Промислові технології та очистка вентиляційно-технологічних викидів

Спеціальність: Теплогазопостачання і вентиляція
Код дисципліни: 7.192.07.O.006
Кількість кредитів: 3.50
Кафедра: Теплогазопостачання і вентиляція
Лектор: к.т.н., доцент Юркевич Ю.С.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Основна мета курсу - вивчити найбільш розповсюджені техноло¬гічні процеси та основні типи шкідливостей, які виділяються в хо¬ді цих технологічних процесів. В результаті вивчення курсу студент повинен отримати знання, необхідні для проектної та виробничо-тех¬нологічної діяльності в ділянці промислової вентиляції.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: - здатність розв’язувати складні інженерно-технічні та науково-дослідні проблеми під час професійної діяльності в галузі теплогазопостачання та вентиляції, що передбачає здатність виконувати техніко-економічне порівняння варіантних рішень, застосування сучасних методів натурних досліджень устаткування систем ТГВ, використання енергоощадних технологій. фахові компетентності: - вміння створювати продукти в спеціалізації ТГВ з урахуванням усіх аспектів поставленої задачі, включаючи створення, просування, реалізацію та удосконалення. – вміння використовувати методичні підходи до оцінки природно-ресурсного потенціалу та його екологічно безпечних форм використання та відтворення.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: знати: - технологічні основи проектування вентиляції промпідприємств; - технологічні основи виробництва та основні властивості шкідливостей, які виділяються в найпоширеніших виробництвах (в термічних, ковальськоо-пресових, зварювальних, деревообробних, гальванічних та фарбувальних цехах); - характерні для конкретних технологічних підприємств способи очистки технологічних і вентиляційних викидів. - методології проектування та модернізації об’єктів пило-газоочищення відповідно до нормативних вимог чинних стандартів і технічних умов; - сучасні досягнення інноваційних технологій в галузі послуг з проектування, монтажу та експлуатації систем пило-газоочищення на промпідприємствах; - основи економіки та управління проектами в галузі послуг з проектування, монтажу та експлуатації систем пило-газоочищення; - структуру, принципи роботи та проектування, технічних характеристик і особливостей функціонування основних елементів систем пило-газоочищення. вміти: - застосовувати набуті знання і розуміння для ідентифікації, формулювання і вирішення завдань розвитку систем пило-газоочищення, використовуючи відомі методи; - застосовувати знання технічних характеристик, технологічних особливостей формування та реалізації систем пило-газоочищення; - здійснювати пошук інформації в різних джерелах для вирішення задач в галузі послуг з проектування, монтажу та експлуатації систем пило-газоочищення; - визначити кількість шкідливостей, які виділяються при найрозповсюдженіших в промисловості технологічних процесах; - обґрунтувати та здійснити підбір обладнання для очистки вентиляційних та технологічних викидів. РН01. Проєктувати будівлі і споруди (відповідно до спеціалізації), в тому числі з використанням засобів комп’ютерного проєктування. РН02. Приймати ефективні проєктні та технічні рішення, враховуючи особливості об’єкта будівництва, аспекти соціальної та етичної відповідальності, техніко-економічного обґрунтування, визначення оптимального режиму його функціонування та впровадження заходів із ресурсо- та енергозбереження. ЗН1. Спеціалізовані концептуальні знання, що включають сучасні наукові здобутки у сфері професійної діяльності або галузі знань і є основою для оригінального мислення та проведення досліджень. КОМ 1. Зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема до осіб, які навчаються
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни Фізика Вентиляція Моніторінг внутрішнього стану приміщень Опалення, вентиляція Супутні та наступні навчальні дисципліни Проектування систем опалення Проектування систем вентиляції Раціональне використання паливно-енергетичних ресурсів Нетрадиційні джерела енергії
Короткий зміст навчальної програми: Технологічні основи вентиляції промпідприємств; основні способи визначення кількості шкідливостей, які виділяються в найпоширеніших виробництвах. Технологічні основи виробництва в зварювальних цехах. Найпоширеніші про¬цеси зварювання та шкідливості, які при ньому виділяються, способи визначення кількості шкідливостей, їх основні характеристика. Технологічні основи виробництва в гальванічних цехах. Ха-рактеристика шкідливостей, які виділяються в гальванічних цехах, методи визначення їх кількості. Технологічні основи процесу фарбування, матеріали, які при цьому застосовуються та санітарно-технічна характерис¬тика виробництва. Цехи механічної обробки металів, основні характеристики шкідли¬востей, які виділяються. Технологічні основи основних хімічних виробництв (вироб-ництво мінеральних добрив, миючих засобів, сірчаної кис¬лоти, лакофарбових матеріалів, технічного вуглецю та гумотехнічних виробів). Технологічні основи виробництв, пов’язаних з переробкою та транспортуванням сипучих матеріалів. Установки знепилювання вузлів перевантаження сипучих матеріалів.
Опис: В даній навчальній дисципліні розглянуті питання основних джерел пило-газовиділень у найпоширеніших промислових виробництвах , наведено методи розрахунку кількості шкідливих речовин, які виділяються від технологічного обладнання в робочу зону Особлива увага приділена вибору та розрахунку пило-газоочисного обладнання .
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання знань студентів з дисципліни “Проектування систем теплопостачання” проводиться у вигляді семестрового контролю знань, який проводиться у кінці семестру. Поточний контроль знань студентів з дисципліни Опалення ” включає такі форми оцінювання: Оцінювання під час заняття: – Оцінка виконання лабораторних робіт та їх захист під час заняття – 5,0 бал за кожне виконання лабораторної роботи під час заняття протягом семестру (6 лабораторних робіт) Семестровий контроль знань включає в себе результати поточного контролю знань студентів, що проводився протягом семестру, та екзаменаційний контроль. Екзаменаційні завдання побудовано також за трьома рівнями складності. Максимальна сума балів за екзаменаційне завдання – 70. До цієї кількості додаються результати поточного контролю (максимально – 30 балів). Усна компонента відсутня. Максимальна кількість балів за семестровий контроль – 100. Фактична кількість балів, отримана здобувачем освіти, переводиться в державну підсумкову оцінку.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання знань студентів з дисципліни “Промислові технології та очистка вентиляційно-технологічних викидів” проводиться у вигляді семестрового контролю знань, який проводиться у кінці семестру. Поточний контроль знань студентів з дисципліни “Промислові технології та очистка вентиляційно-технологічних викидів” включає такі форми оцінювання: Оцінювання під час заняття: – Оцінка виконання лабораторних робіт та їх захист під час заняття – 5,0 бал за кожне виконання лабораторної роботи під час заняття протягом семестру (6 лабораторних робіт) Семестровий контроль знань включає в себе результати поточного контролю знань студентів, що проводився протягом семестру, та екзаменаційний контроль. Екзаменаційні завдання побудовано також за трьома рівнями складності. Максимальна сума балів за екзаменаційне завдання – 70. До цієї кількості додаються результати поточного контролю (максимально – 30 балів). Усна компонента відсутня. Максимальна кількість балів за семестровий контроль – 100. Фактична кількість балів, отримана здобувачем освіти, переводиться в державну підсумкову оцінку.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення 1. ЕНМК «Промислові технології та очистка і вентиляційно- технологічних викидів», сертифікат № 04768 від 01.06. 2022 р. 2. Юркевич Ю.С., Возняк О.Т., Желих В.М. Промислові технології та очищення технологічних і вентиляційних викидів. Львів, 2012. 3. Юркевич Ю.С., Шаповал С.П.. Омельчук О.В. Сподинюк Н.А. Промислові технології та очищення технологічних і вентиляційних викидів. Методичні вказівки до лабораторних робіт. Львів 2013. Рекомендована література Базова 1. Гічов Ю.О. Очищення газів. Ч 1,2. Конспект лекцій. ДніпропетровськНМетАУ, 2015 с.44 2. Г. С. Ратушняк О. Г. Лялюк Засоби очищення газових викидів. Навчальний посібник. УНІВЕРСУМ-Вінниця 2008 с.207 3. В.В. Благодатний, Н.І. Магось, Ю.М. Харітонов. Апарати для очищення відхідних газів від забруднень. - Миколаїв НУК -2019. -50 с. 4. Зацерклянний М.М., Зацерклянний О.М., Столевич Т.Б. Процеси захисту навколишнього середовища. Підручник. - Одеса. Фен ікс , 2017. -453 с. 5. Мартиненко С.А. Сучасні технології захисту атмосфери. Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів екологічного профілю - Кропивницький: ЦНТУ, 2019 .- 155 с. 6. В.О. Гнєушев Вентиляція і пневматичний транспорт. Навчальний посібник. - Рівне: НУВГП, --138 с. 7. Онищук О.О. Основи проектуванн хімічних виробництв: курс лекцій - Луцьк : Вежа-Друк, 2020. – 38 с. 8. Гурин В.А., Востріков В.П., Кузьмич Л.В. Основи промислових технологій і матеріалознавства: навчальний посібник.- Рівне: НУВГП, 2019. -310с. Допоміжна 1. ЗаконуУкраїни «Про охорону атмосферного повітря» (із змінами, внесеними згідно із Законом № 2756-VI від 02.12.2010); Відомості Верховної Ради України, 2011, № 23, ст. 160. . 2. ГОСТ 12.1.005-88 «Загальні санітарно-гігієнічні вимоги до повітря робочої зони». 3. ДСН 3.3.6.042-99. Санітарні норми мікроклімату виробничих приміщень. Наказ Міністерства охорони здоров’я України №42 від 01.12.1999. -К., 1999. 4. ДСТУ 3273-95. Безпечність промислових підприємств. Загальні положення та вимоги. - Київ: Держстандарт України , 1995. 5. ДСТУ 60839-1-1-2001. Державний стандарт України. Системи тривожної сигналізації. Частина 1. Загальні вимоги. - Київ: Держстандарт України, 2001.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).