Електробезпека та основи електротехніки

Спеціальність: Цивільна безпека
Код дисципліни: 6.263.00.O.016
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Цивільна безпека
Лектор: Канд. фіз.-мат. наук, доцент Качан Степан Іванович
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою дисципліни є вивчення процесів, що проходять в електричних колах постійного і змінного струмів, принципу дії і основних властивостей електричних машин і апаратів, електровимірювальних приладів, напівпровідникових приладів і їх використання в найпростіших схемах. Електробезпека як система засобів і заходів, що забезпечують захист людей від шкідливої і небезпечної дії електричного струму, електромагнітного поля і статичної електрики, органічно поєднує дві складові: - систему поглядів, підходів, теорій, завданням якої є визначення кількісних значень допустимих параметрів шкідливих і небезпечних електричних дій для будь-якого збігу умов і обставин ураження; - систему технічних і організаційних заходів, що забезпечує обмеження можливих електричних дій до допустимих значень.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: фахові компетентності: ФК8. Здатність до аналізу й оцінювання потенційної небезпеки об'єктів, технологічних процесів та виробничого устаткування для людини й навколишнього середовища . ФК16. Здатність до організації безпечної експлуатації техніки, устаткування, спорядження у сфері професійної діяльності, створення безпечних і здорових умов праці. ФК19. Здатність до читання та виконання ескізів та креслень, застосування комп'ютерної графіки в сфері професійної діяльності.
Результати навчання: ЗС6. Пояснювати процеси впливу шкідливих і небезпечних чинників, що виникають у разі небезпечної події; застосовувати теорії захисту населення, території та навколишнього природного середовища від уражальних чинників джерел надзвичайних ситуацій, необхідні для здійснення професійної діяльності знання математичних та природничих наук (РН06). ЗС7. Обирати оптимальні заходи і засоби, спрямовані на зменшення професійного ризику, захист населення, запобігання надзвичайним ситуаціям (РН07). УМ13. Визначати фізичні, хімічні, біологічні та психофізіологічні шкідливі, виробничі чинники та аналізувати безпечність виробничого устаткування (РН11). УМ14. Визначати технічний стан зовнішніх та внутрішніх інженерних мереж та споруд для оцінювання відповідності його вимогам цивільного захисту та техногенної безпеки (РН12). КОМ2. Здатність використання різноманітних методів, зокрема сучасних інформаційних технологій для ефективного спілкування на професійному та соціальному рівнях.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Прореквізити: Фізика Безпека життєдіяльності Хімія Кореквізити: Безпечна експлуатація інженерних систем та мереж. Природні та техногенні загрози, оцінювання небезпек. Безпека потенційно небезпечних технологій та виробництв.
Короткий зміст навчальної програми: Загальні відомості про електробезпеку, основні поняття та визначення. Законодавча та нормативно-правова база України з електробезпеки. Класифікація електроустановок. Кваліфікаційні групи персоналу по електробезпеці. Класифікація виробничих приміщень по ступеню ураження людини електричним струмом. Типи мереж. Організаційні заходи охорони праці при виконанні робіт в електроустановках. Навчання з охорони праці працюючих в електроустановках. Інструктажі з охорони праці при виконанні робіт в електроустановках. Класифікація та види електричних травм. Фактори, що впливають на тяжкість ураження електричним струмом. Звільнення потерпілого з-під дії електричного струму. Основні прийоми відновлення дихання та серцевої діяльності. Ознаки ефективності реанімаційних заходів. Допомога при вторинних пошкодженнях. Аналіз ступеня ураження людини в трифазних електричних мережах напругою до 1000 В з ізольованою та глухозаземленою нейтраллю. Розтікання струму при замиканні на землю. Напруга кроку та напруга дотику. Аналіз ступеня ураження людини напругою кроку та напругою дотику. Аналіз ураження людини при виконанні робіт в електроустановках напругою вище 1000 В. Ізоляція струмопровідних частин. Попереджувальна сигналізація, знаки, приписи. Мала напруга. Електричне розділення мереж. Вирівнювання потенціалів. Забезпечення недосяжності неізольованих струмопровідних частин. Правила експлуатації електрозахисних заходів. Контроль стану та випробування електрозахисних засобів. Небезпека впливу розрядів блискавки на біо- і техносфери. Блискавкозахист будинків і споруд. Види блискавкозахисту. Вимоги нормативних документів щодо улаштування блискавкозахисту.
Опис: Дисципліна “Електробезпека та основи електротехніки” входить до складу циклу професійної підготовки спеціальності 263 “Цивільна безпека ”. Електробезпека - багатофакторна, багатокритеріальна проблема, яка розв'язується на різних ієрархічних рівнях на стадії проектування, виготовлення, монтажу, налагодження, випробування і експлуатації електроустаткування, електричних мереж і їх окремих елементів. Електробезпека повинна забезпечуватися: - конструкцією електроустановок; - технічними способами і засобами захисту; - організаційними і технічними заходами . Електроустановки та їх частини повинні відповідати вимогам електробезпеки, тобто повинні бути виконані таким чином, щоб працюючі не зазнавали небезпечної і шкідливої дії електричного струму. Нормативну основу електробезпеки становить система стандартів з електробезпеки, як підсистема стандартів безпеки праці. На основі чинних стандартів розробляють галузеві правила (ПУЕ, ПТБ, ПТЕ), технічні умови і стандарти на окремі види устаткування . Зміст кожного з названих документів повинен відповідати сучасному рівню розуміння конкретної проблеми, що базується на результатах наукових досліджень, досвіді проектування, експлуатації, статистичних даних з електротравматизму.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль : виконання обов’язкових лабораторних робіт та їх захист у вигляді тестових завдань ; виконання індивідуальних практичних завдань ). Підсумковий контроль ): семестровий іспит - письмова компонента та усна компонента
Критерії оцінювання результатів навчання: Виконання лабораторних робіт, написання звітів і захист ( 20 балів). виконання індивідуальних практичних завдань ( 20 балів). Екзамен - 60 балів із них 10 балів - усна компонента.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Панченко С.В. Електробезпека [Текст] : підручник / С. В. Панченко, О. І. Акімов, М. М. Бабаєв та ін. – Харків : УкрДУЗТ, 2018. – 295 с. 2. Кулаков О.В., Росоха В.О. Електротехніка та пожежна профілактика в електроустановках. Підручник – Харків: НУЦЗУ, 2010. – 569 с. 3. Пожежна безпека кабельної продукції: Практичний посібник / І.К. Домніч, Р.І. Кравченко, О.В. Кулаков, І.О. Солодовніков, І.О. Харченко. – Харків: УЦЗУ, 2008. – 214 с. 4. Електротехніка та пожежна профілактика в електроустановках. Методичні вказівки до виконання лабораторних робіт / О.В. Кулаков, А.С. Кирилюк, А.М. Катунін // Харків: НУЦЗ України, 2014. – 94 с. 5. Методичні вказівки до виконання контрольних (модульних) робіт / «Електротехніка та пожежна профілактика в електроустановках», «Електротехніка та запобігання аваріям в електроустановках», «Загальна електротехніка та електробезпека», «Електротехніка та основи електроніки». Розділ 1 „Електротехніка” // Кулаков О.В., Кирилюк А.С., Райз Ю.М., Хоменко В.С. - Харків: НУЦЗУ, 2013. – 33 с 6. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд. Методичні вказівки до практичної роботи з курсу “Охорона праці в галузі” для студентів інженерно-технічних спеціальностей денної та заочної форми навчання. Укл. В.П.Скачко – Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка“, 2011. – 20 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).