Дендрологія
Спеціальність: Містобудування
Код дисципліни: 7.191.02.E.020
Кількість кредитів: 5.50
Кафедра: Містобудування
Лектор: к.с.-г. н. доцент Лукащук Галина Богданівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: - загальні компетентності:
1. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.
2. Прагнення до збереження навколишнього середовища.
- спеціальні (фахові) компетентності:
1. Проектування ландшафтних об’єктів із застосуванням знань з дендрології.
2. Прийняття компетентного рішення в питаннях збереження культурного ландшафту.
3. Компетентність спеціалістів у ландшафтно-просторовій організації міст застосовується у виконанні Генерального плану міст, розробці стратегії його розвитку з врахуванням принципів зрівноваженого розвитку.
Результати навчання: 1. Вміти використовувати методичні підходи до оцінки природно-ресурсного потенціалу і його екологічно-безпечних форм використання та відтворення.
2. Вміти визначати територіальну організацію та оцінювати ресурсний потенціал територій щодо стану та перспектив розвитку.
3. Проектувати міське середовище з врахуванням соціуму та принципів зрівноваженого розвитку.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Сучасні концепції та інновації в архітектурі та містобудуванні.
Ландшафтно-просторова організація міст і регіонів.
Короткий зміст навчальної програми: Процес урбанізації спричинив до утворення в містах специфічних екологічних умов, що різко відрізняються від природних. Створення сприятливих умов існування зелених насаджень позитивно впливає на міське середовище, поліпшуючи кліматичні особливості місцевості, регулюючи вологість, склад повітря, вітровий режим тощо. У формуванні ландшафтних об’єктів використовуються захисна і просторово-організаційна функції зелених насаджень. Рослини є важливим компонентом у просторовому моделюванні урбаністичного простору.
Навчальна дисципліна «Дендрологія» складається із 15 лекцій і має на меті розглянути основні питання формування ландшафтних композицій у середовищі міста, використовуючи декоративні якості і біологічні властивості рослинного світу (дерев і кущів). При формуванні ландшафтних композицій остаточний добір рослин проходить із урахуванням біологічних, функціональних і архітектурно-художніх вимог.
У рамках дисципліни розглядається мета, завдання дендрології, функція та роль дерев і кущів у ландшафті. Відбувається ознайомлення із ботанічною термінологією: ботанічним видом, внутрішньовидовою різноманітністю; визначенням поняття про ареалу виду; поняттям про інтродукцію, адаптацію, акліматизацію та натуралізацію рослин. Розглядаються особливості морфологічної будови деревних рослин: морфологія вегетативних та генеративних органів, У парках м. Львів проходить ознайомлення із життєвими формами деревних рослин, їх декоративними особливостями. У процесі лекційного курсу проходить вивчення екологічних особливостей деревних рослин, розглядається класифікація екологічних факторів, зонування Східної Європи та ландшафтно-кліматичне районування України. Розглядаються декоративні властивості деревних рослин, принципи їх добору у ландшафтні композиції та основні елементи ландшафтних композицій.
На практичних заняттях студенти ознайомлюються із видовим складом деревних рослин та їх таксономічною структурою. У міському середовищі розглядають елементи ландшафтних композицій та вивчають їхню функцію.
Опис: 1. Вступ
Мета, завдання дендрології. Дерева і кущі в ландшафті. Вступ до термінології: ботанічний вид, внутрішньовидова різноманітність; визначення поняття про ареалу виду; поняття про інтродукцію, адаптацію, акліматизацію та натуралізацію рослин.
2. Особливості морфологічної будови деревних рослин: морфологія вегетативних та генеративних органів. Тематична екскурсія у Ботанічний сад ім. Івана Франка.
- Морфологічна будова деревних рослин.
- Морфологія вегетативних та генеративних органів деревних рослин: корінь; пагін; крона; брунька; листок, квітка, суцвіття, плід, супліддя, насінина.
3.Загальні відомості про дерева і кущі. Ознайомлення із життєвими формами деревних рослин у парках м. Львів (парк ім. Івана Франка, сквер на площі св. Юра).
- Життєві форми деревних рослин.
- Класифікація деревних рослин за висотою.
- Класифікація деревних рослин за швидкістю росту.
- Розподіл за довговічністю.
4. Екологія деревних рослин: класифікація екологічних факторів, абіотичні фактори, біотичні фактори. Зонування Східної Європи та ландшафтно-кліматичне районування України.
-Класифікація екологічних факторів. Абіотичні фактори:
• Геліо-та геофізичні фактори.
• Кліматичні екологічні фактори.
• Едафічні (ґрунтові) екологічні фактори.
- Біотичні фактори та їх вплив на деревні рослини.
5. Декоративні властивості деревних рослин: форма крони, декоративні властивості листків, квіток та плодів. Тематична екскурсія у Стрийський парк.
- Декоративні властивості деревних рослин за формою крони, її щільністю, текстурою. Декоративні ознаки стовбура і гілок.
- Декоративні властивості листків: форма (орнамент листків); фактура листової пластинки; забарвлення листків; час розпускання і опадання.
- Декоративні властивості квіток, плодів та суплідь.
6. Фізіономічні типи деревних рослин. Основні стилі ЛА.
- Фізіономічні типи деревних рослин.
- Поділ Голонасінних та Квіткових на фізіономічні типи.
- Фізіономічні типи кущів.
- Регулярний, пейзажний, змішаний, їх сучасні видозміни.
7. Дерева і кущі в ландшафті. Принципи підбору та поєднання дерев і кущів у композиції.
- Принципи підбору дерев і кущів у композиції:
o фізіономічний принцип підбору деревних видів;
o екологічний принцип;
o фітоценотичний принцип;
o систематичний принцип.
8. Основні елементи ландшафтної композиції деревних рослин. Тематична екскурсія у Ботанічний сад НЛТУ України.
- Підходи до формування елементів ландшафтної композиції.
- Основні елементи ландшафної композиції деревних рослин:
o солітери (поодинокі дерева і кущі);
o декоративні групи;
o деревні масиви, гаї;
o лінійні насадження: алеї, зелені стіни, живоплоти, бордюри, боскети;
o вертикальне озеленення.
Методи та критерії оцінювання: Збір та монтування гербарію обраної деревно-кущової рослини, виконання графічних робіт за декоративними ознаками обраної рослини, презентація про еколого-біологічні та декоративні властивості обраного виду, здача колоквіуму за гербарними зразками -поточний контроль. Підсумковий контроль - іспит. Теоретичні знання діагностуються стандартизованим контролем із застосування тестової методики з альтернативним вибором відповідей І та ІІ рівня складності та описовими відповідями і ескізними рисунками. Знання практичних методик подане в тестах та вміння їх застосовувати діагностуються як виконання індивідуального науково-дослідницького завдання – колоквіуму за гербарними зразками.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК):
- колоквіум за гербарним матеріалом – 20 %;
- презентація про еколого-біологічні та декоративні властивості обраного виду, виконання гербарію – 10 ;
- графічні робота за декоративними ознаками обраного виду - 10 б.
Іспит (тести) - 40%
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Лукащук Г.Б. Дендрологія: навч. посібник /Г.Б. Лукащук; за ред. проф. Г.П. Петришин. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2020. - 348 с.
2. Містобудівне проєктування. Частина 1. Місто як об'єкт проєктування: підручник /за ред. Петришин ГП, Посацького БС, Ідак ЮВ. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2021. – 268 с.
3. Містобудівне проєктування. Ч. 2 : Проектування структурних елементів міста: підручник /за ред Петришин ГП, Посацького БС, Ідак ЮВ. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2022. – …с.
4. Лукащук Г.Б. Дендрологія: конспект лекцій для студентів інституту архітектури базового напрямку 6.060102 «Архітектура» спеціальності 8(7).06010202 «Містобудування» спеціалізації «Ландшафтна архітектура» / Г.Б. Лукащук. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2015. – 106 с.
5. Екзотичні дерева, кущі та ліани в ландшафтах України. / Автор Ю. Сударікова. – К.: ТОВ «Інжирінг». 2019. – 336 с.
6. Крижановская Н. Я. Основи ландшафтної архітектури та дизайну: підручник / Н. Я Крижановська, М.А. Вотінов, О. В. Смірнова. –Харків: ХНУМГ ім. О.М. Бекетова. 2019. – 348 с.
7. P. Kowalski, L. Moszkowicz, I. Krzeptowska-Moszkowicz, J. Tarajko-Kowalski. Szata roslinna dla architektow krajobrazu. Wybrane zgadnienia. – Krakow: Instytut Architektury Krajobrazu Politechnika Krakowska. - 2015. – 217 c.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).