Апаратні засоби формування, приймання та обробки сигналів інфокомунікаційних систем
Спеціальність: Програмно-апаратні пристрої інфокомунікаційних систем
Код дисципліни: 6.172.10.E.067
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Радіоелектронних технологій інформаційних систем
Лектор: Гнатчук М.М., Кузик А.О.
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
загальні компетентності: ЗК-1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК-2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. ЗК-3. Здатність планувати та управляти часом. ЗК-4. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. ЗК-6. Здатність працювати в команді. ЗК-7. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. ЗК-8. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми. ЗК-13. Здатність до системного мислення.
фахові компетентності: ФК-2. Здатність вирішувати стандартні завдання професійної діяльності на основі інформаційної та бібліографічної культури із застосуванням інформаційно-комунікаційних технологій і з урахуванням основних вимог інформаційної безпеки. ФК-З. Здатність використовувати базові методи, способи та засоби отримання, передавання, обробки та зберігання інформації. ФК-4. Здатність здійснювати комп'ютерне моделювання пристроїв, систем і процесів з використанням універсальних пакетів прикладних програм. ФК-6. Здатність проводити інструментальні вимірювання в інформаційно-телекомунікаційних мережах, телекомунікаційних та радіотехнічних системах.
Результати навчання: РН1: ЗН8. Здатність продемонструвати знання основ професійно-орієнтованих дисциплін спеціальності в області радіоелектронних кіл та схемотехніки, теорії електромагнітного поля, теорії радіоелектронних систем, теорії телекомунікаційних мереж, теорії автоматичного керування, методів аналізу радіоелектронних і телекомунікаційних систем і мереж, процесів конструювання і виробництв, програмування програмно-апаратних систем, адміністрування інформаційних мереж, захисту інформації, інформаційних технологій.
РН2: ЗН12. Здатність продемонструвати знання сучасного стану справ та новітні технологій в галузі телекомунікацій та радіотехніки.
РНЗ: УМ6. Застосування розуміння основних властивостей компонентної бази для забезпечення якості та надійності функціонування телекомунікаційних, радіотехнічних систем і пристроїв.
РН4: КОМ1. Грамотно застосовувати термінологію галузі телекомунікацій та радіотехніки.
РН5: АіВ1. Здатність адаптуватися до нових ситуацій та приймати рішення.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: - Попередні навчальні дисципліни: Основи теорії радіомовлення і телебачення, Основи схемотехніки.
- Супутні і наступні навчальні дисципліни: Цифрові методи реалізації систем радіозв’язку та телебачення, мікроко
Короткий зміст навчальної програми: Теорія роботи підсилювачів принципи побудови схем вхідних підсилювачів та підсилення потужності і помножувачів частоти ВЧ та НВЧ коливань; основні принципи узгодження, фільтрації та побудови схем складання потужності. Теорія та схемотехніка пристроїв генерування та перетворення коливань і синтезаторів частоти ВЧ та НВЧ коливань. Методи та пристрої формування і приймання радіо- та оптичних сигналів з аналоговими і цифровими видами модуляції. Застосування формувачів та приймачів радіосигналів в сучасних інфокомунікаційних та радіоелектронних системах різного призначення.
Опис: Лекційний курс містить 22 теми, які охоплюють питання теорії роботи та апаратної реалізації пристроїв підсилення, помноження та генерування та перетворення коливань ВЧ та НВЧ, питання формування та приймання сигналів аналогової і цифрової модуляції, а також питання їх застосування у сучасних радіотехнологіях.
В процесі викладання дисципліни розглядаються основні методи генерування коливань, підсилення, приймання, перетворення та виділення інформації в процесі формування та приймання і обробки сигналів з аналоговою та цифровою модуляцією; способи фільтрації, формування і виділення заданої смуги інформаційного сигналу; методи переносу спектру сигналу; створення та детектування сигналів з різними видами аналогової, імпульсної і цифрової модуляції; вивчення впливу радіозавад і методів зменшення їх дії на прийнятий сигнал, вивчення методів оптимального приймання малопотужних та формування потужних радіосигналів.
Методи та критерії оцінювання: лекції, лабораторні заняття, практичні заняття.
Критерії оцінювання результатів навчання: - поточний контроль, усне опитування (15%):
- письмові звіти з лабораторних робіт (15%):
- підсумковий контроль (70%, екзамен в письмово-усній формі)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Література з пристроїв генерування та формування сигналів
1. Кузик А.О. Електронний навчальний посібник «Пристрої генерування і формування сигналів» [Електронний ресурс]. URL: http:// https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=12964/ (дата звернення: 13.06.22).
2. Grebennikov A. RF and Microwave Transmitter Design. Wiley Inc., Publ., 2011. – 816 p.
3. Richard C. Li. RF Circuit Design. Wiley Inc., Publ., 2009 – 827 p.
4. Bowick C. RF Circuit Design, 2nd Edition. 2007 – 256 p.
5. Ткачук В. М. Радіопередавальні пристрої: навчальний посібник / В. М. Ткачук, С. М. Цирульник, Т. А. Петренко. – Вінниця: Т. П. Барановська, 2015. – 188 с.
Література з пристроїв приймання та оброблення сигналів
1. Пристрої приймання та обробки сигналів. Конспект лекцій з дисципліни “Методи приймання та обробки сигналів” / Уклали: М.М. Гнатчук, Р.В. Проць, В.І. Шклярський. - Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2015. – 164 с.
2. Братченко Г. Д., Перелигін Б. В., Банзак О. В., Казакова Н. Ф.,Григор’єв Д. В. Методи та засоби обробки сигналів. Навчальний посібник. – Одеса: Типографія-видавництво «Плутон», 2014. – 452 с.
3. Конспект лекцій з дисципліни «Радіоприймальні та радіопередавальні пристрої» (2 частина) освітньо-професійної програми першого (бакалаврського) рівня вищої освіти зі спеціальності 172 «Телекомунікації та радіотехніка», укл. Рязанцев О.В., Камянське; ДДТУ.
4. Математичні алгоритми приймання та оброблення сигналів. Частина I. Сигнали та системи: Навч. посіб. / О.Я. Калюжний – Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2017. – 192 с.
5. Математичні алгоритми приймання та оброблення сигналів. Частина IІ. Основи статистичної теорії приймання сигналів: Навч. посіб. / О.Я. Калюжний – Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2021. – 302 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).