Історичні парадигми та сучасні теорії в архітектурі та дизайні
Спеціальність: Дизайн
Код дисципліни: 8.022.00.M.025
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Візуальний дизайн і мистецтво
Лектор: Крамарчук Христина Петрівна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: Аспірант засвоює основні знання усталених парадигм в теоріях і метатеоріях з архітектури та дизайну, дізнається про фактори та причини зміни парадигм. Основна увага приділяється міждисциплінарному підходу до викладання, тому студент знайомиться з парадигмами, що стосуються мистецтв в науках антропології, психології, семіотики, соціології, синергетики, філософії. У процесі вивчення дисципліни можна освоїти високий ступінь структурованого знання класичних, некласичних та пост-класичних парадигм і використовувати їх як методологічний інструментарій вивчення об’єктів архітектури та дизайну.
Практичний курс також передбачає навчити аспіранта переводити свої знання на вищий рівень абстракції.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Традиції і новаторство у розвитку європейської культури (8.022.00.O.5) 1 семестр
Урбаністичні моделі і урбаністичний дизайн (8.191.00.O.6) 1 семестр
Семіотика в проектній культурі (8.022.00.M.32) 4 семестр
Короткий зміст навчальної програми: 1. Поняття парадигми як універсальної концептуальної структури. Класичні, некласичні, пост-класичні наукові парадигми в архітектурі.
2. Парадигма жіночих початків буття в мистецтві первісного та давнього часу та його трансформація у моделях форм та часового простору до сьогодення. Моделі цілісного організму.
3. Історичний світогляд та часопросторові парадигми в архітектурі та дизайні. Реальний і «концептуальний часовий простір». Утопії в архітектурі.
4. Складові категоріальної парадигми поетики архітектури та дизайну. Нова поетика. Поняття антипоетики деконструктивізму
5. Семіотична парадигма в архітектурі та дизайні. Види архітектурних кодів.
6. Декартові вчення та парадигма статичної архітектури. Світоглядна парадигма та динамічна архітектура Лейбніца (маньєризм, бароко, комп'ютерне бароко).
7. Розвиток парадигми нелінійної архітектури. Організмічна теорія.
8. Нова альтернативна архітектурна поетика. Розширення парадигми формоутворення. Антропний принцип.
Методи та критерії оцінювання: Протягом семестру студент може набрати до 40 балів за поточний контроль, виконавши практичні завдання. На іспиті максимум 60 балів. Щоб бути допущеним до іспиту, студент повинен набрати не менше 20 балів за поточний контроль. Іспит з предмету «Історичні парадигми та сучасні теорії в архітектурі та дизайні» проводиться в письмовій усній формі (50 балів за тестування та 10 балів усного іспиту). За правильні відповіді на 10 тестових питань студент отримує максимум 50 балів.
10 балів в усному опитуванні оцінюються так:
8 -10 балів - "відмінна" відповідь;
7 - 6 балів - "хороша" відповідь;
5 - 4 бали - "задовільна" відповідь;
0 - 3 бали - це "незадовільна" відповідь.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. От постмодернизма — к нелинейной архитектуре : Архитектура в контексте современной философии / И. А. Добрицына. — Москва: Прогресс-Традиция, 2004. — 416 с., ил.
2. А. А. Пучков. Поэтика античной архитектуры. — Киев: Феникс, 2008. — 992 с.:
3. Гуманитарный комплекс архитектуры. К вопросу о гуманитарных исследованиях в архитектуре: Монография/Под общ.ред.д-ра архит.С.А.Шубович.-Харьков:ХНАГХ, 2005.-311с.
4. Иконников А.В. Утопическое мышление и архитектура - М.: Издательство «Архитектура-С», 2004.- 400с.
5. Вуек Я. Мифы и утопии архитектуры ХХ века/ Перю с пол.М.В. Предтеченского; Под ред. В.Л.Глазычева.- М.: Стройиздат, 1990.- 286 с.
6.8. А. А. Пелипенко, И. Г. Яковенко. Культура как система. М.: Издательство «Языки русской культуры», 1998. - 376 с. ISBN 5-7859-0047-6