Медична статистика

Спеціальність: Біотехнічні та медичні апарати і системи (Інтернет речей)
Код дисципліни: 7.163.03.E.019
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Електронні засоби інформаційно-комп'ютерних технологій
Лектор: Корнелія Корніївна Товстюк Корнелія Корніївна Товстюк Корнелія Корніївна Товстюк
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни є освоєння методів систематизації, обробки та використання даних для отримання науково обґрунтованих висновків і прийняття рішень; вивчення варіації різних ознак, які зустрічаються при проведенні медичного обстеження, і виявлення матеріальної основи цих варіацій; оцінка зв’язків, які виявляють у медичних дослідженнях і в медичній практиці; оцінка гіпотез і висновків, які випливають з медичних досліджень, для обґрунтування правильного розв’язку практичних задач, набуття навичок проведення статистичної обробки накопичених фактичних даних у медицині, при екологічних дослідженнях та у біомедичній інженерії.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: Загальні компетентності: ЗК1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу ЗК2. Здатність до пошуку, обробки та аналізу інформації з різних джерел ЗК12. Здатність досліджувати проблеми із використанням системного аналізу, синтезу та інших методів Фахові компетентності: ФК1. Здатність вирішувати комплексні проблеми біомедичної інженерії із застосуванням методів математики, природничих та інженерних наук ФК3. Здатність аналізувати складні медико-інженерні та юіоінженерні проблеми та здійснювати їх формалізацію для знаходження кількісних рішень із застосуванням сучасних математичних методів та інформаційних технологій.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: РН 3. Створювати і вдосконалювати засоби, методи та технології біомедичної інженерії для всебічного дослідження і розробки біоінженерних об'єктів та систем медикотехнічного призначення. РН 8. Використовувати методи координації, кількісної оцінки, моніторингу, планування, контролю та звітності до інженерної діяльності. РН 11 Обробляти біомедичну інформацію, створювати та використовувати медичні бази даних, експертні, моніторні системи, створювати та використовувати сучасні пакети прикладних программ інформаційної підтримки діагностичного та лікувального процесу.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Фізика (Механіка, електростатика, електродинаміка, оптика) Математичний аналіз (Диференціальне та інтегральне числення) Диференціальні рівняння та рівняння математичної фізики (Звичайні диференціальні рівняння та рівняння в частинних похідних) Програмні засоби в інформаційних технологіях (Функціональні можливості пакетів прикладних програм комп’ютерної математики)
Короткий зміст навчальної програми: Основні поняття вибіркового методу (Ознаки та їх властивості. Причини варіювання результатів спостереження. Шкали порівняння і вимірювання ознак. Генеральна сукупність і вибірка. Способи відбору статистичного матеріалу. Способи групування первинних даних. Статистичні ряди) Статистичні показники. (Середнє арифметичне значення, математичне очікування, дисперсія, стандартне відхилення, медіана, коефіцієнт асиметрії, коефіцієнт варіації, коефіцієнт ексцесу, характеристики варіювання. Закони розподілу для дискретних і неперервних величин. Розподіли, пов’язані з нормальним. Розподіли дискретних величин. Біномний розподіл. Розподіл Пуассона. Розподіли неперервних величин. Показниковий розподіл. Нормальний розподіл і його властивості Статистичні гіпотези. Поняття статистичної гіпотези. Статистична перевірка вибірки на однорідність. Статистична перевірка гіпотез про закон розподілу досліджуваної ознаки. Критерій Пірсона. Критерій Шапіро-Уілка. Метод середнього абсолютного відхилення. Статистична перевірка гіпотез про рівність параметрів сукупностей (визначення статистичної значущості різниці двох сукупностей спостережень). Параметричні методи. Непараметричні методи. Елементи теорії кореляції. Поняття кореляційної залежності. Кореляційна таблиця. Коефіцієнт коваріації. Коефіцієнт кореляції. Лінійна кореляція. Оцінка щільності нелінійного зв’язку між змінними Х та Y з допомогою параметричного показника. Непараметричні методи характеристики зв’язку між величинами. Рангова кореляція. Нелінійна кореляція Однофакторний дисперсійний аналіз. Елементи багатофакторного аналізу. Однофакторний дисперсійний аналіз. Оцінка сили впливу факторів. Методи множинних порівнянь середніх. Метод Тьюкі (Т-метод). Метод Шеффе (S-метод). Ранговий аналіз. Багатофакторний аналіз
Опис: 1.Основні поняття вибіркового методу. Випадкова величина. Ознаки та їх властивості. Причини варіювання результатів спостереження. Шкали порівняння і вимірювання ознак. Основні поняття вибіркового методу. Генеральна сукупність і вибірка. Способи відбору статистичного матеріалу. Способи групування первинних даних. Статистичні ряди. 2. Статистичні показники. Середнє арифметичне значення. Математичне очікування. Дисперсія. Стандартне відхилення. Медіана. Коефіцієнт асиметрії. Коефіцієнт варіації. Коефіцієнт ексцесу. Характеристики варіювання. 3. Закони розподілу для дискретних і неперервних величин. Розподіли, пов’язані з нормальним. Розподіли дискретних величин. Біномний розподіл. Розподіл Пуассона. Розподіли неперервних величин. Показниковий розподіл. Нормальний розподіл і його властивості. 4.Точкові та інтервальні оцінки. Точкове оцінювання. Інтервальне оцінювання. 5.Статистичні гіпотези. Поняття статистичної гіпотези. Статистична перевірка вибірки на однорідність. Статистична перевірка гіпотез про закон розподілу досліджуваної ознаки. Критерій Пірсона. Критерій Шапіро-Уілка. Метод середнього абсолютного відхилення. Статистична перевірка гіпотез 6. Гіпотеза про рівність параметрів сукупностей (визначення статистичної значущості різниці двох сукупностей спостережень). Параметричні методи. Непараметричні методи. 7. Елементи теорії кореляції. Поняття кореляційної залежності. Кореляційна таблиця. Коефіцієнт коваріації. Коефіцієнт кореляції. Лінійна кореляція. Оцінка щільності нелінійного зв’язку між змінними Х та Y з допомогою параметричного показника. Непараметричні методи характеристики зв’язку між величинами. Рангова кореляція. Нелінійна кореляція 8. Однофакторний дисперсійний аналіз. Елементи багатофакторного аналізу. Однофакторний дисперсійний аналіз. Оцінка сили впливу факторів. Методи множинних порівнянь середніх. Метод Тьюкі (Т-метод). Метод Шеффе (S-метод). Ранговий аналіз. Багатофакторний аналіз 9. Ряди динаміки (часові ряди). Поняття ряду динаміки. Показники порівняння рівнів часового ряду. Згладжування часових рядів. Автокореляція. Прогнозування часових рядів
Методи та критерії оцінювання: Семестровий Іспит: поточний контроль – 30 балів, тестові завдання – 30 балів, розв'язок задач – 40 балів.
Критерії оцінювання результатів навчання: Виконання та вчасна подача лабораторних робіт разом із виконаним індивідуальним завданням, оцінюється по 3 бали за роботу. Невчасно виконані роботи, або роботи без виконаного індивідуального завдання, у разі відсутності їх усного захисту, оцінюю в 1 бал за роботу. Невиконання курсу лабораторних робіт автоматично означає повторний курс вивчення предмету. Іспитові оцінки ставлю за їх виконанням.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: Семестрова оцінка - 100 балів Поточний контроль - 40 балів: 30 - виконання практичних робіт, 10 - тестування. Іспитова робота - 60 балів: 50 - контрольна робота, 10 - усна компонента.
Рекомендована література: 1. В.І.Федів, М.А.Іванчук, М.В.Шаплавський, В.Ф.Боєчко, О.Ю.Микитюк. Основи статистичної обробки медичної та фармацевтичної інформації/ Чернівці, Буковинський державний медичний університет, 2005. – 174 с. 2. Бейли Н. Математика в биологии и медицине. М.: Мир. 1970. – 322 с. 3. Гланц С. Медико-биологическая статистика М.: Практика. 1999. – 459 с. 4. Елисеева И.И., Юзбашев М.М. Общая теория статистики. М.: Финансы и статистика, 2000. – 480 с. 5. Уфимова М.Р., Петрова Е.В. Румянцев В.Н. Общая теория статистики М.: ИНФРА-М, 2000. – 416 с. 6. Рокицкий П.Ф. Биологическая статистика. Минск: Выш. Школа, 1967. – 328 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).