Система управління охороною праці, техногенною та промисловою безпекою

Спеціальність: Цивільна безпека
Код дисципліни: 6.263.00.O.018
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Цивільна безпека
Лектор: канд.техн.наук, доцент Литвиняк Оксана Ярославівна
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення дисципліни – формування у майбутніх фахівців знань та умінь із управління охороною праці, промисловою та техногенною безпекою, спрямованої на захист працюючої людини від виробничих небезпек, що виникають у сучасному техногенному середовищі, а також здобуття відповідних компетенцій для забезпечення ефективного управління охороною праці та поліпшення умов праці з урахуванням досягнень науково-технічного прогресу та міжнародного досвіду.
Завдання: фахові компетентності: ФК 2. Здатність оперувати термінами та визначеннями понять у сфері цивільного захисту, охорони праці; основними положеннями, вимог та правил стосовно проведення моніторингу, організовування та впровадження заходів щодо запобігання, ліквідування надзвичайних ситуацій. ФК 5. Здатність організовувати нагляд (контроль) за додержанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної, промислової безпеки та охорони праці. ФК 16. Здатність до організації безпечної експлуатації техніки, устаткування, спорядження у сфері професійної діяльності, створення безпечних і здорових умов праці. ФК 17. Здатність організовувати та проводити навчання працівників підприємств, установ та організацій і населення до дій в умовах надзвичайних ситуацій.
Результати навчання: Результати навчання: РН1. ЗС 5. Розробляти тексти та документи з питань професійної діяльності, спілкуватися українською професійною мовою; читати й розуміти фахову іншомовну літературу, використовуючи її у соціальній і професійній сферах; демонструвати культуру мислення та виявляти навички щодо організації культурного діалогу на рівні, необхідному для професійної діяльності. РН2. УМ 5. Визначати технічний стан зовнішніх та внутрішніх інженерних мереж та споруд для оцінювання відповідності його вимогам цивільного захисту та техногенної безпеки. РН3. УМ 11. Аналізувати і обґрунтувати інженерно-технічні та організаційні заходи щодо цивільного захисту, техногенної та промислової безпеки на об’єктах та територіях. Методи навчання і викладання: Лекційні та практичні заняття: інформаційно-рецептивний метод; репродуктивний метод; евристичний метод; метод проблемного викладу. Самостійна робота: репродуктивний метод Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання: Поточний контроль – виконання індивідуальних практичних завдань, засвоєння теоретичного матеріалу для індивідуальних практичних завдань (тестування). Екзамен – письмова форма за білетами, які складаються з тестових теоретичних та практичних завдань, усне опитування
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Промислова екологія Державне соціальне страхування Кореквізити: Ергономіка, фізіологія праці та психологія безпеки праці
Короткий зміст навчальної програми: «Система управління охороною праці, техногенною та промисловою безпекою» — це дисципліна, яка надає студентові теоретичні знання та практичні вміння із правових основ працеохоронної політики України, дисципліни праці та види відповідальності за порушення у сфері охорони праці, управління охороною праці на підприємстві, управління промисловою та техногенною безпекою, наукових та організаційних основ безпеки виробничих процесів і стійкості виробництв у надзвичайних ситуаціях, підготовки та атестації керівників і спеціалістів, які експлуатують об’єкти підвищеної небезпеки.
Опис: Правові основи працеохоронної політики в Україні Дисципліна праці та види відповідальності за порушення у сфері охорони праці Концептуальні основи управління охороною праці Система державного управління охороною праці в Україні Система державного нагляду за охороною праці в Україні Система управління охороною праці на підприємстві Удосконалення системи управління охороною праці в Україні з урахуванням вимог Міжнародної Організації Праці Управління промисловою безпекою Управління техногенною безпекою Наукові та організаційні основи безпеки виробничих процесів і стійкості виробництв у надзвичайних ситуаціях Підготовка та атестація керівників і спеціалістів, які експлуатують об’єкти підвищеної небезпеки
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль 1. Виконання практичних робіт. 2. Засвоєння теоретичного матеріалу для практичних робіт – тестування у системі «Віртуальне навчальне середовище». Підсумковий контроль – екзаменаційний контроль 1. Проведення екзамену за результатами вивчення дисципліни, здійснюється у письмовій формі за білетами, які складаються з тестових теоретичних та практичних завдань. 2. Усна компонента екзаменаційного контролю проводиться у формі усного опитування за питаннями, що формуються згідно питань білета з письмової компоненти екзамену.
Критерії оцінювання результатів навчання: Критерії оцінювання результатів навчання здобувачів освіти: Поточний контроль: 1. Виконання практичних робіт – 17 балів 2. Засвоєння теоретичного матеріалу для практичних робіт – 23 бали Разом за поточний контроль – 40 балів. Екзаменаційний контроль: 1. Письмова компонента – 50 балів. 2. Усна компонента – 10 балів. Разом за екзаменаційний контроль – 60 балів. Разом за дисципліну – 100 балів. Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 1. Оцінка за дисципліну відображається за 100 бальною шкалою і переводиться у 5-ти бальну національну шкалу. Шкала переводу балів в оцінки: (1 – 49) балів – оцінка «незадовільно»; (50 – 70) балів – оцінка «задовільно»; (71 – 87) балів – оцінка «добре»; (88 – 100) балів – оцінка «відмінно». 2. Максимальна кількість балів за правильне виконання всіх практичних робіт становить 17 балів. Звіти із правильно виконаних практичних робіт повинні містити: назву та мету практичної роботи, перелік вихідних даних (завдання), опис використовуваної методики з відповідними поясненнями, розрахункові залежності з тлумаченням використовуваних величин, правильно виконані розрахунки, висновки та їх тлумачення за отриманими результатами. Максимальна кількість балів за правильне виконання кожної практичної роботи: Розроблення інструкцій з охорони праці – 2 бали Розрахунок вартості розроблення нормативно-правових актів охорони праці – 2 бали Визначення чисельності працівників служби охорони праці – 2 бали Визначення соціальної ефективності працеохоронних заходів на підприємстві – 1 бал Визначення економічного ефекту від успішного управління охороною праці на підприємстві – 1 бал Розрахунок економічної ефективності від впровадження заходів із зниження захворюваності – 1 бал Визначення соціально-економічної ефективності проведених заходів із поліпшення умов праці – 1 бал Визначення величини витрат під час роботи в несприятливих умовах – 1 бал Ідентифікація та декларування безпеки об’єкта підвищеної небезпеки – 4 бали Організація безпеки праці при роботах з підвищеною небезпеки – 2 бали 3. Максимальна кількість балів за засвоєння теоретичного матеріалу для практичних робіт становить 23 бали. Для отримання вказаної кількості балів студент повинен пройти тестування у системі «Віртуальне навчальне середовище» (див. п.1 «Навчально-методичне забезпечення»). Тестування складається із питань різного типу – «множинний вибір» та «правильно-неправильно». Час виконання тестування є обмежений. 4. Максимальна кількість балів за письмову компоненту екзаменаційного контролю становить 50 балів. Проведення екзамену за результатами вивчення дисципліни, здійснюється у письмовій формі за білетами, які складаються з тестових теоретичних та практичних завдань. 5. Максимальна кількість балів за усну компоненту екзаменаційного контролю становить 10 балів. Усна компонента екзаменаційного контролю проводиться у формі усного опитування за питаннями, що формуються згідно питань білета з письмової компоненти екзамену. 6. Студент отримує оцінку за дисципліну шляхом сумування його результатів за поточний контроль та екзаменаційний контроль (письмова та усна компоненти).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Рекомендована література Базова 1. Почапська І. Я., Литвиняк О.Я. Основи охорони праці та безпека життєдіяльності: навчальний посібник / І. Я. Почапська, О. Я. Литвиняк. – Львів: Видавництво "Левада", 2021. – 326 c. 2. Почапська І.Я., Литвиняк О.Я. Практикум з дисципліни «Основи охорони праці та безпека життєдіяльності» Львів, 2018. – 240с. 3. Управління охороною праці: Навч. посібник. / Ткачук К.Н., Мольчак Я.О., Каштанов С.Ф., Полукаров О.І., Ткачук К.К., Полукаров Ю.О., Стасюк В.М. - Луцьк: РВВ ЛНТУ, 2011. – 288 с. 4. Система управління охороною праці в галузі: курс лекцій / Укладачі: А.А. Баранова, О.П. Шароватова, С.В. Бєлан, А.І. Морозов. –Х: НУЦЗУ, 2013. – 248 с. 5. Міжнародні стандарти з безпеки праці та гігієни праці: курс лекцій. Для здобувачів вищої освіти, які навчаються на другому (магістерському) рівні, в галузі знань 26 «Цивільна безпека», за спеціальністю 263 «Цивільна безпека», освітньо-професійною програмою «Охорона праці» / Укладачі: О. Д. Малько, Г. М. Резніченко. – Х.: НУЦЗУ, 2021. –100 с. 6. Державне управління охороною праці: [Електронний ресурс] : Монографія / Ткачук К. Н., Зеркалов Д. В., Ткачук К. К., Мітюк Л. О., Полукаров Ю. О.– К.: «Основа», 2013. – 348 с. 7. Державне управління охороною праці та техногенною безпе-кою: курс лекцій. / Укладачі: В.М. Лобойченко, С.В. Бєлан, В.М. Стрілець. ? НУЦЗУ, 2012. – 210 с. 8. Промислова безпека: курс лекцій/ Укладач: О.П. Михайлюк.? Х.: НУЦЗУ, 2018. ? 154 с. Допоміжна 1. НПАОП 0.00-4.09-07 Типове положення про комісію з питань охорони праці підприємства. 2. НПАОП 0.00-4.12-05. Типове положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці. 3. НПАОП 0.00-4.21-04. Типове положення про службу охорони праці. 4. НПАОП 0.00-2.23-04 «Перелік заходів та засобів з охорони праці, витрати на здійснення та придбання яких включаються до валових витрат». 5. Рекомендації щодо побудови, впровадження та удосконалення системи управління охороною праці. 6. Директива Ради Європейських Співтовариств 89/391/ЕЕС «Про впровадження заходів, що сприяють поліпшенню безпеки й гігієни праці працівників». 7. Міжнародний стандарт OHSAS 18001:2007 Occupational health and safety management systems – Requirements. 8. Міжнародний стандарт OHSAS 18002, Guidelines for the implementation of OHSAS 18001. 9. НПАОП 0.00-6.21-02 «Порядок ідентифікації та обліку об'єктів підвищеної небезпеки». 10. НПАОП 0.00-3.08-02 «Нормативи порогових мас небезпечних речовин для ідентифікації об'єктів підвищеної небезпеки». 11. «Порядок видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки». 12. НПАОП 0.00-4.33-99. «Положення щодо розробки планів локалізації та ліквідації аварійних ситуацій і аварій». 13. НПАОП 0.00-6.22-02 «Порядок декларування безпеки об'єктів підвищеної небезпеки». 14. «Порядок і правила проведення обов'язкового страхування цивільної відповідальності суб'єктів господарювання за шкоду, яка може бути заподіяна пожежами та аваріями на об'єктах підвищеної небезпеки, включаючи пожежовибухонебезпечні об'єкти та об'єкти, господарська діяльність на яких може призвести до аварій екологічного і санітарно-епідеміологічного характеру». 15. НПАОП 0.00-4.12-05 «Типове положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці та Переліку робіт з підвищеною небезпекою». 16. НПАОП 0.00-7.17-18 «Мінімальні вимоги безпеки і охорони здоров`я при використанні працівниками засобів індивідуального захисту на робочому місці». Навчально-методичне забезпечення 1. Електронний навчально-методичний комплекс «Система управління охороною праці, техногенною та промисловою безпекою» https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=14200 2. Литвиняк О.Я. Система управління охороною праці, техногенною та промисловою безпекою: Конспект лекцій для студентів галузі знань 26 «Цивільна безпека» спеціальності 263 «Цивільна безпека» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти денної та заочної форм навчання – Львів: Національний університет «Львівська політехніка». 3. Методичні вказівки до виконання практичних робіт з дисципліни «Система управління охороною праці, промисловою та техногенною безпекою» для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти галузі знань 26 «Цивільна безпека» спеціальності 263 «Цивільна безпека» денної та заочної форм навчання / Укл. О.Я. Литвиняк, – Львів: Національний університет «Львівська політехніка». Інформаційні ресурси 1. Нормативно-правова база з охорони праці http://dnaop.com/ 2. Нормативні документи з охорони праці http://online.budstandart.com/ua/ 3. Державна служба з питань праці http://dsp.gov.ua/ 4. Державна служба України з надзвичайних ситуацій https://dsns.gov.ua/
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).