Проєктування систем теплопостачання
Спеціальність: Теплогазопостачання і вентиляція
Код дисципліни: 7.192.07.O.005
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Теплогазопостачання і вентиляція
Лектор: Савченко О.О.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
інтегральна компетентність:
ІНТ, Здатність розв’язувати задачі дослідницького та/або інноваційного характеру у сфері будівництва та цивільної інженерії.
загальні компетентності:
ЗК04 - Здатність приймати обґрунтовані рішення.
спеціальні фахові компетентності:
СК03 - Здатність розробляти та реалізовувати проєкти в галузі будівництва та цивільної інженерії.
Результати навчання: РН 01. Проектувати будівлі і споруди (відповідно до спеціалізації), в тому числі з використанням програмних систем комп’ютерного
проектування, з метою забезпечення їх надійності та довговічності, прийняття раціональних проектних та технічних рішень, техніко-економічного обґрунтування, враховуючи особливості об’єкта будівництва, визначення оптимального режиму його функціонування та впровадження заходів з ресурсо- та енергозбереження.
РН08. Підбирати сучасні матеріали, технології і методи виконання будівельних робіт, враховуючи архітектурно-планувальну, конструктивну частину проєкту та виробничу базу будівельної організації.
ЗН2. Критичне осмислення проблем у галузі та на межі галузей знань.
УМ 1. Спеціалізовані уміння/навички розв’язання проблем, необхідні для проведення досліджень та/або провадження інноваційної діяльності з метою розвитку нових знань та процедур
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Нетрадиційні джерела енергії
Промислові технології та очистка вентиляційно-технологічних викидів
Проектування систем вентиляції
Інженерні мережі та споруди
Економіка та управління будівництвом
Проектування систем опалення
Короткий зміст навчальної програми: В даній навчальній дисципліні розглянуто питання теплових мереж централізованих систем теплопостачання, наведено методи розрахунку та підбору обладнання систем теплопостачання, теплових мереж та теплових пунктів. Крім того розглянуті питання регулювання відпуску теплоти споживачам водяних систем теплопостачання, компенсації теплових видовжень, теплової ізоляції трубопроводів та захисту від корозії теплових мереж.
Опис: Централізовані системи теплопостачання. Класифікація. Вибір системи теплопостачання.
Регулювання відпуску теплоти споживачам у водяних системах теплопостачання. Оптимізація температурних графіків.
Монтажна схема системи теплопостачання. Гідравлічний розрахунок трубопроводів водяної системи теплопостачання. Побудова п’єзометричного графіка.
Компенсація температурних видовжень трубопроводів водяних теплових мереж
Теплова ізоляція водяних теплових мереж. Визначення товщини теплової ізоляції трубопроводів водяної теплової мережі.
Захист трубопроводів теплової мережі від внутрішньої та зовнішньої корозії.
Парові системи теплопостачання.
Напрямки модернізації та розвитку систем централізованого теплопостачання.
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання знань студентів з дисципліни “Проектування систем теплопостачання” проводиться у вигляді семестрового контролю знань, який проводиться у кінці семестру.
Поточний контроль знань студентів з дисципліни “Проектування систем теплопостачання” включає такі форми оцінювання:
Оцінювання під час заняття:
– Оцінка виконання лабораторних робіт та їх захист під час заняття – 5,0 бал за кожне виконання лабораторної роботи під час заняття протягом семестру
Семестровий контроль знань включає в себе результати поточного контролю знань студентів, що проводився протягом семестру, та екзаменаційний контроль.
Критерії оцінювання результатів навчання: Екзаменаційні завдання побудовано також за трьома рівнями складності. Максимальна сума балів за екзаменаційне завдання – 60. До цієї кількості додаються результати поточного контролю (максимально – 30 балів). Усна компонента – 10 балів. Максимальна кількість балів за семестровий контроль – 100. Фактична кількість балів, отримана здобувачем освіти, переводиться в державну підсумкову оцінку.Екзаменаційні завдання побудовано також за трьома рівнями складності. Максима-льна сума балів за екзаменаційне завдання – 70. До цієї кількості додаються результати поточного контролю (максимально – 30 балів). Усна компонента – 10 балів. Максимальна кількість балів за семестровий контроль – 100. Фактична кількість балів, отримана здобувачем освіти, переводиться в державну підсумкову оцінку.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 7. Навчально-методичне забезпечення
1. ЕНМК «Проектування систем теплопостачання», сертифікат №00834, номер Е41-196-23 від 13.06.2014.
2. Проєктування систем теплопостачання житлового кварталу міста: метод. рекомендації до виконання курсової роботи з курсу “Проєктування систем теплопостачання”/ уклад.: О. О. Сав¬ченко, Ю. С. Юркевич, О. Т. Возняк, Б. І. Пізнак. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2023. – 48 с.
3. Комплекс лабораторних робіт. І визначення тепловтрат для відкрито прокладеної діля-нки трубопроводу. І Визначення коефіцієнта корисної дії теплової ізоляції трубопро-воду: метод вказівки до лабораторних робіт з курсу «Проектування систем теплопо-стачання» / Укл.: Ю. С. Юркевич, Н. А. Сподинюк, В. Ю. Ярослав, Х. В. Миронюк. – Львів:Вид-во Львівської політехніки, 2016. -12 с.
4. Дослідження компенсаційної здатності П-подібного компенсатора: методичні вказівки до лабораторної роботи з дисциплін «Проектування систем теплопостачання» / Укл.: В. М. Желих, Ю. С. Юркевич, О. О. Савченко, В. Ю. Ярослав, Х. Р. Козак. – Львів: Видавництво Національного університету „Львівська політехніка”. 2018. – 16 с.
5. Визначення температурного поля у ґрунті навколо однокоміркового непрохідного ка-налу з двотрубним теплопроводом: методичні рекомендації до виконання лаборатор-ної роботи з курсу «Проектування систем теплопостачання» / Укл.: Юркевич Ю. С., Савченко О.О., Львів, 2020. – 12 с.
6. Визначення температурного поля у ґрунті навколо безканально прокладеного теплоп-роводу : методичні рекомендації до виконання лабораторної роботи з курсу «Проекту-вання систем теплопостачання» / Укл.: Юркевич Ю. С., Савченко О.О., Львів, 2020 – 12 с.
8. Рекомендована література
Базова
1. ДБН В.2.5-64: 2012. Внутрішній водопровід і каналізація. К. – 2013р.
2. ДБН. 2.5-39:2008. Інженерне обладнання будинків і споруд. Зовнішні мережі та спору-ди. Теплові мережі. К. – 2008 р.
Допоміжна
1. Єнін П.М., Швачко Н.А. Теплопостачання (частина 1 “Теплові мережі та споруди“). Навчальний посібник. – К.: Кондор, 2010. - 244с.
2. Визначення теплового навантаження будівель та вибір системи теплопостачання: навч. посіб. /В.В.Дубровська, В.І. Шкляр – К.: НТУУ «КПІ», 2011. – 116 с.
3. Теплопостачання: ВНТУ / О. Д. Панкевич, О. І. Ободянська, О. В. Титко. – Вінниця : ВНТУ, 2021. – 85 с.
4. Теплозабезпечення великих міст України: поточний стан і напрями модернізації : кол. моногр. / за ред. М. О. Кизима, Є. І. Котлярова, Харків: ФОП Лібуркіна Л. М., 2021, 340 с.
5. Карп, І. М., Нікітін, Є. Є., П’яних, К. Є., Сігал, О. І, Дубовський, С. В., Гелетуха, Г. Г., … Федоренко, В. М. Стан та шляхи розвитку системи централізованого теплопоста-чання в Україні. Книга 1. Київ: Наукова думка, (2021) 264 с.
6. Е.М.Сістані, І. Ковальчук, Л. Ушилайтите-Шульте, М. фон Краузе-Кон, М. Кабакова, О. Жук, С. Шмельхер, В. Бондарук. Посібник для України. Трансформація системи те-плопостачання. Частина А: Цілі та загальні умови. Переклад: Д-р Юрій Сильвестров, Видавець: Німецьке енергетичне агентство ГмбХ Deutsche Energie-Agentur GmbH (de-na), 2020, 48 с.
7. Savchenko O., Lis A. Economic indicators of heating system of a building in Ukraine and Poland // Budownictwo o Zoptymalizowanym Potencjale Energetycznym.– 2020. – Vol. 9, № 2. – S. 97–102.
8. Savchenko O., Yurkevych Y., Zhelykh V., Voznyak O. Review of schemes of geothermal district heating and recommendations for their use in Lviv region // Lecture Notes in Civil Engineering. – 2022. – Vol. 290: P. 344–354.
9. Yurkevych Y., Savchenko O., Savchenko Z. Prospects for development of geothermal energy in Lviv region // Енергетика та системи керування. – 2022. – Vol.8, № 1. – С. 1–6
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Проєктування систем теплопостачання (курсова робота)
Спеціальність: Теплогазопостачання і вентиляція
Код дисципліни: 7.192.07.O.009
Кількість кредитів: 2.00
Кафедра: Теплогазопостачання і вентиляція
Лектор: кандидат технічних наук., доцент Савченко О.О.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
інтегральна компетентність:
ІНТ, Здатність розв’язувати задачі дослідницького та/або інноваційного характеру у сфері будівництва та цивільної інженерії.
загальні компетентності:
ЗК04 - Здатність приймати обґрунтовані рішення.
спеціальні фахові компетентності:
СК03 - Здатність розробляти та реалізовувати проєкти в галузі будівництва та цивільної інженерії.
Результати навчання: РН 01. Проєктувати будівлі і споруди (відповідно до спеціалізації), в тому числі з використанням засобів комп’ютерного проєктування.
РН06. Застосовувати сучасні математичні методи для аналізу статистичних даних, розрахунку та оптимізації параметрів проєктування та технологічних процесів спорудження будівель та споруд.
УМ3. Здатність розв’язувати проблеми у нових або незнайомих середовищах за наявності неповної або обмеженої інформації з урахуванням аспектів соціальної та етичної відповідальності
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Нетрадиційні джерела енергії
Промислові технології та очистка вентиляційно-технологічних викидів
Проектування систем вентиляції
Інженерні мережі та споруди
Економіка та управління будівництвом
Проектування систем опалення
Короткий зміст навчальної програми: В даній навчальній дисципліні розглянуто питання теплових мереж централізованих систем теплопостачання, наведено методи розрахунку та підбору обладнання систем теплопостачання, теплових мереж та теплових пунктів. Крім того розглянуті питання регулювання відпуску теплоти споживачам водяних систем теплопостачання, компенсації теплових видовжень, теплової ізоляції трубопроводів та захисту від корозії теплових мереж.
Опис: Кліматичні дані місця будівництва. Визначення розрахункових теплових потоків для систем опалення, вентиляцію та гаряче водопостачання споживачів.
Визначення розрахункових витрат мережевої води для споживачів. Побудова монтажної схеми.
Регулювання теплового навантаження на опалення, вентиляцію та гаряче водопостачання з побудовою температурного графіка, годинних графіків витрати теплоти, графіків витрат мережевої води на опалення.
Регулювання теплового навантаження на опалення, вентиляцію та гаряче водопостачання з побудовою температурного графіка, годинних графіків витрати теплоти, графіків витрат мережевої води на вентиляцію та гаряче водопостачання.
Гідравлічний розрахунок водяної теплової мережі. Побудова графіку тисків двотрубної водяної теплової мережі.
Перевірний розрахунок товщини теплової ізоляції.
Розрахунок компенсатору теплових видовжень.
Розрахунок та підбір необхідного насосного обладнання.
Методи та критерії оцінювання: Максимальний бал - 100. Оформлення листа А1 - 20 балів, Розрахунки у пояснювальній записці - 30 балів. Захист КР - 50 балів.
Критерії оцінювання результатів навчання: Максимальний бал - 100. Оформлення листа А1 - 20 балів, Розрахунки у пояснювальній записці - 30 балів. Захист КР - 50 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 7. Навчально-методичне забезпечення
1. ЕНМК «Проектування систем теплопостачання», сертифікат №00834, номер Е41-196-23 від 13.06.2014.
2. Проєктування систем теплопостачання житлового кварталу міста: метод. рекомендації до виконання курсової роботи з курсу “Проєктування систем теплопостачання”/ уклад.: О. О. Сав¬ченко, Ю. С. Юркевич, О. Т. Возняк, Б. І. Пізнак. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2023. – 48 с.
3. Комплекс лабораторних робіт. І визначення тепловтрат для відкрито прокладеної діля-нки трубопроводу. І Визначення коефіцієнта корисної дії теплової ізоляції трубопро-воду: метод вказівки до лабораторних робіт з курсу «Проектування систем теплопо-стачання» / Укл.: Ю. С. Юркевич, Н. А. Сподинюк, В. Ю. Ярослав, Х. В. Миронюк. – Львів:Вид-во Львівської політехніки, 2016. -12 с.
4. Дослідження компенсаційної здатності П-подібного компенсатора: методичні вказівки до лабораторної роботи з дисциплін «Проектування систем теплопостачання» / Укл.: В. М. Желих, Ю. С. Юркевич, О. О. Савченко, В. Ю. Ярослав, Х. Р. Козак. – Львів: Видавництво Національного університету „Львівська політехніка”. 2018. – 16 с.
5. Визначення температурного поля у ґрунті навколо однокоміркового непрохідного ка-налу з двотрубним теплопроводом: методичні рекомендації до виконання лаборатор-ної роботи з курсу «Проектування систем теплопостачання» / Укл.: Юркевич Ю. С., Савченко О.О., Львів, 2020. – 12 с.
6. Визначення температурного поля у ґрунті навколо безканально прокладеного теплоп-роводу : методичні рекомендації до виконання лабораторної роботи з курсу «Проекту-вання систем теплопостачання» / Укл.: Юркевич Ю. С., Савченко О.О., Львів, 2020 – 12 с.
8. Рекомендована література
Базова
1. ДБН В.2.5-64: 2012. Внутрішній водопровід і каналізація. К. – 2013р.
2. ДБН. 2.5-39:2008. Інженерне обладнання будинків і споруд. Зовнішні мережі та спору-ди. Теплові мережі. К. – 2008 р.
Допоміжна
1. Єнін П.М., Швачко Н.А. Теплопостачання (частина 1 “Теплові мережі та споруди“). Навчальний посібник. – К.: Кондор, 2010. - 244с.
2. Визначення теплового навантаження будівель та вибір системи теплопостачання: навч. посіб. /В.В.Дубровська, В.І. Шкляр – К.: НТУУ «КПІ», 2011. – 116 с.
3. Теплопостачання: ВНТУ / О. Д. Панкевич, О. І. Ободянська, О. В. Титко. – Вінниця : ВНТУ, 2021. – 85 с.
4. Теплозабезпечення великих міст України: поточний стан і напрями модернізації : кол. моногр. / за ред. М. О. Кизима, Є. І. Котлярова, Харків: ФОП Лібуркіна Л. М., 2021, 340 с.
5. Карп, І. М., Нікітін, Є. Є., П’яних, К. Є., Сігал, О. І, Дубовський, С. В., Гелетуха, Г. Г., … Федоренко, В. М. Стан та шляхи розвитку системи централізованого теплопоста-чання в Україні. Книга 1. Київ: Наукова думка, (2021) 264 с.
6. Е.М.Сістані, І. Ковальчук, Л. Ушилайтите-Шульте, М. фон Краузе-Кон, М. Кабакова, О. Жук, С. Шмельхер, В. Бондарук. Посібник для України. Трансформація системи те-плопостачання. Частина А: Цілі та загальні умови. Переклад: Д-р Юрій Сильвестров, Видавець: Німецьке енергетичне агентство ГмбХ Deutsche Energie-Agentur GmbH (de-na), 2020, 48 с.
7. Savchenko O., Lis A. Economic indicators of heating system of a building in Ukraine and Poland // Budownictwo o Zoptymalizowanym Potencjale Energetycznym.– 2020. – Vol. 9, № 2. – S. 97–102.
8. Savchenko O., Yurkevych Y., Zhelykh V., Voznyak O. Review of schemes of geothermal district heating and recommendations for their use in Lviv region // Lecture Notes in Civil Engineering. – 2022. – Vol. 290: P. 344–354.
9. Yurkevych Y., Savchenko O., Savchenko Z. Prospects for development of geothermal ener-gy in Lviv region // Енергетика та системи керування. – 2022. – Vol.8, № 1. – С. 1–6
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).