Системи тепло- та холодопостачання
Спеціальність: Теплогазопостачання і вентиляція
Код дисципліни: 7.192.07.E.021
Кількість кредитів: 3.50
Кафедра: Теплогазопостачання і вентиляція
Лектор: к.т.н., доцент Юркевич Ю.С.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
інтегральна компетентностіь
ІНТ - Здатність розв’язувати задачі дослідницького та/або інноваційного характеру у сфері будівництва та цивільної інженерії.
Загальні компетентності
ЗК2. Здатність проводити дослідження на відповідному рівні.
Спеціальні фахові компетентності:
СК3. Здатність розробляти та реалізовувати проєкти в галузі будівництва та цивільної інженерії.
Спеціальні фахові компетентності професійного спрямування (СКП)
СКП1.3. Здатність розробляти спеціалізовані розділи проектної документації, вести контроль за впровадженням в процесі зведення та експлуатації систем теплопостачання та вентиляції.
Результати навчання: -методи проектування систем тепло-та холодопостачання, теплових пунктів, методи обгрунтування та розрахунку систем теплопостачання, методів регулювання відпуску теплоти;
- -набуття навичок проектування схем тепло-та холодопостачання, схем приєднання споживачів до теплових мереж, схем використання для теплопостачання вторинних та поновлюваних енергоресурсів.
- сучасні досягнення інноваційних технологій в галузі послуг з проектування, монтажу та експлуатації систем тепло-та холодопостачання;
- методології проектування та модернізації об’єктів тепло-та холодопостачання відповідно до нормативних вимог чинних стандартів і технічних умов;
- основи економіки та управління проектами в галузі послуг з проектування, монтажу та експлуатації систем тепло-та холодопостачання;
- структуру, принципи роботи та проектування, технічних характеристик і особливостей функціонування основних елементів систем тепло-та холодопостачання.
РН2. Приймати ефективні проєктні та технічні рішення, враховуючи особливості об’єкта будівництва, аспекти соціальної та етичної відповідальності, техніко-економічного обґрунтування, визначення оптимального режиму його функціонування та впровадження заходів із ресурсо- та енергозбереження.
РНС1.3. Системно мислити та застосовувати творчі здібності до формування принципово нових ідей при розробці систем тепло- та холодопостачання.
ЗН1. Спеціалізовані концептуальні знання, що включають сучасні наукові здобутки у сфері професійної діяльності або галузі знань і є основою для оригінального мислення та проведення досліджень.
АіВ2. Відповідальність за внесок до професійних знань і практики та/або оцінювання результатів діяльності команд та колективів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: «Вентиляція», «Енергоощадність в системах теплогазопостачання та вентиляції», «Виконання бакалаврської кваліфікаційної роботи».
Короткий зміст навчальної програми: В навчальній дисципліні «Тепло- та холодопостачання» розглянуті питання основних, найбільш поширених схемних рішень систем централізованого та децентралізованого тепло- та холодопостачання , наведено методи розрахунку теплових навантажень основних споживачів теплової енергії. Особлива увага приділена вибору та розрахунку обладнання та трубопроводів теплових пунктів систем теплопостачання , підбору теплової ізоляції та компенсації температурних видовжень трубопроводів
В навчальній дисципліні «Тепло- та холодопостачання» розглянуті питання основних джерел теплової енергії та холоду.
Навчальна дисципліна «Тепло- та холодопостачання» передбачає вивчення сучасних методів перетворення енергії органічного палива в теплоносій з потрібними споживачам параметрами.
Проводиться аналіз існуючого на ринук України обладнання для стстем «Тепло- та холодопостачання» та порівняння їх технічних характеристик. У навчальному курсі висвітлюються шляхи підвищення ефективності роботи та модернізації систем «Тепло- та холодопостачання».
Розглядаються сучасні підходи до експлуатації і наладки систем «Тепло- та холодопостачання»; вивчаються методи діагностики їх технічного стану та зниження негативного впливу на довкілля .
Опис: Вступ. Основні терміни, поняття та визначення. Історія розвитку систем тепло-та холодопостачаня та нові підходи до організації забезпечення споживачів теплотою та холодом. Досвід розвитку систем централізованого та децентралізованого тепло та-холодопостачання технічно розвинутих країн Європи.
Класифікація систем теплопостачання та їх складові частини: джерела
теплової енергії, теплові мережі, споживачі теплоти. Актуальність застосування тих чи інших систем теплопостачання в сучасній інженерній практиці.
Споживачі теплоти на промислових підприємствах та в житлово-
комунальному секторі. Розрахунки теплових навантажень споживачів теплоти для проектування джерела теплопостачання.
Годинні графіки витрати теплоти для всіх видів споживання. Побудова графіка витрати теплоти за тривалістю теплового навантаження. Методи і засоби регулювання теплового навантаження
Основні схеми отримання теплової енергії на основі органічного палива. Принципова схема сучасного котлоагрегату. Схема
одночасного отримання теплової та електричної енергії. Схема "міні¬ -ТЕЦ" на основі двигуна внутрішнього згоряння.
Водяні системи теплопостачання. Схеми залежного і незалежного приєднання систем опалення до теплових мереж. Закриті і відкриті водяні системи теплопостачання. Переваги, недоліки закритих і відкриті водяних систем теплопостачання. Схеми приєднання систем гарячого водопостачання (СГВ) до водяних теплових мереж у закритій та відкритій системі теплопостачання.
Теплонасосні джерела теплопостачання. Застосування ТНУ в світовій практиці Технічні трудноці та економічна доцільність застосування теплових насосів в системах теплопостачання
Теплонасосні станції – ефективне джерело тепло постачання Застосування когенераційних технологій в теплонасосних джерелах теплопостачання. Вибір холодоагенту для теплонасосних установок.
Вплив температур підведення і відведення теплоти та температури навколишнього середовища на ефективність роботи ТНУ
Ефективність теплонасосних станцій в системах теплопостачання
Ефективність застосування ТНУ з електроприводом компресора на теплонасосних станціях
Ефективність застосування ТНУ з дизельним приводом компресора на теплонасосних станціях
Ефективність застосування теплонасосних установок з приводом компресора від газотурбінної установки та утилізацією теплоти відхідних газів в топках водогрійних котлів
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання знань студентів з дисципліни “Проектування систем теплопостачання” проводиться у вигляді семестрового контролю знань, який проводиться у кінці семестру.
Поточний контроль знань студентів з дисципліни Опалення ” включає такі форми оцінювання:
Оцінювання під час заняття:
– Оцінка виконання лабораторних робіт та їх захист під час заняття – 5,0 бал за кожне виконання лабораторної роботи під час заняття протягом семестру (6 лабораторних робіт)
Семестровий контроль знань включає в себе результати поточного контролю знань студентів, що проводився протягом семестру, та екзаменаційний контроль.
Екзаменаційні завдання побудовано також за трьома рівнями складності. Максимальна сума балів за екзаменаційне завдання – 70. До цієї кількості додаються результати поточного контролю (максимально – 30 балів). Усна компонента відсутня. Максимальна кількість балів за семестровий контроль – 100. Фактична кількість балів, отримана здобувачем освіти, переводиться в державну підсумкову оцінку.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (лабораторні роботи – 20 балів, усне опитування – 20 балів); підсумковий контроль (60 балів, контрольний захід, письмово-усна форма, іспит).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення
1. ЕНМК
2. Юркевич Ю.С., Возняк О.Т., Желих В.М. Теплогенеруючі установки. Конспект лекцій. Львів, 2006.
3. Юркевич Ю.С. Проектування теплогенеруючих установок малої і середньої продуктивності. Методичні вказівки до виконання курсової роботи. Львів, 2013.
3. Юркевич Ю.С. Савченко О.О. Сухолова І.Є. Визначення коефіцієнта корисної дії водогрійного котла методом прямого балансу. Методичні вказівки до виконання лабораторної роботи. Львів, 2020.
8. Рекомендована література
Базова
1. ДБН В.2.5-39 Теплові мережі: 2008. ,- Київ, Мінрегіонбуд Україна, 2009.
2. ДБН В. 2.5. – 77:2014 Котельні. – Київ: Мінрегіон України, 2014.
3. ДБН В.2.5 – 39: 2008. Інженерне обладнання будинків і споруд. Зовнішні мережі і споруди. Теплові мережі. – К., Мінрегіонбуд, 2009.
4. Іродов В. Ф. Теплогенеруючі установки та їх математичне моделювання : навчальний посібник / В. Ф. Іродов, В. В. Ткачова, Г. Я. Чорноморець. – Дніпропетровськ : Будинок друку, 2015. – 80 с.
5. Варламов Г.Б., Любчик Г.М., Маляренко В.А. Теплоенергетичні установки та екологічні аспекти виробництва енергії: Підручник. Київ: Політехніка, 2003. 250 с.
6. Боженко М.Ф. Джерела теплопостачання та споживачі теплоти: Навч. посіб. / М.Ф.Боженко, В.П.Сало. – Київ: ІВЦ „Видавництво „Політехніка”, 2004. – 192 с.
7. Теплохолодотехніка: навчальний посібник / С. М. Василенко, В. І. Павелко, А. В. Форсюк та ін.. – Київ : Ліра-К, 2019. – 258 с.
8. 2. Лозовський А.П. Основи холодильних технологій: навч. посібник. – Суми: Університетська книга, 2015.– 149 с.Єнін П.М., Швачко Н.А. Теплопостачання (частина І “Теплові мережі та споруди”). Навчальний посібник. – К.: Кондор, 2007, – 244 с.
9. Товажнянский Л.Л., Левченко Б.О. Проблеми енергетики на межі ХХІ століття. Харків, «ХПІ», НТУ, 201 с.
10. Безродний М.К. Теплові насоси та їх використання / М.К. Безродний, І.І. Пуховий, Д.С. Кутра // К.: НТУУ «КПІ». – 2013. – 311 с.
Допоміжна
1. Юркевич Ю.С., Ярослав В.Ю. Визначення доцільності каскадного під’єднання котло-агрегатів. Вісник НУ «ЛП» “Теплоенергетика. Інженерія довкілля. Автоматизація”. -2008. - № 617. – с.3-6.
2. Юркевич Ю.С., Довбуш О.М.Обгрунтування “каскадного” під’єднання водо-грійних котлів. Вісник НУ «ЛП» “Теорія і практика будівництва”. - 2008. - № 627. – с.214-218
3. Пырков В.В. Современные тепловые пункты. Автоматика и регулирование. – К.: ІІ ДП “Такі справи“, 2007.
4. Юркевич Ю.С., Сподинюк Н.А. Екологічні аспекти використання твердого палива в
міських системах опалення. // Вентиляція, освітлення та теплогазопостачання. Науково-технічний збірник. Випуск 17. – К.: КНУБА, 2014. – с.94-100.
9. Інформаційні ресурси
1. Юхим Палей - Нормативні вимоги та практичні рекомендації при проектуванні котелень - Електронна книга
2.http://lityo.com.ua/
3.http://www.abok.ru/
4.http://www.teplota.org.ua/
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).