Енциклопедія філософії права

Спеціальність: Право
Код дисципліни: 8.081.00.M.030
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Теорії права та конституціоналізму
Лектор: Сливка Степан Степанович
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: ознайомлення аспірантів з філософсько-правовими проблемами права, поглиблення знань щодо засобів та методів підвищення ефективності наукових досліджень.
Завдання: Інтегральна компетентність (ІНТ): Здатність продукувати інноваційні наукові ідеї, оволодіння методологією наукової та педагогічної діяльності, вирішувати комплексні проблеми в процесі інноваційно-дослідницької та професійної діяльності, проводити оригінальні наукові дослідження на міжнародному та національному рівнях. Загальні компетентності: ЗК1. Здатність методологічного осмислення і творчого пошуку шляхів вирішення актуальних світоглядних та прикладних проблем – юридичної науки і практики. ЗК4. Здатність знаходити, відбирати, інтегрувати й систематизувати інформацію за певним напрямом і розробляти на її основі нові ідеї ЗК5. Здатність застосовувати закони формальної логіки в процесі інтелектуальної діяльності. ЗК6. Здатність діяти відповідно до загального культурного світогляду, сформованого на основ морально-етичних норм та позитивних соціально-орієнтованих ціннісних переконань. Спеціальні (фахові) компетентності: ФК 2. Розуміння проблем формування національної правової системи України та її адаптації до європейського права; співвідношення й взаємодії національного та міжнародного права. ФК 5. Розуміння сутності теоретичних основ та практичних підходів, специфіки правових інститутів та їх впливу на сучасне громадянське суспільство. ФК 8. Здатність виробляти правові позиції для розв’язання правових проблем і практичних ситуацій. ФК 9. Здатність приймати участь у різноманітних правових практичних заходах, у тому числі міжнародного рівня, у фахових дискусіях із проблем окремих галузей права, законотворчості, правозастосування. ФК11. Здатність здійснювати розробку правових актів та тлумачення права, надавати рекомендації щодо їх удосконалення.
Результати навчання: ЗН 1. Показати фундаментальні знання, набуті у процесі навчання в межах обраної спеціалізації щодо теоретичних основ складових елементів права, їх правової природи, основ методології, функцій, принципів, структури, форм реалізації ЗН 2. Відтворити глибокі знання в межах спеціалізації щодо еволюції думки про окремі елементи системи права з позначенням новацій і осучаснення. ЗН 3. Визначити правову проблематику практичної ситуації, критично осмислити наявні умови, окреслити наявні кола правовідносин. ЗН 4. Демонструвати знання професійних підходів, основ практичних прийомів правової роботи у межах обраної спеціалізації в праві. УН 1. Збирати, обробляти та аналізувати значний обсяг інформації про структурні елементи системи права у межах обраної спеціалізації УН 2. Оцінювати та аналізувати практичні юридичні питання та практичні правові ситуації, пропонувати варіанти побудови аргументації. КОМ 2. Організовувати та вести професійні дискусії у сфері окремих галузей права, їх складових елементів. КОМ 3. Брати участь у фахових дискусіях із проблем окремих галузей права, законотворчості, правозастосування, поважати опонентів і їхню точку зору. КОМ 4. Доносити до фахівців та широкого загалу інформацію, ідеї, проблеми, рішення та власний досвід з актуальних питань права. АіВ 2. Демонструвати здатність до подальших наукових досліджень з високим рівнем автономності (формулювати власні авторські висновки, пропозиції та рекомендації. АіВ 3. Здатність усвідомлювати та нести особисту відповідальність за одержані наукові результати дослідження АіВ 4. Оцінювати результати власної професійної роботи й відповідати за особистий професійний розвиток. АіВ 5. Приймати самостійно рішення на основі набутих фундаментальних знань у різних правових ситуаціях, формувати юридичні висновки, правову позицію, бути лідером, відповідати за командну роботу.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Філософія права, Філософсько-юридична культура наукового тексту Супутні та наступні навчальні дисципліни: Філософія і методологія науки
Короткий зміст навчальної програми: Досліджуючи розвиток суспільства в державі, сам розвиток держави, помічаємо, що в будь-які періоди їхнього існування існують спроби та прагнення щодо створення універсальної правової доктрини. Такою універсальністю наділена енциклопедія філософії права, яка покликана служити та сприяти всебічному розвитку правової сфери, держави та суспільства. Глобалізоване та інформатизоване суспільство вимагає ефективного та загальносторонього регулювання суспільних відносин, що звичайно може бути здійснено лише за допомогою юриспруденції. Безперечно, одна енциклопедія права не забезпечить весь процес регулювання суспільних відносин в державі, і це не є її головним пріоритетом. Основне призначення та завдання енциклопедії права з’ясувати й показати філософсько-правове підгрунття правових явищ, а також їхню багатогранність та різновимірність. Але, незважаючи на це, енциклопедія філософії права є найбільш догматичною, універсальною, сталою філософсько-правовою категорією, яка досі зберігає своє значення та досліджує виникнення, розвиток і функціонування права та держави.
Опис: 1. Предмет енциклопедичної природи права. Класифікація енциклопедії права. 2. Універсальнсть природного і надприродного права. 3. Культурологія канонічного права. 4. Всебічність метаантропологічного права. 5.Глибинність метаантропологічного права: екзистенціальна істинність. 6. Синергетичність метаантропологічного права: трансцендентальна буттєвість. 7. Енциклопедія права як праксеологічна налаштованість реалізації норм поведінки. 8. Далекосяжність науково-довідкових знань про право.
Методи та критерії оцінювання: Методами оцінювання рівня досягнення результатів навчання здобувачів освіти є: усне опитування на практичних (семінарських) заняттях; виконання індивідуального науково-дослідного завдання; контрольна робота. Оцінювання результатів навчання студента здійснюється за результатами ПК відповідно до 100-бальної шкали оцінювання, встановленої в Університеті.
Критерії оцінювання результатів навчання: Підсумкова оцінка складається з оцінки ПК результатів навчання упродовж семестру та оцінки результатів навчання при проведенні контрольних заходів під час СК. Поточний контроль (ПК) здійснюють під час лекцій, практичних (семінарських) та індивідуально-консультативних занять з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних і практичних знань та вмінь студента. Максимальна кількість балів, яку можна набрати під час практичних (семінарських) занять –30 балів. За усну відповідь на занятті студент може отримати 5 балів. Письмова контрольна робота, передбачена навчальним планом, оцінюється 5 балами (2 котрольні роботи для заочної форми навчання). Екзаменаційний контроль – 60 балів. Екзаменаційний білет складається з 15-ти тестових завдань трьох рівнів складності та двох теоретичних питань (усної складової екзамену). Відповідь на тестове завдання першого рівня складності оцінюється в 2 бали. Відповідь на тестове завдання другого рівня складності – в 4 бали. Відповідь на тестове завдання третього рівня складності – в 8 балів.Сумарна кількість балів, яка відводиться на тестування, становить 50 балів. Усна складова екзамену передбачає відповідь студента на питання, які містяться в білеті та оцінюється 0 до 10 балів (максимум 5 балів за відповідь на кожне теоретичне питання). Процедура проведення усної компоненти відбувається шляхом проведення співбесіди зі студентами та оцінювання відповідей студентів з обов’язковим їх оголошенням після завершення відповіді кожного студента. Отже, за результатами вивчення навчальної дисципліни студент може отримати 100 балів. Сумарну кількість балів отримуємо шляхом математичної дії додавання.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Бабкін В. Д. Нарис історії розвитку загальної теорії держави та права, філософії та енциклопедії права. [Антологія української юридичної думки]. Т.1. К. : Вид. дім “Юридична книга”, 2002. 568 с. 2. Гончаренко С. У. Український педагогічний словник. К. : Либідь, 1997. 376с. 3. Загальна теорія держави і права. Х. : Право, 2009. 584 с. 4. Палієнко М. І. Предмет і завдання енциклопедії права та ідея права. Академічна юридична думка. К. : Ін Юре, 1998. С. 70-76. 5. Сливка С. С. Проблеми філософії права: навчальний посібник. Львів: Ліга-прес, 2014. 160с. 6. Сливка С. С. Державотворчі проблеми входження людини у правове поле. Державотворення та правотворення в Україні: проблеми та перспективи розвитку: матеріали учасників ІІ-ї заочної науково-практичної конференції (Львів, 16 квітня 2015 року). 2015. C. 18 – 28. 7. Сливка С. С. Філософія права : навч. посібник. К. : Атіка, 2012. 256 с. 8. Сливка С. С. Юридична деонтологія : підручник. К. : Атка, 2012. 296 с. 9. Філософський енциклопедичний словник. Під ред. В. І. Шинкарука. К. : Абрис, 2002. 744 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).