Електромагнітна сумісність

Спеціальність: Енергетична безпека
Код дисципліни: 7.141.08.O.001
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Електроенергетика та системи управління
Лектор: д.т.н., професор Варецький Юрій Омелянович
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладання дисципліни є формування у студентів необхідних компетентностей та набуття ними теоретичних знань для розуміння і дослідження проблем якості електроенергії та забезпечення електромагнітної сумісності в електричних мережах, вивчення сучасних методів аналізу якості електроенергії, оволодіння необхідними математичними методами та моделями, одержання практичних умінь і навиків для здійснення аналізу і розроблення заходів з покращення якості електроенергії та забезпечення електромагнітної сумісності для успішного виконання відповідних професійних обов’язків і подальшого навчання за обраною спеціалізацією.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: загальних: • розуміння особливостей режимів сучасних електроенергетичних мереж, здатність їх аналізувати та синтезувати можливі заходи з їх покращеня; • креативність і здатність до системного мислення під час розв’язання задач з розроблення заходів з забезпечення електромагнітної сумісності в електричних мережах; • відповідальність за якість виконаних розрахунків та коректність досліджень, розуміння їх важливості під час прийняття конкретних технічних рішень з нормалізації показників якості електроенергії в електричних мережах; фахових: • знання основних тенденцій розвитку систем електроспоживання та заходів зниження впливу неконвенційних навантажень на електричні мережі, необхідних для подальшої професійної діяльності; • базові знання наукових понять, теорій і методів, необхідних для розуміння і дослідження проблем якості електроенергії електромагнітної сумісності в електричних мережах; • здатність застосовувати компютерні засоби для розв’язання типових задач аналізу якості електроенергії); • здатність застосовувати аналітичні методи аналізу та математичне моделювання, виконувати фізичні та математичні експерименти для дослідження процесів в електричних мережах з неконвенційними навантаженнями; • здатність критично аналізувати основні показники вибраних засобів нормалізації показників якості електроенергії, оцінювати доцільність та технічну ефективність їх впровадження в електричні мережі.
Результати навчання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання : • розуміння основних причини погіршення якості електроенергії та проблеми електромагнітної сумісності в електричних мережах; • знання про сучасний стан проблеми якості електроенергії в електричних мережах України; • основні визначення та методи розрахунку показників якості електроенергії; • сучасні знання про можливості вирішення проблеми підвищення якості електроенергії; • здатність продемонструвати знання і розуміння наукових і математичних принципів, необхідних для розв’язування інженерних задач та виконання досліджень, пов’язаних з проблемами електромагнітної сумісності в електричних мережах;
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: немає потреби
Короткий зміст навчальної програми: Характеристика основних типів електромагнітних збурень в електричних мережах. Термінологія. Електромагнітна сумісність в електричних мережах. Причини погіршення якості електроенергії в електричних мережах. Економічні аспекти проблеми якості електроенергії. Нормативні документи. Принципи аналізу та розрахунку показників якості електроенергії в електричних мережах. Засоби покращення показників якості електроенергії. Моніторинг та вимірювання показників якості електроенергії.
Опис: Загальна характеристика проблеми якості електроенергії в електричних мережах, її стан в електроенергетиці України. Причини погіршення якості електроенергії в електричних мережах. Характеристика основних типів електромагнітних збурень в електричних мережах. Термінологія. Електромагнітна сумісність в електричних мережах. Економічні аспекти проблеми якості електроенергії. Нормативні документи. Принципи аналізу та розрахунку змін напруги в електричних мережах. Класифікація та нормування відхилень, провалів та коливань напруги. Причини виникнення. Засоби зниження відхилень та коливань напруги в електричних мережах. Принципи аналізу та розрахунку несиметрії напруги в електричних мережах. Причини виникнення. Засоби зниження несиметрії напруги в електричних мережах. Принципи аналізу та розрахунку збурень форми кривої напруги в електричних мережах. Причини виникнення. Класифікація збурень форми кривої напруги. Засоби зниження несинусоїдності напруги в електричних мережах. Принципи проектування електричних мереж для покращення якості електроенергії. Моніторинг та вимірювання показників якості електроенергії.
Методи та критерії оцінювання: • письмові звіти з лабораторних і розрахункової робіт, усне опитування (40%) • підсумковий контроль - екзамен: письмово-усна форма (60%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Екзамен: максимальна оцінка в балах – 100, в тому числі - Екзаменаційний контроль: письмова компонента – 55; усна компонента – 5. Поточний контроль: виконання лабораторних робіт – 20; виконання РГР – 20
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Жежеленко И.В., ШидловскийА.К., Пивняк Г.Г. и др. Электромагнитна сумісність споживачів. - 2012. - 351 с. 2. Dugan R.C., McGranaghan M.F., Santoso S., Beaty W.H. Electrical Power System Quality. - McGraw-Hill.-2004 – 521 c. 3. Halpin, S.M. Power Quality. The Electric Power Engineering Handbook - CRC Press LLC, 2001 – 59 р.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).