Електромагнітна сумісність

Спеціальність: Енергетична безпека
Код дисципліни: 7.141.08.O.001
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Електроенергетика та системи управління
Лектор: д.т.н., професор Варецький Юрій Омелянович
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладання дисципліни є формування у студентів необхідних компетентностей та набуття ними теоретичних знань для розуміння і дослідження проблем якості електроенергії та забезпечення електромагнітної сумісності в електричних мережах, вивчення сучасних методів аналізу якості електроенергії, оволодіння необхідними математичними методами та моделями, одержання практичних умінь і навиків для здійснення аналізу і розроблення заходів з покращення якості електроенергії та забезпечення електромагнітної сумісності для успішного виконання відповідних професійних обов’язків і подальшого навчання за обраною спеціалізацією.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: загальних: • розуміння особливостей режимів сучасних електроенергетичних мереж, здатність їх аналізувати та синтезувати можливі заходи з їх покращеня; • креативність і здатність до системного мислення під час розв’язання задач з розроблення заходів з забезпечення електромагнітної сумісності в електричних мережах; • відповідальність за якість виконаних розрахунків та коректність досліджень, розуміння їх важливості під час прийняття конкретних технічних рішень з нормалізації показників якості електроенергії в електричних мережах; фахових: • знання основних тенденцій розвитку систем електроспоживання та заходів зниження впливу неконвенційних навантажень на електричні мережі, необхідних для подальшої професійної діяльності; • базові знання наукових понять, теорій і методів, необхідних для розуміння і дослідження проблем якості електроенергії електромагнітної сумісності в електричних мережах; • здатність застосовувати компютерні засоби для розв’язання типових задач аналізу якості електроенергії); • здатність застосовувати аналітичні методи аналізу та математичне моделювання, виконувати фізичні та математичні експерименти для дослідження процесів в електричних мережах з неконвенційними навантаженнями; • здатність критично аналізувати основні показники вибраних засобів нормалізації показників якості електроенергії, оцінювати доцільність та технічну ефективність їх впровадження в електричні мережі.
Результати навчання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання : • розуміння основних причини погіршення якості електроенергії та проблеми електромагнітної сумісності в електричних мережах; • знання про сучасний стан проблеми якості електроенергії в електричних мережах України; • основні визначення та методи розрахунку показників якості електроенергії; • сучасні знання про можливості вирішення проблеми підвищення якості електроенергії; • здатність продемонструвати знання і розуміння наукових і математичних принципів, необхідних для розв’язування інженерних задач та виконання досліджень, пов’язаних з проблемами електромагнітної сумісності в електричних мережах;
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: немає потреби
Короткий зміст навчальної програми: Характеристика основних типів електромагнітних збурень в електричних мережах. Термінологія. Електромагнітна сумісність в електричних мережах. Причини погіршення якості електроенергії в електричних мережах. Економічні аспекти проблеми якості електроенергії. Нормативні документи. Принципи аналізу та розрахунку показників якості електроенергії в електричних мережах. Засоби покращення показників якості електроенергії. Моніторинг та вимірювання показників якості електроенергії.
Опис: Загальна характеристика проблеми якості електроенергії в електричних мережах, її стан в електроенергетиці України. Причини погіршення якості електроенергії в електричних мережах. Характеристика основних типів електромагнітних збурень в електричних мережах. Термінологія. Електромагнітна сумісність в електричних мережах. Економічні аспекти проблеми якості електроенергії. Нормативні документи. Принципи аналізу та розрахунку змін напруги в електричних мережах. Класифікація та нормування відхилень, провалів та коливань напруги. Причини виникнення. Засоби зниження відхилень та коливань напруги в електричних мережах. Принципи аналізу та розрахунку несиметрії напруги в електричних мережах. Причини виникнення. Засоби зниження несиметрії напруги в електричних мережах. Принципи аналізу та розрахунку збурень форми кривої напруги в електричних мережах. Причини виникнення. Класифікація збурень форми кривої напруги. Засоби зниження несинусоїдності напруги в електричних мережах. Принципи проектування електричних мереж для покращення якості електроенергії. Моніторинг та вимірювання показників якості електроенергії.
Методи та критерії оцінювання: • письмові звіти з лабораторних і розрахункової робіт, усне опитування (40%) • підсумковий контроль - екзамен: письмово-усна форма (60%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Екзамен: максимальна оцінка в балах – 100, в тому числі - Екзаменаційний контроль: письмова компонента – 55; усна компонента – 5. Поточний контроль: виконання лабораторних робіт – 20; виконання РГР – 20
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Жежеленко И.В., ШидловскийА.К., Пивняк Г.Г. и др. Электромагнитна сумісність споживачів. - 2012. - 351 с. 2. Dugan R.C., McGranaghan M.F., Santoso S., Beaty W.H. Electrical Power System Quality. - McGraw-Hill.-2004 – 521 c. 3. Halpin, S.M. Power Quality. The Electric Power Engineering Handbook - CRC Press LLC, 2001 – 59 р.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).