Футуристичні ідеї в галузі архітектури, містобудування, мистецтва та дизайну

Спеціальність: Дизайн
Код дисципліни: 8.022.00.M.033
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Дизайн архітектурного середовища
Лектор: Д. арх., професор Віктор Проскуряков
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Навчальна дисципліна «Футуристичні ідеї в галузі архітектури, містобудування, мистецтва та дизайну» має на меті підвищення теоретичної та фахової підготовки аспірантів у галузі методології архітектурно-дизайнерської науки, освіти, діяльності.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у аспірантів компетентностей: інтегральна компетентність – Здатність продукувати інноваційні наукові ідеї, оволодіти методологією наукової та педагогічної діяльності, вирішувати комплексні проблеми в процесі інноваційно-дослідницької та професійної діяльності, проводити оригінальні наукові дослідження у сфері архітектури та містобудування на міжнародному та національному рівні. загальні компетентності: ЗК 03 Здатність ініціювати та проводити оригінальні наукові дослідження, ідентифікувати актуальні наукові проблеми, здійснювати пошук та критичне аналізування інформації, продукувати інноваційні конструктивні ідеї та застосовувати нестандартні підходи до вирішення складних і нетипових завдань. ЗК 04 Уміння виявляти ораторську та риторичну майстерність при презентації результатів наукових досліджень, вести фахову наукову бесіду та дискусію із широкою науковою спільнотою та громадськістю українською мовою, формувати наукові тексти в письмовій формі, організовувати та проводити навчальні заняття, використовувати прогресивні інформаційно-комунікаційні засоби. ЗК 05 Здатність презентувати та обговорювати одержані результати наукових досліджень англійською мовою в усній та письмовій формі, вільно читати та цілковито розуміти англомовні наукові тексти.ЗК06.Здатність діяти на основі етичних міркувань (мотивів). ЗК 06 Здатність бути цілеспрямованим та наполегливим, самовдосконалюватись впродовж життя, усвідомлювати соціально- моральну відповідальність за одержані наукові результати. ЗК 07 Здатність ініціювати, обґрунтовувати та управляти актуальними науковими проектами інноваційного характеру, самостійно проводити наукові дослідження, взаємодіяти у колективі та виявляти лідерські здібності при виконанні наукових проектів. фахові компетентності: СК 01 Глибинні знання історичних засад розвитку теорії архітектури та містобудування. Знання про сучасні тенденції розвитку і найбільш важливі нові наукові досягнення в області архітектури та містобудування. СК 02 Глибинні знання класичного та сучасного наукового інструментарію дослідження історико-культурних, соціально- економічних, архітектурно-художні явищ та процесів у різних сферах архітектури та містобудування. СК 03 Глибинні знання теоретико-прикладних засад різних видів та сфер архітектури та містобудування. СК 04 Здатність виявляти та розуміти причинно-наслідкові зв’язки між історико-культурними явищами та процесами у сфері архітектури, ідентифікувати та оцінювати фактори впливу. СК 05 Здатність розробляти та реалізовувати архітектурно- містобудівні проекти, включаючи власні дослідження, які дають можливість переосмислювати наявні чи створювати нові знання. СК 06 Уміння розробляти логічні та обґрунтовані послідовності, системи, механізми, моделі, тощо для конкретних архітектурно- містобудівних об’єктів.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: РН 01 Здатність продемонструвати глибинні знання історичних та сучасних концептуально-метологічних та методичних засад архітектури та містобудування. РН 02 Здатність продемонструвати глибинні знання вітчизняного і зарубіжного наукового доробку та практичного досвіду у сфері архітектури та містобудування. РН 03 Здатність продемонструвати глибинні знання теоретико- прикладних засад широкого спектру різновидів та сфер архітектури та містобудування. РН 11 Здійснювати проектно-пошукове архітектурне моделювання та соціально-економічне діагностування різних процесів та об’єктів у сфері архітектури та містобудування. РН 14 Уміння застосовувати сучасні інформаційно-комунікаційні інструменти і технології для забезпечення ефективних наукових та професійних комунікацій.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Дослідницький семінар в галузі архітектури, містобудування, мистецтва та дизайну, Теоретичні моделі в архітектурі, містобудуванні, мистецтві та дизайні, Традиції і новаторство у розвитку архітектури, містобудування, мистецтва та дизайну.
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Футуристичний дизайн середовища» вивчає основи футуристичного дизайну архітектурного середовища, його ґенези та розвитку, висвітлює ідеї та новації митців на рубежі ХХ-ХХІ століть. Розкриває елементи та ідеї футуристичного дизайну в діяльності викладачів Львівської архітектурної школи в часі її становлення та розвитку.
Опис: Лекція 1. Сутність поняття «футурологія», «дизайн», «архітектура», «середовище», «простір». Типи дизайну; Лекція 2. Ґенеза футуристичного дизайну. Міфологічні та біблійні уявлення про побудову і організацію всесвіту, простору, середовища, архітектури; Лекція 3. Ідеї ідеального міста ХІІ-XVII століть. Футуристичні ідеї соціалістів утопістів – Т. Мора, Т. Кампанелли, Роберта Оуена, Шарля Фур’є та ін.; Лекція 4. Ідеї міст майбутнього та нових типів житла і громадських будівель конструктивістів. Футуристичний дизайн в 1975 – 1990 роках; Лекція 5. Містобудування в просторі. Ідеї Альбера, Фрідмана, Меймона, Курокави та ін. Багатоярусні міста Й. Фрідмана, міста-конуси, міста-дерева, міста-воронки, Отто Фрея; Лекція 6. Мобільне архітектурне середовище. Ідеї Кізлера, пересувні простори Й. Шейна, Маньяна, Кулона, мобільні театри В. Проскурякова, мобільні поселення, крокуючі міста групи «Арчігрем», мобільні модулі архітектора Карімова, арх. «Гімельбау», М. Уебба та ін.; Лекція 7. Футуристичний дизайн як відображення природного середовища і живого світу. Солярії Джилісона, Барнета; «Біотече»; «Гідрополіс 1», «Гідропонік» Рудольфа Дернаха, будівлі у вигляді внутрішніх органів А.Квормбі, живі структури Ле Ріколе; міста у вигляді листя, рослин, стеблин, квітів П.-Ж. Грійо, арх. Лєбедєва та ін.; Лекція 8. Міста-мости Й. Фрідмана, Р. Вентурі. Ідеї дизайну в океані – міста К. Танге, П. Меймона, В. Йонаса, пластмасові міста У. Катавалоса; Лекція 9. Футуристичні новації Ф. Кізлера та творчі новації Є. Лисика. Ідеї безмежних будівель, тотального-безперервного театру, спіралеподібних сцен. Теорія корреалізму. Підвішене місто. Багатозальні кінотеатри і театри. Виставки-скульптури, інтер’єри-скульптури; Лекція 10. «Націоналізм та регіоналізм» Ю. Захарієвича, навчально-виробничий комплекс І. Левинського, стилізації і ордерні системи І. Багенського, гайтеківські технології Стефана дю Шато; Лекція 11. Елементи футуристичного дизайну в діяльності викладачів Львівської архітектурної школи 50-80-х років ХХ століття. Структури В. Кравцова, управління міським середовищем А. Рудницького, архітектурні репери І. Середюка; Лекція 12. Розвиток ідей спадщини "паперової архітектури" в навчальному футуристичному проектуванні Львівської архітектурної школи.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль: проведення вибіркового усного опитування на лекціях і практичних заняттях, оцінка активності на заняттях, перевірка виконання індивідуального науково-дослідного завдання, оцінювання участі у дискусії. Оцінка є сумою набраних аспірантом балів за поточну роботу протягом семестру. Підсумковий контроль: тестовий контроль у ВНС НУЛП, диференційований залік.
Критерії оцінювання результатів навчання: Повнота та наочність розкриття ідеї проектованого об’єкту; узгодження локалізації проектованого об’єкту із обраною тематикою; обґрунтування обраного рішення; відповідність пропонованого образного вирішення проектованого об’єкту обраній тематиці.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Електронний навчально-методичний комплекс «Футуристичні ідеї в галузі архітектури, містобудування, мистецтва та дизайну» / В.І. Проскуряков, І.М. Копиляк. – Львів : ВНС НУ «Львівська політехніка» https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=9440 2. Монументальний дизайн: Навчально-методичний посібник для студентів базового напрямку 080102 «Архітектура» спеціальності «Дизайн архітектур-ного середовища» / Укл.: В.І. Проскуряков, М.Б. Яців. Л.: Видавництво Львівської політехніки, 2011. 112с. 3. Александер К. Як будувати на віки. Архітектура поза часом. К.: Основи, 2020. 464 с. 4. Рагон М. Города будущего. М.: Мир, 1969. 327 с. 5. Проскуряков В.І. Архітектура українського театру. Простір і дія: монографія. Л.: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», «Срібне слово», 2004. 584 с. 6. Фремптон К. Современная архитектура: Критический взгляд на историю развития. М.: Стройиздат, 1990. 469 с. 7. Нойферт Е. Будівельне проектування. Д.:«Книжкова літера», 2016. 624с. 8. Лінда С. М. Архітектурне проектування громадських будівель і споруд : навч. посіб. Л : НУ «Львівська політехніка», 2013. 642 с. 9. Черкес Б.С., Лінда С.М. Архітектура сучасності: остання третина ХХ – початок ХХІ століть: Навчальний посібник. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2014. 384 с. 10. Тімохін В.О., Шебек Н.М., Малік Т.В. та ін. Основи дизайну архітектурного середовища. К.: КНУБА, 2010. 400 с. 11. Боттон. А. Архітектура щастя. К.: ArtHuss, 2021. 296 с. 12. Танге К. Архитектура Японии: традиции и современность. М.: Прогресс, 1976. 240 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).