Сучасні системи передачі та обробки інформації
Спеціальність: Комп'ютерний еколого-економічний моніторинг
Код дисципліни: 7.122.08.E.017
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Інформаційних систем і технологій
Лектор: старший викладач, к.т.н. Ялечко В.І.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни фахівець повинен знати про особливості екологічних систем з позиції моделювання, вивчити основні принципи роботи деяких локальних та глобальних інформаційних систем, принципи роботи систем з розширеним спектром, систем глобального позиціонування та системи коміркової телефонії GSM.
Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
інтегральна компетентність:
Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми під час професійної діяльності у галузі комп’ютерних наук та інформаційних технологій або у процесі навчання, що пов’язані з комп’ютерним еколого-економічним моніторингом.
загальні компетентності:
ЗК 2. Володіння навичками в галузі комп’ютерних наук та інформаційних технологій, зокрема комп’ютерному еколого-економічному моніторингу.
ЗК 5. Здатність застосувати знання на практиці.
ЗК 8. Здатність працювати в міждисциплінарній команді.
спеціальні компетентності:
СК 1. Практичні навички з предметної області.
СК 2. Знання, розуміння і використання сучасних інформаційних технологій.
СК 4. Здатність продемонструвати знання і розуміння принципів створення та функціонування інформаційних продуктів, систем та комплексів.
СК 6. Здатність до розробки, управління і адміністрування систем баз даних.
СК 9. Вміння та навички роботи з хмарними сервісами.
СК 10. Навички створення додатків до WEB-сервісів для обробки даних з використанням сервлетів.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен:
знати: види систем пересилання та обробки еколого – економічної інформації;
уміти: застосовувати сучасні технології та інструментарій систем пересилання та обробки інформації для прогнозування стану навколишнього середовища.
У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання:
ПР 2. Використовувати базові знання сучасних інформаційних систем та технологій, навички програмування, технології безпечної роботи в комп'ютерних мережах, методи створення баз даних та інтернет-ресурсів, технології розроблення алгоритмів і комп’ютерних програм мовами високого рівня із застосуванням об’єктно-орієнтованого програмування для розв’язання задач проектування і використання інформаційних систем та технологій.
ПР 6. Демонструвати практичні навички програмування та використання прикладних і спеціалізованих комп’ютерних систем та середовищ з метою їх запровадження у професійній діяльності.
ПР 9. Здійснювати об’єктно-орієнтований аналіз та проектування
УМ 1.3. Вміти математично формулювати та досліджувати неперервні та дискретні математичні моделі, обґрунтовувати вибір методів і підходів для розв’язування теоретичних і прикладних задач у галузі комп’ютерних наук, аналізу та інтерпретування.
УМ 1.4. Використовувати базові знання і навички для розроблення компонент візуалізації роботи інтелектуальних систем.
УМ 1.6. Створювати технології аналізу великих даних на основі використання інтелектуальних програмних компонентів, штучних нейронних мереж, машинного навчання, еволюційного моделювання, генетичних алгоритмів та нечіткої логіки.
УМ 2.2. Демонструвати знання базових понять теорії алгоритмів, формальних моделей алгоритмів, примітивно рекурсивних, загально-рекурсивних і частково-рекурсивних функцій, питань обчислюваності, розв’язності та нерозв’язності масових проблем, понять часової та просторової складності алгоритмів при розв’язуванні обчислювальних задач. УМ 2.3. Вміти забезпечувати організацію обчислювальних процесів в інформаційних системах різного призначення з урахуванням архітектури, конфігурування, показників результативності функціонування операційних систем і системного програмного забезпечення.
АіВ1 Здатність адаптуватися до нових умов.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Комп’ютерні мережі,
• Інтернет технології.
Короткий зміст навчальної програми: Програма вивчення навчальної дисципліни за вибором “Сучасні системи передачі та обробки інформації” складена відповідно до освітньо-професійної програми підготовки магістра “Комп’ютерний еколого-економічний моніторинг”. Предметом вивчення навчальної дисципліни є дослідження і моделювання систем передачі та обробки екологічної інформації, їх моніторинг і особливості сучасного налаштування та адаптації, системний підхід до збору інформації при природні явища, використання систем GPS, застосування систем передачі та обробки інформації для вирішення задач екологічного моніторингу даних, способи їх зберігання та опрацювання, основи моделювання і безпеки систем ІоТ.
Опис: Лекція.1. Методи модуляції несучих в інформаційних системах
Лекція 2. Протоколи доступу в безпровідних мережах
Лекція 3. Деякі безпровідні поширені та місцеві мережі
Лекція 4. Системи цифрового зв’язку з розширеним спектром
Лекція 5. Супутникові системи глобального позиціонування
Лекція 6. Принципи роботи, архітектура та безпека коміркової мережі GSM.
Методи та критерії оцінювання: Методи контролю знань та умінь здобувача при вивченні дисципліни включають:
1. Поточний контроль роботи здобувача: за допомогою усного опитування під час допуску до лабораторних занять;
захист виконаних лабораторних робіт;
виконання індивідуальних робіт;
робота у ВНС
2. Підсумковий (заліковий) контроль: Складання залікового контролю передбачає виконання письмової та усної компонент.
Письмова компонента включає практичні завдання, які потрібно розв’язати на основі вивчених лекцій. Усна компонента передбачає пояснення виконаних практичних завдань
Критерії оцінювання результатів навчання: Лабораторні роботи (виконання та захист): 30 балів
До обов’язкових видів робіт поточного контролю входить виконання лабораторних робіт з розміщенням у ВНС, які складаються і оцінюються відповідно від 0 до 4 (7) балів: від 1 до 4 роботи по 4 балів 4*4 = 16 балів, 5 і 6 роботи – по 7 балів 2*7=14 балів. За несвоєчасну здачу та допущені помилки бали віднімаються.
Семестрова залікова контрольна робота: 70 балів
Залік складається з письмової та усної компонент. Письмова компонента - заліковий білет, який складається із завдань двох рівнів, що оцінюються за окремою шкалою: Рівень1 – тести – 20 балів; Рівень 2 – дати правильне визначення – 20 балів Рівень 3 – дати розгорнуту відповідь на поставлене питання(практичне завдання) – 30 балів. Усна компонента передбачає пояснення виконаних на письмовій компонентів практичних завдань.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. М. З. Згуровський, І. І. Коваленко, В. М. Михайленко. Вступ до комп’ютерних інформаційних технологій. Навч. пос. „Європейський ун-т”, 2002. – 265 с.
2. Романов А.И. Телекомунікаційні мережі та управління. Київ : ВПЦ “Київський університет”, 2003. 247 с.
3. Буров Є. Комп’ютерні мережі. Львів. : Бак, 2003. 584 с.
4. Мандзій Б. А., Матвійчук Я. М, Бондарєв А. П. Радіо- та оптичні тракти безпровідних інформаційних мереж. Консп. лекцій. Нац. ун-т "Львівська політехніка", ІТРЕ, 2004. –49 с.
5. Fette B. Cognitive Radio Technology / B. Fette. – New York : Academic Press, 2009. – 848 p.
6. Банкет В.Л. Завадостійке кодування в телекомунікаційних системах: навчальний посібник. Одеса : ОНАЗ ім. О. С. Попова, 2011. 100 с.
7. Дружинін В. А. Проблеми формування та обробки радіолокаційної інформації в системах радіобачення : монографія / В. А. Дружинін. – Київ : Логос, 2013. – 230 с.
8. Hiari O. A Reconfigurable SDR Transmitter Platform Architecture for Space Modulation MIMO Techniques / O. Hiari, R. Mesleh // IEEE Access. – 2017. – Vol. 5. – P. 24214–24228.
9. Бойко Ю. М. Методика обробки та синхронізації сигналів у програмно-обумовлених радіосистемах з OFDM / Ю. М. Бойко, І. С. Пятін, I. Р. Пархомей // Вісник Хмельницького національного університету. Технічні науки. – 2022. – № 2. – С. 123–132.
10. https://defence-ua.com/army_and_war/globalni_navigatsijni_sistemi_rol_v_suchasnih_vijskovih_konfliktah-2538.html Глобальні навігаційні системи 4. Wireless Innovation Forum. URL: https://www.wirelessinnovation.org
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).