Геоінформаційні системи і моніторинг навколишнього середовища
Спеціальність: Комп'ютерний еколого-економічний моніторинг
Код дисципліни: 7.122.08.O.002
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Інформаційних систем і технологій
Лектор: к.ф.-м.н. Баран М.М., старший викладач Ялечко В.І.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни фахівець повинен знати про принципи кібернетичного підходу до опису екосистем, про особливості екологічних систем з позиції моделювання, про основні принципи, завдання, методи та засоби моделювання, види й суть комп’ютерних моделей, що застосовуються в екології для вирішення задач експертної оцінки та прогнозування стану навколишнього середовищ
Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
інтегральна компетентність:
Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми під час професійної діяльності у галузі комп’ютерних наук та інформаційних технологій або у процесі навчання, що пов’язані з комп’ютерним еколого-економічним моніторингом.
загальні компетентності:
ЗК 2. Володіння навичками в галузі комп’ютерних наук та інформаційних технологій, зокрема комп’ютерному еколого-економічному моніторингу.
ЗК 4. Здатність до аналізу та синтезу.
ЗК 5. Здатність застосувати знання на практиці.
ЗК 8. Здатність працювати в міждисциплінарній команді.
ЗК 9. Здатність розв’язувати поставлені задачі та приймати відповідні обґрунтовані рішення.
ЗК 10. Визначеність та наполегливість при виконанні отриманих завдань та відповідальність за якість виконуваної роботи.
спеціальні компетентності:
СК 1. Практичні навички з предметної області.
СК 2. Знання, розуміння і використання сучасних інформаційних технологій.
СК 4. Здатність продемонструвати знання і розуміння принципів створення та функціонування інформаційних продуктів, систем та комплексів.
СК 5. Здатність формувати і підтримувати програмні системи.
СК 7. Знання та навички WEB технологій.
СК 9. Вміння та навички роботи з хмарними сервісами.
фахові компетентності професійного спрямування:
ФКС 1.1 Здатність до аналізу систем управління навколишнім середовищем.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання:
ПР 2. Використовувати базові знання сучасних інформаційних систем та технологій, навички програмування, технології безпечної роботи в комп'ютерних мережах, методи створення баз даних та інтернет-ресурсів, технології розроблення алгоритмів і комп’ютерних програм мовами високого рівня із застосуванням об’єктно-орієнтованого програмування для розв’язання задач проектування і використання інформаційних систем та технологій.
ПР 4. Володіти навичками в галузі комп’ютерних наук та інформаційних технологій, зокрема комп’ютерному еколого-економічному моніторингу.
ПР 6. Демонструвати практичні навички програмування та використання прикладних і спеціалізованих комп’ютерних систем та середовищ з метою їх запровадження у професійній діяльності.
УМ 1.2. Знати методи, способи і технології збору інформації з різних джерел, контент-аналізу документів, аналізу та обробки даних.
УМ 2.7. Вміти інтелектуально аналізувати дані на основі методів обчислювального інтелекту включно з великими та погано структурованими даними, їхньої оперативної обробки та візуалізації результатів аналізу в процесі розв’язування прикладних задач.
АіВ2 Здатність приймати самостійні рішення у критичних умовах.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Кореквізити - комп’ютерні моделі аналізу та прогнозування еколого – економічної діяльності.
Короткий зміст навчальної програми: Програма вивчення нормативної навчальної дисципліни “ Геоінформаційні системи і моніторинг навколишнього середовища ” складена відповідно до освітньо-професійної програми підготовки магістра з спеціальності “Комп’ютерний еколого-економічний моніторинг”. Предметом вивчення навчальної дисципліни є дослідження і моделювання екосистем, їх моніторинг і особливості сучасної екологічної ситуації, дистанційні методи дослідження природних ресурсів землі, системний підхід до збору інформації при природні явища, використання аерокосмічної інформації в природоохоронних проектах, застосування геоінформаційних систем для вирішення задач екологічного моніторингу.я даних, способи їх зберігання та опрацювання, основи моделювання і безпеки систем ІоТ.
Програма навчальної дисципліни складається з таких блоків змістовних модулів:
1. Моніторинг як метод пізнання природних явищ
2. Дистанційні методи дослідження природних ресурсів землі
3. Сучасні технології та інструментарій моніторингу .
Опис: Тема.1. Моніторинг як метод пізнання природних явищ
Лекція 1. Поняття моніторингу як системи
Лекція 2. Методи опрацювання даних моніторингу земної поверхні
Тема.2. Дистанційні методи дослідження природних ресурсів землі.
Лекція 3. Системний підхід до збору інформації при природні явища
Лекція 4. Використання аерокосмічної інформації в природоохоронних проектах
Лекція 5. Використання лазерних сесорів для розв’язання задач еколого – економічного моніторингу.
Тема. 3. Сучасні технології та інструментарій моніторингу.
Лекція 6. Використання інструментальних геоінформаційних систем під час моніторингу навколишнього середовища.
Лекція 7. Застосування геоінформаційних систем для вирішення задач екологічного моніторингу.
Методи та критерії оцінювання: Лабораторні роботи-30 балів
Семестрова контрольна робота-70 балів
Критерії оцінювання результатів навчання: Виконання лабораторних робіт з розміщенням у ВНС, які складаються і оцінюються відповідно від 0 до 3 балів кожна робота: 5*6 = 30 балів.
На заліку здобувач може отримати максимум 70 балів.
Залік складається з письмової та усної компонент. Письмова компонента - заліковий білет
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Пітак І.В, Негадайлов А.А., Масікевич Ю.Г., Пляцок Г.Д., Шапорев В.Г. Геоінформаційні технології в екології. – Суми. 2012. – 272с.
2. Білявський Г.О., Фурдуй Р.С., Костіков Л. Основи екології . Підручник .- К.: Либідь, 2044.
3. Богобояший В.В., Курбанов К.Р., Палій П.Б., Шмандій В.М. Принципи моделювання і прогнозування в екології. Підручник. –К.: Центр навчальної літератури, 2004 – 216с.
4. Державний екологічний моніторинг. / Міністерство екології та природних ресурсів Укріїни.
5. Лаврик В.І. Моделювання і прогнозування стану довкілля. Підручник. – К.: Академія. – 2010.. 400с.
6. Лиса .Н.К. Інформаційні та лазерні технології контролю концентрації продуктів згорання в енергоблоках електростанцій. – Львів. 2012. – 250с.
7. Моніторінг Довкілля: підручник / М.О. Клименко, А.М. Прищепа, Н.М. Вознюк. – К.: Видавничий центр ,,академія,, 2006.- 360с.
8. Бурштинська Х.В., Станкевич С.А. Аерокосмічні змінальні системи. – Львів. ,,ЛП,, 2013 – 315с
9. Богобояший В.В., Курбанов К.Р., Палій П.Б., Шмандій В.М. Принципи моделювання і прогнозування в екології. Підручник. –К.: Центр навчальної літератури, 2004 – 216с.
10. Клименко М.О., Прищепа А.М., Вознюк Н.М. Моніторінг довкілля. Підручник для студентів ВНЗ. К.6ВЦ,.Академія,, 2006.
11. Суховірський Б.І. Географічні інформаційні системи. Навчальний посібник. – Чернігів: ДКП РВВ, 2000. – 197с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).