Спеціальні методи дослідження в галузі архітектури, містобудування, мистецтва та дизайну

Спеціальність: Дизайн
Код дисципліни: 8.022.00.M.032
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Містобудування
Лектор: Професор каф. МБ, доц., д. арх. Ідак Юлія Володимирівна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Надання слухачам третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти цілісної і логічно-послідовної системи знань, розвиток навичок критичного мислення та вміння використовувати різноманітні методи дослідження для вирішення професійних завдань. Дисципліна спрямована на формування здатності до проведення оригінальних наукових досліджень, застосовуючи спеціальні методи дослідження для генерування нових знань і впровадження інноваційних підходів в архітектурі, містобудуванні, мистецтві та дизайні.
Завдання: Здатність виявляти та розуміти причинно-наслідкові зв’язки між історико-культурними явищами та процесами у сфері архітектури, ідентифікувати та оцінювати фактори впливу.
Результати навчання: Здатність продемонструвати глибинні знання вітчизняного i зарубіжного наукового доробку та практичного досвіду у сфері архітектури та містобудування. Здатність продемонструвати глибинні знання теоретико- прикладних засад широкого спектру різновидів та сфер архітектури та містобудування. Здатність продемонструвати глибинні знання i розуміння класичної та сучасної методологічно-методичної бази досліджень соціально-економічних явищ i процесів в галузі архітектури та містобудування. Інтегрувати та застосовувати одержані знання з різних міжпредметних сфер у процесі розв’язання теоретико- прикладних завдань у конкретній області дослідження. Обирати i застосовувати методологію та інструментарій наукового дослідження при здійсненні теоретичних й емпіричних досліджень у сфері архітектури та містобудування. Здійснювати проектно-пошукове архітектурне моделювання та соціально-економічне діагностування різних процесів та об’єктів у сфері архітектури та містобудування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні та супутні дисципліни: Філософія та методологія. Теоретичні моделі в архітектури, містобудуванні, мистецтві та дизайні.
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Спеціальні методи дослідження в галузі архітектури, містобудування, мистецтва та дизайну» складається із лекцій, у яких розкрито ключові аспекти методології та практики наукового дослідження в цих сферах. Лекції охоплюють такі теми, як загальні принципи наукового аналізу, використання інноваційних та традиційних методів дослідження, підходи до аналізу архітектурних і містобудівних об’єктів, інтерпретація естетичних, соціальних, технічних і екологічних факторів у контексті досліджень. Окремі лекції присвячені розгляду сучасних тенденцій у галузі архітектури, містобудування, мистецтва та дизайну, міждисциплінарним підходам, а також специфічним методам аналізу об'єктів мистецтва і дизайну, що дозволяють враховувати їхню культурну й історичну значимість. Паралельно проходять практичні заняття, у межах яких проводиться робота над індивідуальною науково-дослідною роботою, відбуваються дискусії щодо застосування спеціальних методів у конкретних дослідницьких завданнях, а також обговорення актуальних проблем у галузі архітектури, містобудування, мистецтва та дизайну. Також заняття передбачають індивідуальні консультації з викладачем для коригування наукової роботи і розширення дослідницьких навичок.
Опис: Вступна лекції: наукове дослідження та його базові категорії. Методи наукового дослідження, види та їх класифікація. Кількісні методи дослідження в архітектурі та містобудуванні. Якісні методи дослідження в дизайні та мистецтві. Теоретична модель у наукових дослідженнях. Міждисциплінарні та інтердисциплінарні підходи. Сучасні тенденції та інноваційні методи дослідження.
Методи та критерії оцінювання: 1. Поточний контроль роботи здобувача: усне опитування; дискусія. 2. Підсумковий контроль: виконання індивідуального науково-дослідного завдання. 3. Семестровий контроль: комп’ютерне тестування (завдання І-ого рівня складності – тести; завдання ІІ-ого рівня складності – ессе). В якості поточного контролю є участь в дискусії під час лекцій по матеріалу, що викладається на даній лекції.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль: 20 б.; підсумковий контроль: 60 б.; семестровий контроль: 20 б.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Петришин, Г. П., ред., 2006. Історичні архітектурно-містобудівні комплекси: наукові методи дослідження: навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл., які навчаються за напрямом «Архітектура». Львів: Видавництво Національного ун-ту «Львівська політехніка». Гінзбург, М. Д., 2012б. Наукова картина світу як засіб інтегрувати та систематизувати фахові знання. Вісник Національного авіаційного університету. Філософія. Культурологія, 2, с. 9–17. Дротянко, Л. Г., 2000. Феномен фундаментального і прикладного знання : (Постнекласичне дослідження). Київ : Видавництво Європейського університету фінансів, інформаційних систем, менеджменту і бізнесу. Конверський, А. Є., ред., 2010. Основи методології та організації наукових досліджень: Навч. посіб. для студентів, курсантів, аспірантів і ад’юнтів. Київ: Центр учбової літератури.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).