Архітектурна графіка та композиція, частина 1
Спеціальність: Архітектура та містобудування
Код дисципліни: 6.191.00.O.004
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Дизайн та основи архітектури
Лектор: доцент, к. арх. О. Б. Білінська,
доцент, к. арх. Х. С. Бойко,
доцент, к.арх.Дида І.А.,
доцент, к.арх. Клименюк Т.М.
старший викладач М. М. Обідняк,
доцент, к. арх. О. П. Олешко,
доцент, к. арх. С. І. Топилко
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Завдання навчальної дисципліни.
Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
• вміння користуватись сучасними і традиційними інструментами для виконання креслень і макетів;
• опанування геометричними побудовами, способами зображення різноманітних поверхонь, архітектурними шрифтами та проекційним кресленням;
• знання основних елементів, властивостей просторових форм та основних видів композиції;
• знання основ кольорознавства, вміння застосовувати тонування аквареллю в архітектурному кресленні;
• формування власної авторської графіки для оформлення архітектурного, технічного креслення та прийомів макетування;
• освоєння обмірів на прикладі форм класичної архітектури, виконання обмірних креслень та проведення композиційного аналізу;
• опанування додаткових засобів оформлення архітектурних проектів (антураж, стафаж) та знання ергономічних норм.
Результати навчання: • вміння користуватись сучасними і традиційними інструментами для виконання креслень і макетів;
• опанування геометричними побудовами, способами зображення різноманітних поверхонь, архітектурними шрифтами та проекційним кресленням;
• знання основних елементів, властивостей просторових форм та основних видів композиції;
• знання основ кольорознавства, вміння застосовувати тонування аквареллю в архітектурному кресленні;
• формування власної авторської графіки для оформлення архітектурного, технічного креслення та прийомів макетування;
• освоєння обмірів на прикладі форм класичної архітектури, виконання обмірних креслень та проведення композиційного аналізу;
• опанування додаткових засобів оформлення архітектурних проектів (антураж, стафаж) та знання ергономічних норм.
Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей:
Загальні компетентності.
ЗК01. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.
ЗК04. Здатність спілкування державною мовою як усно, так і письмово.
Спеціальні компетентності.
СК01. Усвідомлення соціально-економічних і культурних аспектів архітектури та містобудування.
СК03. Усвідомлення особливостей розвитку історичних і сучасних тенденцій в архітектурі, містобудуванні, мистецтві та дизайні України та зарубіжних країн.
СК06. Здатність до виконання технічних і художніх зображень для використання в архітектурно-містобудівному, архітектурно-дизайнерському і ландшафтному проектуванні.
СК07. Усвідомлення основних законів і принципів архітектурно-містобудівної композиції, формування художнього образу і стилю в процесі проектування будівель і споруд, містобудівних, архітектурно-середовищних і ландшафтних об’єктів.
СК16. Усвідомлення загальних теоретичних, методичних і творчих засад архітектурного проектування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: кореквізити:
Історія архітектури, частина 1
Нарисна геометрія
Живопис, рисунок, скульптура, частина 1
Основи архітектурного проектування, частина 1
Основи архітектурного проектування (КП), частина 1
Короткий зміст навчальної програми: Висвітлено як сучасному архітектору для подачі своїх проектів, не зважаючи на поширення машинної і комп’ютерної графіки опанувати досконалою, ефектною графікою, яка допоможе йому втілювати всі творчі задуми і стати конкурентно здатним в наш час. Розкрито правила як працювати з креслярськими інструментами, засвоювати техніку складання, оформлення та читання креслень, а також вивчити основи роботи над архітектурними проектами, засвоїти основні архітектурні форми з класичної архітектурно-мистецької спадщини. Практично виконувати нескладні обміри архітектурних об’єктів, що є необхідним для успішного подальшого навчання.
Опис:
ГРАФІКА. ГРАФІКА ЛІНІЙ. ФАКТУРИ. ІМІТАЦІЯ ПРИРОДНІХ ТА ШТУЧНИХ ПОВЕРХОНЬ ВПОРЯДКУВАННЯ СЕРЕДОВИЩА
1.1. Компоновка, формати креслення, масштаби зображень, основні надписи і підписи, нанесення розмірів. Рукописні шрифти і їх застосування.
1.2. Загальні поняття про композицію її первинні елементи, форми та види.
Типи штрихувань та ліній як засіб передачі площини та форми
СТИЛІЗАЦІЯ ЗОБРАЖЕНЬ: АНТУРАЖ. Архітектурний антураж: дерева листяні, хвойні, кущі, квіти. Стилізація, масштаб, проекції.
СТИЛІЗАЦІЯ ЗОБРАЖЕНЬ: СТАФАЖ.
ВПОРЯДКУВАННЯ СЕРЕДОВИЩА НАВКОЛО ЖИТЛА. ГЕНЕРАЛЬНИЙ ПЛАН (ГЕНПЛАН), ВІДКРИТИЙ ПЛАН СПОРУДИ.
Простір та його вимірність. Антураж в плані. Генплан
ГРАФІКА СЕРЕДОВИЩА. БУДИНОК У ПРИРОДНОМУ ОТОЧЕННІ.
ГРАФІКА СЕРЕДОВИЩА. СПОРУДА В УРБАНІСТИЧНОМУ ОТОЧЕННІ (У МІСЬКОМУ АБО ПАРКОВОМУ СЕРЕДОВИЩІ)
АРХІТЕКТУРНА КОМПОЗИЦІЯ. ЗАСОБИ КОМПОЗИЦІЇ ПЛОЩИНИ. ОСНОВНІ ВИДИ КОМПОЗИЦІЇ.
ВІДКРИТА, ЗАКРИТА КОМПОЗИЦІЇ
ОСНОВНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ КОЛЬОРУ. Змішування кольорів. Можливості інструментів. Тепла, холодна, мішана гами. Кольоровий спектр. Хроматичне та ахроматичне коло. Гармонійне сполучення кольорів
ЗАСОБИ КОМПОЗИЦІЇ ПЛОЩИНИ. КОНТРАСТ, НЮАНС
ЗАСОБИ КОМПОЗИЦІЇ ПЛОЩИНИ.
МЕТР, РИТМ.
ЗАСОБИ КОМПОЗИЦІЇ ПЛОЩИНИ. СТАТИКА, ДИНАМІКА.
Рівновага форм та її види. Основні принципи побудови форми за допомогою засобу “статика”, “динаміка”
ЗАСОБИ КОМПОЗИЦІЇ ПЛОЩИНИ.
РАЦІЯ, ІРРАЦІЯ
ФРОНТАЛЬНА КОМПОЗИЦІЯ.
Методи та критерії оцінювання: Впродовж семестру і на заліку студент може набрати до 100 балів Для допуску до заліку студент повинен виконати всі навчальні завдання.
Критерії оцінювання результатів навчання: Критерії оцінювання результатів навчання студентів з архітектурної графіки та композиції
Техніка графічного виконання: володіння технікою графіки, якість нанесення штрихування, прямих ліній, використання тонової графіки, фарб для передачі ефектів повітряної перспективи;
Пропорції співвідношення елементів композиції: - cпіврозмірність елементів композиції, їх взаємне розташування, для вираження оригінальності ідеї обраної композиції;
Колористичне вирішення композиції: - відповідність кольорового вирішення сформульованому завданню, правильність світлотіньового вирішення, виразність кольору.
Правильна побудова елементів композиції у просторі: правильність геометричної побудови елементів і всієї композиції в цілому та правильність перспективної або аксонометричної побудови елементів і всієї композиції в цілому у просторі;
Організація тривимірного простору: композиційна ідея організації тривимірного простору з заданих геометричних тіл;
- правильність розміщення елементів композиції на площині, у просторі і по відношенню один до одного з точки зору основної композиційної ідеї;
100-88 балів – оцінка «А» («відмінно») виставляється, якщо студент демонструє високий рівень знання навчального матеріалу в заданому обсязі, необхідний рівень умінь і навичок, правильно й обґрунтовано приймає необхідні рішення в різних нестандартних ситуаціях, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідає на поставлені запитання, а також за вміє застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних завдань;
87-80 балів – оцінка В («дуже добре») виставляється за знання навчального матеріалу модуля вище середнього рівня, включаючи розрахунки, аргументовані відповіді на поставлені запитання (можливі певні неточності), уміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач;
79-71 бал – оцінка С («добре») виставляється за загалом правильне розуміння студентом навчального матеріалу, включаючи аргументовані відповіді на поставлені запитання (можливі певні (неістотні) недоліки). Студент засвоїв основний теоретичний матеріал та уміє використовувати знання для вирішення стандартних завдань;
70-61 бал – оцінка D («посередньо») виставляється за посередні знання навчального матеріалу модуля, мало аргументовані відповіді, слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач, а трансформація умінь в нових умовах викликає певні труднощі;
60-50 балів – оцінка Е («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу модуля, неточні або неаргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних знань на практиці, що, однак, не є перешкодою до подальшого навчання;
49-26 балів – оцінка FX («незадовільно» з можливістю повторного заліку) виставляється за незнання основної частини навчального матеріалу модуля, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач;
25-00 балів – оцінка F («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням модуля) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу модуля, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватись під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Архітектурна графіка [Текст] : метод. вказівки до виконання практ. завдань для студ. спец. 6.120100 "Дизайн архітектурного середовища" / уклад. О. В. Чемакіна, В. І. Дриженко ; Національний авіаційний ун-т. Інститут екології та дизайну. Факультет архітектури та дизайну. - К. : НАУ, 2005. - 41 с.: іл. - Бібліогр.: с. 13.
2. Відмивка перспективи пам'ятника архітектури (поліхромія) [Текст] : метод. вказівки і прогр. до викон. курсової роботи для студ. I курсу архіт. ф-ту спец. 7.120102 "Архітектура будівель і споруд", 7.120105 "Дизайн архітектурного середовища", 7.120103 "Містобудування" / уклад. Т. М. Ладан ; Київський національний ун-т будівництва і архітектури. - К. : КНУБА, 2007. - 20 с.: рис. - Бібліогр.: с. 19.
3. Геометричне креслення [Текст] : навч. посібник для студ. вищих навч. закл. / Т. М. Клименюк [и др.] ; ред. Т. М. Клименюк ; Національний ун-т "Львівська політехніка". - Л. : Видавництво Національного ун-ту "Львівська політехніка", 2003. - 183 с.: рис. - (Дистанційне навчання).
4. Гордєєва, Є. П. Перспектива [Текст] : зб. завдань: Навч. посібник / Є. П. Гордєєва, Я. Р. Лелик ; Луцький держ. технічний ун-т. - Луцьк : ЛДТУ, 2003. - 185 с.: рис., табл. - Бібліогр.: с. 181-182.
5. Клименюк Т. М. Архітектурні обміри та інвентаризація пам'ятників [Текст] : навч. посіб. / Т. М. Клименюк, Х. С. Бойко ; Нац. ун-т "Львів. політехніка". - 2-ге вид. - Л. : Вид-во Львів. політехніки, 2012. - 173 с. : іл. - Бібліогр.: с. 152-156.
6. Петришин Г. П. Архітектурна графіка [Текст] : навч. посіб. для студ. базового напряму 6.12.01 "Архітектура" / Г. П.Петришин, М. М. Обідняк ; ред. Г. П. Петришин. - Л. : РАСТР-7, 2009. - 272 с.: рис. - Бібліогр.: с. 270.
7. Петришин Г. П. Архітектурне проектування. Початковий курс [Текст] : підруч. для студ. вищ. навч. закл., які навчаються за напрямом "Архітектура" / Г. П. Петришин, М. М. Обідняк. - Л. : РАСТР-7, 2010. - 275 с. : рис. - Бібліогр.: с. 272-275
8. Проектна графіка [Текст] : навч. посіб. / Т. М. Клименюк [та ін.] ; за ред. Т. М. Клименюк ; Нац. ун-т "Львів. політехніка". - 2-ге вид., допов. і перероб. - Л. : Вид-во Львівської політехніки, 2011. - 220 с. : рис. - Бібліогр.: с. 216-218.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).