Семіотика в проектній культурі

Спеціальність: Дизайн
Код дисципліни: 8.022.00.M.030
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Дизайн та основи архітектури
Лектор: к.арх. Крамарчук Христина Петрівна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: В результаті навчання аспірант повинен вміти перевести емпіричний рівень знань в поняттєво-термінологічну структуру науки семіології. Використовувати семіотичні методи аналізу для виявлення семантики, синтактики та прагматики архітектурних об'єктів та об'єктів дизайну. Вміти виявляти або формувати код (знакові системи) та ідеології архітектурного середовища.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити: Традиції і новаторство у розвитку європейської культури (8.191.00.O.5) кореквізити: Етнокультурні традиції в сучасному дизайні (8.191.00.M.30), Візуальна культура сучасного дизайну (8.022.00.M.26)
Короткий зміст навчальної програми: 1.Вступ до курсу. Різниця між поняттями семіологія та семіотика. Семіотика як наука про знакові системи. Розділи семіотики: синтаксис, семантика, прагматика. Поняття смислу та змислу. 2.Знак як носій інформації. Класична тріадична структура знаку та інші n-елементні структури знаку. Характеристика архітектурного знаку. Класифікація знаків за Ч.Пірсом. Різниця між символом і знаком. 3. Архітектура як форма масової комунікації. Денотації та конотації в архітектурі (первинні та вторинні функції). Функції архітектурного повідомлення. Поняття морфогенезу. Смислогенетичний підхід у рокритті символу. Закони формування символічної дійсності. 4.Поняття коду та мови. Класифікація архітектурних кодів. Поняття коду-ідіолекту. Код, лексикод, риторичний лексикод в архітектурі. 5. Поняття семіозису. Рівні аналізу архітектурних текстів. Поняття про подвійне членування коду. Артикуляція візуальних кодів. 6. Об’єктивація архетипу та кенотипу в архітектурі. Коди несвідомого 7. Семіотичні принципи та закономірності. Роль гештальтів і структур в побудові метафори. Прийом метонімії. 8.Класифікація семіотик (за У.Еко)
Методи та критерії оцінювання: Протягом семестру студент може набрати до 40 балів за поточний контроль, виконавши практичні завдання. На іспиті максимум 60 балів. Щоб бути допущеним до іспиту, студент повинен набрати не менше 20 балів за поточний контроль. Іспит з предмету проводиться в письмовій усній формі (50 балів за тестування та 10 балів усного іспиту). За правильні відповіді на 10 тестових питань студент отримує максимум 50 балів. 10 балів в усному опитуванні оцінюються так: 8 -10 балів - "відмінна" відповідь; 7 - 6 балів - "хороша" відповідь; 5 - 4 бали - "задовільна" відповідь; 0 - 3 бали - це "незадовільна" відповідь.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Ділі Д. Основи семіотики / Перекл. з англ. та наук. ред. А.Карась. – Львів: Арсенал, 2000. – 232 с. 2. У. Эко «Отсутствующая структура. Введение в семиологию». — ТОО ТК «Петрополис», 1998. — 432 с. 3. Шелестюк Е. В. Семиотика: Учеб. пособие. Челябинск: Челяб. гос. ун-т, 2006. -- 147 с. 4.Семиотика и язык архитектуры: Сб. научн. трудов. (Всесоюзный научно-исследовательский институт теории архитектуры и градостроительства) под ред. Е.И. Россинский.- М., 1991. – 180с. 5. Пирс Ч.С. Принципы философии. В 2-х т. / С-П. Философское общество. Лаборатория метафизических исследований, 2001. 6. Язык архитектуры постмодернизма / Дженкс Ч. ; Перевод с английского А. В. Рябушина, М. В. Уваровой; Под редакцией А. В. Рябушина, В. Л. Хайта. — Москва : Стройиздат, 1985. — 136 с., ил. — Перевод издания: The Language of Post-Modern Architecture / Charles A. Jencks. — Rizzoli. 7. Крамарчук Х.П. Візуалізація абстрактних смислів. Конспект лекцій.для студентів Інституту архітектури / Х.П. Крамарчук, Р.Я.Галишич.- Львів:Видавництво Львівської політехніки, 2019.-68с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).