Наукова комунікація: методи оприлюднення результатів дослідження
Спеціальність: Соціологія
Код дисципліни: 8.054.00.M.014
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: старший викладач Уманець Наталія Анатоліївна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти необхідних компетентностей:
- загальних:
ЗK03. Здатність працювати в міжнародному контексті.
- фахових:
СK02. Здатність усно і письмово презентувати та обговорювати результати наукових досліджень та/або інноваційних розробок українською та англійською мовами, глибоке розуміння англомовних наукових текстів за напрямом досліджень.
Результати навчання: ЗН1. Мати передові концептуальні та методологічні знання з соціології та на межі предметних галузей, а також дослідницькі навички, достатні для проведення наукових і прикладних досліджень на рівні останніх світових досягнень з відповідного напряму, та отримання нових знань у сфері соціології та/або здійснення інновацій.
Зн 3. Формулювати і перевіряти гіпотези; використовувати для обґрунтування висновків належні докази, зокрема результати емпіричних досліджень та теоретичного аналізу соціальних систем і процесів, наявні соціологічні дані.
Зн 5. Здатність продемонструвати розуміння впливу прийнятих рішень та отриманих в процесі дослідницької роботи результатів на суспільні процеси, на врегулювання соціальних проблем.
УМ 2. Критично аналізувати та узагальнювати результати власних досліджень і доробок інших дослідників у контексті всього комплексу сучасних знань щодо досліджуваної наукової проблеми..
К1. Вільно презентувати та обговорювати з фахівцями і нефахівцями результати досліджень, наукові та прикладні проблеми соціології державною та іноземною мовами, оприлюднювати результати досліджень у провідних наукових виданнях.
К2. Використання академічної української та іноземної мови у професійній діяльності та дослідженнях.
АВ1. Демонстрація значної авторитетності, інноваційності, високий ступінь самостійності, академічна та професійна доброчесність, послідовна відданість розвитку нових ідей або процесів у передових контекстах професійної та наукової діяльності
АВ2. Здатність до безперервного саморозвитку та самовдосконалення
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити:
• Аналітичні та чисельні методи досліджень соціальних проблем
• Дослідницький семінар в галузі соціології та соціальної роботи
кореквізити:
• Опублікування та апробація результатів наукової роботи
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Наукова комунікація: методи оприлюднення результатів дослідження» розрахована на 15 лекційних та 30 практичних годин . Практичні заняття мають закріпити теоретичні знання студентів, привчити їх самостійно аналізувати специфіку наукової комунікації та методи оприлюднення результатів дослідження, оскільки усвідомлення та кваліфіковане застосування цих знань є гарантом фахової діяльності. Особлива увага звертається на аспектах публікаційної активності.
Навчальна дисципліна вписується в структуру навчальних дисциплін майбутніх фахівців-соціологів, доповнює та розвиває їх. Головними методологічними принципами вивчення курсу виступають :науковість, системність, комплексність, доступність, практичність, логічність, наочність.
Навчальна дисципліна вивчається впродовж одного семестру.
З метою якісного виконання головних завдань навчально-виховного процесу застосовується проблемно-діяльнісна технологія вивчення курсу. Практичні заняття проводяться з обов’язковими елементами поточного контролю, аналізу конкретних ситуацій, вирішення практичних завдань.
Опис: Проблеми сучасного етапу розбудови інформаційного суспільства та суспільства знань. Поняття наукової комунікації у межах філософського, соціологічного та інформаційного підходів. Етапи еволюції наукових комунікацій: зародження, становлення, розвиток, трансформації. Організація наукової комунікації, що зумовлена глобалізацією та інформатизацією суспільства. Наукова мова як комунікативний феномен. Характерні риси наукового дискурсу. Фахові наукові журнали та збірники; вимоги до спеціалізованих наукових видань. Наукова бібліотека в системі наукової комунікації. Інформаційні потужності наукових бібліотек. Онлайновий простір наукових комунікацій: комунікація у професійних наукових спільнотах, блогах, форумах. Відеоконференція як телекомунікаційна технологія. Оформлення результатів наукової діяльності. Види та жанри наукових публікацій (монографія, стаття, автореферат). Реферат, анотації, тези, резюме, рецензія як форми подання інформації. Публікаційна активність як спосіб наукової комунікації. Відкритий доступ та відкрита наука у зміні парадигми наукової комунікації. Інституційні та тематичні репозитарії. Види й форми усного подання наукової інформації: повідомлення, доповідь. Діалогічні (полілогічні) жанри усної наукової комунікації: бесіда, диспут, круглий стіл, дискусія, полеміка. Моніторинг розвитку наукової комунікації в Україні. Перспективи наукових комунікацій у сучасному світі.
Методи та критерії оцінювання: • поточний контроль – усне опитування, участь в дискусіях, виконання і захист індивідуальних завдань (40%)
• підсумковий контроль – контрольний захід (екзамен) письмове опитування (50%) і усне опитування за питаннями екзаменаційного білету (10%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК) - 40 балів
Заліковий контроль (ЕК) - 60 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: Атестація здобувачів освіти з дисципліни «Наукова комунікація: методи оприлюднення результатів дослідження» здійснюється за допомогою засобів об'єктивного контролю ступеня досягнення кінцевих цілей.
1. Атестація проводиться на підставі оцінки рівня досягнутих компетентностей та результатів навчання бакалавра зі спеціальності «Соціологія» з використанням методів комплексної діагностики: семестрове оцінювання (СО) знань здобувачів освіти здійснюється за сумарною кількістю отриманих балів за результатами поточного контролю (ПК), та виконання контрольного заходу (КЗ).
2. Інформаційною базою, на підставі якої формуються засоби об'єктивного контролю ступеня досягнення кінцевих цілей освоєння дисципліни є його тематика, завдання до практичних та самостійних робіт, перелік літератури та методичних рекомендацій.
3. Атестація якості освоєння дисципліни здійснюється після виконання здобувачами освіти робочої програми у повному обсязі.
Рекомендована література: 1. Адаменко, М. (2014) Основи наукових досліджень / М. І. Адаменко,М. В. Бейлін. Х. : ХНУ імені В. Н. Каразіна.
2. Бацевич, Ф.(2004) Основи комунікативної лінгвістики: підручник К. : Вид. центр «Академія».
3. Діденко, А., Радченко, І. (2017) Публікаційна активність як спосіб наукової комунікації та гонитви за рейтингами // Вісник Національної академії наук України. № 9. С. 82-98.
4. Карпець, Л.(2010) Теорія навчання наукової мови : методичний посібник для аспірантів. Харків.
5. Современная социология: ключевые направления и векторы развития(2018). Научная монография / Подобщ.ред. Н.Г. Осиповой. М.
6. Сурмін, Ю. Науковий текст: специфіка, підготовка та презентація: навч.-метод. посіб. Київ: НАДУ.
7. Тихонкова,І.(2019) Рецензування - наріжний камінь наукової комунікації. Можливості Publons для науковця, журналу, адміністратора// Наука України у світовому інформаційному просторі. Вип. 16. С. 85-93
8. Філіппова, Н. (2019) Науковий стиль: виклик чи необхідність = Academic style: challenge or necessity // Гуманіт. вісн. НУК. Вип. 12. С. 63–69
9. Шемаєва,Г. (2011) Передумови зародження системи наукової комунікації// Вісн. Харк. держ. акад. культури: зб. наук. Праць. Вип. 32. С. 101–108.
10. Шкіцька, І. (2018) Основи академічної доброчесності. Практикум: навч.-методич. посіб. Для студентів вищих навч.закладів. Тернопіль.
11. Чуканова, С.(2019) Як уникнути плагіату при посиланні на пакети даних: [презентація] // eKMAIR. 7-а Міжнародна науково-практична конференція «Наукова комунікація в цифрову епоху». Київ. Режим доступу: http://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/15359. - Назва з екрана.
12. Ярошенко, Т. (2011) Зелений шлях відкритого доступу. Репозитарії та їх роль у науковій комунікації: перші двадцять років // Бібліотечний вісник. № 5. С. 3?10.
13. Ярошенко, Т.(2015) Наукова комунікація в цифрову епоху: з точки зору дослідників, видавців, бібліотекарів / Т. Ярошенко, Т. Борисова // Вісн. Кн. палати. № 4.С. 44–49.
14. Alexander J.C. (2013) The Dark SideofModernity. Cambridge: Polity.: Режим доступу:
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1452930/FULLTEXT01.pdf
15. Merton R. K.(1973) The sociology of science .Chicago : Univ. Press.
16. Nielsen Michael (2011) Reinventing Discovery: The New Era of Networked Science. Princeton, N.J.: Princeton University Press.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).