Системи дистанційного зондування та навігації

Спеціальність: Програмно-апаратні пристрої інфокомунікаційних систем
Код дисципліни: 6.172.10.E.059
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Програмно-апаратних систем інфокомунікацій
Лектор: Д.т.н., професор Горбатий Іван Володимирович
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Надання майбутнім фахівцям знань у галузі систем дистанційного зондування Землі та навігаційних систем.
Завдання: Загальні компетентності: ЗК1 Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК4 Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. ЗК7 Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. ЗК8 Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми. ЗК13 Здатність до системного мислення. ЗК14 Здатність здійснювати пошук та аналізувати інформацію з різних джерел. Фахові компетентності: ФК1 Здатність розуміти сутність і значення інформації в розвитку сучасного інформаційного суспільства. ФК3 Здатність використовувати базові методи, способи та засоби отримання, передавання, обробки та зберігання інформації. ФК4 Здатність здійснювати комп'ютерне моделювання пристроїв, систем і процесів з використанням універсальних пакетів прикладних програм. ФК5 Здатність використовувати нормативну та правову документацію,що стосується інформаційно-телекомунікаційних мереж, телекомунікаційних та радіотехнічних систем (закони України, технічні регламенти, міжнародні та національні стандарти, рекомендації Міжнародного союзу електрозв'язку і т.п.) для вирішення професійних завдань. ФК6 Здатність проводити інструментальні вимірювання в інформаційно-телекомунікаційних мережах, телекомунікаційних та радіотехнічних системах. ФК9 Здатність здійснювати приймання та освоєння нового обладнання відповідно до чинних нормативів. ФК14 Готовність до вивчення науково-технічної інформації, вітчизняного і закордонного досвіду з тематики інвестиційного (або іншого) проекту засобів телекомунікацій та радіотехніки. Фахові компетентності професійного спрямування: ФКС1.1 Уміння проектувати нові програмно-апаратні пристрої з врахуванням специфіки конкретних радіотехнічних та вбудованих систем (навігаційних, локаційних, систем передавання обробки та зберігання інформації). ФКС1.2 Уміння розробляти спеціалізоване програмне забезпечення для програмно-апаратних засобів радіотехнічних систем (вбудованих систем) та проводити його тестування. ФКС1.3 Уміння моделювати та оптимізувати програмно-апаратні вбудовані системи, ідентифікувати, класифікувати та описувати розроблені моделі. ФКС1.4 Розуміння принципів роботи та функціонального призначення програмно-апаратних засобів телекомунікаційних та радіотехнічних систем та пристроїв, електронного обладнання та устаткування з метою правильного вибору і експлуатації. ФКС1.5 Здатність встановлювати та експлуатувати вбудовані системи, брати участь в модернізації та реконструкції обладнання. ФКС1.6 Забезпечувати заданий рівень надійності та безпечності програмно-апаратних засобів та систем протягом усього життєвого циклу. Планувати та здійснювати технічне обслуговування і ремонт програмно-апаратних вбудованих систем. Здатність використовувати технології та способи інсталяції і оновлення програмного забезпечення вбудованих систем.
Результати навчання: ЗН1 Пояснювати результати, отримані в результаті проведення вимірювань, в термінах їх значущості та пов’язувати їх з відповідною теорією. ЗН3 Адаптуватись в умовах зміни технологій інформаційно-комунікаційних мереж, телекомунікаційних та радіотехнічних систем. ЗН6 Пояснювати принципи побудови й функціонування апаратно-програмних комплексів систем керування та технічного обслуговування для розробки, аналізу і експлуатації інформаційно-телекомунікаційних мереж, телекомунікаційних та радіотехнічних систем. ЗН8 Здатність продемонструвати знання основ професійно-орієнтованих дисциплін спеціальності в області радіоелектронних кіл та схемотехніки, теорії електромагнітного поля, теорії радіоелектронних систем, теорії телекомунікаційних мереж, теорії автоматичного керування, методів аналізу радіоелектронних і телекомунікаційних систем і мереж, процесів конструювання і виробництв, програмування програмно-апаратних систем, адміністрування інформаційних мереж, захисту інформації, інформаційних технологій. УМ1 Аналізувати, аргументувати, приймати рішення при розв’язанні спеціалізованих задач та практичних проблем телекомунікацій та радіотехніки, які характеризуються комплексністю та неповною визначеністю умов. УМ4 Аналізувати та виконувати оцінку ефективності методів проектування інформаційно-телекомунікаційних мереж, телекомунікаційних та радіотехнічних систем. УМ13 Застосовувати знання і розуміння для розв’язування задач синтезу та аналізу в інфокомунікаційних системах, які характерні обраній спеціалізації. УМ16 Розраховувати, конструювати, проектувати, досліджувати, експлуатувати, ремонтувати, налагоджувати типове для обраної спеціалізації телекомунікаційне та радіоелектронне устаткування та обладнання. УМ18 Ідентифікувати, класифікувати та описувати роботу систем та мереж і їх складових. КОМ1 Грамотно застосовувати термінологію галузі телекомунікацій та радіотехніки. АіВ3 Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи та досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Сигнали в інформаційних системах. Передавання сигналів в інформаційних системах. Пристрої генерування та формування сигналів.
Короткий зміст навчальної програми: Програма навчальної дисципліни “Системи дистанційного зондування та навігації” укладена для студентів Інституту інформаційно-комунікаційних технологій та електронної інженерії, які навчаються за спеціальністю 172 “Електронні комунікації та радіотехніка”. Навчальна дисципліна “Системи дистанційного зондування та навігації” призначена для ознайомлення студентів з основними поняттями та визначеннями в галузі систем дистанційного зондування Землі з космічних апаратів та безпілотних літальних апаратів, а також навігаційних систем. Описано основні методи дистанційного зондування Землі та навігації. Розглянуто принципи побудови, технічні характеристики і способи формування, оброблення, зберігання та розповсюдження даних, отриманих за допомогою таких систем.
Опис: Тема 1. Вступ. Предмет, мета та задачі дисципліни “Системи дистанційного зондування та навігації”. Основні поняття та визначення в галузі систем дистанційного зондування Землі та навігації. Розділ 1. Системи дистанційного зондування Землі. Тема 2. Принципи побудови, параметри та характеристики систем дистанційного зондування Землі. Тема 3. Формування та оброблення сигналів у системах дистанційного зондування Землі. Тема 4. Космічні апарати та основні програми дистанційного зондування Землі з космосу. Тема 5. Наземні інформаційні комплекси систем дистанційного зондування Землі з космосу. Тема 6. Наземні комплекси управління й наземлі телеметричні комплекси систем дистанційного зондування Землі з космосу. Тема 7. Безпілотні літальні апарати та їх використання для дистанційного зондування Землі. Розділ 2. Навігаційні системи. Тема 8. Принципи побудови, параметри та характеристики навігаційних систем. Тема 9. Формування та оброблення сигналів у навігаційних системах. Тема 10. Типи навігаційних приладів. Тема 11. Основні глобальні навігаційні ситеми та їх особливості.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль результатів навчання студентів здійснюють на лабораторних заняттях шляхом перевірки виконання індивідуальних лабораторних завдань. Семестровий контроль здійснюють шляхом перевірки індивідуальних письмових робіт, виконаних згідно з розкладом семестрового контролю, та вибіркового усного опитування.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль – 30 балів. Екзаменаційний контроль (письмова компонента) – 60 балів. Екзаменаційний контроль (усна компонента) – 10 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Горбатий І.В. Системи дистанційного зондування Землі з космосу [Текст] : монографія / І.В. Горбатий. – Львів : СПОЛОМ, 2011. – 612 с. 2. Манойлов В.П. Дистанційне зондування Землі із космосу: науково-технічні основи формування й обробки видової інформації : монографія / В.П. Манойлов, В.В. Омельчук, В.В. Опанюк. – Житомир : ЖДТУ, 2008. – 384 с. 3. Аерокосмічна розвідка в локальних війнах сучасності: досвід, проблемні питання і тенденції : монографія / Л.М. Артюшин, С.П. Мосов, Д.В. П’ясковський, В.Б. Толубко. – К. : НАОУ, 2002. – 208 с. 4. Застосування БПЛА у військовій справі та аерозніманні / В Глотов, М Фис, В Колесніченко, А Гуніна. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2022. – 196 с. 5. Николишин М.Й. Радіотехнічні методи навігації / М.Й. Николишин. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2020. – 124 с. 6. Николишин М.Й. Проектування радіотехнічних систем / М.Й. Николишин. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2023. – 260 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).