Матеріальна та фінансова основа територіальних громад

Спеціальність: Територіальний маркетинг
Код дисципліни: 7.075.11.O.007
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Фінансів, обліку і аналізу
Лектор: Кандидат економічних наук, доцент Садура О.Б.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Формування програмних (загальних та професійних) компетентностей, передових теоретичних та методологічних знань, розуміння законодавчої бази, професійних вмінь та навичок, що дозволять студентам вирішувати спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері управління маркетингу територіями.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у здобувачів освіти компетентностей: загальних: Здатність приймати обґрунтовані рішення. Здатність до адаптації та дії в новій ситуації. Здатність розробляти проекти та управляти ними. Фахові компетентності спеціальності: Здатність розробляти і аналізувати маркетингову стратегію ринкового суб’єкта та шляхи її реалізації з урахуванням між функціональних зв’язків. Фахові компетентності професійного спрямування: Здатність проектувати, розробляти маркетингову стратегію територіальних громад, здійснювати моніторинг та оцінку виконання стратегій. Здатність формувати концептуальні документи щодо просторового розвитку територіальних громад, залучення інвестицій, центрів зростання та сталого розвитку територій на тривалу перспективу/
Результати навчання: ПР2. Вміти адаптовувати і застосовувати нові досягнення в теорії та практиці маркетингу для досягнення конкретних цілей і вирішення задач ринкового суб’єкта. ПР3. Планувати і здійснювати власні дослідження у сфері маркетингу, аналізувати його результати і обґрунтовувати ухвалення ефективних маркетингових рішень в умовах невизначеності у сфері маркетингу, аналізувати його результати і обґрунтовувати ухвалення ефективних маркетингових рішень в умовах невизначеності. ПР4. Вміти розробляти стратегію та тактику маркетингової діяльності з урахуванням крос- функціонального характеру її реалізації. ПР6. Вміти підвищувати ефективність маркетингової діяльності ринкового суб’єкта на різних рівнях управління, розробляти проекти у сфері маркетингу та управляти ними. ПР10. Обґрунтовувати маркетингові рішення на рівні ринкового суб’єкта із застосуванням сучасних управлінських принципів, підходів, методів, прийомів. ПР11. Використовувати методи маркетингового стратегічного аналізу та інтерпретувати його результати з метою вдосконалення маркетинговоїдіяльності ринкового суб’єкта. Здійснювати діагностування та стратегічне й оперативне управління маркетингом задля розробки та реалізації маркетингових стратегій, проектів і програм. ПР14. Формувати маркетингову систему взаємодії, будувати довгострокові взаємовигідні відносини з іншими суб’єктами ринку ПР17. Вміти оприлюднити результати власних наукових досліджень у фаховому середовищі та презентувати їх із застосуванням сучасних технічних засобів. ПР19. Вміти використовувати інструменти територіального маркетингу та застосовувати їх у формуванні маркетингових стратегій територіальних громад.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Маркетингові дослідження інвестиційних проектів розвитку територій, Соціально-економічні та екологічні засади містобудівної діяльності, Маркетингова основа соціального підприємництва, співробітництва громад і державно-приватного партнерства, Стратегічне планування в територіальних громадах на основі маркетингового підходу, Інформаційний маркетинг у територіальних громадах. Кореквізити: Маркетинг фінансових послуг, Інструменти територіального маркетингу, Тактичний урбанізм, трансформація міського простору на засадах маркетингу, Маркетинг послуг місцевого самоврядування.
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Матеріальна та фінансова основа територіальних громад» є однією з важливих навчальних дисциплін магістерської підготовки, що забезпечує оволодіння студентами фахових теоретичних знань і практичних навичок з дослідницьких компетентностей. Дисципліна закладає наукові основи і навички фахово орієнтованої дослідницької діяльності майбутніх фахівців, формує комплекс знань і умінь щодо організування й ведення досліджень у фінансовій сфері.
Опис: 1. Формування та функціонування територіальних громад в Україні. Передумови об’єднання територіальних громад в умовах децентралізації. Організація та функціонування системи місцевого самоврядування територіальної громади. Територіальне розмежування громад. Стратегічне планування розвитку територіальної громади. 2. Фінансова політика територіальних громад. Фінансова політика територіальних громад: економічна сутність, завдання та принципи фінансової політики, її форми та функції. Формування та реалізація фінансової політики на місцевому рівні. Основні засади партисипативної концепції фінансової політики розвитку територіальних громад. Особливості маркетингових інструментів механізму збутової політики у територіальних громадах. 3. Фінансові ресурси територіальних громад. Доходи територіальних громад. Міжбюджетні трансферти територіальних громад. Видатки територіальних громад. Бюджетний процес в територіальній громаді. 4. Місцеві податки і збори в територіальних громадах. Історичні аспекти місцевого оподаткування. Нормативно- правове забезпечення місцевого оподаткування в Україні. Механізм прийняття рішень територіальними громадами щодо запровадження місцевих податків і зборів. Практика надходжень місцевих податків і зборів в територіальних громадах. 5. Фінансова спроможність територіальних громад. Сутність фінансової спроможності ТГ. Показники фінансової спроможності територіальних громад. Порядок розрахунку фінансової спроможності територіальної громади. Формування фінансово-економічного потенціалу ТГ 6. Фандрайзинг як інструмент розвитку ТГ. Сутність фандрайзингу. Форми фандрайзингу. Методи здійснення фандрайзингу. Субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам ТГ на формування їхньої інфраструктури. Основні етапи фандрайзингу. 7. Роль неурядових організацій у соціальному розвитку територіальних громад. Базові засади співпраці територіальних громад з неурядовими організаціями. Організаційно-економічні основи формування та функціонування неурядових організацій. Управління фінансами в неурядових організаціях. 8. Планування та управління фінансовими ресурсами територіальних громад. Фінанси комунальних підприємств. Складання проєктів місцевих бюджетів. Потенційні джерела залучення ресурсів для територіальної громади.
Методи та критерії оцінювання: Методи контролю знань та умінь здобувача при вивченні дисципліни включають: 1. Поточний контроль роботи здобувача: • Тестове опитування; • Усне опитування на семінарських і практичних заняттях; • Розв’язування задач і оформлення розв’язків у вигляді самостійних робіт; • Виконання індивідуального завдання (за варіантом) та його захист; 2. Підсумковий контроль: Складання заліку (письмової та усної компонент) Письмова компонента: Завдання 1-го рівня – тести; Завдання 2-го рівня – розкрити зміст поняття, дати визначення; Завдання 3-го рівня – розв’язати задачі; Усна компонента: Розкриття суті понять;
Критерії оцінювання результатів навчання: В процесі навчання здобувач повинен продемонструвати активну навчальну діяльність протягом семестру і за результатами поточного контролю набрати від 26 до 70 (100) балів. До обов’язкових видів робіт поточного контролю входять: 1. Тестування у ВНС з 8 тем навчальної дисципліни, які оцінюються максимум в 2 бали: 8*2 = 16 балів; 2. Виконання практичних робіт з розміщенням у ВНС, які складаються з 2-3х задач і оцінюються відповідно до правильних розрахунків від 0 до 2 балів кожна робота: 3*2 = 6 балів. Максимальний бал отримують здобувачі, які вірно розв’язали усі задачі. За допущені помилки в розрахунках віднімаються від 1 до 2 балів. 3. Виконання індивідуального завдання за окремим варіантом здобувач складає схему погашення довготермінового боргу, готує пояснюючу записку боржнику з висновками про най вигідніший варіант погашення боргу частинами. Здобувач представляє свій варіант індивідуального завдання у вигляді письмової роботи і захищає її. Завдання оцінюється в 20 балів, з яких 15 балів за зміст і оформлення завдання і максимально 5 балів за захист. Крім того здобувач може отримати бали за активність на заняттях (Усне, фронтальне опитування), доповіді на семінарських заняттях максимально 1-6 балів. Підсумковий контроль проводиться у формі заліку. Здобувач може отримати максимум 100 - 70 балів протягом семестру накопичуючи бали за обов’язкові роботи і за додатково виконані завдання, науково-пошукову роботу. Залік складається з письмової та усної компонент. Письмова компонента – задачі. Під час усного спілкування з викладачем здобувач може отримати від 0 до 10 балів за відповідь на запитання підчас заліку.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо добровільного приєднання територіальних громад». Із змінами і доповненнями, внесеними Виборчим кодексом України від 19 грудня 2019 року N 396-IX URL: http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/T171851.html 2. Закон України "Про добровільне об"єднання територіальних громад" URL: https://tyvriv-miskrada.gov.ua/zakon-ukraini-pro-dobrovilne-obednannya-teritorialnih- gromad-17-18-35-22-02-2018/ 3. Берданова О. В. Управління розвитком об’єднаних територіальних громад на засадах громадської участі: навч. посіб. / О. В. Берданова, В. М. Вакуленко, Н. М. Гринчук, В. С. Колтун, В. С. Куйбіда, А. Ф. Ткачук. К. : – 2017. – 129 с. 4. Васильєва Н. В. Місцевий бюджет і фінансове забезпечення об’єднаної територіальної громади: навч. посіб. / Васильєва Н. В., Гринчук Н. М., Дерун Т. М., Куйбіда В. С., Ткачук А. Ф. Київ, 2017. - 119 с. 5. Патицька Х. Фінансово-економічний потенціал територіальних громад: механізми функціонування та активізації: монографія / ДУ «Інститут регіональних досліджень імені М. І. Долішнього НАН України». Львів, 2019. 209 с. (Серія «Проблеми регіонального розвитку») 6. Планування та управління фінансовими ресурсами територіальної громади / О. Кириленко, Б. Малиняк, В. Письменний, В. Русін / Асоціація міст України – К., ТОВ «Підприємство «ві ен ей», 2015. – 396 с. 7. Територіальні громади в умовах децентралізації: ризики та механізми розвитку: монографія / за ред. Кравціва В. С., Сторонянської І. З. Львів: ДУ «Інститут регіональних досліджень імені М. І. Долішнього НАН України, 2020. 531 с. (Серія «Проблеми регіонального розвитку») 8. Фінанси об’єднаних територіальних громад: навчальний посібник / Ситник Н. С., Стасишин А. В., Західна О. Р. та ін.; за заг. ред. Н. С. Ситник.- Львів: ЛНУ імені Івана Франка, 2019. - 536 с. 9.Гаватюк Л.С.,.Корбутяк А.Г, Сокровольська Н.Я., Юрій Е.О. Фінанси територіальних громад: Навчальний посібник / Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича . Чернівці, 2019. 182 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).