Управління соціальними змінами

Спеціальність: Соціологія
Код дисципліни: 8.054.00.M.018
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: к.політ.н., доцент Школяр Мар’яна Володимирівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Розглянути основні напрями соціологічного аналізу, інтерпретації, розуміння соціальних змін, що передбачає осмислення історичного надбання теоретичної соціології та сучасних дискусій у цьому теоретичному полі.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у студентів необхідних компетентностей: Загальних: ЗК04. Здатність розв’язувати комплексні проблеми соціології на основі системного наукового світогляду та загального культурного кругозору із дотриманням принципів професійної етики та академічної доброчесності. Спеціальних (фахових, предметних ): СК05. Здатність виявляти, ставити та вирішувати проблеми дослідницького характеру у сфері соціології, оцінювати та забезпечувати якість виконуваних досліджень.
Результати навчання: Програмні результати навчання: Зн 1. Мати передові концептуальні та методологічні знання з соціології та на межі предметних галузей, а також дослідницькі навички, достатні для проведення наукових і прикладних досліджень на рівні останніх світових досягнень з відповідного напряму, та отримання нових знань у сфері соціології та/або здійснення інновацій. Зн 3. Формулювати і перевіряти гіпотези; використовувати для обґрунтування висновків належні докази, зокрема результати емпіричних досліджень та теоретичного аналізу соціальних систем і процесів, наявні соціологічні дані. Зн 5. Здатність продемонструвати розуміння впливу прийнятих рішень та отриманих в процесі дослідницької роботи результатів на суспільні процеси, на врегулювання соціальних проблем. АВ1 Демонстрація значної авторитетності, інноваційності, високий ступінь самостійності, академічна та професійна доброчесність, послідовна відданість розвитку нових ідей або процесів у передових контекстах професійної та наукової діяльності. Методи навчання: Лекції; практичні заняття: усне опитування, доповіді, інтерактивні вправи, дискусії; самостійна робота: опрацювання поточного лекційного матеріалу, вивчення окремих питань, що передбачені і рекомендовані до самостійного опрацювання, виконання індивідуального контрольного завдання (еcсе), консультації.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити •Аналітичні та чисельні методи досліджень соціальних проблем •Дослідницький семінар в галузі соціології та соціальної роботи кореквізити •Наукові дослідження за темою дисертаційної роботи •Опублікування та апробація результатів наукової роботи
Короткий зміст навчальної програми: Вивчення цієї дисципліни допоможе засвоїти поняття та концепції, які характеризують соціальні зміни; розуміти та інтерпретувати сутність соціальних процесів та соціальних рухів; застосовувати здобуті знання для аналізу емпіричного матеріалу і пояснення змін у сучасному світі та в українському суспільстві. Вивчення дисципліни передбачає роботу на лекціях та практичних заняттях, які мають інтерактивний характер (робота в малих групах, дискусії, розв’язання проблемних завдань тощо), а також самостійну роботу при опрацюванні тем даної дисципліни та вивченні наукової літератури; написання контрольної роботи у вигляді ессе за тематикою курсу; складання іспиту.
Опис: Концептуалізація поняття «соціальна зміна». Чинники та механізми соціальних змін. Теоретико-методологічні засади дослідження соціальних змін в сучасному суспільстві. Класичні соціологічні підходи до дослідження соціальних змін: соціальний еволюціонізм та неоеволюціонізм; циклічні теорії соціальних змін; функціональна та конфліктологічна парадигми в інтерпретації природи соціальних змін; теорії модернізації та конвергенції. Соціальні зміни у фокусі сучасного соціологічного дискурсу. Неомодернізаційні та глобалізаційні процеси сучасного світу. Діяльнісно-структурні концепції соціальних змін. Методологія історичної соціології в дослідженні соціальної динаміки.
Методи та критерії оцінювання: • робота на практичних заняттях (усне опитування, доповіді, інтерактивні вправи, дискусії), індивідуальна контрольна робота (40%) • підсумковий контроль (контрольний захід, екзамен): письмова форма (60%)
Критерії оцінювання результатів навчання: 1. Атестація студентів з дисципліни «Управління соціальними змінами» здійснюється за допомогою засобів об'єктивного контролю ступеня досягнення кінцевих цілей. 2. Атестація проводиться на підставі оцінки рівня досягнутих компетентностей та результатів навчання з використанням методів комплексної діагностики: семестрове оцінювання (СО) знань студентів здійснюється за сумарною кількістю отриманих балів за результатами поточного контролю (ПК), виконання індивідуального наукового завдання (ІЗ) та участі в НДР. 3. Інформаційною базою, на підставі якої формуються засоби об'єктивного контролю ступеня досягнення кінцевих цілей освоєння дисципліни є її тематика, завдання до практичних та самостійних робіт, перелік літератури та методичних рекомендацій. 4. Атестація якості освоєння дисципліни здійснюється після виконання студентами робочої програми у повному обсязі .
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: Критерії оцінювання роботи студентів на практичному занятті: Доповідь (4 б.): – якість знань: їх повнота, глибина, гнучкість, системність, міцність правильне користування поняттєвим та термінологічним апаратом; культура мовлення (грамотність, логічність і послідовність викладу); рівень осмисленості знань – вмінням формулювати самостійні оціночні судження та теоретичні висновки.; правильне користування поняттєвим та термінологічним апаратом; культура мовлення (грамотність, логічність і послідовність викладу); рівень осмисленості знань; вміння формулювати самостійні оціночні судження та теоретичні висновки; Доповнення (1 б.): науково обґрунтоване твердження, яке розкриває суть явищ, процесів, закономірностей. Виконання інтерактивних вправ чи аналіз випадку (4б.): послідовність вирішення ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі; підходи до вирішення ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі; якість розв’язання ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі.; розкриття причинно-наслідкових зв’язків між явищами і процесами під час розв’язання ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі. Критерії оцінювання індивідуального завдання: Ессе (20 б.): структура ессе (вступ, мінімум два пункти плану, список використаної літератури та джерел, висновки, обсяг змістовної частини - 10 сторінок); якість джерел інформації та змісту роботи;- рівень самостійності та глибина осмисленості вступу, викладу матеріалу та висновків; рівень обізнаності з фактичним матеріалом, термінологією та поняттями; вміння аналізувати, порівнювати, класифікувати та узагальнювати матеріал.
Рекомендована література: 1. Афонін Е.А., Бандурка О.М., Мартинов А.Ю. Соціальні цикли: історико-соціологічний підхід. Х.: Вид-во «Титул», 2008. 504 с. 2. Гавриленко І.М., Мельник П.В., Недюха М.П. Соціальний розвиток: Навчальний посібник. Київ, 2001. 484 с. 3. Ґіденс Е. Соціологія. К., Основи. - 1999р. 532с. 4. Теорія соціальних змін: cучасні соціологічні концептуалізації: навчальний посібник / П. В. Кутуєв, О. В. Богданова, М. І. Клименко, Т. В. Коломієць [та ін.] ; НТУУ «КПІ». Київ : НПУ ім. М. П. Драгоманова. 2014. 220 с. 5. Штомпка П. Социология социальных изменений. М., 1996. 416 с. 6. Штомпка П.Соціологія. Аналіз суспільства. К., 2020. 800 с. 7. Massey G. M. Ways of Social Change. Making Sense of Modern Times. Second edition. 2015. 416p. 8. Weinstein J. Social Change. Therd edition. 2010. 458p. 9. Спеціальні та галузеві соціології: навчальний посібник / Л. Є. Клос, Л. Д. Климанська, М. В. Школяр та ін..Львів: Новий Світ-2000, 2019. – 422 c.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).