Вимірювання в радіоелектроніці

Спеціальність: Програмно-апаратні пристрої інфокомунікаційних систем
Код дисципліни: 6.172.10.O.022
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Програмно-апаратних систем інфокомунікацій
Лектор: к.т.н., доцент Бударецький Юрій Іванович
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладання дисципліни є вивчення основ радіовимірювання як науки про визначення фізичних величин, якими є характеристики якості та надійності радіоелектронних і інших пристроїв і процесів їх створення та практичного використання.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: загальні компетентності: ЗК-1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК-2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. ЗК-3. Здатність планувати та управляти часом. ЗК-4. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. ЗК-6. Здатність працювати в команді. ЗК-7. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. ЗК-8. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми. ЗК-13. Здатність до системного мислення; ЗК-14. Здатність здійснювати пошук та аналізувати інформацію з різних джерел. фахові компетентності: ФК-1. Здатність розуміти сутність і значення інформації в розвитку сучасного інформаційного суспільства. ФК-2. Здатність вирішувати стандартні завдання професійної діяльності на основі інформаційної та бібліографічної культури із застосуванням інформаційно-комунікаційних технологій і з урахуванням основних вимог інформаційної безпеки. ФК-З. Здатність використовувати базові методи, способи та засоби отримання, передавання, обробки та зберігання інформації. ФК-4. Здатність здійснювати комп'ютерне моделювання пристроїв, систем і процесів з використанням універсальних пакетів прикладних програм. ФК-5. Здатність використовувати нормативну та правову документацію , що стосується інформаційно- телекомунікаційних мереж, телекомунікаційних та радіотехнічних систем (закони України, технічні регламенти, міжнародні та національні стандарти, рекомендації Міжнародного союзу електрозв’язку) для вирішення професійних завдань. ФК-6. Здатність проводити інструментальні вимірювання в інформаційно-телекомунікаційних мережах, телекомунікаційних та радіотехнічних системах. ФК-7.Здатність здійснювати монтаж, налагодження , налаштування , дослідну перевірку працездатності , випробовування та здачу в експлуатацію споруд, засобів і устаткування телекомунікацій та радіотехніки.
Результати навчання: РН1: ЗН1. Пояснювати результати , отримані в результаті проведених вимірювань, в термінах їх значущості та пов’язувати їх з відповідною теорією.ЗН2. Навички оцінювання , інтерпритації та синтезу інформації і даних. ЗН4. Описувати принципи та процедури , що використовуються в телекомунікаційних системах , інформаційно-телекомунікаційних мережах та радіотехніці. ЗН8. Здатність продемонструвати знання основ професійно-орієнтованих дисциплін спеціальності в області радіоелектронних кіл та схемотехніки, теорії електромагнітного поля, теорії радіоелектронних систем, теорії телекомунікаційних мереж, теорії автоматичного керування, методів аналізу радіоелектронних і телекомунікаційних систем і мереж, процесів конструювання і виробництв, програмування програмно-апаратних систем, адміністрування інформаційних мереж, захисту інформації, інформаційних технологій. РН2: ЗН9. Здатність продемонструвати поглиблені знання принаймні в одній з областей радіоелектронних і телекомунікаційних систем і мереж: радіоелектронні системи, телекомунікаційні системи і мережі, інформаційні мереж і зв’язку, технології конструювання та виробництва засобів телекомунікацій, проектування програмно-апаратних систем, розробка програмного забезпечення вбудованих систем, адміністрування інфокомунікаційних мереж. ЗН10. Здатність продемонструвати знання і навики щодо проведення експериментів, збору даних та моделювання радіолектронних і телекомунікаційних систем і мереж. РНЗ: УМ6. Застосування розуміння основних властивостей компонентної бази для забезпечення якості та надійності функціонування телекомунікаційних, радіотехнічних систем і пристроїв.УМ8.Застосовування розуміння основ метрології та стандартизації у галузі телекомунікацій та радіотехніки у професійній діяльності. РН4: КОМ1. Грамотно застосовувати термінологію галузі телекомунікацій та радіотехніки. РН5: АіВ1. Здатність адаптуватися до нових ситуацій та приймати рішення
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Вища математика; Основи IT та електронної інженерії; Основи теорії кіл. Аналогова схемотехніка; Системотехнічне проектування телекомунікаційних систем та мереж; Термінальне обладнання телекомунікаційних систем та мереж; Програмування апаратних засобів.
Короткий зміст навчальної програми: В курсі "Вимірювання в радіоелектроніці" розглядаються теоретичні і практичні питання забезпечення точності вимірювання фізичних величин з використанням сучасних і перспективних методів і засобів оцінювання якості широкого кола технічних об’єктів в різних галузях науки і техніки. Вивчається нормативна база. .
Опис: Предмет і основні завдання радіовимірювань. Засоби вимірювань: міри, перетворювачі, прилади, системи і комплекси. Якість вимірювання фізичних величин. Засоби вимірювальної техніки, їх класифікація та призначення. Структура та параметри засобів вимірювальної техніки. Аналогові і цифрові прилади. Вимірювальні механізми. Перетворювачі. Похибки вимірювань і математична обробка результатів вимірювань. Числові характеристики випадкових похибок. Закони розподілу випадкових похибок. Вимірювання струму та напруги. Вимірювання опору. Вимірювання параметрів електричних кіл на змінному струмі. Електронні осцилографи. Вимірювання частоти та інтервалів часу, кута зсуву фази. Електричні вимірювання неелектричних величин. Вимірювання потужності, частоти і спектрів сигналів.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль на лабораторних заняттях проводиться з метою виявлення готовності здобувача освіти до занять у таких формах: вибіркове усне опитування перед початком занять; оцінка активності здобувача освіти у процесі занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей і т.ін. Контрольні запитання поділяються на: а) тестові завдання – вибрати вірні відповіді; б) проблемні – створення ситуацій проблемного характеру; в) питання-репліки – виявити причинно-наслідкові зв’язки; г) ситуаційні завдання – визначити відповідь згідно певної ситуації; д) питання репродуктивного характеру – визначення практичного значення. Підсумковий контроль проводиться за результатами поточного контролю та виконання контрольної роботи.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (30 балів): • лабораторні роботи - 30 балів; Залікова контрольна робота (70 балів): • письмова компонента - 60 балів; • усна компонента - 10 балів. Загально -100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1.Поліщук Є.С., Дорожовець М.М., Яцук В.О. Навч. посібник. Метрологія та вимірювальна техніка. Львів. Втд. Бескід. 2015. 2. Імпульсна і частотна діагностика коаксіальних ліній зв?язку: навч. посіб. для студ. базових напрямків ?Радіотехніка? та ?Телекомунікації? / Недоступ Л. А., Лазько О. В., Кіселичник М. Д., Бобало Ю. Я. – Львів: Вид-во Держ. ун-ту Львів. політехніка, 2000. — 48с. 3. Недоступ Л.А. Осцилографи і осцилографічні методи вимірювання. К.: ІСД ВО, 1994. 4 ДСТУ 2681-94 Метрологія. Терміни та визначення. 5. ДСТУ 3651-097. Метрологія. Одиниці фізичних величин. Міжнародна система одиниць SI. 6. Бичківський Р.В. та ін. Метрологія, стандартизація, управління якістю і сертифікація: Підручник – Львів: Вид. НУ ЛП, 2004.- 560с. 7. ДСТУ 3215-95. Метрологія. Метрологічна атестація вимірювальної техніки. Організація та порядок проведення. 8. ДСТУ 1.0-93. Державна система стандартизації України. Основні положення. 9. ДСТУ 3279-95. Стандартизація послуг. Основні положення Електронна адреса курсу «Метрологія і стандартизація » у Віртуальному навчальному середовищі Львівської політехніки: https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=1229
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).