Міжнародна економічна та торгівельна політика

Спеціальність: Міжнародні економічні відносини
Код дисципліни: 8.292.00.M.027
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Менеджмент і міжнародне підприємництво
Лектор: Адамик В.В., к.е.н., доцент
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: полягає у формуванні фундаментальних знань теорії та практики міжнародної економічної та торгівельної політики в умовах глобалізації.
Завдання: Завдання навчальної дисципліни: - ознайомлення з еволюцією міжнародної економічної і торгівельної політики (МЕТП), її категорійним апаратом, видами та напрямами; - ознайомлення з базовими концепціями, теоріями та моделями міжнародної політики у різних сферах економічних відносин; - вивчення міжнародного законодавства у сфері ухвалення дво- та багатосторонніх економіко-політичних рішень; - дослідження особливостей сучасної міжнародної торговельної, боргової, монетарної політики та міжнародної політики у сфері банківського нагляду і подолання бідності; - дослідження теоретичних підвалин та практики співробітництва та координації міжнародної економічної політики; - розгляд аргументів на користь та проти координації міжнародної економічної політики; - визначення причин неефективності міжнародної економічної політики у різних сферах, іншими словами, провалів МЕТП. Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у здобувачів компетентностей: інтегральної: Здатність розв’язувати комплексні проблеми професійної та/або дослідницько-інноваційної діяльності у сфері міжнародних економічних відносин, застосовувати методологію наукової та педагогічної діяльності, а також проводити власне наукове дослідження, результати якого мають наукову новизну, теоретичне та практичне значення; фахових: СК03. Здатність інтегрувати знання з різних галузей, застосовувати системний підхід та враховувати неекономічні аспекти при розв’язанні комплексних проблем міжнародної економічних відносин та проведенні досліджень. СК05. Здатність до формування наукового цілісного уявлення про економічну єдність світу, регуляторні механізми міжнародних економічних відносин на національному, регіональному та міжнародному рівнях в умовах сучасних процесів конвергенції і дивергенції, європейської та євроатлантичної інтеграції
Результати навчання: РН04. Аналізувати та застосовувати концептуальні моделі, науковий доробок вітчизняних та зарубіжних вчених, фундаментальні постулати та теорії, парадигми глобального економічного розвитку, новітні підходи до функціонування і розвитку світового господарства та міжнародних економічних відносин. РН09. Глибоко розуміти загальні принципи та методи економічних наук, а також методологію наукових досліджень, застосувати їх у власних дослідженнях у сфері міжнародних економічних відносин, критично аналізувати результати власних досліджень і результати інших дослідників у контексті усього комплексу сучасних знань щодо досліджуваної проблеми. РН10. Аналізувати та оцінювати стан і перспективи розвитку міжнародних економічних відносин на основі цілісного наукового уявлення про економічну єдність світу, ефективно застосовувати регуляторні механізми міжнародних економічних відносин на національному, регіональному та міжнародному рівнях в умовах сучасних процесів конвергенції і дивергенції.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити: -Глобальний розвиток економічних систем -Методи дослідження міжнародних економічних відносин кореквізити: -Глобальні проблеми та виклики економічного розвитку -Моделювання розвитку глобальної економіки
Короткий зміст навчальної програми: Об’єктивна необхідність міжнародної економічної політики. Координація міжнародної економічної політики в системі міжнародних організацій. Міжнародна торговельна політика. Міжнародна боргова політика. Міжнародна політика в сфері банківського нагляду. Міжнародна монетарна політика. Міжнародна політика щодо подолання бідності. Міжнародна міграційна політика.
Опис: Тема 1. Необхідність міжнародної економічної політики Основні поняття міжнародної економічної політики. Значення міжнародної взаємозалежності. Показники взаємозалежності. Співробітництво в сфері міжнародної політики та її координація. Аргументи на користь та проти координації міжнародної економічної політики. Структурні елементи міжнародної економічної політики. Суб’єкти міжнародної економічної політики. Предметні сфери міжнародної економічної політики. Проблема географічних векторів міжнародної економічної політики (Північ-Південь; Захід-Схід). Тема 2. Консенсуальні та інституціональні механізми координації міжнародної економічної політики Вашингтонський і Сеульський консенсуси. Цілі Тисячоліття та Цілі Сталого розвитку як результати консенсусної згоди з координації міжнародної політики. Координація міжнародної політики в системі міжнародних організацій: ООН, ГАТТ/СОТ, МВФ тощо. Особливості трансформації, критика. Тема 3. Міжнародна торговельна політика. Міжнародні переговори та торговельна політика. Аргументи на користь переговорів. Коротка історія міжнародних торговельних переговорів. Криза сучасної системи регулювання міжнародної торгівлі. Міжнародна торговельна політика в рамках регіональних блоків: ЄС, ЮСМКА (НАФТА) тощо. Міжнародна економічна політика і країни, що розвиваються. Сировинні картелі. Тема 4. Міжнародна боргова політика. Криза міжнародної ліквідності як проблема формування міжнародної ліквідності як проблема, що детермінувала реформування міжнародної боргової політики. Етапи розвитку міжнародної боргової політики щодо розв’язання проблеми боргового тягаря країн третього світу. Сучасні міжнародні ініціативи полегшення боргового тягаря найбідніших країн. Тема 5. Міжнародна політика в сфері банківського нагляду. Проблема функціонування національних фінансово-банківських інституцій в умовах глобалізації ринків. Координація в сфері міжнародного регулювання банківських і фінансових ринків. Базельські угоди. Міжнародне співробітництво у боротьбі з відмиванням "брудних" грошей Тема 6. Міжнародна монетарна політика. Європейська валютна система як приклад координації міжнародної монетарної політики. Координація політики центральних банків. Причини занепаду Бреттон-Вудської валютної системи. Взаємні валютні інтервенції. Цільові валютні зони. Тема 7. Міжнародна політика щодо подолання бідності. Критерії бідності індивіда та бідності країни. Причини соціально-економічної поляризації світу. Хибні кола бідності. Цілі сталого розвитку як орієнтири щодо подолання бідності. Основні напрямки економічної політики з подолання бідності. Роль міжнародних організацій у подоланні бідності. Політика інклюзивного розвитку: національні та міжнародні ініціативи. Тема 8. Міжнародна міграційна політика. Види та причини міжнародної міграції. Завдання і важелі державної міграційної політики. Міжнародні ініціативи у сфері міграційної політики. Міжнародна освітня міграція: підходи до стимулювання й регулювання.
Методи та критерії оцінювання: Методами оцінювання результатів навчання є: 1. Поточне опитування: фронтальне опитування, усне опитування. 2. Виступ на задану тему, участь у дискусії (обговорення кейсів) 4. Захист індивідуальних робіт (презентації) 5. Проведення зрізу знань у формі колоквіуму. 6. Семестровий контроль: усна і письмова компонента.
Критерії оцінювання результатів навчання: Максимальна оцінка в балах -100 Поточний контроль (ПК) -30 Екзаменаційний контроль-70 Разом за дисципліну-70 Інд. роб. -20 Обговорення кейсів, опитування -10 Разом за ПК -30 Письмова компонента -50 Усна компонента-20
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення 1. Адамик В., Ванькович Л. Міжнародна економічна та торговельна політика: конспект лекцій. Львів: ІНЕМ, кафедра ММП, 2023, 90 с. 2. Адамик В., Ванькович Л. Міжнародна економічна та торговельна політика: методичні вказівки для проведення практичних занять та самостійної роботи здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії за спеціальністю 292 «Міжнародні економічні відносини» для усіх форм навчання. Львів: ІНЕМ, кафедра ММП, 2023, 20 с. 3. Міжнародна економічна та торговельна політика: віртуальний навчально-методичний комплекс [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.course/view.php?id=43 Рекомендована література Базова 1. Теорія міжнародних відносин. Міжнародні відносини та світова політика: Навчальний посібник/М. П. Требін, Л. М. Герасіна, В. Л. Погрібна та інші; за редакцією М. П. Требіна. – К: Видавництво «Право», 2016. – 540 с. 2. Шергін С. О. Політологія міжнародних відносин: Навч. посіб. – К.: Дипломатична академія України при МЗС України, 2013. – 204 с. 3. Krugman, P.R., Obstfeld, M. International Economics: Theory and Policy (2018) Global Edition (English and French Edition) PEARSON; 11th edition. 4. Adamyk V., Kuryliak V. Global problems of the world economy: textbook (training manual) (2022) Lviv: INEV, Department of MIB, 166 p. Допоміжна 5. Адамик В.В., Поріцька А.І. (2021) Міжнародні та вітчизняні ініціативи з регулювання електронної торгівлі. Вісник економіки, № 2, С. 66–79 6. Адамик В.В. (2017) Альтернативи зовнішньоторговельної політики країн, що розвиваються, у контексті пошуку шляхів подолання бідності. Журнал європейської економіки. Том 16 № 3 (62), С. 299–316 7. Адамик В.В. (2019) Соціально-економічна нерівність у національному та глобальному вимірі: сучасний погляд на проблему. Вісник Тернопільського національного економічного університету. Вип. 1 (91), С. 102–116 8. Адамик В. В., Стахова Н. В. (2022) Трансформація європейської міграційної політики в умовах глобальних і регіональних викликів Вісник економіки, № 3 (105), С. 137–151. 9. Гальперіна, Л. П., Киян, Є. М. (2021). Концептуальні засади глобальної координації стратегій економічного розвитку. Міжнародна економічна політика, № 2, 7-27 10. Kulinich T., Yakimenko-Tereschenko N., Melnyk A., Vasina A. (2021) Challenges and prospects of applying the paradigm of Sustainable Development to the Eastern Europe economy. WSEAS Transactions on Environment and Development. (Scopus) Vol. 17, P. 929–940 11. Gilpin, R. (2001) Global Political Economy: Understanding the International Economic Order. Published by Princeton University Press, 440 pp. 12. Feenstra, R., Taylor, A. International Trade (2016) Publisher: Worth Publishers, 468 p. 13. Rodrik, D.The Globalization Paradox: Democracy and the Future of the World Economy Paperback (2012) Publisher: W. W. Norton & Company; Reprint edition, 368 p. 9. Інформаційні ресурси 14. Міністерство економіки України URL: http://www.me.gov.ua 15. Bank for International Settlements URL: https://www.bis.org 16. Представництво ООН в Україні. Інформаційні ресурси, програми, опис глобальних ініціатив ООН URL: http://www.un.org.ua/ua/ 17. Світовий банк – Українa - World Bank [Електронний ресурс] URL:http://www.worldbank.org/uk/country/ukraine 18. World Trade Organization URL:: https://www.wto.org/ 19. International Monetary Fund URL:: https://www.imf.org/en/Home
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).