Енергетична політика ЄС
Спеціальність: Енергетична безпека
Код дисципліни: 7.141.08.O.008
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Політологія та міжнародні відносини
Лектор: к.пол.н. доцент кафедри ПМВ Олег Цебенко
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
Інтегральна компетентність : Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми під час професійної діяльності у сфері енергетичної безпеки або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується невизначеністю умов і вимог.
Загальні компетентності:
ЗК 2. Здатність та розуміння предметної області та професійної діяльності;
Фахові компетентності:
ФК 4. Здатність аналізувати та прогнозувати здійснення енергетичної політики та забезпечення енергетичної безпеки у різних контекстах, зокрема політичному, правовому, економічному, технологічному, екологічному та інфомраційному;
ФК 6. Поглиблені знання про європейські та національні стратегії енергетичної безпеки;
ФК 7. Здатність використовувати отримані знання та уміння для роботи в енергетчиній сфері;
ФК 8. Здатність належно забезпечувати міжнародне співробітництво у сфері енергетичної безпеки;
ФК 10. Знання та розуміння енергетичних викликів, оцінка загроз та перспектив для України;
ФК 11. Розуміння особливостей енергетичного забезпечення та інфраструктури країн та регіонів , глобальних, регіональних та локальних процесів у енергетичній сфері та місця в них України;
ФК 12. Здатність критично аналізувати системи енергетичної безпеки країн та регіонів та виробляти підходи до розв’язання проблем і задач у сфері енергетичної безпеки.
Результати навчання: Знання:
ЗН 1. Здатність продемонструвати знання сучасного стану, тенденції розвитку, найбільш важливих розробок та новітніх технологій в сфері забезпечення енергетичної безпеки на національному та глобальному рівнях, критично їх оцінювати;
ЗН 2. Здатність демонструвати знання та розуміння вузькоспеціалізованих (політичних, управлінських, економічних, правових, екологічних, технічних, комунікаційних тощо) аспектів забезпечення енергетичної безпеки).
Уміння:
УМ 9. Критично аналізувати основні показники функціонування енергетичних систем різних рівнів з позиції енергетичної безпеки;
УМ 10. Вміння системно мислити та креативно інтерпретувати факти та події на глобальному, регіональному та локальному рівнях, інтегруючи знання з інших дисциплін та враховуючи нетехнічні аспекти під час розв’язання завдань обраної спеціалізації та проведення досліджень.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Енергетична інфраструктура України та ЄС. Енергетична безпека. Тренди енергетичної політики в умовах глобалізації
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Енергетична політика ЄС» передбачає формування у студентів знань про сутність енергетичної безпеки ЄС, розуміння проблем забезпечення енергетичної безпеки державами європейського союзу; умінь та навичок визначати загрози європейській енергетичній безпеці; знання специфіки діяльності інституцій ЄС, які займаються дослідженням проблем енергетичної безпеки; формування навичок самостійного мислення та аналізу формування певної системи міжнародної енергетичної безпеки та визначення місця і ролі в ній України.
Опис: Передумови та особливості функціонування ЄС
Концептуальні підходи до енергетичної політики ЄС
Правове регулювання енергетичної політики в ЄС
Стратегії енергетичної безпеки ЄС
Виклики та перспективи забезпечення енергетичної безпеки ЄС
Інституції ЄС у сфері політики енергетичної безпеки та енергетичної політики
Інструменти забезпечення енергетичної політики ЄС
Європейський енергетичний ринок та особливості його функціонування
Європейські кращі практики у сфері енергетичної політики
Україна та ЄС: співпраця у енергетичній сфері
Методи та критерії оцінювання: Методи діагностики знань
Усні та письмові опитування згідно плану практичних занять, написання та захист рефератів, обговорення проблемних завдань, екзамен (тестування, відкриті питання).
Критерії оцінювання результатів навчання: Максимальна оцінка в балах
Поточний контроль (ПК) Екзаменаційний контроль Разом за дисци-пліну
1. Усні та письмові відповіді згідно плану практичних занять (максимально - 40 балів) (для заочної форми навчання - максимально 30 балів)*
2. Доповнення, участь у дискусії під час практичного заняття (максимально - 10 балів)**
3. Виконання обов’язкового індивідуального домашнього завдання – контрольної роботи (для заочної форми навчання - максимально 20 балів)***. Разом за ПК письмова
компонента
Усна компонента
40 ІСПИТ балів у межах балів, відведених на письмову компоненту
Разом - 100 балів за дисципліну (максимум)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Білоцький С. Д. Міжнародно-правові засади та інституційні механізми регулювання відносин у сфері екологічно-орієнтованої енергетики : монографія / С. Д. Білоцький. – Одеса : Фенікс, 2015. – 546 с.
2. Білоцький С. Енергетичне співтовариство, Третій енергетичний пакет ЄС і правове регулювання альтернативної енергетики / С. Білоцький, О. Гріненко // Український часопис міжнародного права. – 2012. – № 1. – С. 69–76
3. Голікова С. В. Правове регулювання газової сфери та нафтопостачальної сфери у Європейському Союзі та в Україні (порівняльно- 174 правове дослідження) / С. В. Голікова, В. Г. Дідик, О. С. Матвійчук, Н. І. Соколовська, О. О. Шах ; За ред. В.Г. Дідика. – К. : ЦУЛ, 2007. – 146 с
4. Грабович Т. А. Інституційні основи політики енергетичної безпеки ЄС / Т. А. Грабович // Актуальні проблеми реалізації міжнародного права : Матер. наук.-практ. конф. студентів та аспірантів (29 квітня 2013 р., м. Одеса). – Одеса: Фенікс, 2013. – С. 45–54.
5. Грабович Т. А. Інституційно-правовий механізм безпеки Європейського Союзу в історичному ракурсі / Т. А. Грабович // Актуальні проблеми політики : зб. наук. пр. – Вип. 52. – Одеса : Фенікс, 2014. – С. 101– 107.
6. Петров Р. Енергетичне Співтовариство як провідник «енергетичного acquis» Європейського Союзу для східних сусідніх країн / Р. Петров // Європейське право. – 2012. – № 2–4. – С. 123–144.
7. Bankes N. Energy Law in Europe : National, EU and International Regulation / Nigel Bankes // Journal Of Energy & Natural Resources Law. – 2009. – Vol. 27. – № 1. – Р. 97–103.
8. Morata F. European Energy Policy: An Environmental Approach / F. Morata, I. S. Sandoval. – Northampton : Edward Elgar Publishing, 2012. – 234 p
9. Padgett S. Energy Co-operation in the Wider Europe: Institutionalizing Interdependence / S. Padgett // Journal of Common Market Studies. – 2011. – № 49. – Р. 1065–1087.
10. Talus K. EU Energy Law and Policy: The Critical Account / Kim Talus. – Oxford University Press, 2013. – 375 p
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).