Сучасні концепції права

Спеціальність: Право
Код дисципліни: 8.081.00.M.037
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Теорії права та конституціоналізму
Лектор: Ковальчук В.Б.
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення навчальної дисципліни «Концепції сучасного права» є формування та набуття аспірантами поглиблених професійних знань в поняттях, що стосуються історико-теоретичних філософських проблем сучасного права, а також необхідність вивчення деяких дискусійних категорій в праві сьогодення.
Завдання: ІНТ Здатність продукувати інноваційні наукові ідеї, оволодіння методологією наукової та педагогічної діяльності, вирішувати комплексні проблеми в процесі інноваційно-дослідницької та професійної діяльності, проводити оригінальні наукові дослідження на міжнародному та національному рівнях. ЗК1.Здатність методологічного осмислення і творчого пошуку шляхів вирішення актуальних світоглядних та прикладних проблем – юридичної науки і практики. ЗК4.Здатність знаходити, відбирати, інтегрувати й систематизувати інформацію за певним напрямом і розробляти на її основі нові ідеї ЗК5.Здатність застосовувати закони формальної логіки в процесі інтелектуальної діяльності ЗК6. Здатність діяти відповідно до загального культурного світогляду, сформованого на основі морально-етичних норм та позитивних соціально-орієнтованих ціннісних переконань. ФК 2. Розуміння проблем формування національної правової системи України та її адаптації до європейського права; співвідношення й взаємодії національного та міжнародного права. ФК 5.Розуміння сутності теоретичних основ та практичних підходів, специфіки правових інститутів та їх впливу на сучасне громадянське суспільство. ФК 8.Здатність виробляти правові позиції для розв’язання правових проблем і практичних ситуацій. ФК 9.Здатність приймати участь у різноманітних практичних правових заходах, у тому числі міжнародного рівня, у фахових дискусіях із проблем окремих галузей права, законотворчості, правозастосування. ФК 11. Здатність здійснювати розробку правових актів та тлумачення права, надавати рекомендації щодо їх удосконалення.
Результати навчання: ЗН 1. Показати фундаментальні знання, набуті у процесі навчання в межах обраної спеціалізації щодо теоретичних основ складових елементів права, їх правової природи, основ методології, функцій, принципів, структури, форм реалізації ЗН 2. Відтворити глибокі знання в межах спеціалізації щодо еволюції думки про окремі елементи системи права з позначенням новацій і осучаснення. ЗН 3. Визначити правову проблематику практичної ситуації, критично осмислити наявні умови, окреслити наявні кола правовідносин. ЗН 4. Демонструвати знання професійних підходів, основ практичних прийомів правової роботи у межах обраної спеціалізації в праві. УН 1. Збирати, обробляти та аналізувати значний обсяг інформації про структурні елементи системи права у межах обраної спеціалізації УН 2. Оцінювати та аналізувати практичні юридичні питання та практичні правові ситуації, пропонувати варіанти побудови аргументації. КОМ 2. Організовувати та вести професійні дискусії у сфері окремих галузей права, їх складових елементів. КОМ 3. Брати участь у фахових дискусіях із проблем окремих галузей права, законотворчості, правозастосування, поважати опонентів і їхню точку зору. КОМ 4. Доносити до фахівців та широкого загалу інформацію, ідеї, проблеми, рішення та власний досвід з актуальних питань права. АіВ 2. Демонструвати здатність до подальших наукових досліджень з високим рівнем автономності (формулювати власні авторські висновки, пропозиції та рекомендації. АіВ 3. Здатність усвідомлювати та нести особисту відповідальність за одержані наукові результати дослідження АіВ 4. Оцінювати результати власної професійної роботи й відповідати за особистий професійний розвиток. АіВ 5. Приймати самостійно рішення на основі набутих фундаментальних знань у різних правових ситуаціях, формувати юридичні висновки, правову позицію, бути лідером, відповідати за командну роботу.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни - Супутні і наступні навчальні дисципліни: Методологічні засади історико-правових дисциплін Практикум з науково-дослідної роботи в галузі філософії права Практикум з науково-дослідної роботи в галузі теорії права
Короткий зміст навчальної програми: Сучасні концепції права є складовою нинішньої юриспруденції, як особливої галузі правових знань. Програма освоєння вибіркового навчального курсу складена з урахуванням вимог проходження навчання зі здобуття вищої освіти ступеня доктора філософії за спеціальністю 081 «Право» Вивчення зазначеної дисципліни дає можливість аспірантам не тільки поглибити свої знання із загально-теоретичного курсу, але й розглянути різноманітні проблемні аспекти сучасної правової теорії, ознайомитися з новими підходами та багатозначними поглядами в сучасній юридичній науці з тих чи інших питань, що безумовно сприяє більш успішно реалізувати власні здобутки з наукових досліджень.
Опис: Вступ. Правовий реалізм ¬поняття, особливості та місце в системі наукових концепцій; ¬ американський правовий реалізм; ¬скандинавський правовий реалізм; ¬новий правовий реалізм. Теорія природного права ¬сучасна концепція «відродженого природного права», постійне природне право, тимчасове позитивне право; ¬ доктрини природного права: неотомізм, протестантизм, неогегельянство, неокантіанство, феноменологічна, екзистенціалістська, герменевтична; Історична школа права ¬представники історичної школи права (Г. Гуго, Ф. Савіньї, Г. Пухта); ¬погляди на історичний розвиток права. ¬ особливості та недоліки історичної школи права. Концепція позитивізму. Нормативізм ¬представники позитивізму(Д. Остін, К. Берг, М. Коркунов, Г. Шершеневич); ¬аналіз та оцінка концепції позитивізму. ¬аспекти теорії нормативізму (Г. Кельзен); ¬ сутність "багатоступінчастості" у праві; ¬ позитивні та негативні положення теорії позитивізму. Соціологічна теорія права ¬теоретико-філософські риси соціологічної концепції (Є. Ерліх); ¬гарвардська школа права (Р. Паунд), "реалісти" (Д. Франк, К. Левелін, М. Коген). Психологічна концепція права ¬ представники психологічної школи права (Л. Петражицький, Г. Тард, Л. Кнапп) та їх погляди; ¬ аспекти психологічної школи права; ¬ позитивні та негативні тлумачення психологічної школи права. Теорія інтегративної юриспруденції ¬сутність та основні положення й аспекти інтегративної юриспруденції(Д. Холл); ¬сучасні інтегративні теорії ¬ розвиток та поширення «інтегративного праворозуміння» у західній традиції права
Методи та критерії оцінювання: Методами оцінювання рівня досягнення результатів навчання здобувачів освіти є: усне опитування на практичних (семінарських) заняттях; контрольна робота; виконання індивідуального науково-дослідного завдання; екзамен.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання результатів навчання студента здійснюється за результатами ПК відповідно до 100-бальної шкали оцінювання, встановленої в Університеті. Поточний контроль (ПК): практичні (семінарські) заняття – 40 балів; іспит – 60 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Антологія української юридичної думки: в 10 т. / редкол.: Ю. С. Шемшученко (голова) та ін. – К.: Вид. Дім «Юридична книга», 2005. 2. Бачинін В. А. Філософія права: словник / В. А. Бачинін, В. С.Журавський. М. І. Панов. – К.: Ін Юре, 2003. – 408 с. 3. Кельман М.С. Методологічні проблеми теорії держави і права: курс лекцій / М.С. Кельман. – Львів: ЛьвДУВС, 2010. – 124 с. 4. Корягін М. В., Чік В. Ю. Основи наукових досліджень : навч. посіб. К. : Алерта, 2019. 492 с. 5. Машков А.Д. Проблеми теорії держави і права. Основи. Курс лекцій / А. Д. Машков. – К.: Атіка, 2008. – 464 с. 6. Нерсесянец В.С. Філософія права: Підручник для вузів/В.С. Нерсянец.- М .: Норма, 2001. - 235 с. 7. Палієнко Н.І. Вчення про сутність права і правової пов'язаності держави / Н.І. Палієнко.- Харків: Оріон, 2008. - 130 с. 8. Підручник із історії політичних лідерів і правових навчань" для вузів під редакцією В.С.Нерсесянца. М. 2002. 9. Підручник Загальна теорія права / За заг. ред. М.І. Козюбри. – К.: Ваіте, 2015. – 392 с. 10. Філософія права: проблеми та підходи: навч. посібник / за заг. ред.. П. М. Рабіновича. – Львів: Юрид. ф-т Львів. націон. ун-ту ім.. І. Франка, 2005. – 332 с. 11. Шульженко Ф. П. Історія політичних і правових вчень: Підручник / Ф. П. Шульженко. – К.: Юрінком Інтер, 2007. – 304 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).