Домедична допомога у надзвичайних ситуаціях

Спеціальність: Цивільна безпека
Код дисципліни: 6.263.00.O.009
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Цивільна безпека
Лектор: к.т.н., доцент Дацько Олександра Сергіївна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою є навчання основним правилам надання домедичної допомоги при надзвичайних ситуаціях, різноманітних травмах та гострих захворюваннях, вироблення навичок реанімаційних заходів, навчання використовування набутих знань загальної та особистої гігієни у пропаганді здорового образу життя.
Завдання: ЗК7 (К7). Навички міжособистісної взаємодії; ЗК8 (К8). Здатність працювати як в команді, так і автономно; фахові компетентності: ФКС2.1 (К22). Здатність прогнозувати і оцінювати обстановку в зоні надзвичайної ситуації (аварії) та тактичні можливості підрозділів, що залучаються до ліквідування надзвичайної ситуації (аварії); ФКС2.2 (К27). Здатність організовувати та проводити навчання працівників підприємств, установ та організацій і населення до дій в умовах надзвичайних ситуацій; ФКС2.3 (К28). Здатність надавати домедичну допомогу постраждалим особам.
Результати навчання: УМ1. Уміння передбачати екологічно-збалансовану діяльність, необхідний рівень індивідуальної безпеки та психічного здоров'я у разі виникнення типових небезпечних подій. УМ6. Уміння ідентифікувати небезпеки та можливі їх джерела, оцінювати ймовірність виникнення небезпечних подій та їх наслідки. УМ9. Уміння організовувати та проводити навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях, заняття з особовим складом підрозділу; доносити до фахівців і нефахівців інформацію, ідеї, проблеми, рішення та власний досвід у сфері професійної діяльності. УМ2.2. Демонструвати вміння щодо проведення заходів з ліквідування надзвичайних ситуацій та їх наслідків, аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт, надання домедичної допомоги.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Прореквізити: Безпека життєдіяльності Правові основи цивільної безпеки Кореквізити: Державне соціальне страхування Розслідування, облік і аналіз нещасних випадків, професійних захворювань, аварій та їх профілактика
Короткий зміст навчальної програми: Предметом вивчення навчальної дисципліни «Домедична допомога» є організація та методика проведення комплексу термінових заходів, спрямованих на припинення дії чинника (джерела) ураження, усунення явищ, що загрожують життю, полегшення страждань і підготовку потерпілого для відправлення до лікувально-профілактичного закладу, що вживаються в разі надзвичайних ситуацій, нещасних випадків і раптових захворювань
Опис: Нормативно-правові основи надання домедичної допомоги. Загальні поняття про анатомію та фізіологію людини. Правила поведінки на місці події при наданні домедичної допомоги. Первинний огляд постраждалого. Виявлення життєвих показників. Послідовність огляду постраждалого. Домедична допомога при термінальних станах з основами реанімації. Домедична допомога при кровотечах. Класифікація, механізм, види травм. Домедична допомога при травмах та пораненнях. Бальна оцінка тяжкості травми. Домедична допомога при опіках, обмороженнях, електротравмах. Домедична допомога при отруєннях, укусах, утопленні і інших нещасних випадках. Домедична допомога при невідкладних станах різноманітних соматичних захворювань. Правила та методи транспортної іммобілізації.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль: тестові завдання на практичних заняттях, усне опитування; тактичні відпрацювання в ситуаційних завданнях. Підсумковий контроль - іспит
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (30%): тестові завдання на практичних заняттях, усне опитування (20%); тактичні відпрацювання в ситуаційних завданнях (10%). Підсумковий контроль (70%, іспит): тести (20 %), усна компонента (10 %), практичні навики в ситуаційних завданнях.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Екстренна та невідкладна медична допомога: підручник /[М.І.Швед, А.А.Гудима, С.М.Геряк та ін.]; за ред. М.І.Шведа. – Тернопіль: ТДМУ, 2018. – 448 с. 2. Жидецький В.Ц. Домедична допомога при нещасних випадках: запитання, завдання, тести та відповіді : Навч. посіб./ В.Ц. Жидецький, М.Є. Жидецька. – К.: Основа, 2003. – 124 c. 3. Перша медична допомога постраждалим дорожньо-транспортних пригодах. Порадник/ П.В.Олійник, С.І.Марусич.-Львів: ”Сполом”,2004.-88 с. 4. Рощін Г.Г. Бальна оцінка тяжкості травми: Навчальний посібник. / Г.Г. Рощін, Ю.В. Поляченко, О.В. Мазуренко, С.О. Гурєв, Н.М. Барамія, Г.Ф. Мацідонська, Ф.М. Новіков, Т.В. Гергая. — Тернопіль: Укрмедкнига, 2001. — 72 с. 5. Гищак Т.В., Долинна О.В. Основи медичних знань та медицини катастроф: Навч. посібник / Т.В. Гищак, О.В. Долинна. – К.: Вид-во «ПАЛИВОДА А.В.», 2003. – 140 с. 6. Медицина надзвичайних ситуацій. Збірник законодавчих і нормативних актів// Навчальний посібник для медичних ВНЗ / Олійник П.В., Чаплик В.В.,Пилипів Я.І., Кузьменко В.Ф.- К.:Медицина, 2010.- 374 с. 7. Кодекс цивільного захисту України від 02.10.2012 р. № 5403-VI. 8. Закон України від 05.07.2012 р. № 5081–VI «Про екстрену медичну допомогу». 9. Про удосконалення підготовки з надання домедичної допомоги осіб, які не мають медичної освіти: Наказ Міністерства охорони здоров’я України від 29 березня 2017 № 346: [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/find/l429172?stan=5/.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).