Основи нутриціології

Спеціальність: Готельно-ресторанна справа
Код дисципліни: 6.J2.01.E.055
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Туризм
Лектор: к.е.н., доцент Ярослава МОСКВЯК
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення навчальної дисципліни та результати навчання полягають у формуванні системи знань та вмінь з організації діяльності підприємств готельного господарства, зокрема, технологічного процесу обслуговування споживачів у готелях, організації готельного сервісу та експлуатаційної діяльності. Особлива увага приділяється питанням нутриціології — вивченню основ правильного харчування, розробці здорового меню та впровадженню харчових стандартів, що відповідають сучасним вимогам здоров’я та добробуту гостей. Це забезпечує комплексний підхід до обслуговування в готельно-ресторанній сфері, сприяючи підвищенню якості послуг і задоволенню потреб клієнтів з урахуванням їх харчових вподобань і дієтичних потреб.
Завдання: Завдання навчальної дисципліни відповідно до освітньої програми Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: ЗК01. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, вести здоровий спосіб життя. ЗК03. Здатність вчитися і оволодівати сучасними Спеціалізовано-професійні фахові компетентності: ФК 2.8. Здатність розробляти здоровий збалансований раціон харчування.
Результати навчання: Результати навчання відповідно до освітньої програми, методи навчання і викладання, методи оцінювання досягнення результатів навчання У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: АіВ 1.Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення; АіВ 2.Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань; У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі комунікації: КОМ 1.Уміння спілкуватись, включаючи усну та письмову комунікацію українською та іноземною мовами (англійською, німецькою, італійською, французькою, іспанською);
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни Готельно-ресторанна індустрія світу та України Правове регулювання готельно-ресторанного бізнесу Організація послуг харчування Організація ресторанного господарства Організація готельного господарства Супутні і наступні навчальні дисципліни Організація послуг харчування Статистика в готельно-ресторанному бізнесі Менеджмент готельно-ресторанної справи Устаткування закладів готельно-ресторанного господарства Організація анімаційної діяльності в готельно-ресторанному бізнесі
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Нутриціологія» є фундаментальною складовою освітньо-професійної програми, що готує студентів до подальшого вивчення профілюючих дисциплін у сфері готельно-ресторанного бізнесу. Предметом вивчення дисципліни є готельно-ресторанний бізнес як важлива частина сфери послуг, що охоплює формування, просування, реалізацію та організацію споживання готельних і ресторанних послуг, а також специфіку готельного та ресторанного обслуговування. Метою вивчення дисципліни є набуття майбутніми фахівцями ґрунтовних теоретичних знань і практичних навичок, пов’язаних із загальними підходами та принципами збалансованого, раціонального та профілактичного харчування людини в різних життєвих та професійних умовах. Особлива увага приділяється основам нутриціології — науці про харчування, яка дозволяє формувати здоровий раціон з урахуванням фізіологічних потреб і стану здоров’я людини. На основі цих знань студенти опановують технології виробництва харчової продукції, організацію торгівлі та системи харчування населення. Дисципліна також спрямована на розвиток компетенцій щодо розробки здорових меню з урахуванням дієтичних і функціональних особливостей харчування, застосування сучасних наукових підходів до оцінки якості харчування, а також впровадження харчових стандартів і норм безпеки в готельно-ресторанній сфері. Отримані знання дозволяють майбутнім спеціалістам ефективно працювати над підвищенням якості обслуговування, сприяючи здоровому способу життя клієнтів і забезпечуючи конкурентоспроможність підприємств індустрії гостинності.
Опис: Тема 1. Нутриціологічні основи раціонального харчування. Харчування та здоров’я. Біоетичні принципи харчування здорової людини. Аліментарні захворювання та їх профілактика. Альтернативні та нетрадиційні види харчування. Організація са­нітарно-технічного та інже­нерно-технічного обслуго­вування в готельному господарстві Тема 2. Оцінка індивідуального харчового статусу організму. Тема 3 Причини порушення харчового статусу організму та наукове обґрунтування аліментарної його корекції. Біоетичні проблеми вегетаріанства Тема 4. Причини порушення вітамінного та мінерального статусів, шляхи вирішення проблеми. Біоетичні аспекти обмежень у харчуванні у зв’язку з економічними, етичними та іншими проблемами Тема 5. Нутриціологічна та дієтологічна характеристика молока, молочних продуктів. Біоетичні та медичні проблеми пов’язані із вживанням молочних продуктів населенням України Тема 6. Нутриціологічна та дієтологічна характеристика м’яса та м’ясних продуктів, яєць, риби, нерибних продуктів моря. Тема 7. Нутриціологічна та дієтологічна характеристика кондитерських виробів. Мед та продукти бджільництва в харчуванні населення, їх харчова та біологічна цінність, лікувальні та оздоровчі властивості. Тема 8. Нутриціологічна та дієтологічна характеристика хліба, хлібобулочних, круп’яних виробів, бобових та інших продуктів переробки зерна. Тема 9. Нутриціологічна та дієтологічна характеристика безалкогольних напоїв (мінеральних вод, солодких газованих напоїв, кави, чаю тощо), їх вплив на здоров’я. Тема 10. Причини виникнення аліментарних та метаболічних порушень при різних захворюваннях (пропедевтика дієтології). Біоетичні принципи харчування хворої людини Тема 11. Зміни аліментарного статусу при ендокринних захворюваннях та порушенні обміну речовин. Тема 12. Харчові продукти спеціального призначення, дієтичні добавки, їх використання. Тема 13. Харчові добавки, їх класифікація, призначення та застосування. Генетично-модифіковані харчові продукти.
Методи та критерії оцінювання: Система діагностики знань студентів передбачає виставлення балів за усіма формами проведення занять. Методами діагностики знань студентів є: - оцінювання роботи студентів під час практичних (семінарських) занять; - тестовий контроль; - перевірка індивідуальних робіт; - перевірка контрольних роботи; - проведення підсумкового письмового контролю; залік.
Критерії оцінювання результатів навчання: За 100-бальною шкалою За національною шкалою 100-88 балів відмінно 87–71 балів добре 70–50 балів задовільно 49–26 балів Не атестований 25–00 балів Не атестований – оцінка «незадовільно» Атестований з оцінкою «відмінно» – відповідає всебічному системному і глибокому знанню програмного матеріалу; засвоєнню інформації з лекційного курсу, основної і додаткової літератури; чіткому володінню поняттєвим апаратом, методами та інструментарієм, передбаченими програмою; вмінню безпомилково використовувати їх для вирішення як типових, так і нетипових проблемних ситуацій; виконанню усіх видів обов’язкових індивідуальних робіт (ОІР); Атестований з оцінкою «добре» – відповідає знанню основного програмного матеріалу; засвоєнню інформації з лекційного курсу; володінню основним поняттєвим апаратом, методами та інструментарієм, передбаченими програмою; вмінню безпомилково використовувати їх для вирішення типових ситуацій, допускаючи окремі помилки; виконанню усіх видів обов’язкових індивідуальних робіт (ОІР), допускаючи окремі помилки; Атестований з оцінкою «задовільно» – відповідає незнанню основного програмного матеріалу; володінню окремими поняттями, методами та інструментарієм, допускаючи при їх використанні суттєві помилки; виконанню усіх видів обов’язкових індивідуальних робіт (ОІР), допускаючи при їх використанні суттєві помилки; Не атестований – відповідає незнанню основного програмного матеріалу; не володінню у достатній мірі основними поняттями курсу; виконанню більше 50 % ОІР з навчальної дисципліни; Не атестований з оцінкою «незадовільно» – відповідає не розумінню сутності поставлених питань та не володінню у достатній мірі основними поняттями курсу; виконанню менше 50 % ОІР з навчальної дисципліни (хоча б з одного їх виду). У разі відпрацювання всіх ОІР студент отримує допуск до залікового контролю.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Електронний навчально-методичний комплекс «Основи нутриціології», Режим доступу https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=13878 Ярослава МОСКВЯК 8. Рекомендована література Базова 1. Гігієна та екологія. Підручник/ За редакцією В.Г. Бардова. – Вінниця: Нова книга, 2018. – 726 с. 2. General Science of Nutrition. Study Guide for the 4th accreditation level  Medical School Students /Edited by S.T. Omelchuk, O.V. Kuzminska., K., 2016. 145 p. 3.  Clinical Nutrition Basics for Medical Students Paperback / Amanda Velazquez – 2014 , 304 p. 4.  Fundamentals of Human Nutrition: for Students and Practitioners in the Health Sciences, 12-th Edition/Catherine Geissler, Hilary Powers, 2011, p. 291-365. 5.  Nutrition at a Glance 1st Edition / Mary Barasi  2014, p. 80-102. 6. Nutrition Counseling and Education Skills: A Guide for Professionals 7th Edition/Judith Beto,? Betsy Holli ,- 2018, p. 220-245. 7. Nutrition in Public Health 4th Edition /Sari Edelstein,- 2018.-p.183-225. 8. Нутріціологія. Підручник для студентів вищих медичних навчальних закладів України III-IV рівнів акредитації. В.В. Ванханен, В.Д. Ванханен, В.І. Ципріян, Донецьк: Донеччина, 2001, 475 с. Додаткова 1. Гігієна харчування з основами нутриціології : підручник : у 2 кн. Кн.1 / Т. І. Аністратенко, Т. М. Білко, О. В. Благодарова та ін.; За ред. проф. В. І. Ципріяна. – К.: Медицина, 2007. – 528 с. 2. Гігієна харчування з основами нутриціології : підручник : у 2 кн. Кн. 2 / В. І. Ципріян, І. Т. Матасар, В. І. Слободкін та ін.; За ред. проф. В. І. Ципріяна. – К. : Медицина, 2007. – 544 с. 9. Інформаційні ресурси 1. Офіційне інтернет-представництво Президента України http://www.president.gov.ua/ 2. Верховна Рада України http://www.rada.gov.ua/ 3. Кабінет Міністрів України http://www.kmu.gov.ua/ 4. Міністерство освіти і науки України http://www.mon.gov.ua/ 5. Міністерство екології та природних ресурсів України http://www.menr.gov.ua/ 6. Рада національної безпеки і оборони України http://www.rnbo.gov.ua/ 7. Постійне представництво України при ООН http://ukraineun.org/ 8. Всесвітня організація охорони здоров’я http://www.who.int/en/ 9. Centers for diseases control and prevention www.cdc.gov 10. Центр громадського здоров’я МОЗ України https://phc.org.ua/
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).