Емпіричні дослідження в соціологічних практиках: особливості збору інформації та інтерпретації даних

Спеціальність: Соціологія
Код дисципліни: 8.054.00.M.011
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: кандидат політичних наук, старший викладач Яцишин Уляна Володимирівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Поглиблене вивчення теоретико-методологічних засад емпіричної соціології, поглиблення навичок самостійного програмування, проведення та аналізу результатів досліджень залежно від обраної дослідницької стратегії.
Завдання: Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. Здатність виконувати оригінальні дослідження, досягати наукових результатів, які створюють нові знання в соціології та дотичних до неї міждисциплінарних напрямах і можуть бути опубліковані у провідних наукових виданнях з соціології та суміжних галузей. Здатність застосовувати сучасні методології, методи та інструменти емпіричних і теоретичних досліджень у сфері соціології, сучасні цифрові технології, бази даних та інші електронні ресурси, спеціалізоване програмне забезпечення в науковій та освітній діяльності.
Результати навчання: - Здатність продемонструвати систематичні знання сучасних методів проведення досліджень в області соціології, соціальних та поведінкових наук. - Здійснювати пошук, аналізувати і критично оцінювати інформацію з різних джерел. - Застосовувати знання і розуміння для розв’язування задач синтезу та аналізу елементів та систем, характерних для обраної області наукових досліджень. - Уміння ефективно спілкуватись на професійному та громадському рівнях українською та іноземною мовами, в тому числі із використанням сучасних інформаційно-комунікативних інструментів та технологій. - Уміння представляти та обговорювати отримані результати і здійснювати трансфер набутих знань. - Здатність самостійно планувати та проводити наукові дослідження. - Здатність адаптуватись до нових умов, самостійно приймати фахові рішення. - Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань. - Здатність відповідально ставитися до виконуваної роботи, очолювати проекту команду та досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити: Аналітичні та чисельні методи досліджень соціальних проблем Дослідницький семінар в галузі соціології та соціальної роботи кореквізити: Опублікування та апробація результатів наукової роботи Наукові дослідження за темою дисертаційної роботи
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна передбачає розширити системні уявлення студентів про методологічні та методичні підходи щодо аналізу соціальних процесів в сучасному українському суспільстві та світі. Курс передбачає аналіз міждисциплінарної сфери знань, синтез існуючих підходів, концептів та теорії. В курсі розглядаються наступні теми.
Опис: Кількісна vs якісна традиція у емпіричній соціології. Теоретико-методологічні засади збору кількісної соціологічної інформації. Процедури концептуалізації та операціоналізації. Метод опитування: загальні методичні особливості. Метод контент-аналізу документів. Метод спостереження. Метод експерименту. Якісний підхід у соціологічному дослідженні: передумови, історія становлення, теоретичні витоки. Місце якісного дослідження в системі соціологічного знання. Загальна методологія науково-дослідницького проекту в системі «якісної соціології». Якісні методи як філософська настанова дослідника. Особливості логіки дій соціолога при проведенні якісного дослідження. Попередня підготовка “якісного” дослідження та реалізація задуму в польових умовах . Програма і цикл якісного дослідження. Класифікація якісних методів. Дослідницька стратегія/тактика «кейс-стади». Історичні та біографічні дослідження: усна історія, історія життя, історія сім’ї. Індивідуальне глибинне інтерв’ю як основний активний метод отримання інформації в якісному дослідженні. Теоретичні аспекти метода групових інтерв’ю. Види аналізу текстів в якісній соціології: наративний, інтерпретативний, інтент аналіз, дискурс/фрейм аналіз.
Методи та критерії оцінювання: робота на практичних заняттях (вибіркове усне опитування, доповіді, презентації), екзаменаційний контроль (тестовий контроль).
Критерії оцінювання результатів навчання: доповідь (якість знань – їх повнота, глибина, гнучкість, системність, міцність; правильне користування поняттєвим та термінологічним апаратом; культура мовлення (грамотність, логічність і послідовність викладу); рівень осмисленості знань – вмінням формулювати самостійні оціночні судження та теоретичні висновки), презентація (відповідність тематиці практичного заняття; естетичне оформлення презентації; чітка, лаконічна доповідь; здатність відповісти на уточнюючі запитання; посилання на джерела).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: - Возможности использования качественной методологии в гендерных исследованиях. Под ред. М.М.Малышевой. М. 2010. - Девятко И.Ф. Методы социологического исследования. Екатеринбург: Изд-во Урал. ун-та, 2009. Сс.44-56. - Ильин Д.В. Драматургия качественного полевого исследования. — СПБ.: ИНТЕРСОЦИС, 2006. — 256 С. («Социополис»: Библиотека современного социогуманитарного знания) - Качественные методы. Полевые социологические исследования / И.Штейнберг, Т.Шанин, Е.Ковалев, А.Левинсон; под ред. И.Штейнберга. – СПб.: Алетейя, 2009. – 352 с. - с. 67-79, 315-320. - Квале С. Исследовательское интервью. М.: Смысл, 2003. - Якісні дослідження в соціологічних практиках: Навчальний посібник / За ред.. Н.Костенко, Л.Скокової. – К.: Інститут соціології НАНУ, 2009. – 400. - 16. с. - Denzin, N. K. The research act: A theoretical introduction to sociological methods. Transaction publishers, 2017. - Gordon, L. Real research: Research methods sociology students can use. SAGE Publications, 2019. - Silverman D. Doing Qualitatative Research. - London, 2000.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).