Психологія самопізнання та саморегуляції

Спеціальність: Психологія
Код дисципліни: 7.053.01.O.004
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Теоретична та практична психологія
Лектор: канд. психол. наук, доц. Андрушко Ярина Степанівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни «Психології самопізнання та саморегуляції» є: - знайомство з поняттями «самопізнання», «саморозвиток» та «саморегуляція», основними компонентами саморозвитку та саморегуляції особистості; - розкриття механізмів функціонування організму індивіда, що безпосередньо пов’язане з регулятивними процесами в тілі людини; - знайомство з можливостями власної психіки та організму за допомогою психологічних методів.
Завдання: -Здатність розв’язувати складні завдання і проблеми у процесі навчання та професійної діяльності у галузі психології, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується комплексністю та невизначеністю умов і вимог. -Здатність генерувати нові ідеї (креативність). -Здатність мотивувати людей та рухатись до спільної мети. -Здатність ефективно взаємодіяти з колегами в моно- та мультидисциплінарних командах. -Здатність дотримуватися у фаховій діяльності норм професійної етики та керуватися загальнолюдськими цінностями.
Результати навчання: -Оцінювати ступінь складності завдань діяльності та приймати рішення про звернення за допомогою або підвищення кваліфікації. -Здійснювати адаптацію та модифікацію існуючих наукових підходів і методів до конкретних ситуацій професійної діяльності. -Донесення до фахівців і нефахівців інформації, ідей, проблем, рішень та власного досвіду в галузі професійної діяльності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Психологічна експертиза поведінки і діяльності особистості Практикум з психокорекції поведінки і діяльності людини Супутні і наступні навчальні дисципліни: Психологія кар’єри Психологія професійного і життєвого вигорання
Короткий зміст навчальної програми: У межах дисципліни розглядаються питання психології саморозвитку та саморегуляції особистості, її теоретико-прикладна сторона. Навчальна дисципліна розглядає основні аспекти саморозвитку та саморегуляції особистості, механізми функціонування цих явищ, окрім цього розкривається суть емоційних, когнітивних, духовних потенцій людини, а також розкривається визначна роль саморегуляції через аутопсихотерапію, а також можливості саморозвитку та саморегуляції за допомогою психологічних вправ, технік та підходів.
Опис: Тема 1. Ресурси для саморозвитку та саморегуляції 1. Генетичні основи психології саморозвитку та саморегуляції. 2. Дослідження ступеня турботи особистості про себе. Тема 2. Емоційний світ особистості 1. Індивідуальна своєрідність людини. 2. Дослідження афективної сфери особистості. Тема 3. Когнітивна наповненість особистості 1. Самомоніторинг. 2. Техніки управління когнітивними стилями особистості. Тема 4. Основи мотиваційного та духовного розвитку особистості 1. Структура та чинники розвитку мотиваційної сфери та духовності людини. 2. Методики дослідження психодуховного потенціалу людини. Тема 5. Саморегуляція 1. Діагностика навіюваності. 2. Діагностика та розвиток сенсорної чутливості. Тема 6. Методи психогігієни та психопрофілактики 1. Пропрацювання методів психогігієни і психопрофілактики: ?санітарна просвіта; ? методи, спільні із психотерапією та психокорекцією; ?методи оздоровлення на основі мистецтва й творчості; ?ментальні вправи; ? трансові методи; ? бібліотерапія; ? ведення щоденника; ? методи біологічного зворотного зв'язку.
Методи та критерії оцінювання: Методами діагностики результатів навчання студентів з навчальної дисципліни «Психологія самопізнання та саморегуляції» є такі: 1) усне опитування; здійснюється під час лекційних, практичних, семінарських та індивідуально-консультативних занять з метою виявлення рівня засвоєння студентами знань, навичок, вмінь і здатності, а також на екзамені (максимальна кількість балів за усну складову під час екзаменаційного контролю становить 20 балів) й складанні його перед комісією (за теоретичним матеріалом за 100-бальною шкалою); 2) письмовий контроль: - реферати; - письмові експрес-опитування; 3) побічне спостереження: під час практичних занять, рольових та ділових ігор та ін.; 4) дискусії: під час семінарських та індивідуально-консультативних занять, колоквіумів; 5) метод проблемних ситуацій; 6) педагогічне тестування (використання педагогічних тестів): експрес-тестування на лекційних, практичних заняттях; педагогічне тестування на екзаменаційному контролі. Окрім цього, на завершення вивчення цієї навчальної дисципліни передбачено написання курсової роботи та її захист.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання знань і вмінь студентів під час лекційних, практичних (семінарських), лабораторних та індивідуально-консультативних занять здійснюється за шестибальною еквівалентною шкалою: 0, 1, 2, 3, 4 і 5 (тут «еквівалентність» означає, що ці бали еквівалентні, пропорційні балам, визначеним за поточний контроль, контрольну роботу та ін.).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Боришевський М. Й. Дорога до себе: Від основ суб’єктності до вершин духовності: монографія / Мирослав Боришевський. — К. : Академвидав, 2010. — 416 с. — (Серія «Монограф»). 2. Кузікова С.Б. Психологічні основи становлення суб’єкта саморозвитку в юнацькому віці [Текст] : монографія / С. Б. Кузікова ; Сум. держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка — Суми : МакДен, 2012. — 410 с. 3. Маралів В. Р. Психологія саморозвитку. 2018. Режим доступу: https://stud.com.ua/154295/psihologiya/psihologiya_samorozvitku 4. Психологія саморозвитку особистості: збірник наукових праць [Електронний документ]/ за ред.. Н.В. Чепелєвої, Я.Ф. Андреєвої.–Чернівці –Київ, 2016. –284с. 5. Gerrig, Richard J. Psychology and life / Richard J. Gerrig. — 20th ed. p. cm. 6. Psychology: core concepts / Philip G. Zimbardo, Stanford University, Robert L. Johnson, Umpqua Community College, Vivian McCann, Portland Community College. Description: Eighth Edition. | Hoboken: Pearson, 2016. 7. Peter Fonagy. Affect Regulation, Mentalization, and the Development of the Self Kindle Edition 8. Erik Lenderman. Principles of Practical Psychology: A Brief Review of Philosophy, Psychology, and Neuroscience for Self-Inquiry and Self-Regulation. 9. Allan N. Schore Affect Regulation and the Origin of the Self: The Neurobiology of Emotional Development (Psychology Press & Routledge Classic Editions) 10. Dale H. Schunk. Handbook of Self-Regulation of Learning and Performance (Educational Psychology Handbook) 2nd Edition. New York. 2018.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).