 12. Урбанізаційні процеси в Україні у 1989 – 2013. Звіт Світового банку. Україна Огляд Урбанізації 14.09.2016
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).