Сімейна психотерапія

Спеціальність: Психологія
Код дисципліни: 7.053.01.E.018
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Теоретична та практична психологія
Лектор: д.психол.н., проф. Сняданко Ірина Ігорівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: ознайомити студентів з теоретичними засадами сімейної психотерапії, розкрити основні етапи, психологічні механізми сімейної психотерапії, закономірності їх формування та прояву; сформувати у студентів практичні вміння та навички, психологічну готовність до практичної роботи з завданнями в галузі сімейної психотерапії
Завдання: -Здатність розв’язувати складні завдання і проблеми у процесі навчання та професійної діяльності у галузі психології, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується комплексністю та невизначеністю умов і вимог. -Цінування та повага різноманітності та мультикультурності. -Здатність здійснювати практичну діяльність (тренінгову, психотерапевтичну, консультаційну, психодіагностичну та іншу залежно від спеціалізації) з використанням науково верифікованих методів і технік. -Здатність організовувати та реалізовувати просвітницьку та освітню діяльність для різних категорій населення у сфері психології. -Здатність оцінювати межі власної фахової компетентності та підвищувати професійну кваліфікацію. -Вміння здійснювати діагностику психологічного здоров’я. -Здатність структурувати процес консультуванняз елементами психотерапії для різних категорій громадян, готувати представлення випадку на супервізіях, оцінювати динаміку та ефективність психоконсультаційної роботи. -Здатність володіти методологією організації та проведення психологічного тренінгу у відповідності до різної категорії громадян.
Результати навчання: -Використовувати методи психотерапії у власній консультативній практиці (вміння самостійно організовувати процес діагностики, консультування та психокорекції, дбати про психогігієну праці). -Проводити психопрофілактичні, релаксаційні та тренінгові заняття, застосовуючи відповідний психологічний інструментарій. -Пропонувати власні способи вирішення психологічних задач і проблем у процесі професійної діяльності, зокрема надання психоконсультативних та тренінгових послуг, приймати та аргументувати власні рішення щодо їх розв’язання. -Відповідальність за професійний розвиток окремих осіб та/або груп осіб, здатність до подальшого навчання з високим рівнем автономності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Загальна психологія; • Вікова психологія; • Порівняльна психологія і психофізіологія; • Основи анатомії ЦНС та фізіології вищої нервової діяльності; • Соціальна психологія.
Короткий зміст навчальної програми: Форми організації шлюбно-сімейних відносин в історичному контексті. Тенденції розвитку альтернативних форм шлюбно-сімейних стосунків на сучасному етапі. Функціонально-рольова структура сімейних відносин. Динаміка шлюбно-сімейних стосунків. Специфіка сімейного і подружнього конфлікту. Діагностика сімейних відносин. Методи психокорекції сімейних відносин. Основи сімейного консультування. Напрями і підходи у вивченні психології сімейних стосунків. Основні етапи процесу соціально-психологічного дослідження шлюбно-сімейних стосунків. Методи соціально-психологічних досліджень шлюбно-сімейних стосунків. Психологічні проблеми повторного шлюбу. Труднощі адаптації дорослих і дітей до умов співжиття у новій сім'ї. Структура сім'ї. Соціально-психологічний аналіз ролей у шлюбно-сімейних стосунках. Соціально-психологічна характеристика дисфункційної сім'ї: основні ознаки та причини виникнення. Виховний потенціал сім'ї. Психологічні аспекти розвитку і становлення особистості дитини в неповній сім'ї. Психолого-педагогічна майстерність батьків. Особливості спілкування у сім'ї.
Опис: Форми організації шлюбно-сімейних відносин в історичному контексті. Тенденції розвитку альтернативних форм шлюбно-сімейних стосунків на сучасному етапі. Функціонально-рольова структура сімейних відносин. Динаміка шлюбно-сімейних стосунків. Специфіка сімейного і подружнього конфлікту. Діагностика сімейних відносин. Методи психокорекції сімейних відносин. Основи сімейного консультування. Напрями і підходи у вивченні психології сімейних стосунків. Основні етапи процесу соціально-психологічного дослідження шлюбно-сімейних стосунків. Методи соціально-психологічних досліджень шлюбно-сімейних стосунків. Психологічні проблеми повторного шлюбу. Труднощі адаптації дорослих і дітей до умов співжиття у новій сім'ї. Структура сім'ї. Соціально-психологічний аналіз ролей у шлюбно-сімейних стосунках. Соціально-психологічна характеристика дисфункційної сім'ї: основні ознаки та причини виникнення. Виховний потенціал сім'ї. Психологічні аспекти розвитку і становлення особистості дитини в неповній сім'ї. Психолого-педагогічна майстерність батьків. Особливості спілкування у сім'ї.
Методи та критерії оцінювання: - Поточний контроль (40 %): письмові звіти з практичних робіт, усне опитування. - Підсумковий контроль (60 %, екзамен): Максимальна оцінка – 100 балів.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання знань і вмінь студентів під час лекційних, практичних (семінарських), лабораторних та індивідуально-консультативних занять здійснюється за шестибальною еквівалентною шкалою: 0, 1, 2, 3, 4 і 5 (тут «еквівалентність» означає, що ці бали еквівалентні, пропорційні балам, визначеним за поточний контроль, контрольну роботу та ін.).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Тищенко С.П. Психологія виховного впливу сім'ї на дитину. Київ, 1985. 2. Чепмен Г. П’ять мов любові у подружжі. – Львів, 2008. 3. Чепмен Г., Кемпбел Р. П’ять мов любові до дітей. – Львів, 2006.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).