Соціокультурні процеси в суспільстві

Спеціальність: Соціологія
Код дисципліни: 8.054.00.M.015
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: асистент Яцишин Ігор Ігорович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення навчальної дисципліни є: формування у студентів фундаментальних теоретичних знань про поняття, сутність та зміст соціокультурних процесів у суспільстві, їх основні форми та види; а також представити студентам ключові методологічні та концептуальні ідеї класичних і сучасних соціологічних теорій щодо джерел виникнення, факторів та умов розвитку соціокультурних процесів.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у студента наступних компетентностей: Загальні компетентності: ЗК04. Здатність розв’язувати комплексні проблеми соціології на основі системного наукового світогляду та загального культурного кругозору із дотриманням принципів професійної етики та академічної доброчесності. Фахові компетентності: СК07. Здатність аналізувати та оцінювати сучасний стан, тенденції розвитку соціології.
Результати навчання: Зн 1. Мати передові концептуальні та методологічні знання з соціології та на межі предметних галузей, а також дослідницькі навички, достатні для проведення наукових і прикладних досліджень на рівні останніх світових досягнень з відповідного напряму, та отримання нових знань у сфері соціології та/або здійснення інновацій. Зн 2. Розробляти та реалізовувати наукові та/або прикладні проекти, які дають можливість переосмислити наявне та створити нове цілісне знання та/або професійну практику і розв’язувати значущі наукові та технологічні проблеми соціології з врахуванням етичних, соціальних, економічних та правових аспектів. Зн 4. Глибоко розуміти загальні принципи та методи соціально - поведінкових наук, а також методологію наукових досліджень, застосовувати їх у власних дослідженнях у сфері соціології та у викладацькій практиці. Зн 5. Здатність продемонструвати розуміння впливу прийнятих рішень та отриманих в процесі дослідницької роботи результатів на суспільні процеси, на врегулювання соціальних проблем. Ум 1.Планувати і виконувати емпіричні та/або теоретичні дослідження з соціології та дотичних міждисциплінарних напрямів з використанням сучасних інструментів та дотриманням норм професійної і академічної етики. Ум 5. Оцінити доцільність та можливість застосування нових дослідницьких методів і технологій при розв’язанні фахових задач.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити: • Дослідницький семінар в галузі соціології та соціальної роботи • Аналітичні та чисельні методи досліджень соціальних проблем кореквізити: • Наукові дослідження за темою дисертаційної роботи • Опублікування та апробація результатів наукової роботи
Короткий зміст навчальної програми: Курс «Соціокультурні процеси в суспільстві» передбачає ознайомлення студентів з існуючими в соціології теоретико-методологічними підходами щодо вивчення соціокультурних процесів у суспільстві; з’ясувати, яку роль відіграють соціокультурні чинники в житті суспільства та його розвитку; прослідкувати історичну динаміку культури та особливості соціокультурних процесів в традиційних та сучасних суспільствах; окреслити соціокультурні характеристики процесів глобалізації, інформатизації та віртуалізації суспільства.
Опис: Дослідження соціокультурних процесів в соціології: предмет, принципи, підходи. «Соціокультурне» як бінарна категорія, єдність соціального та культурного. Поняття соціокультурного процесу. Проблематика соціокультурних процесів в контексті історії соціологічного знання. Соціокультурний аналіз в працях Ш.Л.Монтеск’є, О.Конта, Г.Спенсера, Е.Тайлора, Л.Моргана, Е.Дюркгейма, М.Вебера, Г.Зіммеля, Ф.Тьоніса, К.Манхейма, П.Сорокіна. Теоретичні виміри дослідження соціокультурних процесів в сучасній соціології: Т.Парсонс, Р.Мертон, Франкфуртська школа, А.Шюц, Е.Гофман, М.Фуко, П.Бурдьє, Ж.Бодрійяр, Дж.Александер. Культура, як чинник соціальних взаємодій та соціальної поведінки людини. Значення культури для формування особистості. Ідентичність і культура. Соціокультурні інститути суспільства. Зародження і розвиток соціокультурних систем. Соціокультурна динаміка. Джерела та чинники соціокультурної динаміки. Короткострокові і довгострокові соціокультурні процеси. Поняття культурного лагу. Культурна акумуляція і культурне виснаження. Культурна інтеграція і культурна диверсифікація. Культурна дифузія. Акультурація та інкультурація як способи соціокультурної адаптації. Культурна асиміляція. Проблема діалогу культур: роль культурних контактів. Історична динаміка культури. Особливості соціокультурних процесів в традиційних та сучасних суспільствах. Соціокультурні аспекти модернізації суспільства: секуляризація, раціоналізація, культурна диференціація. Соціокультурні наслідки урбанізації та індустріалізації. Масова культура як феномен сучасності. Теоретичне осмислення соціокультурних змін другої половини ХХ – початку ХХІ століття: Д.Белл, Е.Гіденс, Ж.-Ф.Ліотар, Ж.Бодрійяр, Ф.Джеймісон, З.Бауман, Дж.Рітцер, М.Кастельс. Постіндустріальне суспільство і його соціокультурні характеристики. Криза ідентичності та постсучасність. Соціокультурні виміри епохи постмодерну. Соціокультурні аспекти глобалізації. Культурна глобалізація і культурна локалізація. Інформатизація та віртуалізація суспільства як чинники соціокультурної трансформації.
Методи та критерії оцінювання: • усне опитування, участь в дискусіях, реферати (40%) • підсумковий контроль (контрольний захід, екзамен): письмова форма (60%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Доповідь: 5 балів – правильність, логічність, обґрунтованість, цілісність знань; – якість знань – їх повнота, глибина, гнучкість, системність, міцність; – правильне користування поняттєвим та термінологічним апаратом; – культура мовлення (грамотність, логічність і послідовність викладу); – рівень осмисленості знань – вмінням формулювати самостійні оціночні судження та теоретичні висновки. Доповнення: 2 бали – науково обґрунтоване твердження, яке розкриває суть явищ, процесів, закономірностей. Письмова відповідь під час аудиторної самостійної роботи: 5 балів – правильність, логічність, обґрунтованість, цілісність знань; – якість знань – їх повнота, глибина, гнучкість, системність, міцність; – сформованість загально-навчальних та предметних умінь і навичок – вміння інтегрувати та синтезувати знання з окремих змістовних модулів та тем – розкриття причинно-наслідкових зв’язків між явищами, процесами; – рівень осмисленості знань – вміння формулювати самостійні оціночні судження та теоретичні висновки. Експрес–опитування: 2 бали – коротка правильна відповідь без додаткової аргументації.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Арон Р. Етапи розвитку соціологічної думки / Пер. з фр. Г. Філіпчука. – К.: Юніверс, 2004. – 688 с. 2. Глобальні модерності / За ред М. Фазерстоуна. – Київ: «Ніка-Центр», 2013. – 400 с. 3. Ионин Л. Социология культуры: учебник для вузов / 5-е изд., испр. и доп. — М.: Юрайт, 2020. — 333 с. 4. Історія соціологічної думки: навчальний енциклопедичний словник-довідник / за наук. ред. В.М. Пічі.- Львів: «Новий світ – 2000», 2016. – 687 с. 5. Леш С. Соціологія постмодернізму. – Львів: Кальварія, 2003. – 344 с. 6. Павленко Ю. Історія світової цивілізації: Соціокультурний розвиток людства. – К.: Либідь, 2000. – 360 с. 7. Соціологія культури: Навч. посібник / за ред. О.М. Семашка, В.М. Пічі. – Львів: «Новий світ – 2000», 2020. – 352 с. 8. Шацкий Е. История социологическои? мысли. Том 1 / пер. с польского; общая редакция А. Васильева. — М.: Новое литературное обозрение, 2018. — 720 с. 9. Шацкий Е. История социологическои? мысли. Том 2 / пер. с польского; общая редакция А. Васильева. — М.: Новое литературное обозрение, 2018. — 720 с. 10. Inglis D., Almila A.-M. (eds.). The SAGE Handbook of Cultural Sociology. – SAGE Publications, 2016. – 637 p. 11. Ritzer G., Stepnisky J. Modern Sociological Theory / 8 Ed. – SAGE Publications, 2017. – 664 p. 12. Wielaard N., Klous S. We are Big Data: The Future of the Information Society. – Atlantis Press, 2016. – 240 p.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).