Міжнародний ринок трудових ресурсів

Спеціальність: Міжнародні економічні відносини
Код дисципліни: 8.292.00.M.029
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Менеджмент і міжнародне підприємництво
Лектор: к.е.н., доц. Процик Ірина Степанівна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Полягає у формуванні фундаментальних знань теорії та практики міжнародного ринку трудових ресурсів в умовах глобалізації для більш глибокого пізнання, розуміння ролі своєї країни у світовій економіці
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: ЗК 2. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. фахові компетентності: СК02. Здатність генерувати нові ідеї щодо розвитку теорії та практики міжнародних економічних відносин. СК03. Здатність інтегрувати знання з різних галузей, застосовувати системний підхід та враховувати неекономічні аспекти при розв’язанні комплексних проблем міжнародних економічних відносин та проведенні досліджень.
Результати навчання: РН02. Критично мислити, узагальнювати й аналізувати явища та проблеми, які вивчаються, приймати ефективні рішення на основі сучасних методів прийняття рішень, логічних аргументів та перевірених фактів в умовах обмеженого часу і ресурсів. РН03. Застосовувати сучасні інструменти і технології пошуку, оброблення та аналізу інформації, зокрема, статистичні методи аналізу даних великого обсягу. РН04. Аналізувати та застосовувати концептуальні моделі, науковий доробок вітчизняних та зарубіжних вчених, фундаментальні постулати та теорії, парадигми глобального економічного розвитку, новітні підходи до функціонування і розвитку світового господарства та міжнародних економічних відносин.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: - пре реквізит: "Академічне підприємництво"; "Дослідницький семінар у галузі економіки, управління та міжнародних економічних відносин". - кореквізит: "Особливості розвитку Європейської економіки"; "Моделювання розвитку глобальної економіки".
Короткий зміст навчальної програми: Сутність і тенденції розвитку міжнародного ринку трудових ресурсів. Міжнародна трудова міграція. Роль держави в регулюванні міграційних процесів. Міжнародна організація праці. Сутність і роль глобалізації в розвитку міжнародного ринку трудових ресурсів. Вплив глобалізації на зайнятість і соціально-трудові відносини. Шляхи інтеграції України в світовий ринок трудових ресурсів.
Опис: 1. Лекційні заняття Тема 1. Сутність і тенденції розвитку міжнародного ринку трудових ресурсів. Тема 2. Міжнародна трудова міграція. Тема 3. Роль держави в регулюванні міграційних процесів. Тема 4. Міжнародна організація праці. Тема 5. Сутність і роль глобалізації в розвитку міжнародного ринку трудових ресурсів. Тема 6. Вплив глобалізації на зайнятість і соціально-трудові відносини. Тема 7. Шляхи інтеграції України в світовий ринок трудових ресурсів. 2. Практичні заняття Тема 1. Сутність і тенденції розвитку міжнародного ринку трудових ресурсів. Тема 2. Міжнародна трудова міграція. Тема 3. Роль держави в регулюванні міграційних процесів. Тема 4. Міжнародна організація праці. Тема 5. Сутність і роль глобалізації в розвитку міжнародного ринку трудових ресурсів. Тема 6. Шляхи інтеграції України в світовий ринок трудових ресурсів 3. Самостійна робота Підготовка до навчальних занять та контрольних заходів: - підготовка до практичних занять; - підготовка до екзамену.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль (30%), з них: - виконання ситуаційних завдань, розв’язування задач, робота у ВНС, усне опитування; Підсумковий контроль (70%),з них: тестування - письмові завдання (50%); усна відповідь (20%).
Критерії оцінювання результатів навчання: 1. Оцінювання знань студентів проводиться за результатами поточного контролю з практичних робіт та екзаменаційного контролю. 2. Розподіл балів: за виконання і захист практичних завдань і задач, презентацій – 30 балів; за виконання контрольного заходу – 70 балів (іспит). 3. Рівень знань на практичних заняттях оцінюється за 30-бальною шкалою. Підсумкова семестрова оцінка у 100-бальній шкалі переводиться у державну оцінку відповідно до прийнятої в Університеті системи: 88-100 балів –“відмінно” 71-87 балів – “добре” 50-70 балів – “задовільно” 0-49 балів – “ не задовільно”. • Оцінка “відмінно” (88-100 балів) виставляється за повні, систематизовані знання. Студент має вірно відповісти на поставлені завдання і розв’язати практичні завдання, допускаються незначні механічні помилки, які суттєво не спотворюють загальний результат практичних задач. • Оцінка “добре” (71-87 балів) передбачає, що в цілому володіючи матеріалом, студент правильно відповідає на більшість поставлених завдань і допускає незначні неточності та окремі помилки при розв’язанні практичних задач. • Оцінка “задовільно” (50-70 балів) виставляється студенту, який має суттєві недоліки при розв’язанні поставлених завдань та має прогалини у практичних знаннях, але спробував розв’язати задачі, де міг допустити помилки. • Оцінка “незадовільно” (менше 50 балів) виставляється студенту, який не розуміє суті поставлених питань, не знає основних понять з предмету і не вірно на них відповів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Конспект лекцій з дисципліни «Міжнародний ринок трудових ресурсів» для здобувачів третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти спеціальності 292 «Міжнародні економічні відносини» усіх форм навчання / Укл. Процик І.С., Дрималовська Х.В., Кара Н.І. – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2020. – 81 с. (№ 9343 від 28.09.2020р.) 2. Міжнародний ринок трудових ресурсів: методичні вказівки для проведення практичних занять та самостійної роботи для студентів аспірантури спеціальності 056 «Міжнародні економічні відносини» усіх форм навчання/ І.С. Процик, Р.Б. Вільгуцька – Львів: ІНЕМ, кафедра ММП, 2023. с.24. 3. Навчально-методичне забезпечення по дисципліні знаходиться: Режим доступу: http://195.22.112.13/course/view.php?id=32 4. Розвиток світового ринку праці в умовах глобалізації: трансформаційний дискурс. Монографія / Калініна С. П., Булатова О. В., Кушнаренко О. П., Савченко Е. О; за заг. ред. д-ра екон. наук, професора С. П. Калініної, д-ра екон. наук, професора О. В. Булатової. Вінниця : ТВОРИ, 2022. 221 с. 5. Біла С. О. Стратегічні пріоритети розвитку світового ринку праці. Економічний вісник університету. Випуск № 41, 2019. С.107-119. https://doi.org/10.31470/2306-546X-2019-41-107-119. 6. Калініна С.П. Трансформація міжнародного ринку праці в умовах глобалізаційних зрушень /С.П. Калініна, Ю.О. Гетьманенко, О.С. Гайдаш; за заг. ред. д-ра екон. наук, професора С.П. Калініної. –Вінниця: ТОВ "Нілан-ЛТД", 2015. – 240с. 7. Малиновська О.А. Міграційна політика: глобальний контекст та українські реалії: монографія. Київ: НІСД, 2018. 472 с. 8. Сучасні тенденції трудової міграції в Україні: прес-дайджест. ІІкв. 2019р./ КЗ «ЗОУНБ»ЗОР, Від. наук. інформації та бібліографії; [підгот. Ю.Щеглова; ред. Т.Пішванова]. – Запоріжжя: [ЗОУНБ], 2019. –24с. – (Український вибір: виклики та перспективи). 9. Теорія міжнародних відносин. Міжнародні відносини та світова політика: Навчальний посібник/М. П. Требін, Л. М. Герасіна, В. Л. Погрібна та інші; за редакцією М. П. Требіна. – К: Видавництво «Право», 2016. – 540 с. 10. Українська міграція в умовах глобальних і національних викликів ХХІ століття: наукове видання. Наук. ред. У.Я. Садова. Львів, 2019, 110с. 11. Українське суспільство: міграційний вимір: нац. Доповідь / Інститут демографії та соціальних досліджень ім. М.В.Птухин НАН України. –К., 2018. –396 с. 12. Global Employment Trends for Youth 2024 / International Labour Organization // [Electronic resource]. – Mode of access: https://www.ilo.org/publications/major-publications/global-employment-trends-youth-2024. 13. Zolberg A. The Matters of State: Theоrithing immigration policy. The Handbook of International Migration / Ed by C. Hirschman, P. Kasinitz, J. De Wind. New York, 2016. P. 71-93. 14. Meyers E. Theories of international migration policies - a comparative analysis. International migration review. 2017. Vol. 34. №. 4. р. 46-52. 15. Босак А.О., Григор’єв О.Ю., Чернобай Л.І., Скибінський О.С. Міжнародна економіка: теоретичні та прикладні аспекти: Навч. посібник. – Львів: СТ «Міські інформаційні системи», 2015. – 245с. 16. Буник, Ю.О. Глобальні тенденції розвитку міжнародної кризової міграції в умовах геополітичної нестабільності [Текст] / Ю. О. Буник // Науковий вісник Ужгородського національного університету: Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство / голов. ред. М.М. Палінчак. – Ужгород : Видавничий дім «Гельветика», 2016. – Вип. 7 Ч. 1. – С. 53–57. 17. Маршавін Ю. М., Кицак Т. Г., Василенко А. О. Модернізація ринку праці на засадах концепту соціальної відповідальності як базова умова відновлення України. Проблеми сучасних трансформацій. № 7. 2023. URL: https://doi.org/10.54929/2786-5738-2023-7-07-02 18. Пархоменко Н. Тенденції трудової міграції на світовому ринку праці. Економіка та суспільство. №63. 2024. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-63-11 19. Пожар А., Пантелеймоненко А. Перспективи та проблеми Європейської інтеграції України. Економіка та суспільство. № 65. 2024. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/4426 20. Процик І.С., Кара Н.І. Проблеми підвищення якості соціальних послуг у процесі поглиблення міжнародної співпраці вітчизняних та польських підприємств // Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. – 2021. – Вип. 3, №2. – С. 240–247. 21. Процик І.С., Ясінська Т.В., Грибик М.І. Проблеми вибору професії та працевлаштування молоді // Молодий вчений. – 2019. – № 10 (74). – С. 722–727. 22. Трубнік Т. Є., Іваненко Д. В. Статистичне оцінювання гендерної рівності за глобальними індексами GSNI, GDI, GII // Міжнародний науковий журнал "Інтернаука". Серія: "Економічні науки". - 2024. - №2. URL: https://doi.org/10.25313/2520-2294-2024-2-9683 23. International Labour Office. Global Employment Trends. Recovering from a second jobs dip / [Electronic resource]. – Mode of access: http://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/-dgreports/-dcomm/-publ/documents/publication/wcms_202326.pdf. 24. Human Development Report 2023-24. The rise of the South: Human Progress in a Diverse World. United Nations Development Programme. -Режим доступу: https://hdr.undp.org/content/human-development-report-2023-24.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).