Апаратні засоби формування, приймання та обробки сигналів інфокомунікаційних систем
Спеціальність: Програмно-апаратні пристрої інфокомунікаційних систем
Код дисципліни: 6.172.10.E.067
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Радіоелектронних технологій інформаційних систем
Лектор: Гнатчук М.М., Кузик А.О.
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
загальні компетентності: ЗК-1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК-2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. ЗК-3. Здатність планувати та управляти часом. ЗК-4. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. ЗК-6. Здатність працювати в команді. ЗК-7. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. ЗК-8. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми. ЗК-13. Здатність до системного мислення.
фахові компетентності: ФК-2. Здатність вирішувати стандартні завдання професійної діяльності на основі інформаційної та бібліографічної культури із застосуванням інформаційно-комунікаційних технологій і з урахуванням основних вимог інформаційної безпеки. ФК-З. Здатність використовувати базові методи, способи та засоби отримання, передавання, обробки та зберігання інформації. ФК-4. Здатність здійснювати комп'ютерне моделювання пристроїв, систем і процесів з використанням універсальних пакетів прикладних програм. ФК-6. Здатність проводити інструментальні вимірювання в інформаційно-телекомунікаційних мережах, телекомунікаційних та радіотехнічних системах.
Результати навчання: РН1: ЗН8. Здатність продемонструвати знання основ професійно-орієнтованих дисциплін спеціальності в області радіоелектронних кіл та схемотехніки, теорії електромагнітного поля, теорії радіоелектронних систем, теорії телекомунікаційних мереж, теорії автоматичного керування, методів аналізу радіоелектронних і телекомунікаційних систем і мереж, процесів конструювання і виробництв, програмування програмно-апаратних систем, адміністрування інформаційних мереж, захисту інформації, інформаційних технологій.
РН2: ЗН12. Здатність продемонструвати знання сучасного стану справ та новітні технологій в галузі телекомунікацій та радіотехніки.
РНЗ: УМ6. Застосування розуміння основних властивостей компонентної бази для забезпечення якості та надійності функціонування телекомунікаційних, радіотехнічних систем і пристроїв.
РН4: КОМ1. Грамотно застосовувати термінологію галузі телекомунікацій та радіотехніки.
РН5: АіВ1. Здатність адаптуватися до нових ситуацій та приймати рішення.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: - Попередні навчальні дисципліни: Основи теорії радіомовлення і телебачення, Основи схемотехніки.
- Супутні і наступні навчальні дисципліни: Цифрові методи реалізації систем радіозв’язку та телебачення, мікроко
Короткий зміст навчальної програми: Теорія роботи підсилювачів принципи побудови схем вхідних підсилювачів та підсилення потужності і помножувачів частоти ВЧ та НВЧ коливань; основні принципи узгодження, фільтрації та побудови схем складання потужності. Теорія та схемотехніка пристроїв генерування та перетворення коливань і синтезаторів частоти ВЧ та НВЧ коливань. Методи та пристрої формування і приймання радіо- та оптичних сигналів з аналоговими і цифровими видами модуляції. Застосування формувачів та приймачів радіосигналів в сучасних інфокомунікаційних та радіоелектронних системах різного призначення.
Опис: Лекційний курс містить 22 теми, які охоплюють питання теорії роботи та апаратної реалізації пристроїв підсилення, помноження та генерування та перетворення коливань ВЧ та НВЧ, питання формування та приймання сигналів аналогової і цифрової модуляції, а також питання їх застосування у сучасних радіотехнологіях.
В процесі викладання дисципліни розглядаються основні методи генерування коливань, підсилення, приймання, перетворення та виділення інформації в процесі формування та приймання і обробки сигналів з аналоговою та цифровою модуляцією; способи фільтрації, формування і виділення заданої смуги інформаційного сигналу; методи переносу спектру сигналу; створення та детектування сигналів з різними видами аналогової, імпульсної і цифрової модуляції; вивчення впливу радіозавад і методів зменшення їх дії на прийнятий сигнал, вивчення методів оптимального приймання малопотужних та формування потужних радіосигналів.
Методи та критерії оцінювання: лекції, лабораторні заняття, практичні заняття.
Критерії оцінювання результатів навчання: - поточний контроль, усне опитування (15%):
- письмові звіти з лабораторних робіт (15%):
- підсумковий контроль (70%, екзамен в письмово-усній формі)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Література з пристроїв генерування та формування сигналів
1. Кузик А.О. Електронний навчальний посібник «Пристрої генерування і формування сигналів» [Електронний ресурс]. URL: http:// https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=12964/ (дата звернення: 13.06.22).
2. Grebennikov A. RF and Microwave Transmitter Design. Wiley Inc., Publ., 2011. – 816 p.
3. Richard C. Li. RF Circuit Design. Wiley Inc., Publ., 2009 – 827 p.
4. Bowick C. RF Circuit Design, 2nd Edition. 2007 – 256 p.
5. Ткачук В. М. Радіопередавальні пристрої: навчальний посібник / В. М. Ткачук, С. М. Цирульник, Т. А. Петренко. – Вінниця: Т. П. Барановська, 2015. – 188 с.
Література з пристроїв приймання та оброблення сигналів
1. Пристрої приймання та обробки сигналів. Конспект лекцій з дисципліни “Методи приймання та обробки сигналів” / Уклали: М.М. Гнатчук, Р.В. Проць, В.І. Шклярський. - Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2015. – 164 с.
2. Братченко Г. Д., Перелигін Б. В., Банзак О. В., Казакова Н. Ф.,Григор’єв Д. В. Методи та засоби обробки сигналів. Навчальний посібник. – Одеса: Типографія-видавництво «Плутон», 2014. – 452 с.
3. Конспект лекцій з дисципліни «Радіоприймальні та радіопередавальні пристрої» (2 частина) освітньо-професійної програми першого (бакалаврського) рівня вищої освіти зі спеціальності 172 «Телекомунікації та радіотехніка», укл. Рязанцев О.В., Камянське; ДДТУ.
4. Математичні алгоритми приймання та оброблення сигналів. Частина I. Сигнали та системи: Навч. посіб. / О.Я. Калюжний – Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2017. – 192 с.
5. Математичні алгоритми приймання та оброблення сигналів. Частина IІ. Основи статистичної теорії приймання сигналів: Навч. посіб. / О.Я. Калюжний – Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2021. – 302 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).