Інструменти територіального маркетингу
Спеціальність: Територіальний маркетинг
Код дисципліни: 7.075.11.E.026
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Економіки і маркетингу
Лектор: Кандидат економічних наук, доцент кафедри економіки і маркетингу Олексюк Ганна Василівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у здобувачів освіти компетентностей:
загальних:
Здатність приймати обґрунтовані рішення.
Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт.
Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
Здатність розробляти проєкти і управляти ними.
Результати навчання: ПР1. Знати і вміти застосовувати у практичній діяльності сучасні принципи, теорії, методи і практичні прийоми маркетингу
ПР2. Вміти адаптовувати і застосовувати нові досягнення в теорії та практиці маркетингу для досягнення конкретних цілей і вирішення задач ринкового суб’єкта.
ПР4. Вміти розробляти стратегію і тактику маркетингової діяльності з урахуванням крос-функціонального характеру її реалізації.
ПР6. Планувати і здійснювати власні дослідження у сфері маркетингу, аналізувати його результати і обгрунтовувати ухвалення ефективних маркетингових рішень в умовах невизначеності.
ПР10. Обгрунтовувати маркетингові рішення на рівні ринкового суб’єкта із застосуванням сучасних управлінських принципів, підходів, методів, прийомів.
ПР12. Здійснювати діагностування та стратегічне і оперативне управління маркетингом для розробки та реалізації маркетингових стратегій, проєктів і програм.
ПР13. Керувати маркетинговою діяльністю ринкового суб’єкта, а також його підрозділів, груп і мереж, визначати критерії та показники її оцінювання
ПР15. Збирати необхідні дані з різних джерел, обробляти і аналізувати їх результати із застосуванням сучасних методів та спеціалізованого програмного забезпечення.
ПР17. Вміти оприлюднити результати власних наукових досліджень у фаховому середовищі та презентувати їх із застосуванням сучасних технічних засобів.
ПР19. Вміти використовувати інструменти територіального маркетингу та застосовувати їх у формуванні маркетингових стратегій територіальних громад.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Територіальний маркетинг, Стратегічне планування в територіальних громадах на основі маркетингового підходу, Просторова економіка, Маркетингові дослідження.
Кореквізити: Маркетингові дослідження інвестиційних проєктів розвитку територій, Інформаційний маркетинг у територіальних громадах, Європейська практика підтримки розвитку територій
Матеріальна та фінансова основа територіальних громад
Короткий зміст навчальної програми: Предметом вивчення навчальної дисципліни « Інструменти територіального маркетингу» є теоретичні та практичні засади застосування інструментів територіального маркетингу розвитку територіальних громад, з акцентом на дослідження ендогенного потенціалу та зміцнення їх конкурентоспроможності з використанням маркетингового комплексу як інструменту реалізації маркетингової стратегії територіальної громади.
Дисципліна «Інструменти територіального маркетингу» є обов’язковою дисципліною в системі фахової підготовки магістрів. Курс спрямований на формування системи знань у здобувачів, які сприятимуть зростанню економічного потенціалу на регіональному і локальному рівнях за умови знаходження дієвих механізмів реалізації стратегічних планів громад, одним із яких є маркетингова стратегія та інструменти територіального маркетингу. Студенти зможуть вміло використовувати сучасну інформацію і методи досліджень, самостійно працювати у територіальних громадах, застосовувати методику формування маркетингових стратегій у громадах, приймати рішення і опрацьовувати проєкти у сфері інвестиційної діяльності, іміджу та бренду територій. Здобувачі спеціальності «Маркетинг» отримають теоретичні знання, методичні і практичні навички щодо застосування механізмів та інструментів стосовно комплексного підходу формування стратегічних напрямів розвитку економіки на локальному територіальному рівні, а також можливостей їх втілення через проєкти, завдання і заходи маркетингових стратегій.
Опис: Поняття та інструментів територіального маркетингу.
Інструменти територіального маркетингу –поняття та особливості, актуальні і застарілі прийоми інтернет-маркетингу. Традиційний перелік інструментів маркетингу (4Р) та особливості комплексу територіального маркетингу з доповненням (2Р). Особливості елементів 4С: цінність товару, витрати споживача, доступність для споживача та інформованість споживача.
2. Взаємозв’язок елементів маркетингового комплексу та вираження споживчої цінності в умовах територіального маркетингу.
Формування елементів маркетингового комплексу у територіальних громадах (4Р) +(2Р) як інструментів територіального маркетингу. Споживчі цінності товару «територіальна громада» з позиції елементів 4С. Основні засади підвищення споживчих цінностей на умовах територіального маркетингу.
3. Особливості маркетингових інструментів механізму збутової політики у територіальних громадах.
Залежність та розбіжність між місцем, часом та умовами надавання суспільних послуг. Особливості сезонного характеру послуг територіальних громад. Різноманіття форм власності споживачів та їх особливі вимоги до споживчої цінності товару та маркетингових досліджень. Особливості формування послуг територіальних громад підприємствами різних форм власності.
4. Інструменти та методи просування суспільних послуг.
Інструменти та методи просування суспільних благ в інтернет-маркетингу. Традиційні методи просування суспільних послуг як основи маркетингової стратегії територіальної громади.
5. Завдання та мета використання інструментів територіального маркетингу.
Характеристика природніх ресурсів, умов життєдіяльності та якість територіального менеджменту як основа визначення особливостей інструментів територіального маркетингу. Основні підходи до визначення вартості проживання і/або ведення діяльності на територіях громад.
6. Просторова оцінка та інформація у переліку інструментів територіального маркетингу.
Просторова оцінка розташування території для формування інструментів територіального маркетингу. Організація просування інформації у споживчому середовищі територіальних громад як дієвого інструменту територіального маркетингу.
7. Підвищення інвестиційної привабливості територій та підтримка залучення інвестицій через інструменти територіального маркетингу.
Запровадження механізму популяризації інвестиційної привабливості регіонів і територій. Впровадження комплексу інструментів територіального маркетингу як основного чинника інвестиційної привабливості. Маркетингові стратегії та бренди – дієвий інструмент залучення інвестицій на регіональному та територіальному рівні.
8. Особливості маркетингових інструментів сталого розвитку територій.
Маркетингові інструменти щодо збереження та ефективного використання енергетичних ресурсів, просторового використання території, її ресурсів та матеріалів. Формування маркетингових інструментів для оптимізації, утилізації відходів. Маркетингові інструменти, що забезпечують високі стандарти та умови проживання населення.
громади. Звітність про виконання Маркетингової стратегії, доступність, прозорість та відкритість для цільових груп
Методи та критерії оцінювання: Методи контролю знань та умінь здобувача при вивченні дисципліни включають:
1. Поточний контроль роботи здобувача:
- Тестове опитування у системі ВНС;
- Усне опитування на практичних заняттях ;
- Логічне обговорення задач;
- Виступи на семінарських заняттях;
- Участь у круглих столах, ділових іграх, ділових дискусіях та обговореннях.
2. Підсумковий контроль: Складання екзамену (письмової та усної компонент)
Письмова компонента:
- Завдання 1-го рівня – розкриття теоретичного питання;
- Завдання 2-го рівня – розкрити зміст питання і поняття, дати визначення, зазначити можливості практичного застосування.
Усна компонента:
• Завдання 3-го рівня – логічне обґрунтування завдання, у якому зазначені відповідні практичні ситуації.
Критерії оцінювання результатів навчання: В процесі навчання здобувач повинен продемонструвати активну навчальну діяльність протягом семестру і за результатами поточного контролю набрати від 26 до 40 балів.
До обов’язкових видів робіт поточного контролю входять:
1. Тестування у ВНС з 8 тем навчальної дисципліни, які оцінюються максимум в 3 бали:
8*3 = 24 бали;
2. Доповіді на семінарських і практичних заняттях, круглих столах, обговорення та активність під час імітаційних форм проведення занять (ділові ігри, дискусії, обговорення проблемних ситуацій) і оцінюються відповідно одна відповідь (8 практичних занять 8*2) = 16 балів.
3. Виконання індивідуального завдання за окремим варіантом та в окремих випадках за додатковим завданням викладача. Індивідуальне завдання оцінюється в 10 балів.
4. Виконання контрольної роботи для здобувачів ЗФН оцінюється 12 балів.
5. Методичні вказівки до виконання індивідуального завдання та контрольної роботи розміщаються у ВНС окремо.
Окремо додатковими балами(від 5 до 10 балів) заохочується здобувач до науково-пошукової роботи – участь в конкурсах науково-пошукових робіт, публікації наукових тез і статей.
Студент, який вчасно (до початку екзаменаційної сесії) не виконав індивідуального завдання (контрольної роботи ЗФН)або не набрав 26 балів з поточного контролю, не допускається до екзамену.
Успішна здача екзамену оцінюється максимум 60 балів. Екзамен складається з письмової та усної компонент. Письмова компонента складається із завдань двох рівнів, що оцінюються за окремою шкалою:
Рівень1 – розкриття теоретичного питання = 10 балів;
Рівень 2 – розкриття змісту питання: суть, зміст поняття, приведення визначення із пропозицією можливостей практичного застосування = 15 балів;
Рівень 3 – Логічне обґрунтування завдання, у якому зазначені відповідні практичні ситуації
Під час усного спілкування з викладачем здобувач може отримати від 0 до 35балів за відповідь на запитання екзаменатора.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Конституція України // Відомості ВРУ.-1996. - №30.
2. Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05. 1997 р. № 280/97-ВР. URL : http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/280/97.
3. Закон України «Про співробітництво територіальних громад» від 17 червня 2014 р. № 1508-УІІ URL : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1508-18.
4. Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо планування використання земель» від 17 червня 2020 року № 711 (Відомості ВВР), 2020, № 46, ст. 394)
5. Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо засад державної регіональної політики та політики відновлення регіонів і територій» від 9 липня 2022 року № 2389-ІХ. Голос України від 26.07. 2022 - №152.
6. Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Державної стратегії регіонального розвитку на 2021-2027 роки» від 05.08.2020 року № 695.
7. Розпорядження Кабінету Міністрів України «Про затвердження плану невідкладних заходів з переміщення у разі потреби виробничих потужностей суб’єктів господарювання з територій, де ведуться бойові дії та/або є загроза бойових дій, на безпечну територію» від 25.03. 2022 року №246-р.
8. Бондаренко В. М., Шершун К. О. Поняття та інструменти територіального маркетингу в контексті стратегічного розвитку регіонів.dspace.uzhnu.edu.ua
9.Буднікевич Ірина. Муніципальний маркетинг: теорія, методологія, практика / Ірина Буднікевич. – Чернівці: Чернівецький нац. ун-т, 2012. – 648 с.
10. Буднікевич І. М., Гавриш І.І., Крупенна І.А. Інструменти формування та реалізації потенціалу регіону: маркетинговий та іміджевий підхід. www.economy.nayka.com.ua№ 10, 2018 31.10. 2018 р.
11. Буднікевич І.М., Гавриш І. І. Концепція територіального маркетингу як основа формування та підвищення привабливості регіонів. // Регіональна економіка. - 2016. № 3. – С.76 – 85.
12. Вовк В. М., Дрогомирецька З. Б. Основи системного аналізу: Навчальний посібник. – Львів: Видавничий центр ЛНУ ім. Івана Франка, 2002. – 248 с.
13. Вовчанська О. М., Іванова Л. О. Особливості реалізації інструментів маркетингу в умовах воєнного стану. // Економіка та суспільство. – Випуск # 38 / 2022.
14.Кобиляцький О. П. Актуальність використання інструментів маркетингу території. // Ефективна економіка. – 2011. № 12.
15. Олексюк Г.В., Лисяк Н. М., Попадинець Н.М. – Концептуально - структурні моделі ендогенного потенціалу об’єднаних територіальних громад як передумова підвищення їх конкурентоспроможності // Економіка України .- 2019. № 3. – С.52 – 69.
16. Олексюк Г. В., Куйбіда С. В., Лисяк Н. М., Попадинець Н. М. Організація планування розвитку територій у контексті децентралізації державного управління: поєднання інтегрованих, просторових та економічних підходів. // Економіка України. – 2021. № 11 (720) – С. 23-38.
17. Олексюк Г. В., Хром’як Й. Я., Попадинець Н. М. Маркетингова стратегія як інструмент реалізації стратегічного плану розвитку територіальних громад. // Економіка України. – 2022. № 7 (728) – С. 67-87.
18. Олексюк Г. В., Попадинець Н. М., Самотій Н. С. Управління територіальними громадами на засадах територіального маркетингу. // Регіональна економіка. – 2021. № 3. (101). С. 15-27.
21. Притко М. С. Маркетингові інструменти розвитку територій територіальних громад. // Серія: Економіка і підприємництво, 2019 р., №4 (109).
22. Придатько Е. М., Маркетинг територій в системі управління соціально-економічним розвитком громади. // Наук. Праці ДонНТУ, 2020 р., № 1 (22).
23. Ромат Є. В. Маркетинг у публічному управлінні: монографія / Є. В. Ромат, Ю. В., Гаврилечко. – Київ: Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2018. – 288 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).