Дослідницький семінар у галузі соціології та соціальної роботи
Спеціальність: Соціологія
Код дисципліни: 8.054.00.O.007
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: Савка Віктор Євгенович, кандидат соціологічних наук, доцент
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти наступних компетентностей:
Інтегральна компетентність: Здатність продукувати нові ідеї, розв'язувати комплексні проблеми соціології, застосовувати методологію наукової та педагогічної діяльності, а також проводити власне наукове дослідження, результати якого мають наукову новизну, теоретичне та практичне значення.
Загальні компетентності:
ЗК 04. Здатність розв’язувати комплексні проблеми соціології на основі системного наукового світогляду та загального культурного кругозору із дотриманням принципів професійної етики та академічної доброчесності.
Спеціальні компетентності:
СК 03 Здатність застосовувати сучасні методології, методи та інструменти емпіричних і теоретичних досліджень у сфері соціології, сучасні цифрові технології, бази даних та інші електронні ресурси, спеціалізоване програмне забезпечення в науковій та освітній діяльності.
СК 05 Здатність виявляти, ставити та вирішувати проблеми дослідницького характеру у сфері соціології, оцінювати та забезпечувати якість виконуваних досліджень.
СК 07 Здатність аналізувати та оцінювати сучасний стан, тенденції розвитку соціології
Результати навчання: ЗН 1 Мати передові концептуальні та методологічні знання з соціології та на межі предметних галузей, а також дослідницькі навички, достатні для проведення наукових і прикладних досліджень на рівні останніх світових досягнень з відповідного напряму, та отримання нових знань у сфері соціології та/або здійснення інновацій.
ЗН 3 Формулювати і перевіряти гіпотези; використовувати для обґрунтування висновків належні докази, зокрема результати емпіричних досліджень та теоретичного аналізу соціальних систем і процесів, наявні соціологічні дані.
ЗН 4 Глибоко розуміти загальні принципи та методи соціально - поведінкових наук, а також методологію наукових досліджень, застосовувати їх у власних дослідженнях у сфері соціології та у викладацькій практиці.
ЗН 5 Здатність продемонструвати розуміння впливу прийнятих рішень та отриманих в процесі дослідницької роботи результатів на суспільні процеси, на врегулювання соціальних проблем.
УМ 3. Застосовувати сучасні інструменти і технології пошуку, оброблення та аналізу інформації, зокрема статистичні методи аналізу даних великого обсягу та/або складної структури, спеціалізовані бази даних та інформаційні системи.
УМ 5. Оцінити доцільність та можливість застосування нових дослідницьких методів і технологій при розв’язанні фахових задач.
АВ 1. Демонстрація значної авторитетності, інноваційності, високий ступінь самостійності, академічна та професійна доброчесність, послідовна відданість розвитку нових ідей або процесів у передових контекстах професійної та наукової діяльності.
АВ 2. Здатність до безперервного саморозвитку та самовдосконалення.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити – Філософія і методологія науки;Аналітичні та чисельні методи досліджень соціальних проблем; Методологія і методи досліджень у якісній соціології.
Кореквізити –Емпіричні дослідження в соціологічних практиках:особливості збору інформації та інтерпретації; Академічне письмо; Наукова комунікація:методи оприлюднення результатів дослідження; Конструювання академічних текстів та академічна доброчесність.
Короткий зміст навчальної програми: Вивчення дисципліни «Дослідницький семінар у галузі соціології та соціальної роботи» передбачає засвоєння здобувачами освіти сучасних методів планування та проведення наукових досліджень, які стосуються актуальних проблем сучасного суспільства, головно вітчизняного, методами, прийнятими у соціогуманітарних науках. Також формуються вміння донести до різних груп споживачів наукової інформації результати проведених досліджень.
Опис: Вступ до курсу. Особливості наукового пізнання як форми відображення реальності. Організація наукового дослідження. Основні соціогуманітарні парадигми та їх евристичний потенціал. Логіка викладу матеріалу в науковому дослідженні (на прикладі дисертаційної роботи). Емпіричне дослідження в науковій роботі та його дизайн. Визначення сфер застосування результатів дослідження та формулювання рекомендацій прикладного характеру. Висновки у науковому дослідженні (на прикладі дисертаційної роботи). Бібліографічний апарат у наукових роботах. Примітки та додатки у дисертаційному дослідженні. Графічне оформлення наукової роботи. Етичні аспекти у наукових дослідженнях та академічна доброчесність.
Методи та критерії оцінювання:
• усне опитування, участь в дискусіях, презентація проекту дослідження (40%)
• підсумковий контроль (контрольний захід, екзамен): письмово-усна форма (60%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Доповідь – 4 б.
– якість знань – їх повнота, глибина, гнучкість, системність, міцність;
– правильне користування поняттєвим та термінологічним апаратом;
– культура мовлення (грамотність, логічність і послідовність викладу);
– рівень осмисленості знань – вмінням формулювати самостійні оціночні судження та теоретичні висновки.
Доповнення – 1 б.
- науково обґрунтоване твердження, яке розкриває суть явищ, процесів, закономірностей.
Виконання інтерактивних вправ чи аналіз випадку – 4 б.
- послідовність вирішення ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі;
- підходи до вирішення ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі;
- якість розв’язання ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі;
- розкриття причинно-наслідкових зв’язків між явищами і процесами під час розв’язання ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Богдан О. Що варто знати про соціологію та соціологічні дослідження? Посібник-довідник для громадських активістів та всіх зацікавлених.- К. 2015.
2. Бірта Г. О., Бургу Ю.Г. Методологія і організація наукових досліджень.: навч. посіб.– К. : «Центр учбової літератури», 2014.
3. Корягін М. В., Чік М. Ю. Основи наукових досліджень : Навч.посібник, 2017.
4. Логіка наукового дослідження. /Укл.: Л.Д. Климанська, В.Є. Савка – Львів- 2020.
5. Семигіна Т. Чи завжди цифри мають значення: огляд парадигм дослідження у соціальній роботі. «WayScience». – 2020-Vol.6-№7.
6. Цехмістрова Г.С. Основи наукових досліджень:навч.посіб.–К. : Вид. Дім „Слово”, 2003.
7. Шишкіна Є. К., Носирєв О.О. Методологія наукових досліджень: навч. посібник. - Харків : Діса плюс, 2014.
8. Harding S. Objectivity&Diversity. Another logic of scientific research. The University of Chicago Press, Chicago, 2015
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).